1. březen 2012

Kristina 110R aneb renovace do posledního šroubku...

Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 16097×, Komentářů: 28, Líbí se 1 Autor: texmur
Jak jsem renovoval erko jménem Kristina

Moje erko jménem Kristina je 33 let staré a prošlo kompletní renovací. Cílem bylo zachovat původní vzhled vozu bez tuningu či dobových vylepšení typu 5tikvalt, vlečná náprava atd...

Původně jsem chtěl jen vyměnit brzdy a mít ho jako městské přibližovadlo ale pak se to nějak zvrhlo. Celá renovace trvala půl roku a po tu dobu jsem nedělal prakticky nic jiného :-), což (ne)ocenila zejména rodina... A tak abych to aspoň trochu ospravedlnil dostalo auto jméno po mé 4 leté holčičce Kristině, která ho má snad jako jediná kromě mě upřímně moc ráda:-)

Nálezový stav:

Tak tady to je - je to moje prvotina tak doufám že neurazí skalní veteránisty, cíl byl zachovat originál a někde nějaká ta technická libůstka :-)

Toto byl stav kdy auto stálo cca 12let v garáži. Na první pohled slušný, a hlavně bez úprav.

Pohled pod auto však už nic dobrého nevěstil, pod vrstvou bahna spousta rzi.Motor před 12 lety zajel s autem do garáže takže je relativně asi OK.

Takže následovalo důkladné umytí horkým wapem po kterém se ukázal stav spodku vozu. V motoru je vidět jak wap částečně odstranil červený lak pod nímž je originální petrklíčová žluť

Interiér kromě střešního okna, které se bude muset zavařit, je zachovalý, vypadají i slušně původní koberce.

Začalo se rozebírat, hodně věcí za pomoci autogenu...Prahy zcela KO, naopak podlaha bez děr


Pískování karoserie

Pískování ostatních demontovaných dílů

Vyvaření prahů

- naštěstí k autu byly 2 originální nové prahy přímo na 110R

Tak mě napadlo vyfotit si jedno typické "zákoutí erka v průběhu renovace :-)

Pár fotek z průběhu oprav zadních podběhů

Jak se zbavit střešního okna?

- asi takto: Vystřižený plech se vyklepe tak aby lemem zapadl do díry ve střeše a na 3 místech se přiboduje. Pak je nutné střechu zespod vypodložit a napružit aby získala původní klenutí. A pak už jen dovařit. Jedna fotka po přetmelení. Apropo tímto střecha získala výrazně nea tuhosti

Lemy kapoty:

byly rozpertlovány, odstraněna rez, natřeny a zpětně zapertlovány, bylo nutné odřezat vzpěry aby se vše dalo řádně ošistit a ošetřit nátěrem. Nechtěl jsem aby mi za pár let lak udělal kolem lemů bublinky se rzí.

Spodek vozu:

byl namáhavou ruční prací zbaven tlumexu, poté odmaštěn a přestříkán 2 vrstvami šedého epoxidového laku a přes něj 2 vrstvami černého nástřiku na spodky vozů. Název přesně nevím ale je to profi prostředek který používá lakovna BMW.měl jsem obavy když jsem to stříkal - bylo to hrozně řídké. Docela mě zarazilo že byl na vodní bázi. Ale za 2 dny to zaschlo a stala se z toho dokonale homogení měkčená vrstva.

Plechařina:

opískování a našopování zinkem. Zkušený starý pán mi poradil nepískovat prostřední části blatníků aby se plech nezvlnil. Tam to prý stejně nikdy nerezne a navíc zde si to lakýr snadno obrousí.

