17. prosinec 2003

Elektronické zapalování

Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 26603×, Komentářů: 20, Líbí se Autor: Džon
Zapojení bezkontaktního elektronického zapalovaní ze Škody Favorit

Potřebujeme:

Sadu pro elektronické zapalování z Favorita, tj. rozdělovač, cívku, krabičku ETZ (pokud možno i s gumou chránící kontakty) a kabely (od cívky k rozdělovači a ke svíčkám. Na vrakovišti jsem to sehnal komplet za 1100,- Kč (Čerpadlová ulice v Praze u Harfy).

Výhody a nevýhody el. zapalování:

Rozdělovač je bezkontaktní, tudíž nemá kladívka, nedochází k opalování kontaktů a odpadá seřizování odtrhu

Okamžik přeskočení jiskry a její délka je řízena elektronicky - nezávisí to na odtrhu, který se s provozem měnil.

Vcelku jednoduché zapojení

V případě poruchy ETZ není možné rychlé uvedení do původního stavu (výměna rozdělovače).

Nelze seřídit základní předstih na stojícím motoru bez speciálního přístroje

Krabička ETZ, schéma, grafy regulací

Postup zapojení:

U eRka je asi nejvhodnější umístit krabičku ETZ mezi cívku a relé. Relé stačí posunout tak, že pravý úchyt uchytíš na levý šroub a pro levé úchyty vyvrtáš do podběhu díru a přichytíš.

  • Naměříš a vyrobíš úchyty pro krabičku ETZ. Je vhodné ji upevnit do pryžových držáků jako má relé
  • Vyměníš cívku. Pokud máš zapojený předřadný odpor, zapojíš na svorku 15 cívky kabel který šel původně na odpor a původní ze svorky 15 pouze zaizoluješ, jinak zapojíš na svorku 15 původní kabel. Otáčkoměr se zapojí stejně na svorku 1 cívky. (Tato zapojení nejsou zde na schématu)
  • Vyměníš rozdělovač. Vyndej původní rozdělovač (2 šrouby v bloku). Natoč řemenici tak, aby zářez byl na nule.
  • Z nového rozdělovače sundej víčko a natoč si ho do polohy ve které ho nasadíš, tj. tak, aby byl podtlak zhruba v původní poloze. Natoč palec rozdělovače tam kde chceš mít zapojený první válec (nejkratší kabel od rozdělovače). Může to být u tečky na rozdělovači označující první válec, ale i jinde, podle toho jak stačí kabely ke svíčkám, relativně nejkratší je kabel k třetímu válci, takže je nejvýhodnější mít 1. válec na vývodu směrem ke karburátoru, čímž je 3. válec nejblíže k motoru.
  • V tomto postavení zasuň a zašroubuj rozdělovač do bloku. Povol objímku rozdělovače a otoč s ním tak aby hvězdice byla v sepnuté poloze (proti výběžkům v tělese rozdělovače) - to je hrubé seřízení předstihu. Dotáhni objímku.
  • Nasaď kabely ke svíčkám. První (nejblíže k rozdělovači) napojíš na vývod kam směřuje rozdělovač. Po směru hodinových ručiček je zapojení válců na rozdělovač: 1 - 3 - 4 - 2
  • Zapoj elektriku na ETZ. Na kontakt 1 zapoj vývod 1 z cívky, na kontakt 15 vývod 15 z cívky. Na prostřední kontakty G a 31 zapoj dráty z rozdělovače (jsou nezaměnitelné - malý a velký. Malý je izolovaný, velký ne)
  • Zkus nastartovat. Pokud to nejde je někde chyba. Sám jsem to zapojil asi napočtvrté. Pozor na správné zapojení rozdělovače! Pokud je zářez na řemenici nahoře (na nule na stupnici), musí palec rozdělovače ukazovat na vývod 1. nebo 4. válce! Přesně to lze zjistit podle ventilů. Výhodné je před vyjmutím starého rozdělovače nastavit palec na 1. válec (zářez nahoře, palec na kabel 1. válce) a s motorem nehýbat do nasazení nového rozdělovače.

