19. prosinec 2003

Nápravy typ M

Rubrika: Podvozek, odpružení, Přečteno: 16940×, Komentářů: 20, Líbí se Autor: Džon
Možnosti rozšíření původních náprav na širší ze Škody 105/120 typ M

Pro rozšíření rozchodu kol je velmi dobré použít nápravy ze škodovky typ M. Její rozchod je větší celkem o 7 cm a to už je znát i vidět. V zásadě jsou zde dva způsoby přestavby předku. Buď pouze rozšíříte stávající nápravu, nebo ji komplet vyměníte za nápravu s hřebenovým řízením, což s sebou nese předělání volantové tyče, výměna pedálové konzoly a nabízí se i přidání posilovače brzd. Druhá varianta je daleko náročnější a skrývá mnoho úskalí. U zadní nápravy stačí vyměnit kompletní poloosy (pokud nechcete vlečená ramena).

Zároveň je velmi dobré podívat se, vyčistit, popřípadě rozhýbat brzdy (já jsem je měl zrezlé tak že na každém kole brzdila jenom jedna destička) a vyměnit na nich pryžové těsnění a manžety (viz. Opravy - Renovace brzd)

1. Rozšíření stávající přední nápravy

Materiál: Delší ramena nápravy, vhodné jsou nové svislé čepy, kulové čepy.

Nápravu je nutné sundat z auta. Když máte nápravu položenou odděláte z ní ramena a nasadíte širší eMková. Tuto práci jsem nedělal, ale myslím, že je na to potřeba lis k nalisování pryžových pouzder a není to jednoduchá práce... více vám řekne odborná literatura.

Montáž do vozu je obráceným postupem demontáže. S širší pření nápravou musíte použít delší eMkové brzdové hadičky. Kola sednou pěkně, jenom při větším propérování hrozí, že zavadí vepředu o blatník. Dobré je také použití pneumatik s nižším profilem, např. 165/70 - 13 nebo 175/70 -13 a zaklepat dovnitř vyhnutý okraj lemu více nahoru. Přední zástěrky se musí použít jiné nebo upravit, aby byly účinné.

2. Výměna přední nápravy za širokou nápravu s maticovým řízením

Předělávání nápravy nebo složité montáži hřebenového řízení se můžete vyhnout tím, že už seženete širokou nápravu s maticovým řízením, která jde do eRka naprosto bez problémů.

2. Výměna přední nápravy za širokou nápravu s hřebenovým řízením

Demontujeme nápravu, sundáme z podlahy u řidiče celou krytku volantu a přiděláme širokou nápravu s hřebenovým řízením. Dále postupujte podle článku "Hřebenové řízení".

3. Výměna zadních poloos

Před výměnou zadních poloos si musíte uvědomit jak budete upravovat zadní blatníky. Kola se do nich totiž po rozšíření nápravy nevejdou (někdo tvrdí že vejdou - je to asi individuální). Můžete buď lemy vytáhnout do boku - možná bude stačit jen pořádně zatáhnout rukou, ale možná budete muset do servisu. Nebo si můžete nechat navařit na zadní blatníky kulaté lemy (většinou ze starých předních blatníků)

Auto zvedněte a poloosy vyměňte podle odborné literatury (V. Baťa, J. Andrt, M.R. Cedrych ap.) Pokud budete blatníky jen vytahovat můžete je nechat na autě a vytáhnete je podle potřeby po montáži při spouštění auta na kola. V opačném případě je musíte sundat.

Pokud by nějaký fajnšmekr chtěl zadní úhlová ramena z Rapida nebo Š 130, muselo by se už zasahovat do karoserie a měnit (nebo předělávat), převodovku. Výhodou je, že auto sedí na silnici jako přibité, nevýhodou velmi náročná montáž.


Rubrika: Podvozek, odpružení, Přečteno: 16940×, Komentářů: 20, Líbí se Autor: Džon
Hřídel ti samozřejmě pasovat nebude...





Hřebenové řízení požívá na napojení volantové hřídele tisicihran, kdežto tisícovka má (předpokládám) tzv. hardyspojku, navíc volantová tyč pro hřebenové řízení je lomená a jde na převodovku řízení pod jiným uhlem než u maticového řízení. Jedině sehnat celou volantovou tyč z hřebenového řízení a při použití původních držáků jí zkrátit a upravit...