Chladič:

několikrát vypláchnutý kyselinou na rozpuštění vodního kamene, pak kontrola těsnosti, repase kohoutu a vyleštění

Zinkování:

všechen spojovací materiál který nebyl nový se vyčistil nazinkoval. Rovněž jsem zinkoval všechny podvozkové části, které jsou následně opatřené práškovou barvou

Výfuk a svody:

Opískováno a našopováno hliníkem (prý to vydrží pěkně stříbrné)

Nástřik podvozkových a motorových dílů:

Díly předem pozinkovány a pak nanesena speciální prášková barva, která je odolná oproti odprýsknutí od odlétajízích kamenů.Barva drží tak ža se ani kladivem při zatloukání různých čepů neodloupla.Negativem bylo, že závity, které jsem opoměl zalepit bylo velmi pracné znovu prořezat.

Motor:

Rozborku motoru jsem nenafotil ale proběhla kompletní. Motor nebyl nijak přidřený, má najeto cca 60tis a tak se raději vyměnily pístní kroužky. Kompletní vyčištění a repase všech součástí bylo povinností.

Na Prvních 2 fotkách je před a po umytí horkým Wapem, další fotky jsou již z vyčištěným blokem

Repase zadních svítilen:

Vyleštění a pozinkování parabol a poté přestříkání UV ochranným lakem krytů aby po čase nezažloutly

Repase Blinkrů

Pozink, vyleštění, ochranný UV lak

Repase osvětlení SPZ

Podařilo se mi sehnat průhledný nový plastový kryt. Takže jsem musel nechat udělat chromovou vrstvu zevnitř a zvenku je opět ochranný UV lak proti zažloutnutí

Repase hlavních světlometů

opískování a prášková barva na hrncích, pozink drobného materiálu, nové paraboly. Do parabol instalovány bixenonové kity aby to trochu svítilo na cestu. Prošlo to i STK (jen s upozorněním že mi chybí ostřikovače) ale prý neoslňují. No nevím :-)

Mlhové světlomety jsou předělány na denní LED svícení

Odlití poškozeného plastového krytu

Sedadla erka mají velmi často poškozené kryty sklápění. Rozlámané jsem opravil odlitím prasklých částí pomocí otisku zdravých částí. Tím se otiskla i struktura povrchu plastu a po přestříkání na šedo skoro není patrné kde se to opravovalo.

Repase klik

černá část prášková barva, klika nově pochromována

Brzdy:

Prasátka opískována a nalakována (na fotce ještě s nevyěněnými gumičkami a písky) + nové trubičky

Alternátor

Celková repase - foto před a po

Leštění:

Hliníkové lišty a drobné součásti byly vyleštěny. Byla to jedna z nejhorších prací, neboť lišty byly předchozím majitelem osmirkovány a natřeny černou tabulovou barvou.

Topná soustava

Rozebrání, vyčištění, promazání ventilátoru.Rozpuštění vodního kamene kyselinou v radiátoru topení, pozink sítka. Nový kohout topení. Středový tunel zevnitř komplet izolován molitanem ze staré karimatky a světe div se auto topí po pár kilometrech jízdy

Repase náhonu stěračů

Nové chromy

Repase fanfár

podařilo se mi sehnat levně staré zrezlé fanfáry. Naštěstí funkční - takže jen vyčištění,nový chrom a prášková barva na šneka

Přední náprava

Díly opískovány, pozinkovány a kryty práškovou barvou


Zadní poloosy

Díly opískovány, pozinkovány a kryty práškovou barvou

Pár fotek spodku vozu co jsem nikam nezařadil

LAKOVNA

Tímto skončila jedna kapitola zvaná špinavá práce a od teď už to vypadalo více optimisticky. V lakovně se nejprve nastříkaly 2 vrstvy růžového epoxidového základu. To proto aby byl dobře při broušení vidět šedý tmel.

 

Následovalo pokusné spasovování plechařiny aby se vyrovnaly spáry mezi díly. Blatníky jsme se rozhodly stříkat na autě (samozřejmě po předchozím nástřiku jejich vnitřních částí)

Další krok bylo tmelení nerovností a broušení

Plnič

Poté další vrstva epoxidu s černým poprášením lakem aby byly vidět nerovnosti jež se v této fázi finálně dotmelili

Následují 2 vrstvy petrkíčová žluť 6074 (originální odstín tohoto vozu z výroby)

Finální 2 vrstvy čirého laku STANDOX-PLATINUM

...a jede se domů :-)

NASTROJENÍ VOZU...

teď už jen zbývalo všechny předem pečlivě připravené díly napasovat na auto. Tahle práce mě bavila. Každý díl jsem si vychutnával. Bylo radost se každý den dívat jak se rodí nové erko.

