19. prosinec 2005

Stanovisko MDČR k podvozku, diskům a pneu

Rubrika: Kola a řízení, Přečteno: 18300×, Komentářů: 56, Líbí se Autor:
Citace z dokumentu TZH, individuálně zapsaná kola...

Někdy na konci května jsem v diskuzi slíbil článek o discích a dostal jsem se k němu až dnes...

Takže se omlouvám a pár informací dodávám :)

Aktulní dokument lze nalézt na adrese: http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/8A2CB6F4-7312-49F7-AC06-E11CAA6449E0/0/%C5%A0koda_0291z28122005.pdf

a je z 28.12.2005

nebo na stránce:

http://www.mdcr.cz/cs/Silnicni_doprava/Dovoz_registrace_a_schvalovani_vozidel/Schvalovani_vozidel/Stanoviska_nekterych_vyrobcu_k_prestavbam_vozidel.htm

Zde ještě odkazy na starší TZH dokumenty. Díky Medvěde

http://honzam.fbi.cz/prohlaseniSkoda.pdf

http://honzam.fbi.cz/ou_prestavby_0900.pdf

http://honzam.fbi.cz/ou_prestavby_0270.pdf

http://honzam.fbi.cz/vyjadreni20040429.pdf

Ze staršího TZH dokumentu stihnul RST ještě zachránit toto:

Na Š100/110R je možno montovat "M" nápravy, přední se šnekem, zadní "nohavice" a pak je nutno použít kola 4,5J13 se středěním za nákružek (novější, starší jsou středěné na šrouby) a zaklepat lemy předních blatníků 10cm na každou stranu od středu kola, vzadu upravit tak, aby mezi kolem a blatníkem zbylo 15mm místa.

V novém TZH jsem již nic takového nenašel.

Je zde pouze vypsáno co je zakázáno:

S použitím brzdové soustavy z typu Š130 nebo Rapid se čtyřpístkovými předními kotoučovými brzdami, hřebenového řízení, zadní úhlové kyvadlové nápravy s vlečenými rameny a pětistupňové převodovky pro Š1000, Š100, Š110 a Š110R nesouhlasíme.

Schválené rozměry pneu:

Rozměr pneumatik: 155 SR 14 nebo 165 SR 13

Rozměr ráfků: 4,5 J x 14 nebo 4,5 x 13

Pokud 13´´ disky zapsané nemáte, lze je nechat zapsat na MěU na odboru dopravy.

Najdou se ale i vyjímky co všechno se dá zapsat, tady bych použil slova z diskuze:

Chrobák má svém eRku zapsané elektrony, Eidy "hezky" poprosil a má zapsnáno pneu 175/60 a disky 6Jx14".

S.D.Gotrek měl ve svém starém techničáku též zapsané elektrony (eRko vyrobeno pro německo)

Zde odkaz na Chrobákův TP: http://www.skoda110r.cz/gallery.php?aid=188&pid=42

Pokud máte nějaké další informace které by se sem hodily tak pište do komentářů a já to doplním. Díky


Rubrika: Kola a řízení, Přečteno: 18300×, Komentářů: 56, Líbí se Autor:
Zdravím. Mě pomohli tady: https://www.schvalovanikol.cz/.
Na základě jejich vyjádření mám zapsaná Apolla a pneu 175/70/13 na Rku.
A ještě pár zajímavých odkazů k tématu:
Zápisy kol:
https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Silnicni-doprava/Schvalovani-vozidel/Postup-zapisu-rafku-a-pneumatik-do-technickeho-pru
Vyjádření výrobců k přestavbám a úpravám:
https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Silnicni-doprava/Schvalovani-vozidel/Stanoviska-vyrobcu

