14. listopad 2005

Pružiny

Rubrika: Podvozek, odpružení, Přečteno: 27466×, Komentářů: 29, Líbí se Autor: Tátomechanük
Rozdělení pružin vozidel Škoda 100 - 130

Jelikož problém pružin na nápravách se na těchto stránkách v pravidelných periodách znovu otvírá,rozhodl jsem se, že se podělím o informace o rozdělení a typech pružin které se montovaly do vozidel Škoda 100 - 136.

Tyto informace jsem získal z různých zdrojů:

Zdroje : Pružiny 100/110/110R : BAŤA : Opravy a údržba vozů Škoda 100 - 110 R

Pružiny 105/120/GARDE/RAPID CEDRYCH : Aby jezdily ještě v roce 2000

PRUŽINY PŘEDNÍ NÁPRAVY

___________________________________________________________________________

Pružiny Škoda 100/110/110R :

/PŘEDNÍ/

  • Průměr drátu : 12 mm
  • Vnější průměr : 102 mm
  • Volná délka : 281 +- 7 mm !!!!
  • Síla při stlačení na 190 mm 3314 až 3510 N / 3510 až 3707 N (pružina bez označení / pružina značená)

značení se provádělo vybroušenou ploškou na konci závitu nebo barvou

____________________________________________________________________________

Pružiny Škoda 105/120 montované do 8/1978

/PŘEDNÍ/

  • Průměr drátu : 12,5 mm
  • Průměr vnější : 1O3 mm
  • Volná délka : 284 mm
  • Síla při stlačení na délku 195 mm : 4O7O+0/-195 N / 4070+195/-0

____________________________________________________________________________

PRUŽINY MONTOVANÉ OD 8/1978 DO 7/1983

/PŘEDNÍ/

  • Průměr drátu : 12,5 mm
  • Průměr vnější : 103 mm
  • Volná délka : 276 mm
  • Síla při stlačení na délku 185 mm : 4000+0/-195 N / 4000+195/-O N

___________________________________________________________________________

PRUŽINY MONTOVANÉ OD 8/ 1983 pro Š 105/120/120LX/130 a od 8/1984 pro Š RAPID 135/136

/PŘEDNÍ/

  • Průměr drátu : 12,5 mm
  • Průměr drátu : 103 mm
  • Volná délka : 284 mm
  • Síla při stlačení na délku 195 mm : 4000+0/-200 N / 4000+200/-0 N

_____________________________________________________________________________

PRUŽINY MONTOVANÉ OD 8/1984 pro Š RAPID 120

/PŘEDNÍ/

  • Průměr drátu : 12,5 mm
  • Průměr vnější : 102 mm
  • Volná délka : 304 mm
  • Síla při stlačení na délku 173 mm : 412O+0/-200 N / 4120+200/-0 N

_____________________________________________________________________________

PRUŽINY ZADNÍ NÁPRAVY :

_____________________________________________________________________________

ŠKODA 100-110-110 R

  • Průměr drátu : 13 mm
  • Průměr vnější : 113 mm
  • Volná délka : 303 mm
  • Síla při stlačení na délku 215 mm : 3413 až 3628 N / 3628 až 3884 N

_____________________________________________________________________________

PRUŽINY MONTOVANÉ OD 9/1979

/ZADNÍ/

  • Průměr drátu : 13,6 mm
  • Průměr vnější : 114,6 mm
  • Volná délka : 331,0 mm
  • Síla při stlačení na délku 234 mm : 3950+0/-147 N / 3950+147/-0 N

_____________________________________________________________________________

PRUŽINY MONTOVANÉ OD 10/1979 DO 6/1983

/ZADNÍ/

  • Průměr drátu : 13,6 mm
  • Půměr vnější : 114,6 mm
  • Volná délka : 316 mm
  • Síla při stlačení na délku 219 mm : 3950+0/-147 N / 3950+147/-0 N

_______________________________________________________________________________

PRUŽINY MONTOVANÉ OD 8/1983

/ZADNÍ/

  • Průměr drátu : 13,6 mm
  • Průměr vnější : 114,6 mm
  • Volná délka : 325,5 mm
  • Síla při stlačení na délku 227 mm : 3953+0/-200 N / 3950+200/-O N

