11. červenec 2005

Cesta do Maďarska a zase zpátky

Rubrika: Co se jinam nevešlo, Přečteno: 7876×, Komentářů: 28, Líbí se Autor:

aneb Dovolená s erkem

Prázdniny a doba dovolených je tady! Oslavy Jan Husa a Cyrila s Metůdem se téměř spojily se sobotou a nedělí, naskytla se tedy ideální příležitost někam vyrazit. Po kratším uvažování jsme se rozhodli podívat se do země guláše a vína - Maďarska. Cíle cesty byly stanoveny jasně: ochutnat paprikáš, čabajku, zjistit, jestli se vínu daří tak dobře jako u nás na Moravě, podívat se po místních hradech, trochu se vykoupat a v neposlední řadě provětrat erko.

Rozhodli jsme se výletním tempem podívat po severní části Maďarska, okolí Egeru a Miskolce. Posádku vozu tvořily tři osoby: můj poklad Ivča, „pravý český trekr“ Koldy a má maličkost.

Každopádně jsme nechtěli nikam moc spěchat a nic hrotit, neboť jsme jeli na dovolenou, ne na závody. Start výpravy byl určen na sobotu po obědě. Jako přípravu na cestu jsem vyměnil olej a svíčky, zkontroloval vodu, přibalil náhradní žárovky a bylo.

Než jsme se všichni sešli a zjistili, jak naskládat do auta tři batohy, 2 stany, něco na zub, byly čtyři hodiny, ideální čas vyrazit. Ještě překontrolovat gumy a dotankovat plnou nádrž a můžeme jet. Když jsem chtěl otevřít kufr a zkontrolovat tlak v rezervě, urval jsem lanko na otevírání kufru, ve kterém bylo samozřejmě taky nářadí. Naštěstí jsem měl v kastlíku kleště, takže jsme se tam nakonec dostali. Koldy mě ještě pochválil, že auto má supr zvuk, a vyrazili jsme směr Maďarsko. Přejezd slovenských hranic byl bezproblémový. Kolem osmé jsme cestou uviděli hrad Šášov, tak jsme se tam šli mrknout. Stihli jsme akorát západ slunce. Pak jsme pokračovali po dálnici směrem na Lučenec. Na můj vkus je tato dálnice trochu klikatá, ale jinak to ani moc nedrncalo. Ještě před nájezdem na dálnici se jedno po druhém odporoučely dálkové světla. Žárovky s vyšší svítivostí toho moc nevydrží.

Zhruba 20 km od Lučence jsme s pomocí vesničanů našli u obce Divín celkem dobrý kemp s diskotékou, spoustou restauraček a přehradou. Dokonce tam nebylo ani moc lidí. Měl jen jednu vadu - netekla tam voda, takže nás ubytovali zadarmo se slovy „na těch pár hodin“…

Západ slunce na Šášově

Ráno po snídani jsme mrkli na hrad, vybrali si denní opravárenskou dávku v podobě opálené pojistky a neohroženě jsme se vydali k maďarským hranicím.

Divín

První dojem z Maďarska a Maďarů - vůbec jim nejde rozumět. Ještě že tam jsou cesty značené i čísly, jinak tam kroužíme ještě doteď. Podle cedule na hranicích by se tam mělo svítit celý den, někteří místní ale nesvítili, hlavně ve městech. Pro jistou jsme měli rozsvíceno stále. Kvalita hlavních tahů je dobrá, na vedlejších cestách lze občas najít pěknou díru, která není vždy značená. Cesty v okolí Egeru jsou poměrně úzké, krajnice, pokud nějaké jsou, tvoří vysypaný štěrk, který občas auta nahází na cestu.

V Egeru jsme si dali výborný paprikáš a pokračovali jsme přes hory do Miskolce-Tapolcy, kde se nachází jeskynní termální koupele. Přejezd přes horský národní park se mi moc líbil, zatočil jsem si volantem na 3 roky dopředu. Chvilkama jsem si připadal jak na tobogánu, Iva vzadu raději usla a Koldy trochu zezelenal. Anatomické sedačky, širší nápravy i čtyřpístky se vyplatily.

Lázně v Miskolci byly přístupné pouze uvnitř, venkovní bazény procházejí rekonstrukcí, přesto je to celkem zábavné. Termální sprchy, jeskynní chodbičky naplněné vodou, sauna… prostě pohoda. V místním kempu jsme si ověřili, že na rčení „jak kdybys mluvil s maďarem“ něco je. Místní obsluha nejevila ochotu se domluvit a rozuměla pouze slovu peníze.

