22. prosinec 2020

Po (skoro) dvaceti letech

Rubrika: Přestavby a renovace, Přečteno: 13393×, Komentářů: 71, Líbí se Autor: Džon
Po 20 letech od nehody v roce 2001 se opět snažím pokročit.

Milí přátelé, tak se po bezmála dvaceti letech zase pouštím do opravy erka. Něco málo jsem mezi těmi lety udělal, ale opravdu málo.

Současná coronavirová situace mi umožnila trávit více večerů v garáži a tak jsem pomalu začal zase něco dělat. Psaní těchhle článků mi vždy pomohlo utřídit si myšlenky, tak jsem si řekl, že sem to málo dám.

Kdo by nevěděl, zde jsou odkazy na historii:

S čím mi můžete pomoci

První otázky jsme víceméně vyřešili, díky Radku a Martine za pomoc!

Honzo, dík za parádní brzdový válec!

Teď se mi snad podaří koupit vrak karoserie stovky, z čehož doufám pokryju všechny chybějící plechy karoserie.

Chybí mi rozměry pásku se šroubem pro uchycení rezervy, viz náčrtek. najde-li se dobrodinec, který mi to změří, budu moc rád. Rozměry "C" a "D" jsou myšleny "na konec ohybu".

 

Postup oprav 2020 - 2021

V létě jsem tedy navařenou střechu přeměřil a zjistil, že je to blbě. Zbytek auta ale vypadá souměně a nehnutě. Takže jsem tu střechu v A-sloupcích uříznul, srovnal, míry pro čelní sklo částečně oměřil z kastle od Petkara (díky Karle), částečně z rozměrů samotného skla a už jen doufám, že se to alespoň blíží realitě.

Pravý sloupek byl vyhnutý do strany

Po nekonečném pasování okna, dveří a měření všeho co šlo změřit

Dále jsem přehodnotil sedačky a vyřezal nepůvodní držáky.

Zkoušel jsem 3 sady dveří, ale jediné co trochu sedí, jsou ty původní. Levé byly po nehodě zevnitř zdeformované a celé v horní části prohnuté, ale podařilo se to celkem srovnat.

Srovnaný vnitřní plech, porovnejte s vnějším a rovnání vnějšího v domácích podmínkách.

No a nyní se pouštím do oprav zepředu. Odbodoval jsem horní plechy podběhů a naohýbal nové, nad nádobkou brzdovky potřebovala vyměnit původní záplata, vanička také nebyla úplně v kondici a pod zesílenými držáky nárazníku vyrezla spodní část podběhu. Takže patlám asfalt, řežu, brousím, a cvičím si výrobu záplat.

Záplata verze č.4 a finální č.5

Tohle bude oříšek - zatím prototyp č.2

Další záplatování a detunerizace

Malé záplaty velkého významu. Pro diváky v první řadě i porovnání s maticí M6 ?

Detunerizace topení vpředu.

Nový lem vlastní výroby.

Po několika nezdařených pokusech vykovat rohový díl z jednoho kusu se asi vrátím k zavrženému prototypu č.2. Přibrousím tuhle a támhle a snad to bude vypadat k světu.

Dorazil plech 1,5mm i navařovací matice, tak tvořím úchyty nárazníku. Z matic jsem obrousil výstupky pro odporové navařování a prsknu je tam holt nějak zboku...

Únor 2021

O víkendu jsem se neposunul nějak výraně, ale dobrých 10 hodin jsem strávil vyspravováním "nového" plechu, odvrtáním starého a hrubým napasováním. Denní světlo bohužel odhalilo smutnou pravdu o stavu podběhu, takže tam budou asi taky lítat jiskry ve velkém. Nakonec šablona pro výrobu plechu pod palubku.

A jelikož hlásí mrazy, tak si dám pauzu než bude zase aspoň kolem nuly.

Únor 2021 - pokračování

Už se nám oteplilo, tak jsem dodělal horní lemy podběhů. Shledal jsem, že podběh, který se mi zdál "OK" před lety se mi nezdá OK dnes, takže se zase bruska točila... a ještě bude, musí se opravit nejen podběh, ale i lem podlahy, lem pod pedálovkou, a napojení na most nápravy.

Flikování podběhu - trvalo mi to cca tři týdny

Březen 2021

Příprava další záplaty, která nahradí záplatu zprskanou dříve.

Jen mi nikdo neřekl, že rozměry mostů nápravy se snadno mohou o půl centimetru lišit... Takže to moc nesedí.

