18. prosinec 2003

Hřebenové řízení (z eMka)

Rubrika: Kola a řízení, Přečteno: 14617×, Komentářů: 10, Líbí se Autor: Džon
Výměna maticového řízení za hřebenové ze Škody 105-130M

Potřebujeme:

Buď celou přední nápravu z eMka s širším rozchodem, nebo jenom její střední část, s řízením. V prvním případě je vhodné předělat auto na širší rozchod i vzadu (viz článek "Nápravy typ M"). Dále volantovou tyč z eMka (dvakrát lomenou)

Problémy:

S lomeným hřídelem je nutné vyměnit konzolu pedálů za eMkovou, což se dá vhodně skloubit s přidáním podtlakového posilovače brzdného účinku - viz článek "Posilovač brzd". Nedávno jsem ale slyšel o tom, že má někdo hřebenové řízení zároveň s původními pedály - tak to nejspíš lze zabudovat i beze změny pedálů.

Pokud budete vyndávat eMkovou tyč, musí se spodní šroubek svorky tisícihranu vyšroubovat a vyndat., jinak tyč ven nejde.

Šrouby na nápravě se dost často trhají, zvláště ty co drží stabilizátor, kde potom zůstanou v karoserii. používejte hojně olej ve spreji a mějte v záloze závitníky

Nápravu sundáme, pokud chceme zachovat stávající rozchod, musíme u původní eRkové vyměnit střední část s řízením. Znamená to nápravu téměř kompletně rozebrat a zároveň je to výborná příležitost udělat jí GO. Problém bude asi sehnat levou a pravou řídící tyč... nejlepším řešením je myslím sehnat kompletní přední nápravu z Garde, které snad jako jediné mělo úzký rozchod kol a hřebenové řízení.

Vyndáme z eRka volantovou tyč, zámek se nemusí demontovat. Stačí odšroubovat konec tyče pod krytkou v podlaze, a čtyři šrouby objímky. Nandáme širokou nápravu (popř. předělanou úzkou) - popis práce viz článek "Nápravy typ M".

Úprava volantového hřídele:

Předem chci upozornit, že úprav volantového hřídele je více, níže v článku najdete další dva způsoby, které jsem viděl. Ten poslední uvedený je podle mého názoru nejlepší a poměrně jednoduchý. Tento první, co zde popisuji jsem podstoupil, takže se o něj s vámi podělím abyste věděli alespoň co a jak.

Vyřízneme ze střední části eMkového hřídele 15 cm a necháme svařit (dobré je použít středící kolík) buď u zámečníků, nebo vám to udělají i v autoservisu. (já jsem dal za jeden svar i s řezáním 100,-)

Dobře potom naměříme kolik přesně potřebujeme mít mezi nákružkem na starém hřídeli a mezi tisícihranem na novém. Mě to vycházelo asi 4,5 cm (je tam vůle asi +- 0,5 cm) a pasuje to dobře. Pozor těch 4,5 cm jsem měřil od konce drážky na tisícihranu, ne až od konce tisícihranu (kde je radius a neměří se to dobře)!.

Uříznout a svařit. Tady už je středicí kolík téměř nutností, protože se jinak nedá zaručit souosost svařených částí.

Před zasazením hřídele do trubičkovité objímky k nákružku musíme vložit nějaké ložisko aby byl hřídel uchycen dvakrát (jinak se bude viklat) Mám tam jednoduše gumu, která vyplní prostor mezi trubkou a hřídelem a jako ložisko zatím funguje dostatečně. Z počátku trochu vrzalo, a po nějaké době se vyběhalo a má trochu vůli.

Hřídel nasadíme na řízení, zasadíme do úchytů pod palubní deskou (se zhotovením druhého ložiska) a potom vše dotáhneme. Pozor, hliníkovou objímku ložiska jemně, praská.

Asi 1 cm lze hřídelem posouvat v rozebíratelných tisícihranových spojích (ve středním a dolním), čímž lze případné nepřesnosti velmi dobře dohnat.

