8. listopad 2005

Horčíkove disky Škoda 5,5xR13- loukoťe

Rubrika: Kola a řízení, Přečteno: 26008×, Komentářů: 46, Líbí se Autor: PatoRS
Ich problematika

Uvod:

Po viacerých dotazoch na loukote a ich montáž v diskusii a na R chate som sa rozhodol pre napísanie tohto článku . Chcel by som sa podeliť o svoje skúsenosti,ktoré dúfam pomôžu aj ostatným pri inštalácii týchto elektrónových diskov.

História:

Elektrónové disky Škoda 5,5xR13 (ľudovo nazývane loukote) sa začali montovať na súťažne automobili rady 1000MB od roku 1964, kedy sa poprvý krát objavili na suťažných tratiach a okruhoch. Boli vyrábané z materiálu elektron- zliatina hlinika a horčíka.Vyrábali sa vraj v ČKD Hradec Kralové. Pre súťažný provoz museli byť kontrolované v intervaloch cca 2 roky . Problem bol totiž v tom ze horčík nejak koroduje vo vnutri materialu a tým sa narušuje rozloženie materiálu a disk može pod vplivom ťažkého suťažného provozu prasknúť a zlomiť sa. Takto poškodený disk sa už nedá opraviť.

Príklad poškodenia a pokus o zváranie.

Vyžratý disk:

Tieto disky neskôr používali aj ostatné súťažné typy ako 110L Rallye, 120S, 130RS, 130LR. V roku 1970 keď nabehli prvé súťažne typy Š 100 bola ponuka kolies rozšírena o delené elektrónové kola Škoda s jedným vonkajšim vymenným límcom tzv.delítka. Tieto boli používané hlavne pre súťaže na okruhoch, alebo asfaltové trate v rally a loukote na šotolinové povrchy.

Problematika:

Veľakrát sa v diskusii objavili dotazy na podložky pod loukote a dlhé štifty.Tieto veci sú k montáži loukotí potrebné. Na 1000MB podľa mna by zapasovali aj bez podložiek kedže tam sú len bubny a tie sa dajú upraviť na sústruhu,ale pre montáž na ostatné typy potrebujú niektoré druhy loukoti podložku. Ja mam na svojom v predu 15mm hrúbky.A ajtak som musel trošku poohýňať trubky prepajajúce brzdové piesty a na jednej strane dokonca trošku obrúsiť flexou brzdič.

Pridávam vykresy na dlhe stifty a podlozky.Rozmery si každý musí vypočítať sám. Dlžky štiftou závistia od druhu disku a hrúbky zvolenej podložky.

Fotky podložiek a štiftou:

Druhy loukotí

V niektorých diskusiách sa objavili rôzne rozmery diskou. V literatúrach sa uvadza len elektrónové kolo 5,5xR13. Ja osobne mám dve druhy diskou. Líšia sa len tým že jeden potrebuje a druhý nepotrebuje podložku.

Porovnajte si ich

Ten disk ktorý má obutú pneumatiku je typ ktorý nepotrebuje podložku. Bez pneu-potrebuje podložku. Ak si všimnete u toho disku s pneu je ten stred viac zatlačený dovnútra a tým sa rafik dostáva viac von od brzdového strmeňa a nedre oň.

Taktiež typ bezpodložkový

Typ s podložkami

Pomoc pri pátraní

Odkaz pre všetkých:

Kto ma nejaké zaujímavé fotky ktoré by sa hodili do článku posielať na meil.Fotky svojich loukotí alebo rôznych vyhotovení.

Potrebujem informacie o diskoch rozmerov 4,5 palca ktoré vraj existuju a tiež o diskoch s rozmerom R14 na ktorých stoji nejaká 1000MB v muzeu v Lánoch.

Privítam pripomienky k článku o vecich čo by bolo vhodné doplniť.