mj. z vyjádření Škoda:
9. Není možné nad rámec tohoto sdělení vydat stanovisko k dodatečným úpravám
vozidel starších 10 let k druhé či další přestavbě v minulosti již přestavěnému vozidlu.
Důvodem je předpoklad, že tato vozidla většinou spějí ke konci jejich fyzické životnosti a jejich
dodatečnými úpravami (nad rámec dat uváděných v technických průkazech nebo nad rámec
použití náhradních dílů) není možné obecně zajistit schválený technický stav vozidla vzhledem
k bezpečnosti silničního provozu a ochraně životního prostředí, popř. pro možné potíže s
určením náhradních dílů pro konkrétní vozidlo u smluvních partnerů ŠKODA, v případě dalšího
prodeje vozidla možnost uvedení budoucích majitelů v omyl, identifikací vozidla atd.
Úpravy v minulosti již přestavěných vozidel a vozidel starších 10 let doporučujeme jejich
vlastníkům řešit individuálně bez dodatečného stanoviska výrobce vozidla s úřadem obce s
rozšířenou působností v souladu se zákonem 56/2001 Sb., např. §74, odst. 4). Přestavovatel
je považován za výrobce dle zákonů 102/2001 Sb. a 89/2012 Sb. (odpovědnosti za škodu
způsobenou vadou výrobku). Firma ŠKODA nenese odpovědnost za takto dodatečně
upravená vozidla.

Je v tom dokumentu i pár zmínek o 110R, ale ne o kolech.
Jestli si to dobře pamatuju, tak S znamenalo Steel, tedy radiálky s ocelovým kordem, protože to, co je dnes normální, tehdy ještě nebylo... takže se tak rozlišovaly pneu s textilním kordem a moderním ocelovým.
Co se rozměrů materiálů týká, oficiálně toho moc nešlo, max. klasický plechový 4,5x13, na eRko žádný litý kola u nás oficiálně nebyly a tak ani Škoda (dnes nejspíš muzeum/archiv) jiný vyjádření nedá. Škoda jako fabrika k tomu nedá vyjádření žádný, protože se nevyjadřujou k autům starším 10 let a každou změnu je třeba řešit na úřadě individuálně jako přestavbu se všemi výhodami i důsledky. Ideální by bylo najít prodejce kol, co k nim vydá schválení, že jsou homologovány pro daný typ auta (typový list). Ale to bude zase pro běžná nová auta, našimi starými "popelnicemi" se nikdo nezabývá. Ještě tak možná 120/Rapid...
Mě se kdysi povedlo nechat do TP zapsat běžný 13 a na STK mě s tím naštěstí nikdo neprudí, i když tam jezdím na loukotích a 175/65R13. Kažodpádně pro případ prudy mám sadu správných kol, ale ty zase nejdou na dlouhý štefty...
Takže zpět k tématu... asi bych to řešil tak, že si necháš zapsat dle dokumentů alternativní rozměr 4,5x13 a budeš prostě jezdit na kopretinách. Ty tam ofiko napsat nikdy nešly, protože nebyly určeny pro tuto modelovou řadu. Ty byly až na 105/120 a tam asi legálně zapsat jdou.
Koukni se sem: https://slideplayer.cz/slide/2008196/
Z toho to vypadá, že absence profilu "/80" indikuje standardní profil, tedy "/80" - takže rozměrově asi stejné.
a R vs SR - tam to "S" vypadá na rychlostní index.
Super, ikdyž to nevypadá směřuje mě to k cíli a dokumenty pomůžou ????

jaký je vlastně ekvivalent dnešních rozměrů k 165 SR-13 ?
Nějaké dokumenty jsou zde:
https://skoda110r.cz/files.php
Ale povolují jen plech 4,5x13 ET 27,5. Je tam jeden dokument povolující kola Ronal pro Německo. Na Kopetiny nebo Apolla jsem nic nenašel - to by asi bylo potřeba zažádat u škodovky o vyjádření.
Možná by ale ty dokumenty stačily, jelikož dnes ti asi zapíší jen rozměr disků a pneu a materiál nikoho nezajímá...
Nevíte jaká je praxe dnes? na registru vozidel po mě chtějí dokument, který potvrdí, že se kola můžou zapsat.