Všemu ale předcházela ještě jedna věc, kterou asi skalní veteránisté neznají ale pro nás hifisty je to jaksi povinnost. Bez toho totiž auto nehraje. Navíc u škodovky se vše klepe a je hlučná, takže tento počin zvaný VYTLUMENÍ AUTA jí prospěl výrazným snížením hluku v kabině a velmi dobrou tepelnou izolací.

Celé auto bylo zevnitř vylepeno speciální hmotou DYNAMAT EXTREME a SIKADAMP. Celkem se spotřebovalo 6m2 tlumících plátů. Zadní blatníky a vnitřní plech dveří byl potažen 2mm silnou vrstvou tumící pasty BRAXX. Prostor za zadními sedadlu dostal navíc tlumící 2cm vrstvu naodhločnění komprasorů. Nevěřil bych co toto vše dokáže udělat s hlukem v kabině

Ještě jeden tip: tlumící pláty (tentokráte bitumenuvý typ bez AL folie VIBRAFLEX) jsem použil k vylepení podběhů. Po nahřátí horkovzdušnou pistolí se krásně tvarují a přilnou k nalakovanému podběhu tak že se s ním hermeticky spojí a chrání tak podběh před odlétajícími kamínky. Pro jistotu jsem pláty ještě přetřel pružným nátěrem na podvozky.

Dveře

...Tak a teď už konečně to nastrojení

...kterému předcházelo vystříkání všech dutin voskem

Motorový prostor:

Spodek také hotov

Zavazadlový prostor

Tapecír je původní - jen vyčištěný

Sportovní volant

Originál volant mám schovaný ale tento se lépe drží a dává autu sportovní duch (vetránisté prominou...)

P.S díky Vláďovi Cettlovi za inspiraci

Palubní deska a koberce

- oboje pouze zrenovováno a vyčištěno - vše v původním stavu

Středový panel

Sedadla

původní stav, jen sedadlo řidiče má nově ušitou bočnici

Mlhovka

Dlouho jsem přemýšlel, zdali ji dávat, ale měla by podle předpisů na autě být, tak jsem sehnal dobovou a dal tam červenou žárovku

No a tady pár fotek hotového auta

Tak doufám že jsem vás tou fotodokumentací neubil :-) a až naberu síly a čas tak dopíši informace o audiosoustavě, která je sice zcela skrytá, ale ozvučuje erko tak, že i při 120km/hod nemusím slyšet motor nechci-li :-)

tak tady je schema audioinstalace

zapojení je 3-pásmo v aktivu se subwooferem, časové korekce a ekvalizér řízený zvukovým procesorem


Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 16097×, Komentářů: 28, Líbí se 1 Autor: texmur
Dalo to hodně práce, výsledek je radostný ! Mám trochu jinou filosofii renovace, ale už jenom to, rozhodnout se pro renovaci je úspěch. Kolik kupátek bohužel zůstává v žalostném stavu, nebo jsou nemravně zbastlena. Gratuluji, zase jeden hezký vůz!
Nádherně provedená renovace kultovního vozu ČSSR. Vlastním malou sbírku škodováckých kupátek(2x š 110R,Garde1984,Rapid1989), bohužel čas a peníze mi nedovolují s nimi naložit podobným způsobem. Nádherná práce. Tiše závidím, super.
to Čapoun: díky za pochvalu, od tebe si ji zvláště cením.
Panocha: jsou to origo tlumiče na erko (alespoň jsem je takto od jednoho erkaře kupoval) jen jsem je přestříkal šedou barvou
Texmure koukal jsem na ty fotky podvozku .Co je na tom stroji za tlumiče. Vypadá to jako ATESA?
Zajímavý je řešení těch světlometů 🙂





viz : Do parabol instalovány bixenonové kity aby to trochu svítilo na cestu. Prošlo to i STK (jen s upozorněním že mi chybí ostřikovače) ale prý neoslňují. No nevím 🙂