Obrázek eMkového (nahoře) a eRkového volantového hřídele s vyznačením úprav. Červeně jsou vyznačeny řezy a svary, křížkem části, které nepoužijeme. Horní tyč je eMková, dolní eRková.

a takhle to vypadá ve skutečnosti (na obrázku chybí úchyty do karoserie, které byly přivařeny k držáku)

Výroba jednoduchého provizorního ložiska:

  • Použijeme nepotřebný silentblok z předního nárazníku, nebo podobnou gumu
  • Vyvrtáme do něho díru tak aby vzdálenost mezi vnitřním a vnějším průměrem odpovídala mezeře mezi volantovým hřídelem a objímkou.
  • Obvod zkrátíme vystřižením části gumy, tak aby se vešla mezi hřídel a objímku.
  • Nasadíme, popřípadě doupravíme rozměry. Ložisko by nemělo být volné spíše naopak.
  • Před nasazením je vhodné gumu něčím namazat.

Úprava krytky řízení:

  • Krytku nasadíme do podlahy opačně (výřezem vlevo, volantový hřídel musí být nasazený) a vyměříme kam až je potřeba díru na hřídel zvětšit
  • Nakreslíme kružnici asi o průměru 10 cm, tak aby sahala až k tomuto meznímu bodu, ale radši o 1 cm dále
  • Kružnici vyřízneme přímočarou pilkou, nebo po obvodu vyvrtáme malé dírky jednu vedle druhé, potom je zvětšíme větším vrtákem, čímž by se měly propojit.
  • Vyzkoušíme nasadit a zapilujeme, popřípadě dopilujeme podle potřeby.
  • Zespodu bude tato díra kryta prachovkou která je upevněna na převodce řízení
  • Toto je úprava jedna z mnoha. Uvádím ji zde proto, že jsem ji podstoupil, není potřeba měnit uchycení hřídele a je celkem jednoduchá. Jinak je možné použít eMkovou tyč, zkrátit ji pouze ve střední části a kompletně předělat uchycení v karoserii. Výhoda je v tom, že volantová tyč nemá žádnou vůli a jde otáčet o něco lehčeji. Zde je jak na to.

Úprava volantového hřídele - varianta II.:

(tuto variantu jsem chtěl udělat, ale upustil jsem od toho, protože by to vyžadovalo značný zásah do držáku palubní desky - jinak by se to nevešlo)

  • Vyřízneme z eMka držák volantového hřídele
  • Upravíme pro správný sklon uchycení do eRka, přivaříme, přinýtujeme, či přišroubujeme namísto původního
  • Naměříme volantovou tyč, a její zkrácení ve střední části - mělo by to být prý asi 7 cm
  • Původními držáky z eMka tyč přichytíme za mohutné ložisko
  • Spínací skříňku použijeme ze 120ky (pokud to půjde)
  • Není nutné dotvářet další provizorní ložiska, sníží se síla nutná k ovládání volantu, krytka řízení se upravit musí.

Úprava volantového hřídele - varianta III.:

(poslední a nejlepší ! )

  • Z eRka vyndáte trubku, skrz kterou prochází volantový hřídel a na které jsou navařené dva držáky pro uchycení do karoserie.
  • Naměříte si jejich polohu, vzdálenost od sebe, popř. i jejich rozměry.
  • Držáky buď odříznete z eRkové tyče nebo si je sami vyrobíte z plechu asi 2 mm tlustého.
  • Oba navaříte přímo na objímku ložiska volantu (kovovou trubku eMkového hřídele, kterou nejprve rozeberte), spodní je úplně u spodního okraje trubky, horní navaříte v příslušné vzdálenosti (14 cm) od něho.
  • Zkrátíte pouze druhou část hřídele, o kolik, to si musíte přesně naměřit (mě vyšlo mezi klouby 17 cm).
  • Z auta úplně odstraníte hliníkový držák ložiska volantu a nahradíte ho pouze maticemi, na které přijde přidělat nová trubka, popřípadě odřízněte část držící ložisko volantu a druhou část použijte.

