9. únor 2005

Historie

Rubrika: Nostalgie ze 70.let, Přečteno: 25947×, Komentářů: 85, Líbí se Autor: Petkar
Pár nádherných fotek od kolegy Mirka Kubáta z časopisu Motor Journál

Tak se do e-mailové konference Škoda120 ozval kolega - "gardista" Mirek Kubát a poslal dvě fotky z tvorby Škody 110R Coupé. Na dotaz, zda-li podobných foteček nemá více jsem dostal tyto nádherné fotečky, nad kterými moje (a doufám, že i vaše srdce) zaplesalo:-)

Dodatek (10.2.2005):

Obdržel jsem souhlas šéfredaktora časopisu Motor Journál (http://www.motorjournal.cz), pana Karla Kupky, ke zveřejnění fotografií z jejich časopisu a navíc jsem od něj dostal i celý článek v pdf formátu, tak, jak vyšel v časopise:

Celý článek v PDF formátu: http://www.skoda110r.cz/file_download.php?fid=82

Tímto mu ještě jednou za všechny příznivce vozů Škoda 110R Coupé děkuji.


Rubrika: Nostalgie ze 70.let, Přečteno: 25947×, Komentářů: 85, Líbí se Autor: Petkar
Celkom dobrý časopis bol aj slovenský časopis STOP.
pravdepodobne potebujes vyssiu verziu Acrobat readera...
Co je tomu PDFku? Stáhnout to jde, ale otevřít ne - hlásí to chyby. Už jsem se těšil, a ono nakonec nic..
Je to super, jen by mě zajímalo, jaká je kvalita fotek v tištěném vydání - tj. jestli není lepší. Protože tyhle fotky si moc na papíře nedokážu představit.
Petkar dobrá práce teď si to může přečíst každý 🙂
Pouzivam Explorer a stahnout mi to slo normalne.


(\" pravy tlacitko a Ulozit cil jako \")
Christo:


bohuzel je to trapny jak se stahne PDF z netu nevim, ale mas stesti dostala jsem ho jiz e-mailem od Karla. Rada Ti ho hned preposlu. Jinak jsem hrdou majitelkou tisteneho exemplare jak jsem psala. A dnes jsem uz ztihla v praci ztrhnout barevnou kopirku 🙂


A titulni stranka mi uz zdobi zed v kancelari 🙂)))))
Martino: nemohl bych si to PDFko nejak stahnout?🙂
Hej ked ste tu spominali Jawu 90 Cross nema niekto doma zapalovanie na tohto veterana. Mam doma jedneho v sope a zapalovanie je zhorene🙂
Ahooooj vsichni!


...panove! ja jiz tento skvost drzim primo v ruce. Je to proste zradlo 🙂 Nejpovedenejsi je propagacni foto PDF(str.25): zaber na predni sedadla eRika, kde se krasne vyjimaji stare bezpecnostni pasy (mela jsem tez🙂)spolu se zlatymi marlborkami a Ronsonem s textem: znak tehdejsiho ceskoslovenskeho luxusu 🙂))





Ale stejne bezkonkurencni je modelar Vaclav Jehlicka s antenovkou.PDF(str.20) Prostredi i vyraz jakehosi nadseni ve tvari p. Jehlicky mi velice pripomina kohokoliv z nas, kdy na kolene v zime a ve tme kutime a kutime a jedine co nas blazi je neutuchajicim nadsenim nad nasim dilem.
co dodat, proste nadhera, nemuzu se dockat az erko na jare vyndam z garaze a poradne ho projedu..





btw pokud nekdo mate originalni reklamni materialy na erko a chcete se jich zbavit, tak napiste..
vyvíjí se v česaně a vyrábí v Motorsportu což samosebou není fabrika na výrobu aut 🙂a co se vyrábí no přece Fabia WRC...
Škodovka vyraba zavoďáky????





Som myslel, že posledny zavoďák od škodovky bola 130RS 🙂
...i škodovka vyrábí závoďáky někde jinde...





a kdééééééé???
Ještě malý dodatek, plochou jezdil ještě nějaký čas i Italský Goden a to rozdělení Jawy bylo celkem jasný...něco jiného je produkce silničních motorek a něco jného je kusová výroba závodních speciálů...i škodovka vyrábí závoďáky někde jinde...
hele Climbere nemusím žádnou literaturu studovat...kámoš si crosku koupil hned jen co jí udělali a pak jsme ji hned ladili...skončilo to tím že tam dal válec z motosrosový 125...ono to tam pasovalo, takže takový informejšn nosím už jen v hlavě neb se mi všechny starý časáky a literatura ztratila při stěhování v roce 81 🙁((
Můj poslední komentář do debaty!