Potřebuji zapsat 13" kopretiny na škoda 110l

Nemáte případně někdo dokumenty, zde zmíněné dostupné. Odkazy už nefungují.
tátovi zapsali u erka toto: alternativní pneu R 13:165/80, 175/70, 185/70 alternativní disky 5J, 4,5J/13. Ty 185/70 bych fakt necekal - a to chtel puvodne jenom 165/13.
teoreticky můžu jezdit na 4,5 otvírákách 🙂
Nechal jsem dnes zapisovat třináckty. Byl mi zapsán rozměr 165 v souladu s vyjádřením Škoda auto, které měl technik k dispozici na stole. 175 tam ke 110R neměl a litá kola údajně vůbec nezapisují. Ale jelikož zápis zní 165 R13; 4,5 J x 13, tak apolla stejně mít nemůžu.
Fidel: a kde jinde než na úřadě bys chtěl řešit úpravy a přestavby? A jak jinak, než podle platného zákona? Dnešní stav legislativy není tak nepříznivý, jak se obecně prezentuje. Ale ono je to jednodušší, než věnovat čas vyhledání a nastudování všech předpisu, prostě prohlásit, že úředníci jsou blbí a všechno zakážou... Není tomu tak. Pravdou je, že není povoleno cokoli, co si kdo vymyslí, takže motor z boeingu a kola z traktoru skutečně nikdo neschválí a určitě ne na ústně vyslovenou žádost typu " já chci do tépé zapsat motor s fáčka, řeben a šestnáctky."
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Já bych to viděl právě naopak😀 Povolené je na našich autech cokoliv, co ti úřad zapíše do TP... Výrobce už to nezajímá, resp. nedává k úpravám vyjádření...
Jak tak koukam, veskerym upravam je konec🙁, nebo mam jit za nejakym ouradou na urad? co o autech vi , jen co si precetl v zakone? Je to des
Takže by ale měli brát ohled na stanovisko AZNP, který tyhle přestavby povolovalo, takže kola, motory, nápravy...🙂


No jo, dejte úředníkovi razítko a je všemocnej...
Jasné, že keby som chcel vyhovieť týmto stanoviskám, tak by som nemohol mať na aute to čo mám. Takže čo mi ostáva? Povedať pánom zo škodovky: Bohužiaľ🙂
No tak to se byrokrati pěkně napakují.
... a jak tak do toho koukám, stačí mi přečíst si první větu a je mi z toho všelijak... Škoda-VW se tímto definitivně zříká své minulosti a kašle na nás. Předává nás tímto do rukou všemocné byrokracie a bude velmi záležet na úředníkovi u přepážky, zda mi dovolí postavit si RS nebo třeba nezapsat ani 13" kola...


Vielen dank, sehr geherter Hern Ludanek, Wittig und Ihre Freundschaft.
zdravím všechny, nemáte někdo odkaz nebo nový stanovisko MDČR k podvozku, diskům a pneu co platí od letošního roku tj. 2007 díky
ja na ně prdim...stejně si dam na auto patnáctky
Jsem zvědav co si na nás vymyslí v novém prohlášení TZH. Na řadu 105-Rapid je ještě aspoň něco povolené ale na eRka bohužel skoro nic 🙁


Je pravda jak tady píšete - když to auto bude vypadat hezky tak snad nějaké drobnosti přehlídnou a body se rozdávat nebudou 🙂
Je to sice trochu mimo tenhle článek ale... co se týče bodového systému říkám jenom - HURÁÁÁ KONEČNĚ. Něco jiného už je jeho realizace ale to sem nepatří.





Se žlutým eRkem mě ještě nestavěli ( za 9 let ani jednou ),ale je fakt že zase tak moc s ním nenajezdím. S červeným asi 2x ale vždy se jednalo pouze o běžnou silniční kontrolu, a to že na tom mám jiný gumy, a pod je absolutně nazajímalo.





Když máš auto v pořádku tak se i policajt rád podívá a nehledá na tom mouchy ( a že by se jich našlo ). Pokud pojedeš s flekatou polenící, kde je vidět dírama dovnitř, přední kola budou o 1/2 menší nežli zadní, přední okno a světla vytuzený izolačkou je jasný že zájmu orgánů asi neujdeš a tvoje tuzingové snažení bude náležitě ohodnoceno.





