9. duben 2004

Renovace zadní kyvadlové nápravy.

Rubrika: Podvozek, odpružení, Přečteno: 22081×, Komentářů: 28, Líbí se Autor: Džon
Podrobně jak na to...

Úvodem:

Pokud se rozhodnete renovovat svoji zadní nápravu, je to určitě krok který může vašemu erku jenom prospět. Pokud nápravu i vyztužíte, bude vám sloužit podstatně lépe a déle a snad se vyhnete nepříjemnostem jakými jsou prasklá poloosa nebo dokonce upadlé celé kolo.

Rozebrání nápravy:

Nejprve je nutné ještě na autě povolit matici zajišťující buben a tento stáhnout. Lze to potom i na vyndané polonápravě ale dělá se to hodně špatně. Poté můžete nápravu vyndat z auta a rozebrat. Při rozebírání můžete narazit na mnoho spojů, které vám nepůjdou rozdělat a tak je dobré mít v záloze někoho se svářečkou a s autogenem. Kritický spoj je jen spojení šavle a nohavice, ale jeden šroub lze v případě nouze uříznout a vyměnit a z druhého (závrtného) odvrtat a odsekat matici.

Sundáte buben, vyndáte pakny a lanovod, odšroubujete a vyklepnete prasátko, povolíte čtyři šrouby štítu brzdy (já musel tři matice odvrtat, protože se protáčely), sklepnete štít brzdy s krytkou ložiska, ze které ještě vyklepnete gufero. Na poloosu našroubujete obráceně matici tak aby dosedací plocha byla zároveň s koncem poloosy a s celkem silou praštíte o podlahu - o něco měkčího - prkno, apod. Tím by se měla uvolnit poloosa z ložiska. Někdy to jde lépe někdy hůř. Jakmile ji dostanete ven nějakým jeklem nebo trubkou vyklepnete z nohavice ložisko. Vyndáte gufera z nohavic. Jdou špatně, já jsem je opatrně (aby se vrtákem moc nepoškodil vnitřek nohavice) v jednom místě navrtal. Můžete ještě sundat manžety, ale možná je lepší je na nohavici nechat kvůli pískování.

Přípravné práce:

Na poloosách je potřeba posunout opěrný kroužek. Pokud nemáte možnost udělat to na lisu, můžete to udělat tak, že na poloosu opět našroubujete obráceně matici aby její dosedací plocha byla zároveň s koncem poloosy, kroužek zapřete o čelisti svěráku a několika silnými údery kroužek cca o 1 mm posunete. Pozor, je možné, že kroužek zdefromujete nebo poškrábete. V takovém případě je nutné nechat ho přebrousit.

Druhou možností je kroužek neposouvat, ale vložit mezi něj a ložisko vymezovací podložku o potřebné síle, cca 0,5-2 mm aby se vůle mezi kroužkem a ložiskem vymezila. Podložky se údajně dají sehnat po mototechnách.

Zkontrolujeme na poloosách kuželovou plochu pro buben. Pokud se vám nezdá, raději nechte poloosu s bubnem spasovat u dobrého soustružníka. Oproti nákupu nových bubnů a poloos ušetříte skoro 4000,- Jen je potřeba zkontrolovat, zda buben nezapadá na poloosu natolit, že nepůjde dotáhnout. Pokud zapadá podstatně více, ale dotáhnout půjde, je potřeba použít pod matici podložku, aby korunka matice vyšla na místo, kde bude závlačka (vnitřní průměr 18.5, vnější 38 a tloušťka 4mm). O rozchod se bát menusíte, ten je vymezen nohavicí a ložiskem.

poloosa s bubnem před a po spasování

Další bod je srovnání příruby na převodovku. Tato plechová příruba přidržuje nohavici opřenou do převodovky. Díry na šrouby mohou být již časem promáčklé a příruba nemusí po nasazení dobře těsnit olej. Proto jsem díry srovnal tak, že jsem do každé postupně dával šroub M8, opřel jsem přírubu o porozevřené čelisti svěráku a do šroubu jsem uhodil. Tím se boule srovnaly.

Bohužel až při skládání nápravy jsem zjistil, že uvnitř nohavice je silná vrstva usazenin. Tu bych doporučoval předem také vyčistit aby se při skládání a následném provozu tyto usazeniny neuvolňovaly.

Očištění nápravy:

Zjistil jsem, že než se plahočit s ocelovým kartáčem a pak nápravu natírat štětkou obojí s pochybným výsledkem - je lepší nechat si vše opískovat až na kov a následně na to nanést práškovou barvu (komaxit) Cenově to vyjde skoro stejně, je s tím méně práce a výsledek je daleko lepší.