_______________________________________________________________________________

PRUŽINY MONTOVANÉ OD 1/1982 DO 6/1984 Š GARDE - RAPID

/ZADNÍ/

  • Průměr drátu : 12,5 mm
  • Průměr vnější : 113,5 mm
  • Volná délka : 412 mm
  • Síla při stlačení na délku 270 mm : 2990,8+0/-150 N / 2990,8+150/-0 N

_______________________________________________________________________________

PRUŽINY MONTOVANÉ OD 8/1984 PRO VOZY S VLEČENÝMI RAMENY ZADNÍ NÁPRAVY

/ZADNÍ/

  • Průměr drátu : 12,5 mm
  • Průměr vnější : 113,5 mm
  • Volná délka : 436 mm
  • Síla přistlačení na délku 270 mm : 3509+0/-200 N / 3509+200/-0 N

_______________________________________________________________________________

Doplnění údajů o pružinách ŠKODA GARDE

Zdroj : Andrt : Údržba a opravy automobilů Š105.120.125.130.135.136.Garde.Rapid /díky za upozornění Artikovo/

/PŘEDNÍ/

  • Průměr drátu : 12 mm
  • Vnější průměr : 102 mm
  • Volná délka : 304 mm
  • Síla při stlačení na délku 173 mm : 4120+0/-200 N / 4120+200/-0

/ZADNÍ/

  • Průměr drátu : 12,5 mm
  • Vnější průměr : 113,5 mm
  • Volná délka : 412 mm
  • Síla při stlačení na délku 270 mm : 3000+0/-150 N / 3000+15O/-0

_____________________________________________________________________________

Z uvedených technických parametrů pružin na nápravách vozů Škoda vyplývá, že je více modifikací, není rozdíl jenom mezi "stovkovými,užovkovými a Mkovými" !

Vždy je třeba vědět z jakého roku a měsíce bylo vozidlo ze kterého chci pružiny použít. Nebo pružiny proměřit, tady je ale třeba počítat s tím, že použitá pružina bude asi kratší než nová. O kolik, to záleží na tom, jak bylo vozidlo zatěžováno, /možná víc než na tom kolik, mělo nalítáno/

Velice mne zaujal údaj o toleranci v délce pružin na vozidla řady 100-110R !!! +- 7 mm, to je mezi nejkratší a nejdelší 14 mm !!!! Kristepane to je výrobní tolerance jak v Užhorodě ! Proto je nutno vždy pružiny před montáží proměřit a zásadně vyměňovat obě, a když montuji jeté pružiny dbát na to aby byly obě ze stejného auta !

V opačném případě po montáži pružin můžeme zjistit, že jsme se trápili pod autem abychom zlepšili jízdní vlastnosti a ony se zhoršily ! Když to navíc zjistíme zabořeni 5O m v lese, pak se tá práce opravdu vyplatila !!!

______________________________________________________________________________

Doplnění - Džon

Na obrázku vlevo je patrné značení pružin barvou. Osobně jsem se nesetkal s jinými než takto značenými pružinami.

Na obrázku vpravo jsem porovnal délky pružin, které mám doma, zleva to jsou:

  • Moskvič přední: 295 mm (na škodovky pasuje dozadu)
  • Škoda 120 M zadní: 330 mm
  • Škoda 120 M přední: 290 mm
  • Škoda 130 L/A přední: 265 mm


Rubrika: Podvozek, odpružení, Přečteno: 27466×, Komentářů: 29, Líbí se Autor: Tátomechanük
Ahoj, nevěděl byste někdo počet závitů zadních pružin na 110 R a material, ze kterého jsou pružiny vyrobeny? Díky
Na mé Š pick-up jsem po montáži tažného zař. měl problém. Spodek tažného seděl cca 10 cm nad zemí a často chytal o vozovku. Ani nové pružiny nepomohly. Řešil jsem to jako v minulosti u Š 105/120 i Volva 240 vložnými gumovými podložkami do pružin. Jedna mne vyšla na necelé 200 kč. Použil jsem celkem 4 ks a auto jsem vzadu "zvedl" o 12 cm.
Přední náprava se dá snadno snížit zkrácením pružin o 1-2 závity, dle potřeby a libosti.


Vzadu podobně, nebo nechat udělat pružiny na míru, či využít některého z dodavatelů sportovních pružin.