Koukám, že Láďa celou noc ležel v literatuře, aby obhájil své tvrzení viz JAWA v 70. letech špička. Takže Jawa 90 Roadster, Cross, Trail(modernizovaný Cross s hranatou nádrží, dvojtými vydlicemi, které nahradily praskající vidlicce u typů 36 Roadster a typu 35 Cross) vyráběná na slovensku v Považských strojírnách(motor s největší pravděpodobností okopírovaný Sachs-proběhly kolem toho i nějaký soudní spory) s rotačním šoupátkem(který bylo s kuprextitu nebo něčoho takovýho, což se velice snadno opotřebilo a charakterizoval je zvláštní chřest) pístnim čepem uloženým na jehlách(hliniková klec často bortila motor se následně kousnul), 5tilamelovou FERODOVOU spojko(která s oblibou prokluzovala), asi nejznámější konstrukční vadou je špatně vyřešené zapalování(5cívkový alternátor na pravé straně motoru a zapalovací kontakty na straně levé, díky tomuto rozložení vznikali mezi jednotlivými částmi vůle a motocykl zanedlouho špatně startoval i na roztlačení), 5ti rychlostní převodovka s válečkovou kulisou, používanou na soutěžních motocyklech byl sice nadčasovej stroj, ale taky stroj s mnoha konstrukčními vadami. O visoko postavenym těžišti, nevhodně uloženou kyvnou vidlicí v gumě stejně jako u JAWA Pionýr, což bylo pro tenhle motocykl nedostačující se už téměř nemá smysl zmiňovat. Uznávám, že to byl jedinej pokrokovej stroj kterej se dostal do seriový vyroby a také to byl víceméně jedinej seriovej motocykl, kterej byl hojně užíván pro motocyklové zavody, protože to byl tu jedinej motor, se kterim se dalo něco dělat, ale rozhodně to neni stroj, kterej by dělal z Jawy špičku 70. let!!!.





Sám jsem tenhle stroj jeste před třemi lety měl, ještě s upraveným motorem a mohu říct, že tidi, co měli nový 80tky a podobný japonský kramy tak byli celkem naštvaní, když jsem jim na tomhle ujížděl, ale víc jsem se za tim naběhal, než najezdil...





Mimochodem jak zde patriot českého motorismu uvedl Divišovskou JAWU jednoho ze dvou výrobců plochodrážních motocyklu(ta druhá Anglická firma tušim WestLake) v sedmdesátých letech byla až za touto firmou, dokud nepřešla od původního stroje JAWA 500DT na 4mentil OHC a pokud vim Jawa Divišov se od Jawy Týnec trhla někdy v devadesátých letech a nyní prosperuje velice dobře a svou výrobu rientuje i jiným směrem.
To: sep Omlouvám s ti za zkomolení nicku ale za svým tvrzením si stojím...nebo si pamatuješ tu dobu o které jsem mluvil a pamatuješ si úspěchy Jawy ve sportu v té době nebo to znáš jen z nějakých pramenů...a co takhle Jawa 90 roadster a cross s prvním rotačním šoupátkem na světě, jehož patent zase koupili džaponci a ten pak jednoznačně ovládnul dvoudobé motory do nástupu membránového-jazýčkového sání i ta Babeta s automatickou spojkou a automatickou převodovkou...to taky není pravda ?
Co takhle udělat pápá týhle debatě? Milovníkům motocyklů JAWA doporučuji návštěvu nově otevřené podnikové prodejny v Praze na Kodaňské ulici naproti bývalému Chemapolu. Vede jí starší pán, velmi znalý všeho okolo motocyklového průmyslu u nás a velký patriot. Velmi dobře si pokecáte, a nafasujete dotazník ohledně svých názorů na dnešní motocykly Jawa. Poleze s váma kolem motorky a bude z vás tahat co by jste udělali jinak a líp. Ten člověk je prodejce jak by měl být... Na dvou vedle sebe stojících Jawách Clasic můžete vidět jak se změny dostali do výroby, důkaz toho že dotazníky nekončí v koši a připomínky nejdou jedním uchem dovnitř druhým ven.
Láďa-Ladis:pomíjím to že nejsi schopen přečíst,případně následně správně napsat můj nick,ale alespoň si přečti co jsi napsal Ty sám:...To samé bylo s Jawou která v šedestátých a sedmdesátých létech byla absolutní světová špička......