Jediný co jsem provedl jako přípravu na bodový systém,že jsem před technckou vyhodil zelené parkovačky (teďka jsou normálně bílé ) a už je z5 asi dávat ani nebudu.
Jak už jednou někde někdo říkal: Jezdilo se za naších dědů, do řidičáků se dávaly kupony, které se děrovaly, hrozí se represemi... a jezdí se stále...





Prostě je to o lidech, pokud máš auto relativně slušném stavu, pochválí ti to (i na STK😀) a máš na 2 roky pokoj, když tam přijedeš s suatem každý plech jiná ves (rozuměj barva😀) a zrezlou, tak se nesmíš divit... A pokud trefíš na blbce, sfoukne tě s novým autem na nějaké kravině.....





BTW: Kolikrát Vás za vaší řidičské kariery stavěli? Mně asi 4x za 13 let, z čehož jsem 2x platil pokutu za rychlou jízdu (z toho jednou na Moravie, holt práglovská SPZ, tak si nás vychutnal...) a jednou foukal... A nelze říct, že jezdím málo, najezdím ročně tak kolem 15 000 km, takže bych to zase neviděl až tak kriticky po nabytí účinnosti nového zákona a bodovém systému....
U nás v Poděbradech je bohužel technik, který tomu všemu rozumí až moc dobře a jednání s ním je jaksi problémové...... ale, když měl dovolenou, zapsali mi LPG do mé 110GLPGS úplně bez problémů a nechtěli po mně ani homologaci (i přesto, že na 1000-110R není hromadka....)


Ohledně technické jsem se i přes jisté úpravy - hřeben, 5q a další nesetkal s problémy a nepochopením.....
No potěš Mates🙁 to abych raději ani nevyjížděl😀





- hřeben


- vlečka


- 5 kvalt


- kotouče vzádu


- 4 písty


- 15cky kola


- .....





🙁
Já mám zase erko 5ti místný.V TP je napsáno škoda 110 ,kategorie R .
A kdy jsi to dělal? Já tak před dvěma měsíci si nechal zapsat na Rapida 175/70 a disk 5J. Žádná přestavba to nebyla. Zaplatil jsem 50kč za změnu údajů v TP a bylo to...
dobře si vzpomínám, že když jsem chtěl zapsat do svý 105l 1978, 13ky konkrétně apolla s pneu 175/70, které jsou povoleny tím cárem od škodovky, stejně jako 165, 165/70,165 80.... tak jsem si myslel, že dojdu na inspektorát, tam jim dám ten cár papíru, oni ho tam mimochodem měli taky, a oni mi to zapíšou, tak jsem se krutě mýlil, nakonec z toho byla patálie na 2 mešíce, protože je to braný jako přestavba.





Tzn jsem musel nechat na DI velkej techničák s žádostí o přestavbu, po 14 dnech mi vystavili papír pro technika v STKčku, tam jsem musel dojet aby mi napsal jinej papír, že je to OK, (za 1000kč) pak s tím papírem zpět na ¨DI, tam jim to opět 14 dní nechat a oni to s poplatkem 1000kč po měsíci leženáí techničáku u nich zapsali.......





za klidný svědomí to stálo, ale proč se jednoduchý věci musí dělat tak složitě....
tu na slovensku moze zobrat TP ,SPZ poslat na STK.Ale rad by som vedel ci sa tato nepovolena uprava bere aj ako nieco vaznejsie.A ci sa prihliada na taketo upravy aj pri nehode napr.zlomila by sa polos a dopravak by povedal ze to kvoli silnejsiemu motoru alebo tak nejak?
Pokud já tedy vím, tak v současné době policie v Čechách není oprávněna odebírat