To je jako hodně drsná úprava 🙂


http://www.skoda110r.cz/gallery.php?aid=1249&pid=173
Moc pěkná práce .Auto je uděláno opravdu hodně precizně.





viz např : http://www.skoda110r.cz/gallery.php?aid=1249&pid=270
Jaryne nějak ti nerozumím. Zrenovovat auto takovýmhle způsobem je můj sen .Auto je v podstatě v lepším stavu než šlo z výroby viz použitý kvalitní lak PPG,pozinkovaný komplet podvozek. .Auto je udělaný naprosto precizně .Jenom si vem tu pakárnu s tím střešním oknem . Na tom autě je vidět že je komplet promyšlený viz zvuková izolace podlahy a dveří.


Naprosto nechápu tvůj postoj. Upřímně byl jsem naprosto hotový když jsem to auto viděl naživo. Skutečně nádherný stroj.
Tak jo,..!! Nevychvaluji tady přespříliš PEUGEOT-206, jen jsem zde popsal .svá trápení i své radosti při téměř 16-ácti letém vlastnění dvou -super vozů- z AZNP. Jasně, renovaci neodsuzuji, neodmítám, přeji každému, kdo se do renovace pustí, ať výsledky odpovídají jeho představám,..!! Jsem životem poučen a mezi mé záliby patřilo spíše nutné udržování vozu v pojízdném stavu. Š-110R.coupé už dávno není vůz na denní používání. Jo, mít ho v restaurovaném stavu a občas ho vyvenčit je něco jiného. Tak restauratéři, přeji vám hodně pevné nervy a hodně štěstí. Š-110R-coupé je hezká minulost a svoje stránky si zaslouží, jasná zpráva. Chvalte se, plácejte se po ramenou, zveřejňujte své zrestaurované kousky, ale já už se dívám jen z povzdálí, vím své, prožil jsem si svoje erkovské roky, mám to za sebou. Jupí, jupiéé,..!!!
Jaryne, Jaryne,....delas cest svemu jmenu,zjevne jsi nepochopil podstatu tohoto webu, nas nezajima Tvuj zabozrout 206, my jsme tady vsichni eRkari, Peugeot forum je trosku jinde a jenom kvuli Tobe jsem si jich par vyhledal....ver nebo ne, zadnej zamindrakovanej koment od eRkare na Peugeoty........


K clanku:


chystam se na druhou a tentokrat "precizni prestavbu meho vozu", ale po zhlednuti toho, co nekteri z nas dokazou (viz tento clanek), mam pocit, ze at udelam cokoliv, tak to nikdy nebude 100%ni., mam depku, asi koupim 206ku...🙂
OK,...!! Pravdivá slova ve všech komentářích. (Pravda pravdoucí, z různých úhlů pohledů. Budiž, pravda má mnoho podob!) Jsem asi vyléčený fanda, možná i vyléčený veteránista, životem poučený utlumený nadšenec. Nevadí mi to, spíše naopak. Dívám se na celý problém veteránismu očima z panelákového bytu na parkoviště, kde jsem strávil hodně času. O dovolené jsem v garáži u rodičů trávil čas většími opravami a většími starostmi. Bylo, není, vzal jsem si holt poučení. Jsem sice tvor lidský, který dokáže mít rád krásno z AZNP, ale já to krásno i vlastnil, což mi přinejmejším dává právo říci svou pravdu. Každý štěstí svého strojvůdcem, radostí svých i starostí. Já se jedné starosti před rokem zbavil a začal mi nový život, Díky náhodě a rozumu za něj,...!! Jupíííí, jupiééé,..!!! PS. Jestli zrenovované ERKO přežije mého PEUGEOTA-206 je mi celkem šuma fuk, cha, chááá,..!!!
No renovovat škodu 110R proto ji pak někdo mohl srovnávat s modernějšími vozy a došel k závěru že se to nevyplatí mi přijde úsměvné 🙂