V mostovce byla dost vyžraná místa, cca 2 mm do hloubky, ale podařilo se to vyčistit, zavařit a zabrousit. Záplata je připravená k zavaření.

Snažím se dopasovat pedálovou stěnu, jde to dost blbě.

Sousedé závidí, kolemjdoucí obdivně zírají, manželka pláče štěstím - sehnal jsem nový rodinný vůz!

Nikdo mi nevěří, že to k něčemu je, ale doufám z toho vyřezat

  • plechy pod palubkou (hotovo)
  • Držáky nádobky na brzdovku (mustr - hotovo)
  • Patka zadního podběhu (mustr - hotovo)
  • Držák volanové tyče i vlastní tyč (hotovo)
  • Pedálovou stěnu (hotovo)
  • Chladičovou stěnu (hotovo)
  • Trubku od ventilátoru k topení (hotovo)
  • Kaslík na baterku (hotovo)
  • Držáky převodovky (hotovo)
  • Detunerizaci tunelu vpředu (hotovo)
  • Detunerizaci tunelu na 5-kvalt (hotovo)
  • Nápravy, převodovku, kola a chladič spíš nepoužiju... nemám o tom ale ještě jasno.

Nic dalšího na téhle nádheře asi není, kdyby ale přece, dejte vědět než to recykluju.

---

Po dlouhých úvahách, proč mi nesedí pedálová část se zbytkem stěny, jsem dospěl k závěru, že ji v AZNP prostě navařili prohnutou (viz foto zevnitř). Odbodoval jsem spodní lem, ten sám poskočil dopředu a najednou to pěkně sedí. Mezera mi tam utekla trošku větší, ale podloženo měděným plechem to jde svařit pěkně.

Pro Petra / Radka: Připraveno k odběru !

Červenec 2021

Moc jsem se poslední dobou neposunul kvůli zranění kolene, ale přeci jen něco. Vyřezal jsem z erka stodvacítkový držák volantové tyče a zničené původní držáky, a ze stovky zase nezničené a připravuju na transplantaci.

Ze stovky je zatím vyřezaná chladičová stěna a pedálová stěna. Ještě jsem s ní ale neskončil.


Podzim 2021

Přistoupil jsem k další detunerizaci, záplata na třetí pokus a se signovačkou se nakonec podařila vcelku pěkně.

Záplaty připravené minulou zimu jsem konečně vetknul na místo. Zbývá dobrousit.

 

Očistil jsem vypreparovanou chladičovou stěnu od asfaltu, a držáky volantové tyče od barvy.

A vyrobil nějaké drobnosti.



Zima 2021

Navařil jsem novou vaničku - tedy jen spodní díl.


Následně chci dopasovat horní díl s předním čelem a zjistil jsem, že mi nezavírá kapota.  Trn kapoty (vycentrovaný) byl asi 1 cm mimo otvor v předním čele (vycentrovaném). Po všemožném měření jsem zjistil, že je horní čílko čela prostě excentricky (rozuměj prasecky) přivařené. Po obroušení barvy a kytu jsem přišel také na to, že je dobouchané a v oblasti podběhů korozí značně napadené.

Takže jsem to čelo celé rozbodoval, a sleduje strmý růst cen čtyřok na českém trhu doufám v jeho záchranu.

Něco se daří doklepat, bočnice zkouším vyrobit nové, větší díry vyvařit, složité tvary kolem světlometů asi jen odrezím a zamáznu.


Bohužel jsem neudělal fotky původního stavu.


Únor 2022

Zase pár drobností. Detunerizoval jsem kaslík na motorek stěračů a vyrobil další sadu držáků na nádobku brzdovky. Povedla se.

   

Opravné plechy torpéd (na obou stranách). Ne, že by to by zrezlé, ale bylo to vařené asi v 80. letech a kolem svaru hodně deformované.

 

Začal jsem s detunerizací tunelu (fáze 1 - řadicí páka). 

Nic není navařené protože mi došlo CO2 a vypršela tl. zkouška na starý hasičák, takže jsem ještě koupil novou bombu.

Nakonec přemýšlím jak detunerizovat prolisy pro stěrače, které jsem vyžezal. S Radkem jsme odlili tvar a zkouším nějak sesmolit formu, kterou bych je vylisoval. První pokus vyklepaný do svařené formičky není špatný, možná to bude stačit.

 

Jaro + Léto 2022

Dodělal jsem k formiččce i tvárník, takže se to dá celkem pěkně vylisovat, ale stále ladím tvar aby se přiblížil co nejblíže k originálu. Vyskytují se hlasy, které se ptají, zda není lepší si to za pár korun koupit, než trávit desítky hodin na blbostech!? Efektivní to jistě není, ale je to pro mě asi "výzva", co se dá vyrobit s flexou a svářečkou :)


Spasovaný a dovařený předek - Torpéda, vanička, úchyty nárazníků. Čelo a kapota sedí konečně pěkně.