Úprava volantového hřídele - varianta IV.:

(která je OPRAVDU nejlepší - jenom jsem jí nepochopil dokud jsem ji neviděl ! )

Tato varianta je velmi podobná předešlé variantě. obměna je v tom, že použijete z eMka dva půlválcové držáky volantové tyče. Na ty vyrobíte úchyty pasující do držáků v karoserii a tím pádem si můžete o několik cm přiblížit volant, což je příjemné.

zde vidíte oba úchyty volantové tyče, levý vyrobený z "L" profilu, pravý "U" profil svařený ze dvou "L" profilů. Oba úchyty jsou zasazené do původních držáků v karoserii. Střední část volantové tyče je zkrácená asi o 7cm.

Detail úchytu u volantu. Je na něm patrný kruhový výřez pro ložisko volantové tyče. Zároveň je nutné vyřešit úchyt páček pod volantem, nebo použít páčky jiné konstrukce. (Š 120, Favorit, Felicie)

Pokud má někdo nějaké další řešení, sem s ním.


Rubrika: Kola a řízení, Přečteno: 14617×, Komentářů: 10, Líbí se Autor: Džon
Tak teda jo, o starost min, bude se to lip shanet...kdyz o tom mluvim, kdo se tu chce zbavit M hrebenove napravy bez zkroucenych ramen a durcch prohnile napravnice, tj. napravy, kterou stoji za to renovovat??? nabidnete na mail 🙂
Určitě je stejné pro rapida, garde (mimochodem jediná \"úzka\" škodovka s hřebenem), škodou 105/120/130/135/136...
Jaha...ja sem tu na webu nekde cetl, ze nema, ze je to ostrejsi... ??divny divny...
Martan: uštřím ti práci, rapid má úplně stejný hřeben jako každý sedan...
No ja si myslim, nechapu, proc me vsichni z toho hrebenu zrazuji, prej matice je ostrejsi ale generalkovat se mi to nechce, presto, ze by se to udelalo, ma t prilis mist, kde to bere vule...ale rad bych sehnal hreben z Rapida...je ostrejsi, myslim idealni kompromis...
tak panove jak jsem jiz psal v \"eMkove napravy\" muj vuz je vybaven sirokymi napravami s HREBENOVYM RIZENIM... k uprave volantove tyce jsem pouzil metodu zkrizeni tech dvou...coz mi prislo nejlepsi...


Je to uplne jiny svezeni...Vrele vsem doporucuji...a rovnou v kombinaci s eM napravama... stoji to za tu praci (a te prace zase tolik neni...)


Tom
Tu lomenou hřídel nemusíš řezat v půlce, stačí vyrazig kolíček co ji drží v kloubu. Naměřit jak dlouhou potřbuješ, na soustruhu stočit aby šla nasadit zpátky do kloubu a zavařit. Je to mnohem jednodušší.
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Ja aj uvažujem, že by som dal do eRka hrebeňové riadenie (má to svoje výhody), ale stačila by mi len tá stredná časť, takže by ne erku neboli rozšírené nápravy pokiaľ tomu dobre rozumiem.Akorát sa obávam, či by mi to prešlo STK, keby tam bola taká úprava. Nech mi poradí radšej dakto zo Slovenska, lebo v Česku na to sú možno iné normy.
Moc nechápu tu poslední (čtvrtou úpravu). Moh byste mi někdo prosím poslat nějaký další fotky? Dík moc.
Pokud se nekomu nechce do uprav volantove tyce jde pouzit i original eRkova jenom se musi zkratit a po namontovani dopasovat drzak ovladacich pacek.





Vyhoda - snadna uprava, mala casova narocnost, zadne dodatecne drzaky, zustavaji original packy.


Nevyhoda - volant je po namontovani mirne naklonen smerem doleva. ( misto uprostred diry v palubovce je na jejim levem hornim kraji )