A co potom renovace předválečného veterána? To by byl úplnej provar 🙂
Jaryne, v podstatě naprostý souhlas se vším co píšeš. To auto takový prostě je. Dnes je jiná doba, je úplně jedno čím jezdíš, za rok za dva bude všechno lepší - rychlejší - bezpečnější. Co ale už nikdo nezpochybní je osobní úsilí vložené do takto provedené renovace (nehledě k reálné ceně P206 a 11OR za pár let). Řešil sem podobné dilema nad orezlým skeletem, rozhodl se k renovaci a je to zajímavá zkušenost kterou není špatný okusit. Dík za názor, pevně věřím že se Ti tato kultovní chlouba AZNP bude líbit na silnicích i nadále!
Upřimně řečeno, trošku se tvůj komentář Járyne míjí účinkem, ale schválně budu na něj reagovat, a teď ne z pozice admina tohoto webu, ale čistě logicky.





Využíval jsi 18 let erko, otázka zní, v kterých letech to bylo, pokud za posledních cca 20 let, je nutné vzít v úvahu, že jsi kupoval eRko ve věku minimálně 12 let starém, pak se nesmíš divit, že to auto vyžadovalo údržbu. Každé auto (i modernější) již v tomto věku vyžaduje údržbu, některé více, jiné méně...





Sám jsem jezdil před 10 lety Škodou 125L z roku 1989 (tj. 12 let starou), jeden z důvodů, proč šla z domu bylo, že už bylo neúměrné jí pořád opravovat... Pak je možnost koupit jiné, novější auto a těšit se z ježdění... Rez sama o sobě je prevít a problémem škodovek s motorem vzadu byla antikorozní ochrana již v době výroby a po 10 letech denního provozu byly zralé na vyvaření. Rodičové měly škodu 105S, r.v. 1978, v době, kdy šla z domu (rok 1989) měla již vyměněné prahy a oba přední blatníky, dokonce dvakrát a takhle bych mohl pokračovat dál...





Na druhou stranu je nutné objektivně přiznat, že i "západní" vozy stejného stáří a pořizovací ceny (ať již nového nebo jetého stavu) na tom s korozí v daném stáří nebyly o moc lépe...





Srovnání dvoudveřového Peugeotu 206 a Škody 110R je trošku mimo. Srovnáváš auta, která dělí 40 let, koncepčně jsou to úplně jiné přístupy - konstrukcí (vše vzadu/vše vpředu), karoserií (kupé/hatchback, pokud tedy nemáš 206 Coupé) a vůbec srovnávat nelze...





Dneska by si nikdo nekoupil auto bez ABS, posilovače brzd a airbagů... Kdyby výrobci vyráběli vozy podle specifikace staré 40 let, mají plné sklady a neštěkne po nich pes... prostě je to tak... Taky bych mohl srovnávat dvoudveřového hatchbacka (nebo přímo kupé) moderní konstrukce s erkem, ale je to stejné, jako kdybych srovnával mých skoro 40 let a vedle postavil 18-letého mladíka 😀





Ostatní ti nebudu vymlouvat, je to tvůj názor a tvůj přístup, jenom mě trošku fascinuje, že na jednu stranu píšeš, že jsi fanda Š110R Coupé, čteš tyto stránky a pak konstatuješ: "Měl jsem, už nemám, jsem vyléčený, jsem i šťastnější, život se mi stal i radostnější." holt mi to trošku připadá jako schizofrenie... ale to je na rozbor někoho jiného 🙂





