19. prosinec 2003

Širší rozchod kol

Rubrika: Podvozek, odpružení, Přečteno: 20277×, Komentářů: 22, Líbí se Autor: Džon
Různé možnosti zvětšení rozchodu u vozů Škoda

Znám tři způsoby, jak zvětšit rozchod kol pro lepší stabilitu vozu. každý z nich má svoje výhody i nevýhody. Zde jsou:

1. Podložky pod kola

Pod disk kola můžete dát speciální podložky různých šířek. Existují dva typy:.

Průchozí podložky se pouze nasadí na šrouby a přes ně se na stejné šrouby přidělá kolo. Šrouby musíte ovšem vyměnit za delší. Výhodou je, že je to levné a při použití hliníku nebo duralu i velmi lehké, nevýhodou, že jsou nepovolené, a složitější montáž (šrouby). Tyto podložky se dělají v šířkách asi 1-5 cm. Cena za jednu se pohybuje v rozmezí 200-500 korun podle tloušťky a materiálu (ocel, hliník, dural).

Duralové podložky šířky 3 a 2,5 cm

Redukční podložky se přišroubují se na původní štefty tak, že matice nepřečnívají. V podložce jdou závity na šrouby (většinou s novou roztečí 100 mm) a na ty přiděláte kolo. Původní matice jsou zapuštěné v podložce. Výhodou je, velmi jednoduchá montáž a výrazně to zvětší rozchod, nevýhodou, že je to drahé a těžké. Podložky musí být z oceli nebo alespoň se speciálními ocelovými vložkami se závitem. Minimální tloušťka podložek je asi 2,5 cm.

Podložka se změnou rozteče na 100 mm

2. Prolisované nebo převařené disky

Obdobnou funkci jako podložky plní i prolisované disky. Vtip je v tom, že střed disku (s dírami pro šrouby) je vmáčknutý lisem dovnitř disku. Tím se ráfek s pneumatikou dostanou jakoby více ven z blatníku. Výhodou je, že nemusíte měnit ani šrouby, ani kupovat drahé podložky, nevýhodou, že si to musíte nechat někde prolisovat. Disky se prolisují na speciální tvárnici, kterou vyrobili ve VŽKG - dnešní Vítkovice (jiná asi neexistuje).

Převařené (otočené) disky se dělají tak, že se odřízne vnitřní část disku od lemu a navaří hlouběji (nebo pouze otočí ráfek na původním místě), čímž lem nesoucí pneumatiku jakoby vyleze ven. To se ale dá udělat pouze se staršími disky, které mají snýtovaný střed s ráfkem. U novějších kol je toto již bodově svařeno a dělalo by se to podstatně hůř.

3. Nápravy typ "M"

Posledním řešením je výměna náprav za širší. Ty sundáte z jakéhokoliv "eMka", nebo Rapida.

"EMkové" nápravy jsou konstrukčně stejné jako u "eRka", takže je stačí pouze přehodit. Zadní náprava je bez problémů, přední, pokud seženete s maticovým řízením, také. Většinou se ale vyskytuje řízení hřebenové, takže je dobré s přední nápravou vyměnit i řízení (viz. článek "Hřebenové řízení") Výhodou je oproti předešlým způsobům nezměněný poloměr otáčení předních kol, nebo hybnost kol (která se s ocelovou podložkou mění), nevýhodou mnoho hodin práce (viz. článek "Nápravy typ M").

Pokud by nějaký fajnšmekr chtěl zadní úhlová ramena z Rapida nebo Š 130, musela by se měnit příčka převodovky a vyžadovalo by to velký zásah do karoserie. Výhodou je, že auto sedí na silnici jako přibité, nevýhodou velmi náročná montáž - viz článek.


Rubrika: Podvozek, odpružení, Přečteno: 20277×, Komentářů: 22, Líbí se Autor: Džon
já nevím, co na tom hřebenu všichni mají... Mám eMkové nápravy, maticové řízení, na STK klid a s řízením auta nemám problémy. Matice má o otáčku na volantu míň než hřeben a když je v pořádku, nevidím v jejím použití problém. Uznávám, že hřeben je modernější, hlavně výrobně jednodušší, téměř bezúdržbový atd... ale přesto si myslím, že v eRku je to jen módní a zbytečná záležitost. Vzhledem k počtu najetých km a jakým stylem, je vynaložené úsilí na zástavbu hřebenu a další možné problémy s ním, zcela zbytečné.
Nemám sice zkušenost z bouračky se škodovkou, ale prakticky ti řeknu, že nebudeš vysvětlovat vůbec nic... Rozhodně ne policistovi při nehodě... Dovedeš si představit policajta jak leze pod auto, aby se podíval, jestli máš nebo nemáš hřebenové řízení? Mimo to, policie dokumentuje místo nehody a řekněme, že určí viníka (při zjevné a jasné vině), ale v případě, že to není jasné, tak viníka určuje soudní znalec a soud, toho by sice mohlo zajímat, jestli tam je hřeben nebo není, ale pouze do té míry jak jeho montáž souvisí s nehodou.





