16. únor 2004

Karlova Pampeliška

Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 10051×, Komentářů: 19, Líbí se Autor: KDB

Když mě bylo nějakých 11-12 let měl jsem jasno, že nejkrásnější poválečná škodovka je Felda... , a tak jsem založil spořitelní knížku s účelem nahromadit prostředky k tomu potřebné. Podotýkám, že v té době se pěkná,zachovalá,málo jetá se sehnala kolem 15,000,-. Došetřil jsem,udělal řidičák a přišla revoluce.... Feldy a veteráni vůbec se houfně začaly vozit ven a cena pěkné Feldy stoupla 5-8 násobně a pro mne byla nedostupná.. Auto jsem chtěl a v tu chvíli mě bylo jedno, co to bude. Hledal jsem podle ceny a tak se před naším domem ocitl zelenobílý W312 z roku 1965 .To bylo v třeskuté zimě, a tak jeden z rozhodujích faktorů koupě bylo topení z Volhy.To topilo tak, až cestujícím doutnaly vlasy.., bohužel technický stav zbytku vozu nebyl takový, aby prošel blížící se TK... A tak jsem se opět ponořil do inzerátů a protože další v mém žebříčku bylo "kupíčko", začal jsem shánět erko. Po jednom telefonu jsem se dozvěděl,že jsou dva roky staré prahy, a čerstvě, po drobné kolizi, přední blatníky a čelo, jinak, až na vůli v řízení a nestejnorodý odstín barvy, že je ve slušném stavu, rok výroby 1971. Po zkušební jízdě jsme si za 10.000,- plácli a já se 20.4.1993 stal majitelem vozu, jehož kouzlo mne od toho dne dodnes nepustilo.

Na tachometru mělo 119.000 km,a po výměně převodky řízení, jsem půl roku spokojeně jezdil.. Blížila se TK a já zjistil, že IPA nalepená na celém spodku při výměně prahů, vykonala dílo zkázy. Podlaha a zadní podběhy sice existovaly, ale v tloušťce max. 2 desetiny, a já jsem si již byl po šesti měsících schopen, za pomoci mého dědy, udělat vše, ale na klempířinu jsem neměl vybavení.Sehnal jsem prahy,kompletní podlahu a sháněl klempíře. Přes dlouhý výběr jsem nevybral dobře,moje kupátko u něho strávilo rok,dostalo ještě oba zadní podběhy, a já zaplatil téměř dvojnásobek dohodnuté ceny. Až potud ještě žádná tragedie.

Ta nastala po nalícování LP blatníku. Jaksi neseděl na práh...Nasadil jsem dveře,zavřel a pod nimi se tlemila škvíra šíře 3 cm... Práh byl navařen správně k podlaze, ale podlaha "mistrovi" ujela k jedné straně a to byl výsledek. Reklamace samozřejmě neúspěšná.. Zkrátka,co si neuděláš sám.. Prodal jsem kuponovou knížku, na inzerát koupil COčko a vše pottřebné, asi týden jsem se s ním učil a pustil se do předělávky.

Opravený spodek a lem původního blatníku

Dva měsíce trvalo vaření, broušení,rovnání skeletu, pískování a opět dorovnání skeletu. Následoval důkladný nástřik základovou barvou Formex (9kg) a dva měsíce tmelení,broušení,tmelení,broušení a to ručně :-). O odstínu jsem měl jasno dávno předem, protože naše rodina vlastnila asi rok jedno z posledních kupátek,model 81,koupené v roce 1982, a to bylo žluté...Rozhodně jsem nechtěl červené, protože to byla v té době všechna. Vrchní barvou jsem nalakoval vše pečlivě a důkladně, což je jasné podle počtu plechovek :-))