P.S.: Upřimně řečeno, myslím si, že zrovna tato renovace přežije i toho tvého Peugeota 206...
Ok,..!! Dívá se na to hezky,..!! Měl jsem první erko a jezdil s ním 13let, pak druhé 5let, pořád bylo co opravovat, rez se nedala zastavit, hodně času jsem pod ním proležel, pravda i dost času se povozil,..!! (Dokonce i po lehké bouračce jsem ho nechal opravit, což stálo desetitisíce Kč a hodně starostí.) Radostí i starostí tedy tak půl na půl. Zůstal jsem fandou, ale už bych toto auto nechtěl, natož provádět renovaci,..!! Bylo to s ním hezké i škaredější, bylo toho za ta léta dost. Hezky se na ta léta vzpomíná a říkávám si někdy, že jsem se měl fajn, ale klamu trochu sám sebe. Nyní vlastním dvoudvéřový Peugeot 206, to je auto z jiného světa, jiných kvalit, zamiloval jsem se asi podruhé ale na svou první lásku nezapomínám. Ovšem znovu říkám, již nikdy 110R, ani kdyby bylo fungl nové, přímo z továrny. Zní to možná dost krutě, ale je to pravda pravdoucí. Měl jsem, už nemám, jsem vyléčený, jsem i šťastnější, život se mi stal i radostnější. Je tomu tak,..! A vím, že nekecám,...!!!
Není co dodat !!! Můžu jen tiše závidět !!!
Nádherně odvedená práce a ještě krásnější eRko 😉! Gratuluji ke krásnému eRku a přeji ať dělá jen a jen radost 🙂 Smekám😉
Mě se líbí to použití fakt kvalitních materiálů.To auto je lepší než když šlo z výroby.Viz lak Standox to mě úplně rozsekalo.
Musím uznat že je to neskutečně kvalitní práce.Viděl jsem to auto na živo a v reálu vypadá ještě líp než na Fotkách. Dostat erko do tohodle stavu to už chce víc než jen zapálení pro věc 🙂


Je fakt krásný kloubou dolů nad tímto počinem.
Perfektni prace! 🙂
no tak to je pripad pro Chocholouska, vsichni tady jsme trosku trefeny na hlavu, nekteri vic, nekteri mene, zato presne......Tvuj pripad-klobouk z hlavy ven, takova prace se nevidi kazdy den, preju mnoho stastnych kilometru!!!!
Ještě jeden tip: Tapecír v kufru i na podlaze řidiče byl hrozně špinavý. I od oleje a pod. Osvědčilo se mi rozdělat roztok běliče na prádlo, tekutého prášku a do mokrých koberců rejžákem vetřít.Musí se to ale vetřít rovnoměrně aby bělič neudělal mapy. Nechal jsem to půl dne za stálého máčení na slunci, večer vystříkal wapem a další 2 dny postup zopakoval. Zmizely naprosto všechny fleky.
Na svítilnu byl použit bezbarvý lak STANDOX PLATINUM UV. kryty se lehce zmatněly "drátěnkou", přesříkaly a nechaly vytvrdnout tuším na 60stupňu celsia. Lakování jsem svěřil profi lakovně Voříšek Nezvěstice.
Kryste pane to je krasa,vymenil jsem mokrou klavesnici!!!!


Noo,dalsi veci ktere jsem jeste nevidel a rad okopiruji 😉se svoleni majitele 🙂


Pomalu se vyplaci ze se jeste nejsem dak daleko 🙂clovek se porad proste uci!
Smekám až se mi klobouk válí po zemi - jedním slovem paráda. Takhle bych chtěl aby vypadalo to moje (ale to je ještě dlouhá cesta) - i barva souhlasí 🙂





Jinak se připojuju k dotazu na ochraný lak krytů světel - co jsi použil?





BTW, ta poslední fotka je stejně nejlepší. Dětská radost je krásně upřímná 🙂
Krása, už na virtuálnej škode som to obdivoval, povedz mi nástrek zadných krytov svetiel si prevádzal akým lakom? Nejaký špeciálny proti UV?
Doktore si šikula 🙂
Co dodat? Renovaci jsem viděl už i na jiných webech, auto naživo a nelze k tomu říct nic jinýho, než že prostě paráda. Jedna z důkladně provedenejch renovací.

Warning: Undefined array key "s_article" in /data/web/virtuals/277612/virtual/www/article.inc on line 253