Tlumiče nechat upravit sériové na tvrdší, nebo opět využít dodavatele sportovních tlumičů.
Zdravim.Chcem sa poradiť. Mám Škodu 120 a predok je strašne vysoko. Čo by ste mi poradili, ake sú najlepšie metódy zníženia, prípadne stvrdenia prednej nápravy.Ďaľšiu vec, ktorú by som chcel poradiť, ako mám stvrdiť zadnú nápravu,Vopred veľmi pekne ďakujem.
Čauves lidi. Náhodou jsem narazil na vaši stránku. Pokud někdo potřebujete informace o pružinách , případně i tlumičích Škody Rapid, přesně je to napsané v obyčejné příručce na Škoda 105 - Rapid, kterou má snad každý Škodovkář. Délka pružin, vnější průměry, síla drátu, tuhost, zkrátka vše. Už si to přesně nepamatuji, ale myslím, že tam bylo napsáno, že Garde mělo delší pružiny než Rapid, ale co vím jistě, byly ze slabšího drátu, snad o 0.5 mm, takže měkčí. Zkrátka na ostrou jízdu po silnici pružiny nic moc. Jo a ty výztuhy ramem jsem dělal doma a dnes bych si je určitě odjednal.Tehdy jsem samozřejmě nevěděl, že se to dá někde koupit.Shánění plechů, stříhání, ohýbání a vrtání děr velkého průměru, nic moc..
kdyz resite pruziny z jinacich aut tak mi prisli podobne pruziny z predku wartburga jako ma rapid vzadu. ale nezkoumal jsem je.
Čau mam doma knížku Sportovní úpravy Š105/120/130 a je tam rozdělení pružin:


Předek:


typ průměr drátu počet závitů vol. Délka


Š100 12 9 281mm Sériové


Š120 12,5 9 276mm Sériové


Š120M 12,5 9 284mm Sériové


Š120Garde 12 10,5 304mm Sériové


Závod.LS1 14 9 255mm Special


Závod.LS3 14 7 218mm Special


ZkrácenáŠ120 12,5 8 249mm Sériové


ZkrácenáŠ120 12,5 7 214mm Sériové


AZNP 11,5 9 260mm Special








Zadek:


typ průměr drátu počet závitů vol. Délka


Š100 13 9 303mm Sériové


Š120 13,6 10 331mm Sériové


Š120 13,6 10 316mm Sériové


Š120M 13,6 10 326mm Sériové


Š120Garde 12,5 13 412mm Sériové


Stará Š Octavia 13,6 9 275mm


Závod.LS1 13,6 9 275mm Special


Závod.LS2 14,5 9 297mm Special Tvrdé


Závod.LS3 14 7,5 279mm Special


ZkrácenáŠ120 13,6 9 295mm Sériové


ZkrácenáŠ120 13,6 8 259mm Sériové


Pak je tam i vnější průměr.
Můžu se zeptat, ze kterýho moskviče sou ty přední (tj. do škodovky zadní) pružiny? Jsou tvrdší? Díky
jaky pruziny jsou vhodny dat, kdyz budu davat M-napravy, a nebudu mit zatim prachy na sportovni.mam dat Mkovy pruziny nebo nechat eRkovy?
Ted jsem se podival podrobneji na pruziny a nakreslil si jejich charakteristiky! Pro vsechny S105 - Rapid plati, ze pro stlaceni o 1 cm


potrebujem shruba 42Kg, akorat S100 - R ma 43! Takze rozdil je pouze v


delkach!!! M.
myslim, ze nejaky co maj vyfrezovanou drazku - oznaceni pruziny - se mi vali na chalupe...mrknu na to a kdyztak hodim foto 🙂
Přední pružina ze Žigula má volnou délku 360 mm takže jsou delší než originální


eRkové o 57 mm !Jsou delší než všechny Škodovácký,jen vozy s vlečkou mají delší, jsou i o dost tvrdší, takže nevím jaký má smysl je do Škodovky dávat !


Teď mne napadlo, že je zkusím dát do Rapida, má zadek na můj vkus moc vysoko.