Rok 2023

Rok 2023 je zasvěcený detunerizaci tunelu a vlečené zadní nápravy. Musela ven celá přepážka. Z hundrta jsem to vyřezal, ale ve stavu žalostném, takže to posloužilo jako mustr pro výrobu nových dílů.


První zkouška opravené přepážky dopadle velice dobře, jak vidno ze staré toho moc nezbylo...


Pár obrázků z toho co se podařilo přes zimu.

Spodek je dočištěný od asfaltu, celá přední část, LP podběh jsou v zásadě doopravené. LZ uložení trlumiče - předělal jsem starou opravu, hromada drobných oprav zespodu a ještě jich hromada zbývá. Začal jsem s motorovým prostorem, detunerizací děr a chybějících plechů, aby se opět dala vsadit přepážka motoru a chladič.


Levý úchyt chladiče, lemy pro přepážku u motoru, zavařené drobné díry.

 

Koroze LZ podběhu, zasahující částečně až pod přepážku nad podběhem, meziplechární koroze lemu pro připevnění blatníku.

Nové patky zadních podběhů. Rozhodně je potřeba si zajistit aby pozice ůchytných šroubů byla spávně. Před navařením patek je karoserie (příčka motoru) ve vodováze, a následně pozice nových patek definovaná nasaznými blatníky a zadním čelem, které musí být také ve vodováze. Před finálním navařením kontroluji jak lícuje zadní kapota.




Rubrika: Přestavby a renovace, Přečteno: 13393×, Komentářů: 71, Líbí se Autor: Džon
Taky se přimlouvám za samostatný návod. Mám nějaké špatné 4 oko a k tomu nový plech na 2 oko a plánuju nějaký křížení. Tohle vypadá jako cesta. Dík.
Super to vypadá, za mě je to námět na samostatný článek !
A čelo je na hromádce dílů, které poslouží jako finanční jistota na důchod 😀
No a nakoniec som privaril tie bočné plechy aj s trojuholníkovou výztuhou z pôvodného štvorsvetla, celé vygitoval a hodil do základu.
Potom som to pobodoval a celé prevaril.
Na hornej strane som urobil skok a zbytok som vyrezal ten stred aby presne zapadol do nového čela.
Potom som upravil tie priečne plechy,ktoré su na dvojsvetlovom širšie, takže to šlo.
Potom som upravil nábeh od hlavných svetiel po vyerazaní stredu z nového dvojsvetlového.
Takže som vyrezal stred zo štvorsvetlového.
Martin, to zní zajímavě, dej sem nějaké foto. Profil toho čela je jiný, tos musel řezat až do velkých světlometů ?
Karle - podzim, zima, jaro, léto - dle očekávání, žádný výrazný posun 😀
Dolikvidoval jsem hundrta, vyrábím nějaké drobnosti, formičku na kapsy stěračů, dovařil jsem torpéda, snažím se spasovat předek než dovařím vaničku. Nemůžu se doměřit. Mám 3 přední čela a každé sedí jinak.
Ahoj Džon, no vidíš ako ti to ide, mohol by si začať vyrábať nedostatkové plechové výlisky na eRku. Ináč ja som teraz urobil pokus s predným čelom. Zohnal som nové dvojsvetlové a použité štvorsvetlové. Vyrezal som ten stred, a implantoval som to do toho dvojsvetlového. Výsledok výborný.
No a jak dopadl podzim....?
Tak jak jsem si maloval že přes léto bude teplo a světlo na práci, tak to sice bylo, ale taky více péče o potomky přes prázdniny a více výletů a chata potřebovala nějaké opravy, no asi to všichni znají 🙂
Tak se zase upínám k podzimu 🙄
Akurát som chcel napísať, že ako si pokročil, že sa niejak dlhšie nič nedeje, a ty si predsa len niečo porobil 🙂
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Jsem rád že se líbí 🙂 Nadto ještě nanočástice obsažené v materiálu, po montáži impregnují karoserii proti korozi a oživují lak. Afrodiziakální vedlejší účinky na cestující, jsou jen neprokázané spekulace.
Rád bych Džonovi vyslovil poděkování za zhotovený držák. Nejen že je vyroben kvalitněji než originál, navíc nerezne, přidá výkon, brzdy jsou ostřejší, spotřeba paliva nižší. Originalista nic nepozná, vůz naopak na STK lépe prochází, děkuji mockrát! P.
Myslim, že jeden bez čílka i mám... ale asi levej. Čílko zachráníme, dobrej tip.
Ještě koukám, že na PP sloupku je čílko blatníku, i to se hodí, protože čas od času se povede pořídit blatník bez čílka.
Teď jsem ještě narazil na obrázky, kde je držák brzdovky jiný... dám to do diskuze... už si to nepamatuju...
Džone, děkuji velmi, zdraví P.
Hezky si modelaříš… mě o víkendu nejspíš čeká obcování s lopatou a míchačkou a asi ještě dlouho bude... kdyžto nebude míchačka, tak nějaká pila, kladivo, vrtačka, sekačka, kolečko, atd... prostě jsou na pořadu dne stavební, terénní a zahradní práce. A když netvořím fyzicky, tak to kreslím, vymýšlím, počítám, objednávám, vozím... Snad najdu chvíli čas aspoň do eRka namontovat zrepasovanej tachometr a novej náhon.
Rozumim, nasel jsem to, zkusim taky repliku, ma to takovy komplikovany prolis, uvidime jak to dopadne.
Ahoj Džone, úžasná práce! Potřebuji ale takový ten “volně ložený” protikus, který tu bandu obemkne a drží, tedy takovou tu “U” klec. (Bohužel byla v krabici s opakovanými drobnostmi, kterou odnesl kdosi když nám vykradl garáž).
Udělám do zásoby 🙂
Do slepovánky kabria určitě, něco tam je, ale je to jednak trochu sežraný a jednat trochu nařízlý, protože to je akorát v místě, kde jsem napojoval podběhy.