Odstín je velmi pečlivě namíchán do původního tónu.A tak s novým kabátem kupátko dostala nové jméno - Pampeliška. Teď se trochu vrátím, během ročního čekání na opravenou karoserii jsem bádal v literatuře a přišel na to,že mojo erko má vypadat jinak,než jak máme každý zafixováno..Pampeliška je totiž nejen r.v.1971, ale i model 71´ A tam se zrodil cíl dát ho do původního stavu. Po laku následovaly dutiny a začalo strojení.Vše, co šlo je původní,jen očištěné a v případě potřeby nalakované.Jen přední náprava prošla GO včetně nových pružin, motor dostal nové rozvody,nové jsou rozvody brzd,spojky i oleje, všechna světla. Jinak je vše, včetně interiéru původní.Kompletace trvala tři měsíce a v pátek 25.srpna 1995 po dodělání posledních maličkostí jsem vyjel na sraz Felicia klubu do Plzně. Pampeliška fungovala k naprosté spokojenosti, najela přes 600km. Ta spokojenost bohužel netrvala dlouho.V neděli, při návratu jsem nedostal přednost a zelená Š120 způsobila vklenutí pravého boku 45cm směrem k řidiči. Neměl jsem slov.. Bohužel se mi nepodařilo sehnat původní provedení dveří, zadního blatníku a čela a tak již není původní stav 100%.Mimo to, je ještě "několik detailů" nepůvodních, k mé nespokojenosti, ale na všem se pracuje. Jediné, co asi měnit nebudu, je barva a pro běžný provoz pneumatiky(175/70/14-Goodyear,Michelin).

Ale i tak se líbí....

Od té doby jsme najeli celkem 3tkm, většinou po srazech ( 3.místo v původnosti Mělník 1996 :-)) o dovolené a jen tak.

Pokud víte o majiteli Erka r.v. 1970-72 v původním stavu,dejte mi vědět.

Omluvte kvalitu fotek, jsou některé skenované. Jak se udělá pěkné počasí, budu dělat nové :-)

P.S. Poslední klempířova pomsta přišla ve chvíli, kdy jsem do jinak úplně hotového auta namontoval sedačky. Po usednutí mi "něco " nesedělo. Kdo posunul volant!! A proč se ramenem opírám o dveře!!!!.... Pan mistr prohodil most s držáky sedaček levý za pravý...

Karel

608/029690


Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 10051×, Komentářů: 19, Líbí se Autor: KDB
Třeba se koukneš....
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Třeba se koukneš....
......stále nemám kredit .....
Sehnal jsem nové dno kufru s vaničkou, ty origo výstuhy mezi prahy a další stovkové prahy... ale stále dumám co s tou podlahou... mě se to takhle nelíbí !!!! Ale dát 5.000 za novou se mi také nechce (navíc je ani nemám !!!). Mimo to mě trochu vystrašil Dawes, prý ať to radši nechám jak to je - neb výměna \"celé\" podlahy je prý hrozná práce. Tak nevím co mám dělat.....
Jak pokračuji ?


Podařilo se mi sehnal jsem tři knížky z let 1972 - 1982 o údržbě a opravách 1000 MB - 110 R. Některá rozlišovací znamení pro model 71 a 72 se zde drobně liší - jako např. doba osazení poloautomatické vzpěry př.kapoty místo \"drátu\", ale mám už alespoň pár fotek toho hrdla a znaků na blatníky, fotku zad.čela model 71 a zadní třídílnou mřížku jsem měl kdysi na svém erku takže tu znám. No... to by mi mohlo spolu se základním popisem prováděných změn z těch knížek zatím stačit, na shánění je toho až kam - asi těch 71 přežilo do dneška dost málo - zatím nevím ani o jediné !!!! .... Na tu tisícovku by se to shánělo lépe !!!! No nic...