Součásti které ponesete k opískování musíte velmi dobře ochránit na místech, kde má zůstat hladký povrch (pro ložiska, gufera, atp.) nebo tam, kde se nesmí dostat písek (ložiska). Ideální je zabalit to do tlustého igelitu a pevně uchytit aby to tlak písku nesmetl a nenarušil vyhlazené plochy.

Stupeň nutné ochrany také záleží na tom, u koho to necháte opískovat. Tam kde se pískují velké ocelové konstrukce hrubým pískem a velkým tlakem musí být ochrana podstatně lepší než někde, kde pískují jemně a malým tlakem.

Na opískování doporučuji dát:

  • nohavice (vnější trubky poloosy)
  • štíty brzd
  • bubny - pokud máte jistotu, že vám je nevezmou i zevnitř a nepoškodí kužel
  • krytky ložisek
  • spodní úchyty tlumičů
  • spodní držáky spojů ramen s poloosami
  • držáky ramen v karoserii

Vše ostatní je dobré dát nové nebo zrepasovat.

Díly nápravy po opískování v komaxitu

Vyztužení nápravy:

Pokud máte nápravu rozebranou a opískovanou, můžete ji i trochu vyztužit.

Lehčí varianta vyztužení je pouze svařit k sobě oba U profily šavle, nemusí to být po celé délce. Nové šavle již takto svařeny někdy jsou.

U druhé varianty vycházíme z vyztužení nápravy pro Škodu 130 LA, kde se k sobě také svaří U profily šavle a ještě se tyto U profily uzavřou vevařením plechů 2,5 mm do každého ramene.

Povrchové úpravy

Nejběžnější a nejdostupnější je lakování nápravy. Doporučuji nanést základovou barvu, pak vrchní barvu (lépe nějakou vytvrzovací) a pokud chcete můžete i nějaký asfaltový nebo podobný nátěr jako Tlumex, Konkor nebo Bitumen. Vrchní barvu ale naneste každopádně. Kombinace základovka + Tlumex nemá takové ochranné vlastnosti.

Další možností je prášková barva neboli Komaxit. Jeho výhoda je v tom, že se doma nemažete a nedýcháte výpary a vcelku příznivá cena (zadní náprava i s opískováním cca 500,-). Komaxit se na opískovaný kov nanese elektrostaticky a následně se spéká v peci při cca 180°C. Je pevný a na podkladu velmi dobře drží.

Poslední dobou se stále více objevují díly "zinkované se žlutým chromátem". Tato technologie je velmi líbivá, ale podle mého názoru nemá takovou korozní odolnost jako výše uvedené metody. Je to má domněnka, ale myslím, že vrstvička chromátu je velmí tenká a při vzniku jakéhokoliv škrábance, např od odletujícího štěrku, dojde k její narušení a voda již vykoná své. Více o této techologii se dozvíte na http://www.aa.cz/galvanika/index2.htm

Nákup nových součástí:

Když už se náprava renovuje, je dobré koupit spoustu věcí nových... Základem jsou gufera a veškeré šrouby. Dále jsou vždy nepoužitelné vymezovací hliníkové kostky (hliník se vlivem solí časem rozpadne na prach) a také trubičky kolem šroubů.

Také je dobré vyměnit ložiska, aby náprava nehučela, ale jsou dost drahá. Nová podélná ramena je vhodné koupit pokud máte původní již "rozšklebená" nebo hodně zkroucená, což také zapřičiňuje negativní odklon zadních kol (do "A"). Také je velmi vhodné je vyztužit. Buď tak, že obě poloviny ramen svaříte k sobě nebo kompletní vyztužení podle výkresů pro Š 130 LA. Na kyvnou nápravu stačí myslím bohatě první způsob.

Pokud použijete starší ramena a jsou již trochu zkroucená, nezapomeňte je před vyztužováním srovnat a pokud se přeci jen nepodaří srovnat je úplně, prohoďte je při opětovném skládání nápravy tak, aby si auto vzadu tolik nesedalo.

Zde je soupis nových věcí:

Samozřejmě není potřeba kupovat vše, je to zde uvedeno jen abyste to vzali v úvahu, zda je nutné to koupit, případně kvůli orientační ceně a abyste na nic nezapomněli.