Úprava rozdělovače: (to jsem nedělal, takže nevím úplně přesně jak)

protože rozdělovač z favorita má jiné hodnoty odstředivé regulace (jiné pružiny a závaží) a podtlakové regulace, měl by se rozdělovač upravit pro použití na vašem motoru. To znamená vyměnit pružiny za ty ze starého rozdělovače, včetně pružiny, která je v tělísku podtlaku (závaží asi jiná nebudou pasovat), stroboskopem změřit křivku odstředivé regulace a porovnat ji s grafem pro váš motor. Přihýbáním jazýčků kde drží pružiny můžete trochu průběh regulace ovlivnit. Proto zde alespoň přikládám obrázek, kde jsou porovnané hodnoty regulací pro různé motory Škoda.

Druhou možností je vzít rozdělovač do PALu Kbely, kde vám hodnoty regulací upraví přesně pro váš typ motoru.

Kabely, svíčky, odrušovací odpory:

Podle použitých kabelů je nutno použít i svíčky. První kabely na Favorita se dělaly s odrušovacími odpory v koncovce (jako u škodovek řady 100-130) a s nimi je možné použít svíčku původní - bez odporu. Novější kabely ale již odrušovací odpor nemají a ten by tedy měl být na svíčce (začalo se myslím používat s náběhem vstřikování - asi r.v 91 ? ). Tedy pokud máte motory řady 1000 MB - Š 130 musíte použít první variantu, protože pro tyto motory se svíčky s odrušovacím odporem nedělají.

Výsledné dojmy:

  • Motor chytá daleko lépe než dřív
  • Drží perfektně volnoběžné otáčky, má pravidelný chod i za studena
  • Akcelerační zlepšení nepozoruji, bez úpravy regulace předstihu spíše naopak (na motoru 120)

Seřízení předstihu:

U takto upraveného motoru je nutné si předstih nechat seřídit stroboskopem. Základní předstih klasickým způsobem seřídit nelze, protože ETZ dává jiskru až od určitého počtu otáček.

Další možností je uvést teplý motor asi do 3000 otáček, neměnit polohu plynu (pomocník drží pedál) a jemným otáčením rozdělovače nastavit co nejvyšší otáčky.


Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 26603×, Komentářů: 20, Líbí se Autor: Džon
Zdravim dobry clanek o teto vymnene je na www.skoda.panda.cz musi se totiz vymnenit i pruzinky na odstredive regulaci jinak motor pojede hur a musi se vymnenit i civka aby se dosahlo dostatecne jiskry. Nepropaguju tady tu stranku jen uvadim kde ten clanek je tady tyto stranky jsou taky good.
heh, to jsem ještě nezkoušel, ale v nižších otáčkách to jede celkem pěkně
A zkoušel jsi vyměnit cívku?
je možné, aby jiskra při normálním zapalování byla ve vyšších otáčkách tak slabá, že sotva dolezu k 5tis, v kopci na nižší stupeň ani to ne? Zlepšilo by se to při bezkontaktním rozdělovači a ETZ?
Jojo, hlava rozdelovaca bola prasknuta... vymenil som ju a je to celo OK... Vdaka...
Gabrieli, řekl bych že tvůj problém bylo špatné víčko rozdělovače spolu s palcem.
Je to mozne, myslim si, pretoze mám taky isty problem... Iskru mám len na kabli 4valca... ostatne su mrtve, no a s jedným valcom to je ubohe🙂, vratil som spet klasicke kladivkove zapalovanie a vsetko islo ako hodinky... ale neviem ci odisiel tiristor, alebo co...
Je to mozne, myslim si, pretoze mám taky isty problem... Iskru mám len na kabli 4valca... ostatne su mrtve, no a s jedným valcom to je ubohe🙂, vratil som spet klasicke kladivkove zapalovanie a vsetko islo ako hodinky... ale neviem ci odisiel tiristor, alebo co...
Zajímá mne Vaše zkušenost s poruchovostí a kazovostí elektronické části zapalování. Do Bílé jsem vmontoval kus, který mě sloužil ve dvou autech asi 20.000 km. Baflo to hned, vyvrčel jsem asi 3l benzinu. Po dvou dnech pauzy to chytlo, po chvilce chcíplo. Nejdřív to vypadalo na dojití paliva, to jsem dolil. Nic. tak jsem vypustil a vyčistil nádrž, abych přišel na to , že to pravděpodobně byla prasklá membrána AC pumpy. Ovšem teď to stále nechce chytit, a při točení na starter, tak na kabelech to jiskru nehází.... A JÁ SE PTÁM : je možné, aby takhle odešla elektronika ????
Ahojte lidičkové,


