28. únor 2006

Olakování vozidla

Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 63863×, Komentářů: 25, Líbí se Autor: FIJA
Několik rad, pokud si chcete nalakovat auto sami.

Vyrovnání nerovností

Na velkou nerovnost použijte tzv. glas fas nebo střiž.... tak se říká sklolaminátovému kytu (stěrkový dvousložkový kyt) Natahuje se na čistý plech. Je pevný a dá se s ním kytovat ve velké vrstvě.

Na něj přijde klasika polyesterový dvousložkový kyt na dorovnání menších nerovností. Pokud je povrch dokonale vytvarován těmito kyty, zbaven vibrační bruskou všech škrábanců po broušení (hrubost brus.kotoučů 120) může se na takto připravený kyt nastříkat plnič.

Pokud nebudete mít bruskou dokonale vybroušené škrábance a nastříkáte plnič, který po vytvrdnutí vybrousíte pod vodou, věřte, že po nalakování v boxu, nebo mimo box a následném působením slunce se tento plnič i s lakem propadne do těchto škrábanců a v laku to bude dost znát.

Pokud chcete mít perfektní lak doporučuji po vykytování a vybroušení stěrkových kytů nastříkat tzv. špric plastik - píšu to tak, jak se tomu obecně říká. Jinak stříkací kyt. A po jeho vybroušení se na něj nanáší nám už známý plnič.

Broušení pod lak

Plnič se brousí brusivem pod vodou, nejlépe od hrubosti 800 po 2000. Hrubší 600-400 se používá z vnitřních stran dílů (kapoty,dveře..). Já brousím plníč ve dvou fázích. Nejprve hrubostí 800, poté hrubostí 1000. Ten kdo už má přípravu pod lak v malíčku si nejprve rozbrousí plnič také vybrační bruskou na sucho a pak ho doladí pod vodou.

Plnič se pod vodou brousí pomocí korkového špalku,na kterém si přidržujete brus. Papír, špalek se používá proto, aby se neprobrousily dolíky. Jen hrany se brousí volně rukou. Dále se používají specialní brusné utěrky, jak na suché tak mokré broušení.

Velmi podrobně je příprava pod lak popsaná v článku Příprava vozidla pod lak .

Příprava prostor a vozu

Pro dokonalý lak je potřeba dokonalá příprava pod lak a lakovat v boxu.Pokud není box je potřeba čistá místnost s dostatečným prostorem, odvětráváním, kvalitní podlahou a teplo. V místnosti minimum prachu.

Vozidlo připravené pro nastříkání pouze z venku se zalepí stejným způsobem, tak jako při stříkání šprycu nebo plniče. Pokud se bude stříkat i zevnitř, vozidlo se z venkovní strany ještě oblepí do mikrotenové plachty. A nechá se jeden průlez po dveřích. Plachtu lze zakoupit i v drogerii v různých rozměrech. Vnitřní plocha se odmastí.

Příprava barvy

Při stříkání do barvy by kompresor neměl být v této místnosti, ale někde mimo. Rotující části kompresoru víří částečky prachu což není dobré. Máme natlakovaný kompresor, na hadici napojenou pistoli. Natužíme a naředíme barvu. Přes sítko jí přelejeme do bandy pistole.

Lakování vnitřku

Vlastní úvahou si zvolíme postup jak vnitřek lakovat. Vnitřek vozu stačí olakovat jednou vrstvou. Po nalakování vnitřku nechám barvu dostatečně vytvrdnout. Pokud se nelakuje v boxu kde se dá nastavit potřebná teplota pro rychlé vytvrdnutí barvy, tak po olakování vnitřku počkám tak 24 hod na olakování vnějšku.

Umýt pistoli.

Příprava na vnější lak

Když vnitřek dostatečně vytvrdl, sundám mikrotenovou plachtu. Tuto plachtu nenechávám ve stejné místnosti s vozem. Je na ní spousta prachu z předešlého lakování. Oblepím volný průlez po dveřích a vše, co nepotřebuji mít od barvy. Zkontroluji si v místnosti čistotu stěn a podlahy (uklidím..zbavím prachu).

Podlahu dostatečně navlhčím vodou, aby se mi při stříkaní z ní nevířil prach.

Pokud je místnost dostatečně veliká a s vozem budu současně lakovat kapoty a dveře,tak tyto části pověsím do volného prostoru. Nikdy je nedávejte na plocho.Tyto části zavěsím tak, aby se při vlastním lakování tlakem vzduchu z pistole nehoupaly. Vše dokonale odmastím.Můžu použít origo odmašťovadlo nebo aceton. A vše přetřu antistatickou utěrkou. Dá se taktéž zakoupit.