Obzvlášť na 175/70 x 13
Viděl sem škodovku která měla vzadu přední pružiny z žigula.byla to sice užovka na úzkejch nápravách,ale měla 4 centimetrový podložky a 13-tky elektrony a přesto byl zadek dost zdviženej.Podle toho soudim že žigulácký pružiny jsou o dost delší než u škodovky a asi budou i tužší.s tou škodovkou sem nejel takže jízdní vlastnosti neznám.
Panove, kde se daj v Praze sehnat pruziny predni napravy pro Rapida? Budou je mit na Belohorsky u Rektorise??
Tak sem premyslel jak odstranit tzv.efekt clunu a myslite ze by pomohlo nechat si umotat vlastni pruziny cca 25Omm a asi stejny nebo podobny tuhosti ale na seriovych tlumicich...(ted mi nejde o kilo ale o rapida...)
artikovo : Díky za informace, tu knihu jsem v době napsání článku ještě neměl,


teď jsem ji už získal, ale nějak jsem ještě neměl čas ji studovat.Ty jsi mne k tomu \"donutil\".
Informace opsané z knihy škoda 105.120.125.130.135.136.garde.rapid od Andrta hovoří o pružinách pro garde 9/81 do 7/84 takto. přední- průměr 12, vnější průměr 102, volná délka 304,0 síla 4120+0-200 nebo 4120+200-0 na délku 173. zadní průměr drátu 12,5, vnější průměr 113,5, volná délka 412, síla 3000+0-150 nebo 3000+150-0 na délku 270. S pozdravem Roman
Luky : Bohužel žádnou zaručenou informaci k pružinám ze staré Octavie nevím.


Jediné co si pamatuji, že byly přibližně /subjektivní pocit/ zhruba stejně tvrdé


jako původní litrové. Ještě se pokusím kontaktovat svého bývalého mechanika, na jehož litru jsme to dělali, jestli si něco nepamatuje, ale je to opravdu hodně dávno !
Unregistered : Pružiny Garde tu chybí proto, že o nich není v použité literatuře


nikde zmínka! Jestli je máš prosim Tě zmeř je a napiš co o nich víš buďto sem,


nebo mně na mail, rád informace do článku doplním.


Jestli mají volnou délku 276 mm mohly by být shodné se sedanem 105 - 120 z téhož období.
OT: A nevíš jak to bylo s tvrdostí? Jsou ze silnějšího drátu, ale mají víc závitů, což je podle mě zase má snahu změkčit, nebo ne?
chybi mi tu predni pruziny z Garde 9/81-7/84


ty maji nejmensi volnou delku ze vsech prednich(i zadnich,to tady ale je) pruzin a jsou to tudiz atipicke pruziny,ktere stoji za zminku
Luky : Pružiny ze staré Octavie /přední/ jsme kdysi namontovali do 1000covky dozadu, zadek šel slušně dolu, jízdní vlastnosti se zcela určitě nezhoršily.


Pokud se pamatuju, má tato pružina na jednom konci drát zabroušený do roviny,


ale to snad nevadí. Nebo jsme ho zařízli, nevím, marně vzpomínám, je to už


hodně ale opravdu hodně let tomu nazad.Skleróza už holt pracuje.
Údaje o pružinách 100 - 110 R jsem čerpal z BIBLE, tedy pardon, z Bati.


Údaje o pružinách 105 - 120 - Rapid jsem vyčetl z knihy : Cedrych : Aby jezdily ještě v roce 2000.
Ja som poczl ze dozadu na skodovku pasuju predne zo zigula...mam doma jedne asi to vyskusam...
Také děkuji Taťkomecháči za přínosná data. Jste kluci šikovní!!!
Má někdo zkušenost s použitím předních pružin ze staré Feldy/Octy dozadu do litra? (asi podobný případ jako u těch Moskvičových. A ty fungujou jak?) Díky
Možná pro dokonalost by bylo dobré uvést zdroje, pro případ dohadů. 🙂
Díky Tátomechaniku ...Už nebudu muset zatěžovat paměťové buňky a ošoupávat příručky, vždycky, když se mě někdo zeptá...🙂
Spíš než tolerance délky je zajímavá tolerance síly. Ta je hóódně malá, většinou bývá +- 10% 🙂. Docela by mne zajímalo, jak to výrobně dokázali🙂 200 N je zhruba 20 kg.





Ono uhlídat volnou délku je docela složitý, když uvážíš, jaxe taková pružina vyrábí.