Pár fotek o čem mluvím: https://www.skoda110r.cz/article.php?aid=690&olimage=18377 zde je navíc posunuté umístění volantu...





https://www.skoda110r.cz/article.php?aid=183&olimage=7816
ludia potrebujem helpnut neviem prehadzujem napravu na 1000mb siroku ale z hrebenovim riadenim ..a nepasuje mi tyc riadenia na kralovksky hriadel riadenia na naprave ..respektive su tam ine odklony ..tu odkazujete vsetci na clanok "hrebenove riadenie" ale tayk som nenasiel ani ja ani vyhladavac.. prosim ak stym ma niekto skusenost napsite mi mail .dakujem..
Daves: Určite aj na Slovensku?
Ano, je to legální úprava.
Ahojte, je zastavba m-kovych naprav legalna, budu na to vrcat na STK?????
Diiik, presne to sem chtel slyset!!!
aaaa...koukam ze jsem vam to tu nejak zblaznil... 🙂


Myslim ten text v te e-mailove adrese...
MARTAN>mam prevarenou tycku rizeni>tak jak jsem to tady v nejakym clanku videl>mysikm \"hrebenove rizeni\"....ale nedelal jsem to podle navodu>radeji jsem si to sam nameril...vychazi to tak, ze jde tycka kolem brzdy zprava. Dole v tom okynku je to vlastne taky posunuty cely doprava...


okynko jsem nijak neupravoval a zadelal jsem to tak ze jsem ten originak deklik otocil a vystrihl jsem do nej vetsi diru...(bohuzel nebyl po ruce jiny plech...)kolem te diry to tesni original manzeta na tom hrebenu a kolem dokola je to tesneni jak tam ma byt...


z toho vypliva ze jsem karoserii nijak neupravoval...





ha ho...domluvil jsem...


Tom
To martan: Mě se třeba volantová tyč k brzdovýmu pedálu vlezla, je to o milimitry ale nedře to 🙂 A stačí vydělat ten deklík a udělat si jinej s dírou na správným místě...
tome, chtel bych se zeptat, jestli kdyz mas vpredu hreben, menil jsi i pedalovou konzolu, nebo tam mas puvodni a pripadne, zda jsi musel rezat neco v kastli nebo stacilo upravit ten deklik...planuju to dat do sve 100vky a jelikoz budu tedka skelet zinkovat, nerad bych to pak musel nejak predelavat 🙂, dikec
takze panove...mam na svem voze(Š 100L) eMkove napravy.


v predu to slo bez uprav jen prevareni volantove tyce a dlouhe brzd. hadice a v zadu jsem vytahl blatniky...>RUKOU...je tam 1,5cm mista coz je az az a to tam mam 165/70 R 13...


kazdopadne je to ted mnohem lepsi jsou tam i tvrde pruziny takze bomba...a v kombinaci s hrebenovym rizenim...proste vrele doporucuji vsem


jinak k te prestavbe>nejvetsi problem byl dostat pryc zadni stary kratky hadice>nesly vyhaknout z uchyceni ke karoserii>cca 30min kazda strana...





a k policii a STK...


policie nic nepozna je to banda ...(nechci byt sprostej)


a na STK to snad prehlidnou>protoze kolik jim tam jezdi stovek aby vedeli ze tam nesmi byt hreben...v mem pripade se spis tim autem kochali nez aby mi ho prolizali skrz na skrz protoze pro vetsinu lidi je to vzpominka na svuj prvni vuz...


kazdopadne uvidime pristi rok v rijnu
Já si myslím že i za tu dřinu ta úhlovka ze 130-cítky stojí jinak je to perfektní článek k zamyšlení
...myslim... už se mi pletou prsty....
Vyhláška viz. http://files.skoda110r.cz/sdeleni_0570.pdf - myskmi, že tohle je tam v nezměněné podobě.
Aha. A ta nová vyhláška to mění?
102 už několik let neplatí a nahrazuje ji zák. 56/2001 (ten rok nevím přesně).
Jo zapomněl jsem, že u přední nápravy musí být zachováno maticové řízení. Vzadu samozřejmě není povolená vlečka. Tohle je asi jediná legální úprava, kterou můžeš na erku udělat. Policajti ani STK ti nic nemůžou.
e) použití náprav z vozidel


Š 105 MI - model M nebo


Š 120 MI - model M


na vozidla


Š 100 nebo


Š 110 anebo


Š 110 R


při výměně náprav platí níže uvedená doporučení výrobce:


- vyhnutí stojiny (lemu) výkroje předního blatníku směrem nahoru na cca 45° od vodorovné roviny v délce 100 mm (50 mm od osy kola dopředu a dozadu) s plynulým přechodem do původního tvaru.


- zadní blatník je nutno upravit tak, aby boční vzdálenost mezi kolem a blatníkem byla cca 15 mm.


Kombinace náprav s různými rozchody je zakázaná.
R O Z H O D N U T Í


Ministerstvo dopravy České republiky - odbor silniční dopravy v Praze, podle § 2 zákona č. 38/1995 Sb., o technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích a podle § 106, odst. 2 vyhlášky MD č. 102/1995 Sb., o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích


s ch v a l u j e


firmě ŠKODA automobilová a.s., ulice V. Klementa 869, 293 60 MLADÁ BOLESLAV rozšíření dílů k jejich záměně na vozidla tovární značky ŠKODA takto:


1) ZÁMĚNNOST KAROSERIÍ, JEJICH ČÁSTÍ A KOMPONENTŮ
Docela by mě zajímalo, jak se na změněné nápravy tváří poliši na STK ? CHci si je udělat, máte někdo zkušenost 🙂