  • 2x gufero vnitřní
  • 2x gufero vnější
  • 2x "O" kroužek dotěsňující ložisko (á 3,-)
  • 2x hliníková (nebo dnes se dá sehnat i plastová) kostka (á 23,-)
  • 8x gumová podložka, "L" profil
  • 4x trubička kolem šroubů (á 9,-)
  • 2x naklápěcí ložisko (á 300,- ?)
  • 2x silentblok do podélného ramene - buchta (á 280,-)
  • 2x nová poloosa (á 1200,-)
  • 2x nový buben (á 1200,-)
  • 2x nové podélné rameno (á 280,- až 400,-)
  • 2x nový klínek bubnu (á 9,-)
  • 2x závlačku matice poloosy (á 2,-)
  • 8x šroub M8x20 (hlava 12mm nebo imbus) + matice + pružná podložka
  • 2x šroub + matice + podložky držící kostku v rameni
  • 2x šroub spojující rameno s nohavicí
  • 4x matice + pojistná podložka spojující rameno s nohavicí
  • 2x těsnění k převodovce + těsnící tmel
  • 4x kameny

... a na zadní brzdy ...

  • 2x brzdový váleček (á 145,-)
  • 2x průtokový šroub + 2 měděné podložky na každý (vše 24,-)
  • 2x pružinku a závlačku na samostavy nebo celý samostav
  • 4x úchyt paken - tyčku, pružinku, mističku
  • 2x spodní + vrchní pružina paken (spodní á 7,- / vrchní á 11,-)
  • 2x lanovod
  • 2x segrovka na chycení lanovodu do štítu brzdy
  • 4x pakny nové nebo repasované (sada 375,-)
  • brzdová kapalina

Nové díly zadních brzd (jedna strana)

Složení nápravy

Skládání je podrobně popsáno v literatuře (V. Baťa nebo J. Andrt), takže uvedu jen hrubý postup a případné problémy.

  • Pořádně nápravu vyčistěte od nečistot a zbytků písku po pískování. Nezapomeňte na vnitřek nohavice.
  • Opatrně namačkejte nová gufera a dejte pozor abyste je nedali náhodou obráceně. Jedno přijde do krytky, druhé do nohavice. Gufera přijdou těsnícím břitem směrem k převodovce. Těsněné plochy lehce potřete olejem aby se gufero nepřidřelo.
  • Při namačkávání gufera do jedné nohavice jsem narazil na problém. Vnitřní konec (cca 2mm) plochy pro gufero byl špatně osoustružen (excentricky) takže gufero nešlo správně narazit a zůstávalo našikmo. Proto tyto plochy raději zkontrolujte a případně dobrušte (já jsem použil brusné kameny na vrtačku).

  • Nasuňte poloosu do nohavice. Je dobré plochu kroužku na gufero ochránit abyste jí při protahování nohavicí nepoškrábali.

  • Namažte ložisko tukem a naklepejte ho na poloosu až ke kroužku. Celek pak vsaďte do osazení v nohavici.

  • Nasuňte brzdový štít, ale pozor na jeho orientaci. Díra na brzdový váleček musí být přesně na druhou stranu než kouká závrtný šroub z nohavice.
  • Nandejte O kroužek na konec poloosy a nasaďte misku s guferem. Opět pozor na orientaci, seříznutá část musí být dole - tedy proti výřezu na brzdový váleček, jinak bude krytka vadit ruční brzdě. Celek sešroubujte novými šrouby M8x20 nejlépe s imbusovou hlavou. V originále je šestihraná hlava 12 mm a pod hlavou šroubu pérová podložka.
  • nasaďte brzdový váleček, jemně přitáhněte dvěma šrouby M6x10 s pérovkami.

  • Pokud máte nové pakny, je potřeba je složit. Udělejte to podle starých, pokud chcete použít původní samostavy, rozeberte a složte nejprve jednny pakny a pak teprve druhé abyste měli vzor. Dá se to těžko popisovat, proto jsou zde obrázky:

  • Pakny nasuňte nejprve do drážek čepů v brzdovém válečku a pak zhruba usaďte do štítu brzdy.
  • Štítem brzdy protáhněte lanovod a zachyťte do ohnutého konce páky pro ruční brzdu. Lanovod zajistěte segrovkou naklepnutím zvenku do drážky na koncovce lanovodu
  • Nasaďte na pakny spodní pružinu - delou poloosu je nutno pořádně upevnit, pružina je silná. Případně to dělejte až na autě.
  • Pakny přichyťte čepy s pružinami a podložkami a pokud nebudete poloosy dávat hned na auto, nasaďte provizorně i bubny, ale namažte lehce olejem plochu pro gufero.
  • nasaďte manžety poloos, sešroubujte šroubky M4x10 s podložkami z obou stran, nandejte stahovací pásky, Velkou pásku na přírubě dotáhněte (ale pozor na polohu pásky a "švu manžety". Druhou pásku nechte zatím volnou aby příruba s manžetou nepřekážely při nasazování do převodovky.