Muj problem se tyka zapalovaci soustavy ve Faku.Ackoliv to zadny problem neni.Jenom shanim nekoho kdo vlastni a muze poskytnout elektronicka schemata zapalovacich jednotek FAVORIT.Ac se to nezda a mel by byt pouze jeden typ(tedy v plechu),pravda to neni.Mel jsem jich k dispozici asi 5kusu(i na opravu,resp. upravu)a vim ze obvodove jsou min.3varianty ackoli koncepce je stejna.Byly snad vyrobeny i nejake se specialnim IO-LM482 ale ty jsem nikdy nevidel(ze by byly ve Filcce).Ovsem i s timto obvodem jsem laboroval ale lepsich vysledku bylo dosazeno s obvodem pouzivajicim mikroprocesor a patricne navrzeny programek..Hlavnim predpokladem uspesneho pouziti elektronickeho zapalovani je perfekthi technicky stav a serizeni vsech mechanickych dilu(pocinaje a hlavne rozdelovacem).Jinak co se tyce pouziti zapalovani-elektronicke i mechanicke maji sve vyhody i nevyhody a jedinou zasadnejsi zmenou je pouziti elektronickeho vstrikovani.
no já nevim, ale já seřizoval předstih klasicky přes jiskru a šlo to. pak jsem to kontroloval přístrojem a bylo to úplně přesně. jiskru to hodit musí... ale jinak souhlasím, se vším, zapalování je lepší než klasické na běžný provoz.
mam ero el zapalovani tam mam rok vznikl mi problem s regulaci pouzil jsem pruziny z rozdelovace 105 ma regulaci17 stupnu pruziny jsou dve ruzne je potrebe je nastavit bez vůle ovsem ne našponovat (snížená regulace( problem s poklesem otacek pri zahrati vznika prevážně špatnými svíčkami zkusil jsem do svého motoru favorit 120koni cca osmery svicky nejhorsi :brisk potom bosch i v cenách 250kc za kus dnes jezdim na NGK cena cca 80kc kus a super!


!! ja pouzivam studeny typ BCPR5ES vlahe jsuo oznaceny 6 a teple(motor s nízkou teplotou) 7!! jine svíce jsem doslova utavil! dalsi dotazy rad zodpovim :
Dnes som dal do Julinky zapalovanie z fava. Rozdelovac som len rozobral, ocistil a zlozil podla navodu na tejto stranke. Ked som to daval do auta, tak som mal najprv problemy nejako tam ten rozdelovac dostat podla navodu. Nejako sa to podarilo ale mam vymene 1 a 4....Najprv neslo natocit, lebo pri nastavovani predzapalu to nechcelo hodit iskru, iba pri rychlejsom otoceni rozdelovaca....Tak kamarat startoval a ja som popri tom tocil rozdelovacom az to chytilo....Po hrubom nastaveni to krasne chyta i studene a drzi volnobeh. Uz pri 400 otackach to islo pravidelne🙂. Este to chce doladit a bude to v pohode...
Pepino- skontroluj si poriadne vsade ci mas dobru kostru...
cim to je mam na motoru bezkontakt z favorita a porad mi lita otackomer pri volbnobehu z 700 na 2500 atd !!


cim to muze byt ? zkousel jsem i jynej otackomer a dela to porad to samy !
Za studena má motor velmi malé otáčky(skoro zdochne) aj ked je sitič úplne hore(pri zohriatom motore sitič funguje dobre), postupným zohrievaním sa zvyšujú aj otáčky. Nevie niekto kde je chyba?????????????
Zveřejni zapojení pajšlu komponěntov z Tchajvana,ať je tato stránka věcnější.


dumpicizan@volny.cz
Za studena mam otacky asi 600, ked sa zohreje tak bezi ako ma ,ale ked je plne zohriaty zas to je 600. poradte.
jak załozyc ten układ zapłonowy do 120 ?


potrzebuje dokładny opis co zmienic


tekiela@tlen.pl
Zdravim, potreboval bych poradit jaka pruzina patri do odstredive regulace na rozdelovac Š120-130. Prodali mi tri druhy a lisej se prumerem dratu a pocty zavitu a samozrejme potrebnou silou. Kdyz tak muzu poslat obrazek. Dik Dan

Warning: Undefined array key "s_article" in /data/web/virtuals/277612/virtual/www/article.inc on line 253