Miskolc

Dalšího rána jsme se vydali na obhlídku miskolského hradu Diosgyöri, jeskyně a bufetu s klobáskami. Stejnou cestou jsme se pak vrátili do Egeru.

V Egeru jsme během dvou dnů navštívili termály s pozůstatkem tureckých lázní, hrad, muzeum vína, pravoslavný kostel s ikonami a „Údolí krásných paní“, kde se nachází kolem 200 vinných sklípků. Zde jsme zjistili následující:

  • nenechte se nalákat naháněči do první restaurace;
  • dáte-li si každý den menu, i když v jiné restauraci, může se vám stát, že budete jíst pořád to samé (takhle jsme třikrát za sebou spořádali paprikáš…)
  • víno, co ve sklípku nakoupíte, je skoro o polovinu levnější, pokud jej nepijete na místě;
  • Maďarská vína z egerské oblasti jsou sladká a těžká, ale hlava z nich nebolí
  • důležitá slovíčka: borok – víno, sörök – pivo, babgulyas – fazolový guláš, husleves – hovězí polévka, ked dios palacsintas – dvě ořechové palačinky, kolbas – klobása, harom menü – třikrát menu

Eger

Zpáteční cestou jsme se ještě podívali na noc na Senec.

Všude, kam jsme přijeli, budilo erko pozornost. Některé děti za mnou chodily, abych ho nastartoval. Někteří Maďaři neváhali a fotili nás při stání na benzince.

Ujeli jsme něco málo přes 1200 km s průměrnou spotřebou pod 6 l/100 km. Cestou jsem se snažil nepřekračovat povolené rychlosti, po dálnici jsem jel většinou 110-120 km/h.

Auto nás vcelku spolehlivě dovezlo tam i zpět, jen mi ještě trochu duní hlava. První věc, kterou teď budu řešit, je tichý výfuk!


Rubrika: Co se jinam nevešlo, Přečteno: 7876×, Komentářů: 28, Líbí se Autor:
tuning a tuzing? Nuz vkus tu hra ulohu ale, su tam urcite hranice.





tuning mozte robit vizualny (polepy, spojlery...) alebo technicky {silnejsi motor, lepsia prevodovka, napravy, tlmice,} vsetko to, co ma motoricke chovanie sa auta na ceste zlepsit}





Tak ako pisal "unregistered" nemusis mat ziadne plasty, po vizualnej stranke nechat seriovy model, ale ked je vidiet, ze to auto u teba "neupada", dal sisi tam akurat lepsi motor za ucelom zlepsenia jazdnych vlastnosti, to je tuning.





Alebo naopak nechas tam seriovy model ale das tomu vizualne trochu iny tvar, [a paci sa tebe, aj okoliu} to je tuning





tuzing je podla mna aj to ked sa majitel o svoje auto vobec nestara, a hoci ma to auto mozno 10 rokov, vyzera ako by malo minimalne 20. ked to auto pre majitela znamena stroj na presun z bodu A do bodu B, Ale auto zacina mat zaujimavy zvuk, ... a ked si pri takom aute spomenies ze "saty robia cloveka"...osarpany lak, kde tu trochu hrdze..





Poviem za seba, moja erka ma 27 rokov, ma tam minimalny tuning {ano aj kridlo ktore sa mne na nej velmi paci, ... a paci sa aj ludom co idu okolo nej..





Jedine co mojim pribuznym na nej vadi je to ze ma 27 rokov.
Vzkaz pro Pepu: ale ja se nikdy nesnazil psat vtipne clanky..... Tak nevim proc bych se mel poucit....
Podle mne je TUNING otazkou vkusu. Kazdemu se libi neco jineho. Ja mam na erku kridlo \"lopatu\" a la porsche a libi se mi to. A nekomu se treba libi cista kapota - to je otazka vkusu. Nekomu se libi auto polepene, nekomu cisty lak. Podle me TUZING zacina tam, kdy uprava je nebezpecna pro ridice ci okoli, nebo pokud enormne bije do oci velke skupiny lidi (bez majitele temer 100% lidi, ktere vozidlo videli). A mimochodem davat treba do erka motor favo s 5q muze byt potencialne nebezpecna uprava, ale za TUZING ji snad nikdo nepovazuje - co vy si myslite o pojmu TUZING
Pani,





otazka znie, co je tuning?? Nalepene ofuky a mracitka alebo upraveny motor prevodovka a podobne. Ja som do svojej 125L dal motor favorit 135L. Ziadne ine upravy som nerobil a kazdy kto ju vidi sa mu paci, tak ako ma byt.