Montáž do auta:

Tímto je základ hotovvý a nápravu můžete nasadit na auto, doporučuji to dělat bez bubnů. Jednak jsou zbytečnou zátěží a jednak můžete zkontrolovat funkci ruční brzdy a samostavu.

  • Pokud máte vyndanou převodovku, je s výhodou nasadit nápravy do převodovky mimo auto.
  • Čepy na kameny namažte nějakým hustým tukem a nasaďte na ně kameny. Natočte si diferenciál a poloosu zasuňte na místo a zajistěte proti vyklouznutí. Nezapomeňte nasadit těsnění. Dávají se v takovém počtu, aby šlo poloosou v převodovce volně kývat, ale bez vůle.
  • Nyní pokud celek poloos s převodovkou máte mimo vůz, posaďte jej kam patří.
  • Zkompletujte podélná ramena (silentbloky + "L" příchytky, gumové podložky, aj.) a sesaďte je s poloosami a chyťte do karoserie.
  • Přírubu poloosy namažte lukoprenem nebo jiným oleji odolným těsnícím prostředkem a spojte s převodovkou.
  • Správně natočte manžety a spony a dotáhněte.
  • Převodovku zajistěte proti otáčení (zařazením nejvyššího rychlostního stupně a zablokováním motoru) a dotáhněte bubny.
  • Zkontrolujte, zda jsou poloosy a bubny bez vůlí, případně udělejte potřebná opatření (vymezovací podložky) Nicméně vůle se nemusí projevit při zkoušení rukou, ale může se objevit až za jízdy.

Závěrem:

No a už jen zapojit lanovody, napustit brzdovku, odvzdušnit a ozkoušet brzdy, vše překontrolovat, nasadit kola, a ještě asi milion drobností a můžete vyrazit. Po ujetí pár metrů zkuste pořádně zacloumat kolem jestli je poloosa bez vůlí, udělat geometrii a pak už si jen můžete užívat jízdu.


Rubrika: Podvozek, odpružení, Přečteno: 22081×, Komentářů: 28, Líbí se Autor: Džon
Zdravím, zajímalo by mě, jak se dělá geometrie, nikde jsem to nenašel.


Díky, Tomáš
Potřebuješ je povolit nebo dotáhnout?


Pokud povolit, tak je uřízni. Když dotáhnout a protáčí se v tom osazení, tak se tam můžeš dostat buď trhákem nebo očkovým klíčem a přidržet je. Není tam moc místa, ale jde to.
Ahoj, chtěl bych se zeptat co mám dělat když se mi protáčí obě matky co drží lůžko vpěry? Jsou schované a nevim jestli na to neni nějaký fígl a nebo jsem zas u dalšího problému.
Ta kostka je skutečně jen rozpěrná, vlastně není ani příliš namáhaná a ten plast vypadá dost festovně.


Odpověd na otázku je k nalezení v článku./Proto se asi nikdo nenamáhal s odpovědí/ Tak tedy: Kroužek se při opakovaných demontážích a zpětných montážích může posunout na poloose směrem k převodovce.Poloosa pak má axiální vůli a je namáhaná víc než je zdrávo. Opěrný kroužek je potřeba posunout o asi 1 mm/radši víc než míň/. Není potřeba setinová přesnost, kroužek se při dotahování bubnu


usadí jak je třeba. Vůli je možno vymezit i speciálními vymezovacími podložkami, jsou tuším O,3 mm. Nejde to ale do nekonečna. Takže,když už máme poloosu venku


je lepší kroužek posunout.
Ta kostka je jen rozpěrná a soudil bych že má stejnou pevnost jako hliník...navíc hliník stářím zkoroduje tak že se může rozpadnout sám od sebe ... a to ložisko nahřej a pak ho jednoduše nasadíš na poloosu.
by me zajimalo, jestli jsou ty plastove taky tak pevne...aby se to nerozdrtilo...nicmene znovu bych chtel obnovit svou otazku nize...kdo to vi, odpovi?? 🙂)
\"Dále jsou vždy nepoužitelné vymezovací hliníkové kostky\" - Ty kostky jse sehnal


z plastu,ty si myslím,že ani sůl nezničí. Cena 37,50/kus
rad bych vedel, jak na poloosu dostat ty loziska, pomoci ceho se to tam naklepe?ja to nemohl ani dostat dolu, natoz to tam dostat zpatky...taky bych se rad zeptal, jak poznat, o kolik posunout ten krouzek pred loziskem a proc se to vubec dela...diky
Jo tak to jsem netušil🙁(, jak se pozná že je zralý na výměnu?
Sl blok zadního ramena je navulkanizován do oka,samostatně vyměnit nelze
Proč to oko vůbec sundaváš? Já si naivně myslel že se ten silenblok dá vyměnit samotný (vylisovat - nalisovat.