Tohle je věta na kterou já reaguji se kterou nesouhlasím,nic víc nic míň...
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
To: Climber a seep ...napsal jsem tohle a jestli neumíš číst tak já za to nemůžu.. Jawa v soutěžích- to nebyla světová špička a ČZ v motocrosu, to taky není pravda ? kdo tady psal o Jawě v motocrosu ? I když je pravda že se obě fabriky v posledních létech podělily o sport ...ČZ se specializovala na motocros a Jawa na soutěže...no a ty soutěže to není jen 6denní ale celý seriál závodů... dnes je to Enduro
Jinak veškerej pokrok v motorismu je díky konstruktérum závodních strojů! - JJ, je to tak... Ale bohuzel, uvedom si, Climbere, ze v direktivne rizene ekonomice Ti nekdo diktuje, co mas vymyslet... Takze jde o to, ze musis porovnavat porovnantelne s porovnatelnym... A navic diktuje, co se bude vyrabet... Kolik se toho bude vyrabet... Za kolik se to ma prodat..
Climber:líp bych to nenapsal.......se vším 100%ní souhlas
Laďa-Ladis: Soutěží je míněna 6ti denní a ne motocross!! A jestli jsi slyšel někdy třeba jméno Čížek, tak ten se s Jawou pohyboval na špici od 125 po pulitry!


Dále pak třeba F. Šťastný, podle mého nejlepší závodník a průkopník závodů silničních motocyklů v historii mimo jiné i testovací jezdec seriovejch motocyklů. Nikdo tu neřeši ekonomickou stranku veci, ty jen nejses schopen pobrat to, ze JAWA v 70. letech nebyla v žádnym případě špička, což si psal.


Jinak veškerej pokrok v motorismu je díky konstruktérum závodních strojů!
A plochodrážní Jawa ??? vám něco říká......................................ale už dost tohle je o historii eRka i když všechno co zde bylo napsáno kolem kolem o našich (českých) výrobcích je v podstatě totožné... ve sportu špička v produkci nic moc...ale to už se zde probralo...RVHP.....za našich mladých let se říkalo Ráno Vyjedem Hovno Přivezem
A oni se prodali... Protoze stejne nebylo nic jinyho... A jestli se nepletu, tak BABETA mela taky nejaky svetovy prvenstvi, ne?
To LADIS: JJ, mas velkej kus pravdy... Za normalnich okolnosti by se to, na co se prislo ve vyvoji ihned dalo do vyroby, aby se tim zvysila konkurenceschopnost danych stroju... Ale proc by se tohle melo delat v ekonomice s rizenym planovanim, ze??? Tam nebyl duvod stroje upgradovat, protoze kdyz se prodali i tak...
To: seep...asi jsi nečetl tohle o pár řádků níže ... 90% nebo i více Jaw 350 se vyvyáželo do SSSR a Indie a zbytek u zůstal nás takže tím pádem se zastavil veškerý vývoj a Jawa se propadla do dějin páč velký rudý bratr chtěl jednoduchý a laciný stroj říká ti něco Jawa Bizon?
To: Climber a Jawa v soutěžích- to nebyla světová špička a ČZ v motocrosu, to taky není pravda ? vrchol umění fabriky se snad vždycky projevuje v závodech aut nebo motorek...a to co se potom vyrábí je jen druhotným projevem ekonomicko-politických vztahů co se dá seriově vyrobit a prodat...
To más pravdu, ze řadíci poloautomat, kyvná vidlice a snad i OIL-MASTER byly patenty JAWA, vyreseni problemu s boxerem a dalsi, ale pérák se testoval už za II.sv války a první kejvačky se začla dělat už po 50tym roce.


Uznávám, že udělali pár velice zajímavejch modelů ať už třeba 4 valcovou 350tku se 4mi klikovými hřídeli a 4mi rotačními šoupátky, která se sice kousala ale v žádnym případě se nedá mluvit o tom, že Jawa byla kolem roku 70 na světový špičce. Pokud má někdo na mysli, sportovní vrchol, tak to bylo předevsím díky výborným jezdcům, kteří technický nedostatky doháněli svim jezdeckym umem.
Vazeni, dovolte abych se Vam vmisil do debaty... Predevsim povalecne stroje od JAWY (tehdy jeste Frantisek Janecek) byly na svetove urovni. To patri pro 250 Perak a 350 Ogar... Mezi nejvyznamnejsi novinky patrilo razeni 2-4 stupne bez spojky - JAWA pak o tom vedla soudni spor s Japonci a cele odpruzeni stroje... Tyhle stroje byly opravdu na svetove urovni!
sep třeba Láda mysli, že se Jawa 350/634 zvaná Konopnice stala známou díky filmu Slunce seno.....
Moje řeč v sedmdesátých letech na tom byla Jawa dobře leda v soutěžích, sice kolem koku 70 vyvezla pár Californianů, ale za světovou špičku bych ji určitě s dvouvalcovou třistapadesátkou nepovažoval, když v tý době se tady objevovali 4 valcový Hondy a tech pár údajně koprodukčních prototipů, kteý se ojevili kolem roku 80 z Jawy špičku určitě neudělali.