Takže zatím nic nehoň, já se Ti zase ozvu až budu řešit další detaily na které nemám fota ani dost podrobné povídání....
Zlobit..? proč ? 🙂. Finišuji s bydlením (budíček 6h...večerka 23h..).Lišta je jiná než 1000. Napiš , co Tě zajímá, já to nafotím. Ještě asi měsíc stavím, potom bych ml mít víc času. V nouzi ale klidně zavolej 🙂
---
Již delší dobu, jsem o tobě neslyšel.... Asi máš moc práce... Scháním díly na tu 71. Asi ti udělám i neudělám radost, ale bude v rovedení skoro A1 - tedy co seženu origo + loukotě a rám pro A1 ( oblouk se zadními vzpěrami) a ve předu eRkové lízátko . Další prohřešek bude interiér.. Palubka není problém - dřevo tapeta nebo něco podobného, ale ostatní nejspíš použiju z té 78...protože radši koupím nové plechy než origo tapecíry apod... alespoň zatím !!!!


Z venku bych chtěl, aby to vypadalo jako 71 - to je 2 oké čelo, blatníky s lištami a hrdlem ala 1000, zadní čelo s 3 dílnou mřížkou - nic z toho nemám, ale snad to seženu...


A tím se dostávám k tomu na co se chci zeptat : Je použitelné ty lišty a palivové hrdlo z 1000 ? A nemáš náhodou nějaké detaljnější fota origo dílů.... ????


Těch prohřešků bude asi ve finále víc než dost, ale alespoň abych tušil co tam mělo být, kydbych na to náhodou narazil...


Jinak ta bílá barva mi vrtá hlavou... Na tu 71 by se hodila !!!


No tak jestli se na mne už nezlobíš, tak se ozvi !!!! Nejlepší by bylo internetem, neb mé problémy s telefonováním jsou stále stejné - nemůžu !!!!!
Konečne som našiel 110R kupé, majiteľ ktorého ctí originalitu a neznehodnocuje ho ľahkovážnym \"tuningom\", za ktorý ho prípadní budúci majitelia chváliť asi nebudú. Pamätám si na prezentáciu prvej 110R v Bratislave - bolo to pred obchodným domom Prior a auto bolo bielej farby. Ako malý chlapec som nemal šancu prebojovať sa bližšie, taký bol oň záujem.


Aj ja už dlhšie zháňam 110R, len v pôvodnom stave. Na model s dvomi svetlami nedúfam, ale potešilo by aj novšie prevedenie, musí byť ale originál, čo je dosť problém.


Jedna otázka k tvojmu autu - pôvodná prístrojovka bola drevená, alebo tam bola iba imitačná tapeta? Na prvých prospektoch bola tiež Š-110R s \"drevenou\" palubkou...
ÁÁÁÁ chyba, nejdou mi nahrát fotky 🙁
Se Sprinty máš pravdu,Pampelišku jsem stavěl jako mé první auto, takže je tam několik hříchů mládí. Většinu se chystám v nejbližší době (nejspíš k 10tému výročí renovace 🙂 On každý renovátor se dostane do situace, kdy se rozhoduje 100% věrností a odchylkou od ní, třeba proto, že se Ti jako klukovi tyhle puklice líbily .... No a \"prohřešek\" je na světě 🙂 Pampeliška bude určitě s přibývajícími lety dozrávat do originálu, i když na 100% to dělat nebudu, protože k jejímu současnému mám určitý \"citový\" vztah 🙂. Svůj \"dluh\" nejspíš vyřeším postavením dalšího modelu 71´, a nejlépe koupí co nepůvodnějšího... 🙂 No,není krásné ?
Moc pěkné autíčko🙂 Líbí se mi eRka v originál stavu a taky sám jedno takové vlastním (r.v. 1979). Jen malý detail, myslím, že model 71 měl klasické chromované puklice, puklice SPRINT 14\" se montovaly podle mě až od modelu 73.