Tak trošku ti závidím, že si zase tak pěkně modelaříš. Já se k tomu asi několik následujících let nedostanu.
První verzi už mám, ale ještě to musím doladit. Budeš potřebovat ?
když už ti jdou ty repliky tak pěkně, co takhle i replika krytu hadic na podběhu? Já vím, takovou blbost si můžu vyklepat sám, ale bojím se, že by to bylo o dost ošklivější než originál.
4kvalt asi vracet nebudu, ani chladič dozadu chci jen mít ty díly pro budoucí generace.


Ale uvažuju nas návratem k mokrým poloosám. To je zatím ve hvězdách.
Tak to Petře praděpodoně fungovat bude 🙂 Držák nádobky tam je, ale v dost špatném stavu, zkusil bych z něj udělat kopii.





Radku, samozřejmě, Podlahové a prahové části jsem dost skeptický, je to jedna velká díra. Ale je to zarovnané bordelem, a ten na něčem držet musí.
Než bys to definitivně likvidoval, asi bych se zajel podívat, jestli by se dalo ještě něco zkanibalizovat, např. vnitřní prahy, kusy podběhů a tak... že bychom udělali nějakou flexa party,jako jsem spáchal onehdá s Myšákem a vyřezal kusy na slepovánku kabria. Hodí se třeba i jen kusy podlahy se správnou "vlnou" na záplaty, teba i tunel atd...
Válec (čínské tělo s pístky) po kanibalizaci a doplnění PALovými komponenty (Cu těsnění a šroubení) se tváří mravně, jde odvzdušnit, tlakuje, neteče a brzdy jsou na omak tvrdé.


Bohužel nemám referenci - oba okruhy jsou seskládané z nových dílů a vůz je ve fázi pozvolna ostrojovaného skeletu s výhledem dokončení nejdříve v červenci.


