12. leden 2004

Oprava stahování oken

Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 11541×, Komentářů: 12, Líbí se Autor: Džon
Popis funkce a opravy lanového mechanismu stahování oken.

Mechanismus stahování oken je dosti poruchový. Časem se ocelové lanko uvnitř dveří vytahá, povolí, a sklouzne z některé kladky. Dále se velmi často zamotá nebo dostane do ozubeného převodu navíjecího bubnu, roztřepí a je nutno ho vyměnit.

Lanko je ale vedeno dveřmi velmi nepřehledně a velmi špatně se instaluje tak, jak má být. Na následujícím obrázku je vidět mechanismus stahování s odstraněnými výztuhami ve dveřích. V praxi je z toho vidět jen velmi malá část, při opravě se pracuje téměř poslepu.

1 - podpěra s pružinou pro snazší vytažení okna

2 - spodní kladka

3 - vypínací kladka

4 - navíjecí buben se čtyřhranem na kličku

5 - přední vodící lišta okna

6 - spodní držák okna

7 - doraz maximálního vytažení okna

8 - zadní vodící lišta okna

9 - zámek dveří

Popis funkce:

Pro lepší názornost jsem schéma stahovacího mechanismu překresil a popsal. Na obrázku je naznačena cesta a pohyb lanka při vytahování okna. Zelená šipka v navíjecím bubnu značí pohyb kličky, červená pohyb navíjecího bubnu. Smysly otáčení šipek jdou proti sobě, protože v bubnu je ještě převodka. Dále je červenými šipkami naznačen pohyb lanka.

Základní vlastnost navíjecího bubnu a také náš největší problém je to, že na buben se současně z jedné strany lanko navíjí a z druhé odvíjí. Oba konce lanka jsou ukotveny do bubnu, takže lanko tvoří vlastně jedno veliké oko a měnit jeho délku je možné jen vypínacím mechanismem na bubnu. Ten ale bohužel má malý rozsah a na vypnutí mého lanka už nestačil. Také k tomu má sloužit vypínací kladka, ale jelikož tření okna je někdy veliké a lanko stářím vytahané, tato kladka nemá vždy sílu lanko vypnout. V nejnovějších modelech eRek již tyto kladky, myslím, ani nebyly.

Výměna lanka:

Samozřejmě musíte odstrojit dveře, tj. sundat kličky, spodní lištu, madlo a celý tapecírunk. Potom lanko vyndáte vcelku dobře. Stačí ho povolit od držáku okna, odšroubovat navíjecí buben (3 šrouby) a celý buben i s lankem vyndáte. Z kladek se lanko normálně vyvěsí. Vypínací kladka může vypadnout pokud není opřená o lanko.

Pokud chcete lanko měnit, naměřte si délku nového lanka (pokud je staré vytahané, tak pár cm uberte), staré přeštípněte, vytáhněte a nové zasaďte do bubnu. Zajistit ho můžete stejně jako bylo původní (tj. smačknutím nějakých trubiček nebo nýtků nakoncích) nebo použít lustrsvorky. Těmi pak případně můžete délku lanka upravit. Další způsob je naznačen v následující kapitole.

Zasazení lanka do bubnu proveďte následovně. Nejprve nasaďte a zajistěte jeden konec. Potom naviňte z tohoto konce na buben 3 závity a protáhněte a zajistěte druhý konec. Pokud lanko neměníte jen naviňte ty 3 závity, jedno z jaké strany.

A teď to nejhorší. Buben s lankem nasadit do dveří tak aby se lanko neodmotalo z bubnu nebo nezamotalo. Protáhněte buben s lankem do dveří a chyťte ho šrouby. Při tom musíte stále držet lanko aby se neodmotalo. Horní kladka je špatně přístupná kvůli oknu (to musíte mít vytažené co nejvýš), proto na ni nasaďte lanko jako první. Dále lanko nasaďte na dolní kladku a na vypínací kladku. Pokud není lanko vypnuté, držte ho napnuté rukou nebo ho dovypněte posunutím bubnu. Pokud to již nejde je lanko příliš dlouhé a musíte ho zkrátit a celý postup zopakovat.

Jakmile se vám podaří lanko napnout, nasaďte si na buben kličku a zkuste jí otáčet. Při tom sledujte, zda se lanko hýbe jak má. Pokud ne - máte někde chybu a všechno zase znovu. Pokud je vše v pořádku, přichyťte lanko k držáku okna a to v takové poloze aby okno mohlo jezdit odshora až dolů a aby se lanko z bubnu nikdy úplně neodvinulo.