tzv. malý techničák. Za nevyhovující technický stav může udělit pokutu, max. zakázat další jízdu. Papíry ale sebrat nemůže ! /Prý je to z důvodů, že co nevydává, nemůže odebrat. Totéž platí o ŘP.
...alebo 500 na kafe 🙂)))
rider: no zoberie ti ešte aj rodný list 🙂)
Este taky maly dotaz.co sa stane,ked v kile najde prislusnik VB motor z fava?Bere len TP,alebo aj patraju,ci je motor kradnuty alebo zoberu aj auto,alebo hrozy aj nejaka vysoka pokuta,alebo aj nieco horsie?
Motor z rapida je 742.136 a motor z fáčka je 781.136. Což je papírově jiný typ. A typ se stále eviduje. Takže jedině přestavba... Mám k tomu nějaké dokumenty. Ale to se na tento web nehodí. Kdyžtak emailem
Čau Luky,nejsem si jist jaký je rozdíl mezi motorem z Rapida 136 a motorem z Fáva,číslo se neeviduje,tak vo co jde!!!!!Tiše vzpomínám na můj Rapid 136,to byla paráda.Jediná Šáde,která fakt upalovala dle mých představ.
Mam rapida 136, nicméně motor se odebral do věčných lovišť a teď je tam (snad dočasně) motor z favorita - vadí to? (když teda pominu detail že mi nesouhlasí číslo 🙂 Vždyť motory jsou přece stejný, jen je jinde číslo a měrka oleje, nebo ne?
Čuste uředník vam zakaže všechno to už jsem zjistil jak diky kilu tak eru ale hoši Vždyť mame česke šikovné ručičky tak se vyserte na uředníky a kupte si kladívko a 8razníky a za 20minut se můžete píchat v nose🙂))))))


Jinak svařečkou a hlinikem nadvařit zabrousi a narazi a je hotovo
Přesně jak napsal RST. Sice ti to povolit musí, ale úředník bude hodně držkovat 🙂 Něco podobného budu na jaře dělat do svého Rapida. Prostě když už tam to fáčko je tak proč ho nemít legálně. 🙂
Ten dokument vydává Škoda auto. Do 130 lze dát karburátorového favorita, ale škodovka to nedoporučuje. \"Nejedná se o nesouhlas\" je zřejmě pro úředníky, aby na základě nedoporučení nezakazovali přestavbu. Úředník to na základě tohoto povolit musí, škodovka se od toho distancuje...





Podle ostatních bodů lze dát fa motor do všech \"M\" kastlí, pokud budou mít 5q, vlečku, 4 písty a hřeben.
Tak jsem studoval ten nejnovější dokument, a tohle mi prosím někdo vysvětlete.





Kapitola A, odstavec 22 říká: \"jiné typy motorů vozidel Škoda řady Š1000, 1100, 100, 110, 105, 120, 130, Garde, Rapid, Favorit, Forman a jejich emisní systémy nejsou obecně vzájemně záměnné mezi sebou jako náhradní díl podle zákona č. ...\"





Kapitola C, odstavec 5 říká: \"přestavbu vozidel typ 742 s motory typu 742.10, 742.12, 742.13, 742.135, 742.136 s použitím typu 781.135, 781.136 nedoporučujeme (nejedná se o nesouhlas). Důvodem je mj. nezaručení správné funkce mazání motoru a kontroly olejové náplně.\"





Znamená to tedy, že motor z karburátorového Favorita se dá použít do 130-tky? Nebo nedá? Není to doporučené, ale nejedná se o nesouhlas. Jde to tedy nebo ne? Záleží na tom, jakou má zrovna úředník náladu?





(Sorry že nejde o příspěvek přímo k erku ale když už se tady o tom bavíme ...)
Ahoj. Vlastním kromě Š100 (Popelka) ještě Š120 M r.v. 87. Koupil jsem jí už s jiným motorem, který má přeražený číslo. Je to rok 87, takže původní motor byl typ M, se širokým nálitkem na číslo ve dvou řadách. Za tím číslem bývá vyražená hvězdička, nebo malej znak Škoda. Tady byla ještě hvězdička, takže to šlo asi v pohodě přerazit, se znakem Škoda by byl asi problém. Nicméně novej motor se kterým sem to koupil je 120, ale z užovky, s obtokovým filtrem na olej, menším rozdělovačem a úzkým nálitkem na číslo motoru. Na nálitek v pohodě předchozí majitel překlepal číslo původního motoru, takže teď souhlasí s techničákem. Když jsem s autem šel nedávno na STK, tak jsem měl docela strach, že se to pozná a vyhodí mě. Ale technik na STK jenom kouknul na číslo, viděl že sedí a STK jsem normálně prošel. Asi bylo štěstí, že to nějak blíž nezkoumal 🙂
karoserie jsou záměnné jako náhradní díl, viz odkazovaný dokument v článku. Neměl by tedy být problém přepsat číslo kastle.