A to se považuju celkem za patriota značky JAWA.
Láďa-ladis:bez emocí,není důvod se hádat jako fakani na písku,čím se tedy podle Tebe řadil dlouho očekávaný typ 350/634 ,uvedený v roce 74 mezi světovou špičku?
Laďa-Ladis: Návrh 1965, schválení výroby 1967, první série 2. pololetí 1970, to vím taky. Dávalo by to smysl jedině, pokud by byla demagogicky ovlivňována ekonomika kvůli politické situaci, ale to opravdu nedokážu posoudit.


Rozhodně si ale \"popel na hlavu\" sypat nebudu, stojím si za vším co říkám nebo píšu, a ekonomickou krátkozrakost nemůžu považovat za nic jiného než za neschopnost.


Pokud tedy chceš naprosto přesné vyjádření, obdivuju projektanty a konstruktéry, kteří se prakticky plně projevili jen v oblasti motorsportu, ale zatracuji ty, kteří nenašli dost argumentů na to, aby výrobu prosadili.


Pravda, např. 1100GT smrděla imperialistickým Sting-Rayem na dálku, takže projít nikdy nemohla, to beru 🙂
Tak si nasyp popel na hlavu Falcone... tu větu a neshopnosti našich lidí jsi napsal hned ve svém prvním příspěvku...
a víš kdy bylo vymyšleno a vyrobeno eRko, to jediné z těch všech prototypů se dostalo do výroby a říká ti Falcone něco rok 1968 a okupace SSSR a spojeneckými vojsky? ... i to RVHP bylo jak na houpačce...to jsem tady přece taky popsal viz ta Š 130....
Laďa-Ladis: OK, jestli jsem to pochopil správně, ty tvrdíš že RVHP rozdělovala segmenty trhu v automobilovém průmyslu asi jako teď rozděluje segmenty trhu mezi své automobilky koncern VW? Dobře, řekněme že je to možné, ale potom jak je možné že se povedlo rozjet výrobu Š110R? To auto přece vybočuje z běžného segmentu. Mimo ohromného nasazení lidí kteří se o to zaloužili (a jichž si vážím) bylo potřeba přece ještě něco - souhlas \"těch nahoře\". Jak je možné, že v případě 110R ho dostali, ale u všech ostatních prototypů se solidním ohlasem ne?