Když to uvedu prakticky: Nedá ti někdo přednost, jasná vina, jenže tobě se v tom okamžiku zasekne nřeben, takže nemáš šanci se vyhnout i když bys měl čas a místo... a teď kdo je vinen?😀





BTW: Pokud jsi v bouračce nevinen a máš upravené auto, pojišťovna viníka plní a dostaneš zaplaceno (otázka je kolik?), ale takové ty řeči typu máš upravené auto, nic se nevyšetřuje, automaticky jsi vinen od pojišťovny nic neuvidíš, jsou blbost...





NESMÍŠ OVŠEM BÝT VINÍKEM (A SAMOZŘEJMĚ, I KDYŽ NEJSI VINÍKEM, NEHODA NESMÍ BÝT V DŮSLEDKU ÚPRAVY VOZIDLA)!
No právě mě zajímá, jak by se zachovali, kdyby přišli, že mám jiné řízení. To je přece zásah do dost důležité části vozu. Vím, že se to dá udělat výborně, a že výsledkem je ovladatelnější auto, ale zkuste to vysvětlit policistovi, který trvá na svém.
A nebyla tam škoda. Myslím že majitel měl Golfa
Někdy zjišťují zda ti souhlasí rozměr pneu. To se už taky stalo. Byla to těžká havárka.
A bude někdo u rozemletýho auta řešit jestli tam náhodou nemáš hřeben? blbost 😉
Zdravím, mám otázečku. Vím že nápravy z eMka jsou legální pro řadu 100-110R, ale když dáte hřeben, tak je to už mimo schválené úpravy. Rád bych to udělal taky, všichni známe výhody hřebene, když to projde technickou (vlivem špatného postřehu technika) je to super. Ale jak se na to bude tvářit dopravní policie, když se (nedejbože) stanu účastníkem dopravní nehody??? Dost se bojím následků... Co si o tom myslíte?? Díky za Váš názor
nieze by som vam do toho chcel kecat,ale majte rozum.ved pri podlozkach ide o hubu.s tym tak na zraz a dost.ved tie napravy maju tiez svoje medze.a zadne nohavice ani nehovorim.sak tie sa uz tak velmi lahko lamu.nejedneho z vas uz urcite predbehlo zadne koleso.radse horsia stabilita jak v zakrutach nedichat,a cakat co sa odtrhne.ja osobne by som to tam nikdy nedal.
Na řadu 100-110R je možné montovat nápravy M, přední s maticovým řízením, vzadu nohavice. Hřeben a vlečka už povolené nejsou.
Zdarek Pánové!!! Mám takovej trapnej dotázek, jak to vypadá na STK když mám na Stovaroj M nápravy...-mám tam ještě podložky, ale s tim tam určitě nepojedu... Já jen jestli to má šanci projít-mám autíčko jako nový, ale je hold s maličkejma úpravama (převareny zadni lemy, palubka ze Stodvaci, snížená náprava atd......) 🙂))
No, podlozky jsou zakazany, to je fakt... Ale fakt taky je, ze pod loukote - sirka 4,5 palce nebo i pod starsi 5,5 - ky podlozky dat zkratka musis (jinak drou o brzdice...). Ale i tato kola jsou samozrejme zakazana (nemaj atest - rentgen). Ale tady u tech kol - jsou delany na pouziti podlozek - se nezmeni ET, takze by to melo byt v poho. A co se tyka prevaraku - mam je taky a na 3 kusech ze ctyr mam bezdusaky! Jeden trochu uchazi... Jde o to, jak a kdo to udela (ty moje nehazi ani o milimetr). Ale tyhle kola meni ET a tak se z pretaciveho eRka stane nedotacive... Zhorseni jizdnich vlastnosti tedy dojde u reseni, ktere zmeni vysledne ET.
Prolisy a podložky jsou pro normální provoz na pozemních komunikacích zakázány a pochybuji že je i někdo někdy povolí...checheché!!další je že na málo které prolisy dáte bezdušáky , po týdnu uchází.Podložky max 1 - 2 cm více už je to na ůkor jízdních vlastností (odklon) a pouze dural nic jiného!!!Jedno kvalitní řešení je sestavit přední nápravu trubkovou nejlépe z nerezu a hlavně širší rozchod ale kdo se stim bude camrat v domácíhc podmínkách ...checheché!!š130LR forewer!!
Jo je to fajn.Ale podložky jsou dle mého názo na h.... U aut jako škodovka stačí sehnat širší polosy a náravu. To platí ale jen u užáren.Chcete li si