PS Džone pokud má to dárcovské kilčo volný držák nádobky brzdové kapaliny, měl bych zájem. Díky Petr
Podle toho, co chceš zkanibalizovat z kila to skoro vypadá, jako když chceš vrátit původní nápravu a 4q?
Díky za doplnění, pro mě moc zajímavá informace, také v tom smyslu, že aspoň tělo válce samotné je evidentně použitelné a komponenty zaměnitelné s PALem.
Vyměnila se všechna měděná těsnění (byla slabá) + prostřední šroub na montážním otvoru (původní byl menší) za původní PAL. Zřejmě to pomohlo, válec neteče a tlakuje. Uvnitř vypadá celkem stejně jako originál, vyjma středících "košíků" na konci pružin, které jsou z plastu (u PALu jsou z plechu), snad to nevadí.
Díky za varování, čím to může být ? špatná kvalita povrchu, nekvalitní těsnění nebo kolmost těsnící plochy ?
Ahoj pánové, aktualita k tomu brzdovému válci - radost z dostupné kopie z produkce čínských dětí trvala do okamžiku, kdy jsme provedli pokus o odvzdušnění. Válec sákl Cu těsněními na dvou místech - ve šroubu na středním montážním otvoru a pod velkým šetihranem předního tlakového okruhu. Zítra provedu křížení nevyrezlé Číny s nesáknoucím PALem.Škoda - nevypadal na první pohled zle...
Dík, to jsem už asi někdy viděl, druhovýroba CN, ale dobrej tip.
Gumičky jsem sehnal a možná i dobrý použitý válec. Ten co mám nevím jestli je oživitelný. Jestli o nějakém víš novém, dej odkaz. Dík
Čo sa týka hlavného brzdového valca, tak som pozeral, že sa dá v pohode ešte zohnať nový. Cena okolo 1700kč, a dá sa zohnať aj sada gumičiek ako kedysi za pár korún.Teraz som objednával. Ak teda nemáš poškodenú vnútornú dutinu valca. Tekže do hrdzavého by som sa ani nepúšťal.
No, hezky to ševcuješ....
Dík Martine, pošli fotky na mail. Já nicméně uvažuju nad dvěma variantama:


1) vevařit zpět jen ty kapsy na stěrače, ale původní tvar


2) dát komplet celý nový plech před čelní sklo: http://skoda110r-parts.com/domains/skoda110r-parts.com/index.php/test/opravn%C3%BD-plech-torp%C3%A9da-%C5%A1koda-110-r-detail





Z mnoha důvodů je lepší asi druhá cesta, ale tady už se dost bojim abych to nezvoral, tak se chci věnovat podvozkovým částem, kufru, motorovému prostoru, a až pak se rozhodnout jak to udělat a jestli si na to troufnu, a když, tak ať na to mám co nejlepší cit 🙂
Ináč ten plech - ten roh na podbehu pri torpéde by som vyrobil jednoducho z dvoch častí, najprv zvislý oblúk a potom dotvarovať horný oblúk. Aj tak tam pôjde tesnenie kufra, takže to nebude vidno.
Čo sa týka tých stieračov, a aby si nemusel meniť torpédo a podobne riešil by som to takto: Naznačil by som si kde majú byť otvory podľa originálu na inom torpéde. Vyvrtal by som ich, a zo spodnej strany by som vyrobil také podložky hrúbkou a sklonom podľa tých originálnych prohlubní,v ktorých sú čapy umiestnené. Aby výška aj sklon voči sklu bola zachovaná, A potom by sa upravili tie šesťhranné držiaky v ktorých sa otáča čap.


Mal to tak môj otec na eRke, ked zagitoval tie prohlubňe, kde sa dáva chromovaná matica. Myslel si, že by sa tam zdržiavala voda. Fungovalo to tiež roky.Ja som to potom kvôli originalite neskôr zrušil, a dal do pôvodného stavu.


Ak by si ale mal záujem tie stierače potom riešiť, nafotil by som ti to pre lepšie pochopenie. Lebo to čo som tu teraz popísal, to je už román na pokračování.
Ceny tedy standardní má, ale já chtěl např lemy včetně tohodle rohu, což nemá jako standard - jen pro upřesnení:


https://www.skoda110r.cz/article.php?aid=1329&olimage=38343
Toho jsem zkoušel v létě, trefil jsem ho zrovna na dovolené, pak mi přišlo že má moc práce, ceny ani webshop nemá, požádal jsem o cenu a platební údaje, bez odpovědi. Uhánět ho o pár kousků plechu se mi nechtělo, práci i materiál zatím mám i bez toho, tak zkusím později.





Martine, žádný tmel... bohužel 🙂
Džon: a tie pôvodné otvory máš iba zagitované alebo tam vôbec niesu?
Taky jsem kupoval od Honzi Červenky, dělá kvalitně a za přiměřenou cenu...
Nějaký druhovýrobní plechy jsem už použil a jsou dost slušný. Dělá to Honza Červenka (habahn), inzeruje na bazoši, příp. má svoje stránky, kde to nabízí. Leccos se dá i na Pragosu, spousta dílů je ze stejného zdroje.
Neměly být... před 20 lety 🙂 Ale dneska samozřejmě přemýšlím jak to vrátit zpět. Kraje torpéd u blatnků byly vařené předtím než jsem to koupil, takže někdy v 80-90. letech zjevně elektrikou a něco dopájené mosazí a vzniklé vlnovky dokytované. Takže uvažuju i o výměně celého panelu... ale nechce se mi do toho.


K mání jsou jen druhovýroby... fakt nevim.