19. srpen 2013

Slůně v roce 2013

Rubrika: Hundrtky a Litrovky, Přečteno: 4048×, Komentářů: 5, Líbí se Autor: Lucinka
... výjimečné auto, výjimečná sezona ...

Letos je to přesně osm let, co se zde na webu uskutečnila akce, která do velké míry ovlivnila další mé bytí a účinkování na této planetě. Možná to zní trochu nadneseně, ale když nad tím tak přemýšlím, je to jen a pouze pravda. Vaše sbírka „Stovka ke stovce na stovku“ a to, že jsem se v jejím závěru stala hrdou majitelkou vozu Škoda 100 L, nasměrovala moje další kroky nejen k dokončení studia a sepsání a vydání knížky o exportu, ale také do archivu Škodovky, kde už nějaký ten pátek jako historik a archivář pracuji … kdyby do mého života Slůně nevjelo, asi by nabral zcela jiný směr … filozofické úvahy na téma, co by bylo, kdyby bylo nebo nebylo, si necháme třeba na dlouhé zimní večery a dneska vám tady hrdě povím, co všechno letos Slůně zažilo a pevně věřím ještě zažije …

Když jsem Slůně 31. 3. 2013 letos poprvé probudila a jen krátce v garáži nechala radostně vrnět, bylo na tachometru 52 290 km … jen co jsem za ním zavřela dveře, přes noc nasněžilo půl metru a první vyjížďka se odsunula až na konec dubna …

V tu dobu se už v mé hlavě začaly rodit plány na to, že letošní sezona nebude jako každá jiná. Řekla jsem si, že je na čase, aby se Slůně ve věku skoro 37 let konečně poprvé podívalo za hranice. A tak jsme naplánovali expedici na sever do Skandinávie … ale vezměme to popořadě …

24. dubna 2013 – Slůně muzejním exponátem

V rámci přednáškového cyklu „Neobyčejné příběhy z historie automobilky“, které pořádalo Škoda Muzeum, zazněla i přednáška na téma zajímavostí z exportu, kterou jsem nesměle veřejnosti přednesla já. Organizátoři po mě chtěli, ať si s sebou vezmu něco, co s mým tématem souvisí a já jim řekla, že jedině moje auto. No nečekala jsem nadšené reakce, ale ty se kupodivu dostavily, během odpoledne jsem obdržela povolení k vjezdu do závodu a druhý den Slůně slavnostně vjelo do továrny … byl to velkolepý okamžik, zpět na místě činu … chlapi na bráně vzpomínali, dělňasi se otáčeli … Slůně si to drandilo po mladoboleslavském závodě, kde před více jak 36ti lety sjelo z výrobní linky …

Odpoledne bylo ve vší slávě navezeno do muzea a dělalo tam parádu až do druhého dne. Během přednášky stálo na čestném místě, kde ti nejvyšší z nejvyšších představitelů firmy představují nové modely … však se koukněte … myslím, že nejen mu to na místě nové Octavie slušelo víc ;)

25. dubna 2013 – Slůně fotomodelem pro časopis AutoTIP Klassik

Následující den jsme továrnu opět za velké pozornosti opustili, abychom se potkali s novináři za účelem focení pro připravovaný článek o Škodě 100. Zase si řeknete, jak se k tomu dostala, určo nějaká tlačenka. Nic takového. Jednoho dne trpělivě odpovídám na dotazy zvědavého novináře a při tom se prořeknu, že mám stovku. A už to jelo. Slovo dalo slovo a už jsme se fotili … Focení dynamických fotek byl docela adrenalinový zážitek, focení těch statických na zámku Stránově zase pěkná podívaná. K tomu přálo počasí, a tak jsme se pak už jen mohli těšit na obrázky.