Pre www.skoda110r.cz PatoRS Košice, Slovenská republika:))


Rubrika: Kola a řízení, Přečteno: 26008×, Komentářů: 46, Líbí se Autor: PatoRS
Ahoj koupil jsem elektrony loukoťe R14 o kterých je tady řeč že by hodilo nějaké info. Rád bych poslal foto na email. Ale nevím na jaký? Disky byli poničené nechal jsem je vyvářit. Kdyžtak napište email ať vám pošlu foto. Napůl jsem na to gumu aby bylo vidět že je to opravdu 14palců jinak rozměr 185 nebertu v úvahu je to jen o té foto že jsou to 14ky. Mají středy ven.
Vážení uživatelé elektronů. Dovoluji si Vám nabídnou výrobu nových disků a za příplatek povrchovou úpravu Magoxid. Tato vrstva má garantovanou korozní odolnost na slitině hořčíku 1000hod v solné lázni převedeno do lidštější řeči odlitek z elektronu hozený do kopřiv na dva roky nebude mít ani stopy koroze.K mezikrystalické korozi o které je zmíněno v článku vůbec nedojde. Loukotě lze vyrobit s jakýmkoli středem a podložka není potřeba. Přeji mnoho radosti ze závodů.
za kolik se daji prodat 5.5xR13 loukotě
koupim elektrony
Kúpil som loukote 5ks z nich je jeden co by mal pasovať bez podložky, moja skúsenosť pri ich skúšani na aute (bez pneu): dozadu pasuju všetky aj bez podložky a dopredu treba 1cm podložku na disk čo by mal pasovať bez podložky a 2,5cm a viac na ostatné.
loukotě mám, už sloužej dva roky, rok je mám v laku (stříbrná metla), komaxit mi nedoporučili, prý že s toho vybuble sůl a bude to hnusný.Tam kde sem nabral pangejt se ten lak trošku odchlypuje ale jinak drží jak přibitej a to přěžil i zimu =) vím stydím se =)





Pozdravuju Gotreka, Petr VUT=) už ho mám v kupě a trhá asfalt
Podla mna je nebezpecne pouzivat take stare elektrony. Lepsie je zmenit roztec napr 4x100 a zohnat nejeke nove pekne disky.
Luky: komaxit opravit jde,staci si rozmichat trochu prasku prislusne barvy v nitroredidle a zatrit,pri spravne konzistenci to ani nepoznas 🙂
tommy: ked chces pouzit len priechodzie podlozky na dlhe styfty....postaci ti hlinik.


ked chces so zmenou roztece napr zo 4x130 na 4x100 potrebujes ocel..
to tommy: zalezi jak ypodlozky mas na mysly, jestli pruchozi nebo ze zmenou roztec, tam je pouziti materilau ruzny.. dyztak mi pisni mail !
Nevim jestli me neukamenujete, nevim jestli je vhdne zeptata se zrovna tady, jaky material je vhodny pro podlozky? POkud je tady nejaky zkuseny zamecnik nebo strojar, please dejte mi vedet... Tommy
jj, Gotrecku, ale je to porad mene nez za pouziti puvodni technologie 🙂
STANLEYho tvrzení musím trochu dementovat. Použití matek z kopretin má totiž nevýhodu že dojde k zůžení materiálu směrem od středu a jak má matka kónus, materiál tam má tendenci se trhat. Jedná se ale o vadu víceméně vzhledovou která pevnost uchycení neovlivní. Řešení pomocí ocelových vložek mám asi rok v hlavě, jen to konečně nakreslit a nechat vyrobit...
no na komaxite je asi najlepsia pruznost... (mam napraskovane aj pruziny).. pruznost urobi to ze kamienok ti neurobi dierku v laku.. ale, ale sa od komaxitu pekne odrazi.. dalej pekna stala farebnost, profi uroven prevedenia, jadna suvisla neporusena vrstva.. no na loukute by som to tiez osobne nedaval.. ale ako vravim.. neni nad dobre kopretinky... ozaj www.elchem.sk
jj, SDG, ty Tvoje z kopretinek 🙂





btw, vyhoda tohoto je jednak v tom, ze se tak nedeformuje dosedaci hrana, kam doseda svoji plochou matka, je mozny pouzit stavajici \"kratky, seriovy\" stefty, je to urcita ochrana pred nenechavci (zvlast ty trojhranny) a kolo je proste drzeny vetsi plochou...
SDG: máme to taky tak, hele: https://www.skoda110r.cz/article.php?aid=455&olimage=11619