Dají se sehnat originál zadní péra? (jsem veteránista a i když jsou měkký nemám jinou možnost než je tam dát!!)
A co takhle samojistící matice ? Prosím o názor.
Marty: Je jedno jestli je ten silentblok přinýtovaný(originál komplet rameno) nebo přišroubovaný po výměně...stačí přišroubovat a dát pod šroub a matku jen ploché podložky ne pérovky !!! a konce šroubů rozklepat proti povolení matek nebo stačí dát kontramatky. Nic se nemusí přivařovat.
Marty 110R -> já jsem to přidělal tak, že jsem to normálně přišrouboval k ramenu (ten držák, co je v něm silentblok á150,- Kč/ks) a šrouby jsem zavařil k ramenu, a ještě jsem přivařil ten držák (když koukneš jakoby zezhora/zespoda na to rameno) k ramenu. Takže mi to neupadne.





Original jsou tam použité ocelový nýty.
Ahoj Džone, prosím tě mrkni na http://www.skoda110r.cz/gallery.php?aid=189&pid=34 - potřeboval bych se dozvědět JAK jsi na to rameno přidělal to velké oko do kterého se lisuje ta guma a potom přes dva kovové vingly přišroubuje ke kastli. Já mám na jednom 3 původní nýty a na druhém 3 šrouby.


Díky
Zravim,tak tohle je opravdu podrobně popsaná renovace nápravy.Ja na tom taky pracuju,ale narazil sem na problém, chci vyměnit podélná ramena a nemohu sehnat dostatečně silná,všude mi nabízejí náký turecký, který jsou tl.2mm oproti původním 3mm,nevěděl by někdo, kde seženu ty originální nebo aspoň dost silné?
->Climber


taky sem je scháněl, v mototechnach je nikde nemaj, uz jsou vyškrtlý z katalogu náhr. dílů. Takže asi budeš muset udělat to co já, a vymontovat si je z nejakyho auta na vrakovišti..
Nevis prosim, kde sehnat nový držáky podelnych ramen-takový ty plechový trojuhelnicky, co drzej ramena v kastli.


Dík
Jo a ještě bych chtěl upozornit, že v jistém obchodě v MB (modří již vědí) mají ještě socialistické zásoby dílů, takže jsem tam koupil jak ložiska tak podélná ramena za cenu něco kolem 150 resp. 180 Kč.
Článek je super. Jenom nemůžu souhlasit s tím, že opískování+komaxitování je levná záležitost. S pískováním jsem měl štěstí, vyšlo mě na 120,- na celou vlečku, ale jinde chtějí třeba 1000/h (Jesenice.) No a lakování - tam chtějí většinou 500-1000/h (Praha). Radši jsem si to naplácal sám štětcem - náklady byly plechovka Formexu (cca.100Kč.)
Neee, o knize jsem neuvažoval 🙂. Zatím se za odborníka nepovažuju. V zásadě jsou ty články to samé co píše Baťa a spol, jen více ze života 🙂
Džone neuvažoval jsi o vydaní nějaké odborn= publikace ?? Např.: \" Baťa by koukal.... \" 🙂)





Každopadně podle tvý \"návodů\" se dělá lépe nežli podle jakýchkoliv knih.


Máš totiž jednu velikou výhodu - JE TO Z PRAXE a i sradama pro nás méně zručné a nápadité. 🙂


Zauvažuj o tom.
Pravda na geometrii jsem zapomněl, ale článek má být spíš orientovaný na vlastní repasi ne na montáž demontáž z auta.
Geometrie se seřizuje zásadně na stolici k tomu určené. Co se týká těch podložek, to se musí zkoušet. Nohavice se po přitažení příruby musí volně pohybovat na převodovce bez dření, ale nesmí mít vůli. Ta vůle se zjistí jednoduše, zataháním za nohavici směrem od a k převodovce.
Pěkný článek, ale nějak jsem tam nenašel zmínku o seřízení geometrie a o určení počtu papírových podložek mezi převodovkou a plechem poloosy. Kam se dá zajít kolem Prahy na pískování s komaxitem?
...a pak může žabák vyrazit 🙂
...a pak může žabák vyrazit 🙂

Warning: Undefined array key "s_article" in /data/web/virtuals/277612/virtual/www/article.inc on line 253