Minule sa ma dvojica mladych faganov snazila obehnut na takto sfusovanych rapidkach. Oblepene cim sa len dalo, gumy sirsie ako na traktore, Si myslite ze sa im to podarilo. Ani nevedeli a uz som bol fuc. Potom na pumpe len nechapavo tocili hlavami \"ziadne ofuky mracikta nabehy podbehy ... a sekol nas, hm?\" Ono, velmi pekna stranka je www.tuzing.com. By som porovnal niektore exemplare ci uz nahodou nepatria na ich stranku.


To sa ale z vacsej casti netyka 110R v tomto clanku.
ahoooj..krasa...fakt fajn vylet...k tomu vyfiku..my jsme to pri dlouhych cestach resili spuntama do usi..je zvlastni to, ze motor slyset nebyl..ale my jsme si mohli v pohode povidat a slyseli jsme se...vazne dobra vec...ja uz to ted nepotrebuju..ja mam vysavac a ten se krasne posloucha😉
No já sháním občas nějaké díly Torstenovi a ten říká, že v Německu lze od zastoupení Škoda žádat díly na modely od roku 96, to znamená, že ani na Fávo už v Německu nic nekoupíš (prý). Ale i o tom to veteránství trochu je, že?


Mimojiné někdy okolo 12. srpna má prý být u Drážďan škodovácký sraz. Zjistím-li podrobnosti, napíšu to do akcí.
Láďa-Ladič-hele jmenovec co děláš 23.5.? S těma dílama máš asi pravdu!


Nevím jak je to dneska ale já jsem před lety poslal po kamarádovi do Bulharska


dva kulové čepy řízení /kus 96,-Kčs ale ani u nás nebyly k sehnání ale to víš


když se snažíš/a temn Bulhar tam nechal kámoše i s rodinou z vděčnosti 14dní zadarmo


bydlet /u moře/Já jsem z toho samozřejmně neměl nic,jenom vděk toho kámoše!


No flašku Plisky to dalo abych nekecal.Jindy primář chirurgie v Sopotech by mi


za spojkové ložisko odoperoval z vděčnosti co bych si řekl.Neřekl jsem si ani o


slepák,nějak se mi do toho nechtělo.
Andrew: rád bych se pridal, pokud se mi podarí dát eRko do kupy tak se ozvu
Já myslím, Vláďo, že to je takovej vcelku pochopitelnej rys zahraničních majitelů Škodovek, že tak neexperimentujou a spíš se znažej o původní stav, protože popravdě řečeno tuning snižuje historickou i nominální hodnotu vozu.


Mě se nejvíc líbí to bílé a posránkově pískové erko. To jsou fakt kousky! Na tom jasně zeleném je nějaký podivný lízo a zajímavej je i ten přední spoiler na žlutém eReSu. Když si ale představim, jak se asi sháněj v Maďarsku ND, tak jsou u mě frajeři všichni.
Nikdo z vás se k nám teda na expedici Pobaltí nepřidá? Přece eRko by snad mohlo ujet to samé co kilo 😉
Pravda,byl jsem tam/na té .hu Pěkná auta,počtení nic moc,některým slovům jsem nerozuměl!Všimli jste si ,že tam jedou hlavně v origo stavu?


Mně nejvíc dostal ten sedan 1201.Taková auta pamatuji jako školák.


Jinak stará oktávka na litejch 15 nebo 16 palcích,no to je úlet!
Ten kontakt na maďarské stránky stojí za shlédnutí. Když nic jiného, tak je alespoň vidět, že jsou to podobní pacoši!!!
Já jsem určitě pro,ale to víš člověk míní,eRko mění,Když ale bude alespoň


jedno z našich/já a 0ndra a ještě máme jeden vrak u Radka ve stodole,tím samozřejmně nemyslím ani jeden RED SHADOW/pojízdné,jedem !!!
Když už jste u těch výletů- jsem všema 10ti pro. Rád prolézám zříceniny hradů, takže se rád projedu. Jako reakci na článek mi odpověděl i jeden náš maďarský \"kolega\", že mě v Egeru viděl, a pozval mě na jejich sraz škodovek v dubnu 2006. Účastnit se budou prý i slovenskí bratia, takže nemám mít strach o dorozumění. Jejich www je: www.skodacoupe.fw.hu -jestli si tam teda někdo počte 🙂. Co vy na to? Jel by tam někdo taky?
Sakra,teď jsem z toho článku zjistil,že tam byl i Ondra a já o tom nic nevím!