27. dubna 2013 – Slůně na Jarním sletu v MB

Konečně jsme u pravého důvodu pro jarní cestu do MB. Ani muzeum, ani focení nebylo v plánu předem, to vše vyplynulo shodou různých okolností. Na srazu jsme se sešli se supr lidma, vzpomínali na doby dávno minulé, kdy jsme si rádi hráli na rádoby drsnou zábavu a já večer se Slůnětem podnikla návrat k ostravské domovině … teď už ho měla čekat důkladná příprava na expedici …

20. května 2013 – Slůně na titulní straně veteránského časopisu

Po necelém měsíci od focení, jsme se dočkali a jaké překvapení bylo, že Slůněti patřilo skoro 6 stránek!

Červen 2013 – generálka všeho možného i nemožného

Konec srandy, jde se na věc … v plánu byla spousta věcí … od rutinních po trošku více náročné záležitosti … výměna olejů, provozních kapalin, řemenů, svíček, manžet, kotoučů a brzdových destiček, benzinových hadiček, seřízení motoru, a hlavně výměna kulových čepů a středové části spojovací tyče řízení. Ta byla hodně vychozena, vůle v řízení byla opravdu velká. Následovala geometrie a další drobné úpravy …

10. června 2013 – Slůně má STK

… po kterých přišla na řadu STK … bez ztráty kytičky …

29. června 2013 – Slůně svatebním vozem

Přípravy na cestu na čas vystřídaly pracovní a jiné povinnosti. Mezi ty patří i skutečnost, že Slůně jelo na konci svatební kolony a vezlo nevěstu … kdo zná moji MITFAHRERIN ví, že onou nevěstou nebyl nikdo jiný, než naše veselá Zuzka … ale slušelo nám to, co? :) … a té pozornosti, co auto mělo během cesty i samotného obřadu, no až srdíčko plesalo ;)

3. července 2013 – přípravy vrcholí

Jako by to nebyla tradice … člověk se snaží mít všechno připraveno předem a nakonec to honí na poslední chvíli … klasika … byl to velmi náročný den… domů jsem z dílny a garáže dorazila těsně před půlnocí … v plánu byla totiž ještě revize zadních brzd. Po cestě do dílny jsem se stavila pro oleje a aditiva (abychom měli na dlouhou cestu zásobu), prodavač byl velmi v šoku, když jsem namísto jedné či dvou lahviček pb aditiv kupovala rovnou deset! Ale naštěstí jich tolik na skladě měl :)… do dílny k taťkovi jsem dorazila na čas, Slůně šlo na zvedák a kola dolů… kontrola předních brzdičů po cca 3 týdnech staré repasi byla snadnou záležitostí - levé bylo ok, pravé trošinku přidíralo, tak jsme to povolili ... pak přišla na řadu kola zadní ... na technické se ukázalo, že je problém s levým a až po sundání bubnů jsme zjistili, že problém byl docela závažný (no jo, když auto vyjede jednou dvakrát za rok a ještě na suchu, těžko se pozná, že je něco špatně). Tekl brzdový váleček a ikdyž jsem měla nové těsnící gumičky, nepasovaly kvůli jinému průměru. Obložení brzdových čelistí bylo napůl odlepené. Takže jsem si docela oddychla, koupili jsme válečky na první model Favorita (100 či 120 jsme během pozdního odpoledne už nikde nesehnali) a jali se měnit. Jenže, druhovýroba je druhovýroba, díly zdánlivě stejné, stejné nejsou. Museli jsme trošinku přizpůsobit otvor na odvzdušňovací šroub a pak i zbrousit rozpěru čelistí, aby šel buben nasadit zpět… po třech hodinách laborování se to konečně podařilo!!! Testovacích cca 20 km ukázalo, že auto po odvzdušnění brzdí dobře, pedál je tvrdý, reakce rychlá… ještě jsme dotáhli povolenou sponu na manžetě, promazali nápravy, ventilátor i vodní pumpu a vyrazili lepit polepy, nasadit zahrádku, sbalit zahrádku, natankovat, atd atd.