nějak upravit poloosy u Mkový šáde tak stačí jen převařit límce.Jednak to vyadá líp jak podložky a taky se vám to na 100% vejde pod lemy.K docílení nejlepšího
Hoši,já si myslim,že ta geometrie je nějakym mixem toho,co jste tady napsali,ale každopádně souhlasim s tim,že 5cm podložky jsou extrém.To auto prostě bylo postavený na nějakou geometrii a síly a tim, že na každý straně budou 5cm podložky se ty síly a tim pádem i geometri dost změní...Takže ideální řešení bych viděl takhle: eMkový ramena každopádně+podložky do tloušťky max 2cm, já bych si dal jen 1cm. Hned to auto bude vypadat líp...
Jo jo jo tohle je velmi zajímavá debata kupy odborníků 🙂)) Je velmi zajímavé jak se úpravci automobilů pro sport s tímhle nějak nemohou vypořádat. Dyť stačí jen dát místo podložek delší ramena a v tu ránu je vetší rozchod kol a ono to jede a dokonce i zatáčí 🙂)) i u Fabie a Octavie WRC a vůbec nemusí dělat žádné podložky apod kola a dokonce i některý kola mají větší či menší ET než seriový. Nějak zapomínáte na to jak se ze Š 105-130 najednou a jednoduše stalo eMko použitím širších ramen a nic jinýho se tam nezměnilo. Neříká vám ani tohle nic...no nic... já už pak nevím... 🙂
Promiňte,že to musím tak říci,ale myslím si že tato debata je o ničem.Teoreticky by se osy pák řízení měli protínat v ose zadní nápravy.Ve skutečnosti je situace-díky odstředivým silám,deformacím pneumatik,směrovým výchylkám,atd.složitější.při průjezdu zatáčkou se původní sbíhavost kol mění na rozbíhavost,která je tím větší,čím je menší poloměr zatáčky.ztv.“do těchto věcí není se radno pouštět“Myslím si kdyby konstruktéři ve škodě mohli vyřešit rozšířením rozchodu podložkami tak se nezabývali výrobou širších náprav.“Věc názoru“😜odložky bych bral jako jedno z krajních řešení.
To jen ten \"kotouč\" tad něco plácnul a je to...
Eidy a kde jsi to četl??? to by mě zajímalo ?? v žádný knížce o konstrukci automobilů se o tom tvým průsečíků kol nemluví...o který bod jde ? nebo máš namysli ten lichoběžník, tam je to pořád o konstrukci řízení i ve vztahu rozchod vs. rozvor a ne o tom jestli dáš pod kola podložky nebo né a nebo kola s větším ET. A uvědom si, že pokud dáš pod kola na nápravě stejný podložky tak se ti protnou osy kol pořád v jednom místě a nebude se ten bod někam stěhovat jinam...je tam asi na dvě stránky výpočet toho lichoběžníku ....ale pořád je to o návrhu konstrukce řízení..a pokud dáš podložku jiný na každou nápravu, tak se posune průsečík jen vzhledem k těžišti ale potom je to o něčem jiném..je to o přetáčivosti a nedo...
2 Laďa: Nevím přesně o čem mluvíš (průsečíky pák řízení?). Nicméně osy všech kol se musí protnout v jednom bodě. Což se vlivem podložek nezmění. Pouze se kola posunou po své ose, ale jinak vše zústává. Co se týče změn zatížení ložisek a svisláku, doporučuju kousek zvětšit sbíhavost (o 0,5-1°). A že jde hůř točit volantem? To je každého věc.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI.


Zdary pánové, já mám na svém autě převařáky (1,8 mm na každém kole). Co se týká jízdních vlastností, tak ty se jednoznačně zlepšily. Řešil jsem problematiku většího zatížení ložisek na přední nápravě... Nicméně po konzultaci s konstruktéry (i když ne s konstruktéry předních náprav). Jsme došli k závěru, že zatížení nebude o mnoho větší... Co se týká smýkání - je to zřejmě pravda, ale na jízdních vlastnostech to opravdu znát není... I když je fakt, že když se dá \"plný rejd\" je to trochu cítit (auto jaksi neví, kterému přednímu kolu má věřit 🙂 Ale pro běžný provoz žádné zhoršení jízdních vlastností jsem nezaregistroval... Pneumatiky se možná opotřebovávají více, ale... Navíc je třeba si uvědomit, že i pro rally byly podložky povolené, a také byly často používané!!! Takže si fakt myslím, že kdyby to mělo zásadní vliv na jízdní vlastnosti (větší opotřebení exponovaných míst neuvažuji), od používání podložek by se jistě upustilo... Ale ještě k těm převařákům: Ty fakt nesmí v žádném případě házet! Pokud házejí, odnese to jednak řízení, tak i čepy čepy v nápravě...
A jak se změní ten lichoběžník, když dáš pod všechna kola stejné podložky ??? ten lichoběžník taky přece závisí na délce a sklonu řídících pák a ten se nemění. Podle jiných teorií stačí když se průsečík prodloužení řídících pák protne v ose zadní nápravy apod. Toliko teorie o konstrukci řízení... ale tady jde o něco jiného, změní se pákové převody na nápravách, malinko se hne rejd, zatížení ložisek apod ale je to to samé, jako když dáš na auto kola s menším ET... to je úplně stejné jako podložky ...
Souhlasím pouze s výměnou nápravy na typ M, jelikož s převařenými či prolisovanými disky a distančními podložkami zvětšíme rozchod kol aniž by jsme změnili Ackermanův lichoběžník řízení. Z toho vyplývá, že při průjezdu zatáčkou se kola začnou smýkat a z auta se stane tříkolka (jedno kolo opisuje jiný poloměr zatáčky). A za další výborná posilovna (díky zvětšenému poloměru rejdu).