19. prosinec 2003

Kulaté lemy zadních blatníků

Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 14312×, Komentářů: 8, Líbí se Autor: Džon
pro umožnění rozšíření rozchodu zadních kol

Proč vařit jiné zadní lemy:

Kulaté zadní lemy je vhodné na auto dát pokud máte širokou zadní nápravu, podložky pod koly nebo jinak rozšířený rozchod zadních kol. Původní lem lze sice vytáhnout, ale ne neomezeně. Také to dle mého názoru zlepší vzhled auta.

Co budete potřebovat:

  • Přední blatníky ze Š 100 -110 R (popř jen vystřihnuté lemy)
  • Přímočarou pilku a alespoň dva pilové listy na kov (popř. namísto toho řezací kotouč do flexy)
  • Flexu s brusným kotoučem
  • Svářečku (ideálně CO2)
  • Tmel + špachtli + smirkové papíry (záleží zda si to budete tmelit sami)

a trochu odvahy...

Postup provedení:

Nejprve seženeme lemy z předních blatníků Š 100 - 110 R, lépe celé blatníky. Lemy z nich vystřihneme (vyřízneme) tak, aby na nich zůstal zachován náběh na prahy a na druhé straně náběh na spodní lem blatníku. Kolem dokola se musí vyříznout tak, aby byl lem celý, ale zároveň je dobré neřezat ho příliš tlustý, aby byl co nejtvárnější. Řezání je dobré dělat přímočarou pilkou. Pokud ta není, tak flexou.

Podle vyříznutého lemu vyřízneme původní lem z blatníku - city stranou. Na levý zadní blatník přijde pravý přední lem a obráceně. Před řezáním si lem obtáhněte nějakou jehlou, či fixem a raději se na autě přesvědčete, že kolo bude po vyříznutí a navaření uprostřed lemu. Pokud chcete opravdu perfektní práci je namístě udělat před navařováním lemů geometrii zadní nápravy - to jsme my nedělali. Rozumná výška lemu nám vycházela 9,5 cm od hrany výřezu pro mřížku (měřeno zhruba od středů rádiusů nejkratší přímou čarou k nejvyššímu bodu lemu). Výše by se lem jednak špatně vařil (neseděly by dolní okraje) a jednak by mohl koukat po nasazení blatníku lem podběhu. Při vaření druhého lemu dbejte na to, aby byl usazen stejně vysoko a stejně předozadně ustaven jako lem první a hlavně aby oba lemy byly soustředné s koly.

náběh na prahy, náběh dozadu, řezání blatníku, vyříznutý lem

Po finálním ustavní lemu, dobroušení a spasování lem přichyťte několika bodovými svary. V amatérských podmínkách jsme to vařili "natupo", tzn. bez překrytí plechů... plechy se pouze k sobě přiblíží hranami. Lem se chytí několika body po celém svém obvodu tak, aby dostal a držel přibližně konečný tvar (volně je lem z předního blatníku trochu jinak tvarovaný a proto jeho usazení není zas až tak snadné) a opět se celý blatník vyzkouší na autě, zda je vše přesně jak má být.

vyříznutý lem - detail, spasování podle kola, přibodování lemu, lem u drážky - nevyklepaný

Problémem jsou drážky, které na zadním blatníku jsou, ale na vyříznutém lemu ne. Pouze při vyříznutí lemu více zeširoka je na jedné straně tato drážka - ovšem není jisté zda se jí povede přesně napasovat na drážku v zadním blatníku. Proto je lepší vyříznout lem užší, bez drážky a na drážku v zadním blatníku ho napasovat. Pomocí dvou kladiv vyklepete v daném místě na lemu náběh na drážku. Větší kladivo si přidržíte se spodní strany lemu a z horní strany vyklepete špičkou kladiva náběh. Velmi dobré je mít lem těsně nad drážkou chycený svarem zároveň s blatníkem a asi 10 cm pod drážkou také. Nakonec se vše ještě pořadně přibodujete, spodní konce se svaří a všechny svary se vybrousí flexou tak, aby nevadily tmelení. Z vnitřní strany je nutné vybrousit svar v části, která nasedá na práh.

lem u drážky vyklepaný, prohlídka na autě, zezadu, hrubé tmelení

Po zavaření vše důkladně očistěte, nejlépe drátěným kartáčem, přejeďte hrubým smirkovým papírem místa kam předpokládáte, že půjde tmel a můžete začít vesele tmelit. Ideální je použít polyesterový tmel se skelným vláknem. Ten vydrží opravu hodně, je možno ho nanášet v tlustých vrstvách a riziko, že by praskl, je opravdu minimální. My jsme použili klasický polyesterový tmel na kovy české výroby "Super Plus". Tmelí se přímo na kov. Je možné i přes barvu, ale ta musí být zdrsněna hodně hrubým smirkovým papírem.

oba blatníky, detail tmelení, pohled na kolo, vzdálený pohled

Po vytmelení a vytvrzení tmel zbrousíte hrubým smirkovým papírem a podle potřeby tento postup opakujete dokud nedosáhnete požadovaného tvaru. Potom vše zbrousíte postupně jemnějšími smirkovými papíry, malé nerovnosti vytmelíte jemnějšími tmely a nakonec vše stříknete (ovšem to už si asi necháte spíše udělat u lakýrníka) stříkacím tmelem, dobrousíte pod vodou a nanesete kvalitní akrylový lak s tužidlem(!). Tmelení a broušení je pro amatéra práce zdlouhavá, úmorná a ne vždy perfektní... proto je lepší přenecháte li finále profesionálovi.

připraveno pro lakýrníky, celkový dojem, zezadu

Nakonec po nasazení blatníků na auto bude možná nutné utěsnit vzniklou mezeru mezi blatníkem a podběhem. To záleží na tom zda se blatník při vaření trochu zkroutí, či nikoliv...


Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 14312×, Komentářů: 8, Líbí se Autor: Džon
To mne vždy pobaví když někdo reaguje na dva, tři roky starej komentář🙂
Kluci poraďte, sháníme s kámošem sadu širokých blatníků, laminát okruhové tzn. v zadním blatníku před kolem průduch.


Díky
Je to super. To erko už keď je také guľaté, tak je naozaj krajšie s tymíto guľatími lemami.
je to supr vec fuck off BMV
ahoj tak na tohle se prave chystam a doufam ze podle tvejch rad docilim stejnyho efektu dik vasa pardubice
Nazdar.Tím že převaříš ty lemy vznikne slušná kára.Na svém kilu to mám taky a vypadá to skvěle jen kdyby s vykytováním nebyla taková drbačka.


Jestli by jsi mohl potřebuju sehnat nějaké veci na svého Hunrta.
di stim do hajzlu zmrdecku,