Petr
Za uzávěr bych byl do smrti zauzlován... 🙂 (mimochodem ten uzávěr má tři provedení, která se v mechanických detailech liší.., ten co je na autě je doslova slepený ze třech rozpadlých kusů) Ta má mřížka, ač je hliníková, je opravdu orig 71, neupravovaná. Také jsem jinak viděl jen nerezové provedení. Inu škodovka, co kus, to originál..🙂 To novější uchycení zámků je udělané tak, že starší provedení lze namontovat bez jakékoliv úpravy, ale dveře se liší v horním uchycení tapecírunku a umělohmotné vnitřní lišty okna . Přiznám se, že mi na Pampelišku už svrbí ruce, ale mám toho nějak moc...🙂 Zdravím na Slovensko..
Bohužiaľ,fotky z renovácie nemám.Ale ta eRka je na fotkách zo zrazu v Tíniští 2003, vedľa mojej. Tiež košická SPZ moja je 325 BB a on tá eRka má SPZ KEK 10-67, Nepodarilo sa mi kamoša presvedčiť dať dvojoké čelo. A tak isto vzadu on ten orig. nerezový rámček nemá.Preto som mu to urobil tiež z tej hliníkovej lišty. Mne sa ten rámček podarilo zohnať z jednej rozbitej eRky ročník 70. Mala ešte pôvodné dvere z talianskými zámkami. Mimochodom na tej kamošovej eRke ked som ju robil som musel meniť pravé dvere a tie už mali otvor na zámok na štyri skrutky, zámok BOMORO 2 ten čo sa dával od roku 74, a vetšina z nás ho už má.Ale dá sa to prerobiť na pôvodný talianský zámok s troma skrutkami a kruhovým otvorom. Spodné dve skrutky myslím pasujú a jedna hore na tých novších dverách tiež je iba je trocha menšia. Ale ide to. Keby si chcel môžem ti dať nový uzáver nádrže. je tam aj ten znak ŠKODA. Zatiaľ sa maj a prajem veľa šťastných kilometrov.
Vědět vcelku nic, chci navázat kontakt s majiteli. Od r. 1994 vím jen jednom eRku mod.72 v pův. stavu ( z Holandska) a od 2 lidech, kteří měli v úmyslu renonovat (ale tím to asi končilo) a jedno bylo na prodej v Annonci (r.71) Zadní čelo mám rozjednané 🙂 Ta mřížka je hliníková,ale orig na 71,bohužel jsem jí získal v tragickém stavu ( našel jsem jí ve vjezdu na vrakoviště, kde asi ležela několik měsíců...) Chybějící tahokov je má lenost.. 🙁 Nemáš fotky z renovace ? To bylo Tvoje ?
No to je paráda. Konečne sa tu objavil aj model 71. Perfektným zakončením by ešte bol zadný nerezový rámček z ťahokovom, ktorý táto eRka pôvodne mala. Ale aj tak je to super. Píšeš že by si chcel informácie o eRkách model 70-72.Ja som minulý rok rekonštruoval eRku r.v.marec 71. Celá bola takmer v pôvodnom stave, takže aj tento model dobre poznám. Čo potrebuješ vedieť?
Díky za chválu 🙂 K barvě : Přesně jak říkáš,stříkal jsem to sám, z těch plechovek, v té garáži...🙂 Barva... tenkrát se mi podařilo koupit 3 plechovky orig odstínu, ale každá byla jiná (nepatrně).Nakonec jsem odstín namíchal podle 2 eRek v původním laku, starých vzorníků Barvy


a Laky, a oněch 3 plechovek 🙂
Jo, jo, originál je originál ! A žlutá je žlutá ! Máš to moc hezký. Pana mistra klempířského bych asi ..... 🙂 To musí být fajn, když na takovou věc přijdeš až ve finále.
Čauky, máš to pěkný 🙂 Klempíř byl fakt mistr, když o tom tak píšeš, tak jsem rád, že už to mám všechno za sebou... Jinak k té barvě - to jsi si stříkal sám z těch plechovek v garáži???