18. leden 2004

Škoda 1100 OHC

Rubrika: Dobové články, Přečteno: 14909×, Komentářů: 9, Líbí se Autor:
Nejojedinělejší Škoda 1100 OHC z r.1958 (převzato z anglických novin)

"Skoda UK" je nyní hrdým vlastníkem vozu Škoda racer, jež získala za 41.000 liber (přes 2 mil. Kč. - pozn.Džon.) na aukci "Brookových sběratelů automobilů". Škoda z roku 1958 s motorem 1100 OHC je jedním z pouhých dvou na světě. Druhá je bezpečně uložena ve škoda muzeu v České Republice.

Brookova aukce byla nádhernou ukázkou jedné z nejlepších světových automobilových vzpomínek, na které byla největším bonbónkem Rabagliatiho kolekce. Velkolepá kolekce Duncana Rabagliatiho stovky autmobilů obsahovala jak krabice s několika díly, tak i nádherně rekonstruvané veterány, včetně ohromující červené Škody.

Pan Rabagliati byl vlastníkem automobilu od roku 1988 a získal ho akorát včas aby ho mohl zachránit od drastických změn předchozího majitele, které by zničily tento ojedinělý vůz.

Auto poté zrestauroval Peter Lader ze Sigma Engineering.

Ale toto nebyla nejdramatičtější část příběhu této Škody Racer. Bylo to po uvedení klasického hororového filmu Upír z Feratu, o autě jezdícím na lidskou krev.

Auto ve flmu uviděl český student Martin Světnička, vyhledal ho, a koupil od továrny. Nebylo v dobrém stavu, ale dříve než měl Světnička čas zrestaurovat ho do původní slavné podoby, ruské tanky se objevily v Praze.

Bez střechy, čelního skla, jako stopař se svým veškerým majetkem, Světnička, utekl za sněhové bouře a dojel s autem do Londýna.

Nikdy neměl šanci uvést auto do původní podoby a později ho prodal do "Midland Motor Museum". Později se dostalo do rukou Duncana Rabagliatiho a připojilo se k jedné z nejzajímavějších světových sbírek.

V současné době tento malý červený racer zaujímá čelní místo v historické sbírce Skoda UK.

Převzato z článku z anglických novin,

Přepsal a přeložil Džon


Rubrika: Dobové články, Přečteno: 14909×, Komentářů: 9, Líbí se Autor:
Jasný, prostě to tenkrát sociálka trochu rozmázla 🙂
Jo, davide, tak tio určitě bylo a z dobře informovaného zdroje jsem se dověděl, že to auto má vypalovaný lak, k čemuž došlo omylem v okamžiku, kdy se autem chlubil Jeníčkovi a Mařence, připletla se k tomu ježibaba a chtěla se svézt. Tak naskočila do auta a než jí stihli vysvětlit, že renovace se sice blíží finále, ale není ještě ukončená (nedošlo na brzdy), rozjela se. Po prošlápnutí brzdového pedálu nedobrzdila a vlítla do pece, což mělo tyto důsledky:





1) rychlou kremaci ježibaby


2) vypalovaný lak vozu


3) a osvobození Jeníčka s Mařenkou.





Teda podle dobře infomovaného zdroje se třetí bod ve skutečnosti nestal, neboť Jeníček s Mařenkou nebyli u ježibaby zavřeni, ale byli tam pouze na přátelské dočasné návštěvě, která se ovšem trošku protáhla. Mohli kdykoliv odejít.





Ovšem nešťastná a krutá smrt ježibaby se pak musela nějak rozumně vysvětlit...
A páč to měl ve fázi renovace (tzn auto měl naskládaný v bednách), nasypal ho do batohu a vydal se pěší tůrou v převlečení a pasáčka ovcí do Velkého Království. Okno a střechu nechal logicky doma, páč by se mu to jednak do batohu nevešlu a druhak v případě okna hrozilo rozbití a troušení střepů. A jestli znáš Jeníčka a Mařenku, musí ti být jasné, že by ho velmi rychle po drobečkách skla našli.
Petkare, tys nikdy nekoukal na Back to the Future ? Prostě mladej chudej student to viděl ve filmu, vyhledal si to auto, vrátil se do minulosti, koupil ho a než se s ním stačil vrátit zpět do budoucnosti, přijely ruský tanky a zabavily mu stroj času, který se později ve formě mikrovlnné trouby objevil v řadě domácností. On pak musel emigrovat.





Jasný, jednoduchý a logický vysvětlení. Nevím, co v tom zas hledáš 😀
Davide, myslím, že to je "Urban Legend" dovedu si totiž představit, že někdo ukradne auto při natáčení (zvláště poak vůz, kterého existují jenom 2-3 kusy) ale co si nedovedu vysvětlit, že se takovéto auto pak po cca 25 letech dostane do dražby ve Velké Británii.





Za takové situace by totiž automobilka okamžitě ztropila povyk...
Traduje se, že jeden kus byl během natáčení odcizen. Ale kdoví co je na tom pravdy...
Nechci hrabat do překladu, není to jednoduché, ale již před nějakou dobou mě zarazila určitá nesrovnalost, která nejspiš ale vznikla přímo v původním anglickém textu. Jde o toto:





Film Upír z feratu byl natočen v roce 1982 (viz např. http://cs.wikipedia.org/wiki/Up%C3%ADr_z_Feratu) v textu se ovšem uvádí, že Škodu Racer viděl "ve filmu český student Martin Světnička, vyhledal ho, a koupil od továrny. Nebylo v dobrém stavu, ale dříve než měl Světnička čas zrestaurovat ho do původní slavné podoby, ruské tanky se objevily v Praze.