Matky jsme si nechávali dělat, takže nejsou kopretiňácký, ale funguje to stejně
LAĎA-LADIS: Je to možné... válcová matka, nahoře kónus, límeček a hlava s trojůhelníkem...
SDG: a nejsou to matky z Kopretin ?
Mám na loukotíh ještě jednu zajímavou úpravu. Díry pro uchycení jsou převrtány na větší průměr a kolo je namontováno pomocí dlouhýh válcových matek s trojhranou klavou. Prý jsou snad z jiných škodováckých elektronů. Pokud bude zájem můžu nafotit...
Ze své zkušenosti vám můžu říci že komaxit na elektronu nedrží ! ! ! a po čase se začne loupat jako perníček z Perníkové chaloupky....prostě nedrží a pod ním to hezky koroduje 🙂
tak do komaxitu se ti třeba nezasekávají částečky brzdového obložení, tak jako do normální barvy, a když disk umeješ tak vypadá jako nový...........
No a ke komaxitu obecně (nejen na elektrony) - v čem spatřujete jeho výhody? Že je odolnější? Ale kdeže, za normálních podmínek přece vydrží i obyčejná barva, za nenormálních (rána o obrubník) se odře i ten komaxit. A jak to potom spravujete? Opískovat se to nedá, protože ten komaxit je moc tvrdej a ubývá materiál okolo. S klasickou barvou takový problém není. Tak proč?
UPS, komax na horckokovy kola???





BRRRRRRR





Jedna z vlastnosti elektronu (tedy vice horciku) je v tom, ze ma tendenci korodovat, a to nejen na svem povrchu, ale i zevnitr... Proto musela mit kola kazde dva roky atest a \"zivotnost\" techto kol byla pocitana na roky... Tyto kola se vyrabely POUZE pro zavodni ucely, mezi verejnost se NIKDY nemely dostat... Ale skutecnost byla jina a tyto kola se mohly v urcite dobe legalne koupit... ...i kdyz jejich pouziti na beznych silnicich bylo vzdy komplikovane...





btw, kdo ma v TP na sve auto zapsany elektronove disky rozmeru 5.5 palce??? Pokud vim, tak ja znam pouze jedno takove auto (a to bylo dovezeno ze zahranici), o dalsich 2 jsem pouze slysel...





a k barve:


Takze je nejlepe nechat kola tak jak jsou, nicim je moc nestrikat, aby bylo videt, co se s materialem deje a zda neni nekde praskly... takze komaxit bych na loukote nikdy nedaval... ...protoze proste nevis, co se pod nanosem barvy deje... ...komax korozi stejne nezabrani...





A i kdyz se podivate na dobove fotky, nebyly kola nikterak prilis lakovany, proste byly nechany tak, jak jsou...


...prave z vyse uvedeneho duvodu...





...to jsou moje zkusenosti...


...ale patent na rozum nemam, toto tema jsem mnohokrat diskutuval s lidma, kteri na RS zavodili nebo maji bohate zkusenosti + troska vlastnich zkusenosti...
Zeptám se jestli má zachované nějaké fotky.
Horko: ano to som sa dozvedel aj ja. Silverblue mi to prezradil.....ale neviem ci to neni jedna pani povedala...ten hradec je tutovka.🙂
Ja viem naisto, ze tieto disky sa vyrabali aj na Slovensku v Zlievernach Hronec
alda: prosimta mozes zohnat fotky tych 4,5 palc diskou?......nikde som ich nevidel...vsade v literature sa pise len elektronove kolo 5,5xR13....ak mozes.
omlouvám se,nevím proč to naskočilo 2x.
Martin z K,kolega má 5,5 s menším zálisem a má je na 2pístech bez podložek.Předtím měl 4.5 a i s podložkou 1,5 cm musel ohýbat truhky.Nemluvě o závlačkách,ty musíš zaklepat vždy.Ale asi co sada,to originál.Jinak dík za info.
Martin z K,kolega má 5,5 s menším zálisem a má je na 2pístech bez podložek.Předtím měl 4.5 a i s podložkou 1,5 cm musel ohýbat truhky.Nemluvě o závlačkách,ty musíš zaklepat vždy.Ale asi co sada,to originál.Jinak dík za info.
Luky: Nie sa nelakaj🙂, nejazdim, ale su ludia co jazdia a mozno o tom nevedia. Skusim pohladat nejake fotky tych krytiek, tiez som toho nazoru ze to nebolo. Ale clovek nikdy nevie.
alda: take ako mas ty na aute...(videl som ich na HG2005).mam ja vzadu je to ten biely s pneumatikou pri clanku...a je to tiez 5,5 ka...rozdiel je len vtom ze maju akoby ine ET (povedane v tuningovej terminologii)..a preto nepotrebuju podlozku.