(asi mi o tom vloni vyprávěl ale to víš,ta skleroza).


To je přesně ta akce kterou jsem měl na mysli 😮pečený buřt,pivko v kelímku,


topení se v jezeře apod.


jakmile něco vymyslíte,dej mi prosím vědět,Ondra mi nic neřekne ten by mně


nejradši nepustil z garáže!


PS.klidně mi říkej Vláďo.mně už ta moje dlouhá přezdívka taky moc nebaví.


Teď musím do garáže dělat na té žluté bestii co jsme s ní byli u tebe,ještě pořád


nebrzdí 🙁 Chystám ji na HundertGang.Jedeš taky ??
Ondrův tátomechanik - to bych snad ani neuměl sklonit do patřičného tvaru, takže Vláďo 🙂 Podobnou akci jsme uskutečnili loni viz. http://vyska.mathaus.org/?page=clanky/20/clanek


A na letošek je předběžně naplánováno něco podobného.....
Nemyslím na cesty na druhý konec světa na tři týdny,ale spíš akce podobné té


Bobově.Pro začátek. Na 2-4 dny,třeba i po vlastech českých a moravských.


Poďte se s tímto tématem přenést do rubriky diskuse a uvidíme kolik


z nás projeví zájem sejít se při takovéto poklidnější akci bez AOS,sprintů a


podobných adrenalinových záležitostí !
jj, o ceste do Turecka jsem vedel, ale bohuzel, 3-tydny dovolenou v praci si dovolit nemuzu... UPS, GRRRR 🙁





...ja bych to videl tak na 7-10 dni...
Stanley a Ondrůvtátomechanik: Jihlavský Stinger club vloni jel se stovkami do Turecka a letos se chystají do Pobaltí. Tak se můžete přidat k nim. Více na www.bigandrew.webzdarma.cz
TO Ondruv Tatomechanik:





Ale vis jak je to... Neco podobnyho jsem planoval loni v lete... Cilem byl ostrov KRK na Jadranu v Chorvatsku... Na srazu v Klatovech vsichni rikali, jo, super napad... No a pak postupne odpadavali a odpadavali... Taxem musel jet sam, abych uhajil cest a slavu eRka...





Letos jsem se pokousel o neco podobneho, ale dopadlo to podobne, no a protoze uz jsem with no pritelkyne, taxem nejel nikam...





...Takze, kdyby chtel nekdo z pritomnych prozit par krasnych dni se Skodovkou pri poznavani Evropy... ...Taxe ozvete 🙂 A muzem neco vymyslet 😉
Paráda. Tento článek je důkaz,že eRko je auto nejen na práci ale i na výlety !


Ovšem musí být v odpovídajícím stavu.To co píše Stanley Je skvělý návrh,


Myslím,že takový hromadný eRkový/ev.i Hundrtový,Rapidový a pod./ by byla


spanilá jízda se vší všudy ! Ujme se někdo organizace ?
Zdarec Bobe, prima clanek (Cnedlik by se mohl poucit, jak se pise zabavny clanek 🙂 ) a zda se i prima vylet.
To Dejvid - je to tak. Na poslední fotce je i zadek Warťase kabrioletu. Než jsem to viděl, netušil jsem, že něco takového existuje.
Hej ked si bol v Miskolci tak si to mal zobrat rovno na sever na Slovensko a prijst do Kosic a pozret nas s Martinom...🙂Hlavne je ze auto vydrzalo.
No musel to bejt supr výlet!





Mimochodem co je to na pravý straně na tý poslední fotce? To vypadá jako zadek starýho Wartgurgu Cabrio. Je to tak?





Jinak máš fakt supr Erko!
Pěkný kola, pěkná barva, pěkný eRko!!!
Zdar Bobe,





jj, suuuupr vylet 🙂 ...parada... ...a eRko krasny...





Vzpomnel jsem si, jak jsem byl eRkem v Chorvatsku... btw, kdybys nekdy eRkem vyrazel nekam dal, dej urcite vedet, rad se pridam!!!





Stanley
Je příjemné přečíst si na tomhle webu zase jednou článek trochu jiného ražení, kde se neřeší ostré vačky nebo geometrie. Rád vidím, že i mezi erkaři jsou lidi, jejichž zájmy přesahují oblast garáže. Good luck. Jura.

Warning: Undefined array key "s_article" in /data/web/virtuals/277612/virtual/www/article.inc on line 253