K dotazu na kolik to vyšlo stačí spočítat ceny v závorkách. Na emise a STK jsem stjeně musel, končila mi platnost, proto jsem to taky řešil po úřadech.


Nejvíc mě zašmik poplatek 1000 Kč na DI za přestavbu + 50 Kč za zápis změn a že STK je o 300 dražší, když jde o přestavbu, i když kontrolují to samé...





Celý postup se mi podařilo (bohužel poze díky neznalosti a učení se ho za pochodu) zkrátit na: vyjádření výrobce, přestavbová STK, \"sloučení\" řízení na DI do jediného dne (se spoustou komentářů, že je lhůta celkem 90 dní...), opakovaná STK.





Číslo motoru by rozhodně bylo jednoušší přerazit..., ale mám blok 120M/89 se širokým nálitkm na číslo (ve dvou řádcích) a blok má jiné žebrování, než původní erkový. Navíc ti chlapi na STK ani na DI nejsou pitomí... Spousta z nich tu práci dělá, protože je auta baví a zajímají a nemusí jim nikdo vykládat, jak co vypadá....





Motor 120LS skutečně nelze podle současné právní úpravy jen tak namontovat do eRka. Ani 110 do 100 nebo 1000 do 110R apod. Jediné záměnné motory jsou 105-120 a 742.130-135-136 a s nimi lze vyměnit 781.135 a 136 (fa, karburátor). Motory 135/136B(jednobod) a M(MPI) s nimi měnit nelze.





Pokud někde v pohodě vymazávají čísla motoru z TP bez evidenční kontroly, že typ souhlasí, dělají to protizákoně a pokud tam někdo má jiný motor, je to do první STK, kde ho vyhodí za nesouhlasící typ motoru. Tak je to podle zákona, praxe je bohužel všelijaká...
Zajímavé komentáře, mno já vím, že to bude znít hloupě, ale dá se také přepsat číslo karoserie?? Myslím že za pokus to stojí, ať se ti úředníci z nás zblazní🙂
Takže už nejde bez běhání po úřadech legálně dát do stofky motor 120LS? To snad ne, já ho konečně po roce seženu, šťastnej že budu mít legální motor a ted budu muset nacpat pár tisícovek do chřtánu úředníkům? Ach jo... A propo takže spadnu se 100vkou do vyšší sazby povinnýho ručení nebo jak se tohle řeší?
RST: To teda koukám jaký jsi měl problémy při zápisu bloku motoru 120. Hlavní je že ti to zapsali. Na kolik tě to celekm vyšlo? Nechtěl sis nechat zapsat ješě 175/60 R14 jako má Eidy? 🙂 Ono s těmi motory to ještě jde ale za šíleného papírování a běhání po úřadech. Ted jsem se ještě dozvěděl že se dá do Rapida legálně zapsat Fáčko. SIce to taky musí být přestavba ale jde to. Horší to je s eRkama 🙁(
Myslím, že pokud budeš tvrdit tam máš, nebo dokonce použiješ \"jako\" redukci na na plnoprůtok a máš úzkej nálitek, tak to na 99% uhádáš. Osobně jsem řešil Fa cestou výměny motoru za správný a po STK zpět.
Martin - nejde jenom o cislo, ale o to ze Mtyp je od 100vky k poznani na pohled.
A není nejjednodušší přerazit číslo motoru?To zabere tak půl hodiny...
Ale typ tam máš a ten musí souhlasit, takže tam můžeš dát cokoli, když to bude eRko.
Takže jenom dobře, že už ho v techničáku nemám.. ( tedy ten motor )