Škoda že se ta diskuse neubírala tímto směrem už od začátku.
ááááááááááá....sep... další znalec našeho automobilového a motocyklového průmyslu...
Laďa-Ladis: Hezké info, děkuji 🙂
To: CHS opravdu zajímavá debata...škodovka vytvořila něco tak skvělého jako eRko a nějaký Falcon tady napíše takový blábol .......a zakrnělé mozky ČSSR neuvedly do praxe nic lepšího než celohliníkový motor 1,3L 8V 62k, a to skoro až v 90. letech a omezenou výrobu a vývoj vozů s karosérií kupé. Tady je vidět, že to není v režimu, ale v lidech. a ty lidi ovládal kdo ?? Alláh nebo socialistický režim svázaný v obchodní politice s RVHP ovládanou SSSR... co k tomu dodat...jen to co jsem napsal.
...tedy jen vsuvka...říct o Jawě že byla v 70 letech světová špička......to opravdu ne...
tohle všechno jsem zažil a pamatuji si to dost dobře...nepotřebuji to někde studovat z nějakých podivných a nevěryhodných materiálů a technice tehdejší doby rozumím docela dobře...učil a studoval jsem jí v té době...
..... opravdu zajímavá debata o historii eRka......
... německá MZ dělal 125 a 175, kvůli tomu ČZ neděla své maloobjemové motorky a musela se spojit s Jawou Jawa-ČZ 250 a 350... 90% nebo i více Jaw 350 se vyvyáželo do SSSR a Indie a zbytek u zůstal nás takže tím pádem se zastavil veškerý vývoj a Jawa se propadla do dějin páč velký rudý bratr chtěl jednoduchý a laciný stroj, žádný Žigulík nepřekročil hranice západních zemí...škodovka jako jedna z mála zemí RVHP vyvážela auta ve větším akorát do UK, Norska a Holandska a sem tam něco tam někam ... my vyváželi jízdní kola Eska do celého světa abychom měli valuty na stroje a zařízení a elektroniku a museli jsme kvůli tomu kupovat ruské Ukrajiny a jejich boty.......... a já tady pořád čtu jak naši lidi byli nemožní a neschopní něco vymyšlet a zkonstruovat a jak rudý bratr všemožně podporoval export a že nám do toho vůbec nekecal...nepodporoval žádný vývoz chtěl být soběstačný a nezávislý na EHS a zbytku světa...občas musel držet hubu páč by nedostal ty Jawy a Tatry na sibiř a naši lidi si kupovali Žiguly 1200-1500 páč škodovka mohla jen vyrábět auta se zadním náhonem a motory do objemu 1200... Warťas dělal 1000 s předním náhonem, Poláci Fiat Polski 125 1300-1500 a 126 600 a jiné auta na běžném trhu nebyly... ano takhle to v té době bylo... a mírný zlom přišel až v osmdesátých létech viz Š 130... a potom Favorit, ale tohle je jen důsledek změn ve vedení SSSR a neudržení jejich tvrdých pozic v RVHP a nakonec neschopnost RVHP jako takové konkurovat světu...jenže bylo kapku pozdě...
Laďa-Ladis: Bohužel, jak je vidět, jsi příliš omezený na to, abys viděl informace v širších souvislostech a z více zdrojů a dokázal si poskládat, kde je pravda a kde to skřípe. To co píšu já ty evidentně nečteš vůbec, nepochopil jsi ani základní fakt že tu nejde ani o politiku, ani o techniku. Koneckonců, nevím co jsem od tebe čekal, když se všechny tvé posty vyznačují pouhopouhou arogancí a neschopností uznat cizí pohled na věc, nebo o něm diskutovat.
To:Falcon...mě to opravdu nedá... ale jsi omezený a to dost hodně...kromě toho že snad ani neumíš číst co píšu, tak ani nevíš jaký je rozdíl mezi normálním litím do pískové formy a tlakovým litím do kokily-ocelové formy...takže všechno co tady pořád popíráš že to nebylo v režimu ale v lidech je hloupá a sprostá LEŽ 😀 Z té doby si nic nepamatuješ a nic nevíš, tak tady nepiš své blijance na chytré lidi ze škodovky, kterým ty nesaháš ani po kolena, ale běž si stěžovat na Chruščeva, Břežněva a spol. A vůbec běž si psát své bláboly někam jinam...nejsme na to zvědaví...
Laďa-Ladis: To je na nic, já tu mluvím o voze a ty o koze. Já tu celou dobu řeším ekonomické předpoklady, ne techologické! Uvést do praxe = uvést do sériové výroby. Můžeme se samozřejmě hádat, že praxí je i funkční prototyp, ale... Poukazoval jsem na ekonomickou krátkozrakost, ne na technickou neschopnost.


Vsuvka o Jawě je sice hezká a celkem poučná, ale mimo toho že Jawa krátkou dobu vlastnila závod Kvasiny, nevidím žádnou bližší souvislost s tím co tu vlastně píšu. O tlakovém lití hliníku, realizaci technologie pro bloky motorů i důvody proč Š110R nemá hliníkovou hlavu si každý může snadno přečíst v Motor Journalu 1/2 a dost se toho dá dohledat na internetu. A mimochodem, \"první na světě\"? Myslel jsem, že první na světě odlil jeho konstruktér v roce 1927... to už se vyráběly Š 1000 MB??? Nebudeme slovíčkařit. Zcela určitě myslíš první na světě při sériové výrobě, což mě přivádí na myšlenku, že máš na přínos prototypů pro běžného člověka stejný názor jako já.


Poslední věc, teze o velkém rudém bratru co nám přikazoval a zakazoval dělat lepší auta než VAZ - tu mám úplně nejraději 😀 Právě SSSR tlačil satelitní státy do výroby vlastních automobilů, protože 1)VAZ nedokázal pomalu pokrýt ani poptávku v SSSR 2)Auta byly velmi výhodným artiklem pro export, za který se získávaly potřebné valuty pro mezinárodní obchod. Takže se ptám znova, kde byl problém?
BTW...tohle jsi snad napsal Ty nebo se mýlím ...a zakrnělé mozky ČSSR neuvedly do praxe nic lepšího než celohliníkový motor 1,3L 8V 62k, a to skoro až v 90. letech a omezenou výrobu a vývoj vozů s karosérií kupé. Tady je vidět, že to není v režimu, ale v lidech.
A jen tak mimochodem i blok motoru pro Š 1000 MB byl první tlakově odlitý blok na světě....