Bez střechy, čelního skla, jako stopař se svým veškerým majetkem, Světnička, utekl za sněhové bouře a dojel s autem do Londýna."





Tady je ta nesrovnalost - o jaké sovětské tanky se jednalo?





- O ty z roku 1968? - pak ovšem nemohl vidět auto ve filmu...





- Nebo šlo o jiné? - pak si ovšem nevybavuji, že by se v roce 1982 nějaké sovětské tanky objevily v Praze (teda rozhodně ne v takovém množství, aby mělo smysl před nimi utíkat za tak dramatických okolností...) navíc si nedovedu dost dobře představit, že by AZNP v roce 1982 prodávala jeden ze dvou existujících kusů nějakému studentu...
Samozřejmě, že toto auto NENÍ onen Ferat, ale to se zde také nikde netvrdí. Jen to, že se tento vůz ve filmu \"Upír z Feratu\" objevil.
Pardon, ale co se tyce te epizody s autem z Upira z Ferratu, tak to jsou kecy! To auto je dodnes ve Skodovce a je to uplne jine auto! Cituji casopis Motor: \"Představa, že automobil má za pohonnou hmotu krev by odradila každého automobilového výrobce zapůjčit pro tento účel automobil. Výtvarník Theodor Pištěk stál před obtížným úkolem. Jenže, jak je známo, pro film není nic nemožné. Ale realizovat toto nemožné s minimem finančních nákladů, v tom je umění!


Zpočátku se to zdálo nemožné. Vytypovalo se několik vozů, které u nás jezdí a pro náš i evropský provoz atypické, například francouzská Matra čí západoněmecké Porsche řady 911. Těchto vozů je u nás málo, daly se spočítat na prstech jedné ruky. Najelo se s nimi stovky kilometrů, ale ani jeden z nich nešel pro film adaptovat.


Pak si T. Pištěk vzpomněl na muzeum AZNP Škoda v Mladé Boleslavi a napadlo ho, že by šlo modifikovat některou Škodu 130. Vedení muzea vyšlo vstříc a hlavně se angažoval bývalý závodník Leo Hnatevič. Volba padla na Škodu Super. Nejdříve se vůz ofotografoval ze všech možných pozic. Pak si sedl výtvarník Pištěk v ateliéru a začal kreslit jeho budoucí podobu. Měl přitom pamatovat na zásadu, že původní karosérie se nesmí poškodit,. aby automobil mohl dál fungovat jako dobový muzejní exponát.


Když výtvarník nakreslil návrhy, přišel ke slovu realizační tým. Byli to lidé z AZNP, o jejichž pomoci tvůrce vozu Ferat T. Pištěk prohlásil:


\"Chci poděkovat vývojovému oddělení AZNP, Leo Hnatevičovi, vedení muzea AZNP a desítkám dalších pracovníků mladoboleslavské automobilky, kteří mé nákresy proměnili ve skutečnost. Při spolupráci s nimi jsem si uvědomil, že tato továrna má hodně schopných lidí, nadšených a obětavých, perfektních odborníků, kteří dokáží odevzdat precizní práci. Třeba zasloužilý mistr sportu závodník Fousek. Původní motor nahradil jiným ­ z vozu Š 130, perfektně ho vyladil.\"


Musel se vyrobit kompletní laminátový předek. kapota, reflektory, přední i zadní spoilery. Při této práci se vyznamenali mladoboleslavští modeláři. Auto muselo být konstruováno tak, aby se dalo použít jako cestovní. dále pro okruhové závody i soutěže. To znamená, že vůz se musel podle potřeby přestrojovat. Tedy sady různých kol, byl přizpůsoben interiér a řada dalších věcí. To vše bylo nutné, protože vůz měl ve filmu tři role. Běžná praxe je taková, že když ve filmu hraje podobný vůz, tak je v zásobě několik takových vozů. Filmaři měli jeden a tak se kolem Feratu neustále otáčel tým mechaniků, kteří vůz odstrojovali a zase \"oblékali\", zalepovali díry po úpravách, obnovovali lak. Nejvíce starostí měl produkční, protože případná havárie vozu by znamenala přerušit natáčení.


Jenže Ferat není ve filmu jediným vozem. Tým Ferat měl doprovodný kamión LIAZ 100, nastříkaný a upravený v barvách týmu, dále se upravil vůz rychlé zdravotní pomoci ze staršího amerického vozu a konečně ve filmu působil i přizpůsobený, doslova muzeální Range Rover. Nelze zapomenout ani na upravenou Avii, která představovala pracoviště týmu západoněmecké televize.





Snad tento pohled do zákulisí postačí k tomu, aby si divák udělal představu o tom, co všechno musí filmaři zorganizovat, aby se natočil neobvyklý film... \"





Takze asi tolik k tematu. Vas Puskin.

Warning: Undefined array key "s_article" in /data/web/virtuals/277612/virtual/www/article.inc on line 253