4. – 21. Července 2013 – Slůně expedičním vozem

Konečně!!! Sen se stává skutečností a my vyrážíme vstříc novému dobrodružství … Projíždíme Německem, Dánskem (ostrovní část přes dva velké mosty), Švédskem (jihozápadní pobřeží a oblast kolem největšího jezera Vänern), Norskem (oblast kolem Osla a Larviku), jedeme poprvé trajektem opět do Dánska (kde projíždíme jeho pevninskou částí) a pak skrz Německo (kolem Baltu k Usedomu) domů. Na cestě trávíme 17 dní, ujíždíme 5240 km s naprosto neskutečnou spotřebou 6,9 l na 100 km. Navštěvujeme Škoda museum Denmark a spoustu dalších automobilových muzeí, tankujeme u staré Shellky, kroužíme kolem největšího jezera a všude, opravdu všude, máváme, odpovídáme na dotazy kolemjdoucích i jedoucích, v kempech jsme v centru pozornosti … Slůně táhne a lidi kolem něj mají úsměv na rtech. Dobrá nálada je protkaná celou naší cestou, užíváme si a vynášíme Slůně do nebes. Jelo bez technických potíží celou cestu, zajelo se tak jak nikdy, dodržovali jsme výletní tempo cca 85 km/hod., ale když bylo třeba, svištělo bez sebemenších potíží 120 i víc. Za celou cestu jsem použila jen klíč na utažení krytu olejové vložky a pak šroubovák na přitažení volnoběžných otáček. Nic víc …

16. července 2013 – Slůně se potkalo s Johnem Hauglandem

Jako odměnu, že jede tak jak jede, dostalo Slůně možnost potkat se s legendou motorsportu, Johnem Hauglandem. Ten se prioritně potkal s námi, ale Slůně si okouknul, poseděl v něm, pochválil ho a chvíli okukoval motor a asi i nostalgicky vzpomínal. Pak se nám podepsal na kapotu. Ikdyž je cena vozu nevyčíslitelná, mnohonásobně se zvýšila ;)

9. – 11. Srpna 2013 – Slůně na HundertGangu 2013

Po návratu z expedice Slůně odpočívalo. Před HG už neproběhly žádné přípravy, tak jak jsme dojeli domů, jsem ho vytáhla z garáže a vyrazili jsme do MB, resp. do Poděbrad. Slůně ještě ve svém expedičním kabátku získalo v eleganci mezi silnou konkurencí 3. místo (což si bezpochyby zaslouží) a druhý den ještě vyhrálo jízdu zručnosti, která se jela naprosto dle mého gusta – bez motoru, ale na tlačení … děkuji všem tlačičům :)

No a už se pomalu blížíme ke konci … sezona je v druhé polovině, ale Slůně se už podívá jen na jednu výraznější akci (eRekce musíme kvůli přípravám této akce taky odvolat) … pokud budete mít cestu, klidně se …

… 27. září 2013 stavte v Beskydech … Slůně bude opět svatebním vozem ;)

PS: btw … když už jsem se donutila sepsat po mnoha letech článek, věřím, že mi ho náležitě okomentujete :)


Rubrika: Hundrtky a Litrovky, Přečteno: 4048×, Komentářů: 5, Líbí se Autor: Lucinka
Přeji hodně štěstí a spokojenosti na společné cestě životem!
Noo,pekne sepsane,nektere "novinky "sice znam,ale nevadi 🙂.


At Vam to v zari vse na jednicku klapne a uzijte si teto vyznamne udalosti 😉.
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
No tedy veliké gratulace paní budoucí Vavrečková 😉 A děkujeme za tu reklamu na zadním okně 😉
ktp.: se ti priznam, taky mi pod motor soupli plech 😀
Super. Ale teda do tak čisté zasedačky se světlou podlahou bych se svým autem nevjel, ty flíčky od oleje by mě pak mrzeli 🙂