Při protahování lanka dejte pozor abyste ho neprotáhli pod táhlem otevírání dveří - mě se to napoprvé povedlo a při stažení okna asi do půlky se za jízdy bratrovi na sedadle spolujezdce otevřely dveře a ještě dostal chudák vynadáno "Co dělá". Není příjemné to zjistit za jízdy.

Úprava mechanismu:

Zjistil jsem od Gotreka zajímavou úpravu mechanismu - pokud budete dávat nové lanko, nekotvěte jeho konce do bubnu, ale pouze ho bubnem protáhněte a zajistěte proti pohybu lustrsvorkou. Volné konce natáhněte kudy mají jít a ukotvěte do okna (tedy přesněji tam kde se lanko chytá k držáku okna). Má to tu výhodu, že nemusíte přesně vyměřovat délku lanka a později můžete lanko jednoduše vypnout. Montáž je náročnější v tom, že musíte zhruba vyměřit délky obou konců lanka jdoucích z bubnu a při montáži oba konce držet napnuté. Pokud by to někdo dělal, napište mi jaké délky lanka jste použili.


Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 11541×, Komentářů: 12, Líbí se Autor: Džon
zdar hoši, moc se mi líbí vášš článek, ale mam probĺém, koupil sem daewoo lanos, asi dlouho nikdo nestahoval okna tak asi při třetím mém pokusu spadla kladka z motůrku a lanka z kladky. Zíraje na to jak vůl a patřičně nasrán jsem se dal do opravy. Do teď se mi nepodařilo namotat správně obě lanka na kladku. Když to namotam, tak při zkoušce zasunutí okna se lanko povolí a vysunutí okna se vymotá, máte prosim vás někdo návod jak namotat lanka tak aby bylo vše v poho? Předem děkuji za vyřízený dotaz. Čau
Krásná práce odpověď na dva roky starý dotaz....
Tyopes : Na eRo se vetsinou dava maska ze skody 100 aby tam sel vyriznout otvor na naporak...
me po 3 hodinovem zapasu se stahovanim na vranove misto cachtani ve vode prestalo stahování bavit, implantoval sjem tam 120ku ale neni to ono, nejde to stahnout az dolu, jde to ztuha aokno nedrzi zcela pevně, musim to dopilovat
Taky jsem měl kdysi stejný problém. Byl to rébus, že lanko nějak neběhalo po tom převíječi jak mělo a ještě bylo nějak převlečené přes spojovací tyčku vnitřní kličky odvírání se zámkem, zkrátka někdo přede mnou se v tom řádně zamotal.
Buď je lanko upevněné k linetě držící okno ve špatném místě - tzn. odvine se celé z bubínku a dál už to prostě nejde, nebo bude nějaký mechanický problém v pomocné páce mechanismu. Stáhnout kličkou okno dolů až kam to půjde, povolit držení lanka v linetě, okno manuálně posunout do spodní polohy a lanko znovu zajistit dotažením šroubků.





Pokud to není uvedeným, tak při sundaném tapecu stahuj okno kličkou a uvidíš, kde co vadí. Musí jít normálně až dolů. celé se schová ve dveřích.
Mam takový problém okno mi nejde stáhnout až dolu a na 100% to není zásluha lankového mechanismu protože ten byl venku... podpěra nešla uplně dolu nevíte čím to může být?
Hello kluci.Potrebuji poradit-z akyho typu auta by sedla predni maska na Rko?
je to super.pomohol si mi.vdaka Tyopes
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Zdar Erkaři. Poraďte mi někdo kde mam sehnat stahovačku na Ero !!! Nebo aspoń ty ozubený kola. případně rozměry ať je můžu nechat uďelat. DÍKY
JO, takhle sprasený už jsem to taky koupil, vyřízlej kus dveří a objímka šroubovýho mechanizmu byla domačkaná-občas to blblo.


Sehnal jsem si novou a co je sranda - že jsem ji tam dostal bez toho abych musel něco vyřezávat! 🙂


Druhý dveře jsou originál, šroubovici ze 120 mám i na tyhle dveře, ale originál zatím fungovali líp jak ty předělaný..
koupil sem erko a tam stahovani naky bylo ale nefunkčni. domnival sem se ze je to originalni,ale po case sem zjistil ze je to z predku 120 predelany. tak to zdrejme de,byla tam ale mala cast dveri vyrizla plexou. diky tomu ted mam funkcni stahovani na obou stranach.