RST: ano tieto vykresy mam asi zo stareho webu...🙂)
Kocurik: o krytkách jsem nikdy neslyšel, takže se opovážím tvrdit že origo nejsou. A tím bílým prachem na zimních silnicích chceš snad říct že na nich jezdíš v zimě?! To by byl zločin!!... 🙂
Ked si spominal to vyvaranie, tak mi este napadlo(blik....bliiik 🙂), ze som raz pisal niekde do Ziaru nad Hronom-repasuju tam hlinikove disky, ci by dokazali opravit Loukote teda elektron. Presne ako pises obsahuju vacsie percento horciku a to je vlastne cely kamen urazu. Odpisali vsak ze sa to da!!! Za pokus by to stalo. http://www.accar.sk/disky.htm
Ja ich mam opieskovane a nanesene komaxtitom, myslim ze je to ta najlepsia ochrana aj pred tym hnusnym bielym prachom co sa v zime sype po cestach. Ma to vsak nevyhodu, ze pripadne jamky sa nedaju pred komaxtitom vytmelit. Loukote su vsak Loukote. Tiez mam 5,5 a potrebuju podlozky.


Diki, super clanok, vykres podloziek zachranil moju lenivost🙂)





Ozaj, chlapik od ktoreho som kola kupoval mi k nim pribalil aj take plastove krytky na zakrytie stredu, bolo to origos???
my jsme odrbali oxidaci dratenym kartacem ve vrtacce a pak to rovnou strikli bezbarvym lakem, jezdime na tom asi pul roku a drzi to dobre...
ty kola 14\" co na nich stojí 1000MB v Lánech nejsou původní ale současné výroby, tyto kola vyráběla firma JSM taktéž v Hradci
Jo a tu podlozku a steft vedle ni jsem kreslil ja..))))))
Ja loukote nechal opiskovat, vykytoval jsem je polyesterovym tmelem s hlinikem, po vybrouseni striknul zakladem, plnicem a sprejem na disky. Barvy od Motipu. Mam to 3 roky a zatim dobry.
Alda: s podložkou sú tiež 5,5 palcové.
Loukotě mě lakoval chlápek,který opravuje závodní kola,a tvrdí že na elektron je speciální barva.Navíc se musí kytovat,což je kámen úrazu při jejich odlupování.Kytovaná strana nese vždy po sezoně známky používání,a vnitřní nekytovaná je bez poškození.5,5J je bez podložky,4,5J s podložkou.Jestli máš zájem,tak nějaké fotky loukotí ti pošlu na mail.
My to stříkali jen sprejem bez základu, ale zatím nemají moc najeto, tak uvidíme (je to to nejkrásnější kolo v článku (to zlatý) 🙂
No na čistej horčik sa to vraj lakuje blbo. Ja som dal dve vrstvy zakladovky na zinok a ľahke kovy. Okapol Primer sa to volalo a nato som to natrel syntetikou a potom ešte raz striekol syntetikou....tie biele vo fotogalerii... celkom to drži dobre..ta zakaldovka je taka mäkká. Z čistého horčíka sa to vraj odlupuje.
Článek je pěkný a užitečný, ale mě by ještě zajímalo, jaké jsou vaše zkušenosti s lakováním, neboli: Jestli na čistý hořčík dát nějaký základ, nebo rovnou plnič? Díky za rady
Moc pěknej článek Paťo
no neni nad dobre kopretinky...)))