Vnější lak

Natužím, naředím barvu, přes sítko naleji do pistole. Barva se na povrch stříká ve dvou až třech vrstvách. Podle její kryvosti. Začíná se střechou. Podstříknu všechny hrany a záhyby, poté jedna vrstva barvy. Postupuji dále po vozidle. Hrany,záhyby,plochy. Pokud je vozidlo nastříkáno první vrstvou, začnu stříkat pověšené díly. Hrany, záhyby, plochy.

Po nastříkání první vrstvy počkám až barva dostatečně zavadne. To znamená,že když se dotknu na nepodstatném olakovaném místě holým prstem, musí barva lepit, ale nesmí se obtisknout na prst. Pokud na toto zapomenete a druhou vrsvu nastříkáte moc brzo, tak vám to začne stékat (začne se to trhat).

Druhou vrstvu musíte dostatečně ulít, abyste měli krásný lesklý povrch. Pokud máte vše nastříkané, vymyjte pistoli a co nejméně se kolem vozidla pohybujte. Nechte zatvrdnou lak do druhého dne. Další den uvidíte výsledek vaší práce. Čím více vrstev barvy tím větší pomerančový povrch.

Metalické laky

Když budete stříkat metalízu tak se vnitřní prostory vozidla nastříkají pouze metalickou barvou, bez přestřiku bezbarvého laku. Vnější povrch dvakrát metalickou barvou a dvakrát bezbarvým lakem. To samé u přelakování klasické barvy.

Do nemetalických barev je možno přidat trochu bezbarvého laku pro dosažení perfektního lesku.

Opravy nepovedných míst

Pokud druhý den zjistíte že vám to někde steklo tak se to musí přebrousit a přestříkat. Je lepší to aspoň nechat týden vytvrdnout. Přebrousit pod vodou papírem 800-100 a korkový špalek. Takže vlastní stříkání závisí na trpělivosti.

Užitečné odkazy

LAKU ZDAR!


Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 63863×, Komentářů: 25, Líbí se Autor: FIJA
Ahoj tady mate odkaz na navod na rozlestovani laku, sam jsem to podle nej delal a vysledek je super. http://skoda-virt.cz/cz/forum/karoserie-1/117841-rozlesteni-laku-navod/?gotopost=1979269. Jina foto pred a po je tady http://skoda-virt.cz/cz/auta/uzovky/4522-gim-105s posledni foto v galerce je po lesteni, fotka pred ni je videt jak byla matna kapota. Plus neco malo je v diskusi pod autem.


Jinak pokud si pamatuju dobre co mi rikal lakyra tak mirnej pomeranc se vytahne pri zrani laku jak se uvolnuje redidlo.


A tempo nepouzivat, je mastny a pri pripadnym dalsim lakovani je silenej problem ho sundat. Co mi vypravel lakyra prijela mu tam nalestena skodovka na lakovani zadnich blatniku. Deda prej ze to co ctvrt roku lesti tempem. Kdyz to chystal na lak rikal ze se mastnoty nezbavil ani kdyz to obrousil na plech.
Zdravím chystám sa kúpiť nejaký kompresor, s ktorým by som chcel urobiť nejaké opravy laku, nástrek základnej farby alebo nejaké to hobby striekanie drobností. Viete mi poradiť nejaké parametre kompresora, kotrý postačuje na takúto prácu? nejaký prietok vzduchu, objem nádrže, tlak, prípadne ak viete konkrétne výrobky 🙂
Dobrý den, nikdy sem auto nelakoval a chtěl sem se zeptat jaký musí být tlak v pistoli? děkuji za odpověď.
Jak poznám správné naředění a čím se dá potom rozleštit nastříkaná barva?Dřív dělali brusnou a leštící pastu ředitelnou vodou,ale v obchodech mají jenom leštící pasty s voskem (nebo chodím do špatných krámů).
Zdary,jeste bych doplnil,ze pokud barva nekde stece,da se po vytvrdnuti odbrousit jenom ten stejkanec takovim spesl brouskem... Potom jenom zabrousit smirglem 800 a 2000 a prelestit brusnou pastou,ne tempem ,ale necim kvalitnejsim.Nepoznate kde to teklo 🙂
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, přípravu pod lak jsem udělal přesně podle návodu co tu je a je to úplně super. Krásný hladký povrch. ALe mam problém se stříkáním barvy, ať dělám co dělám tak se mi hned od začátku udělá velice jemný pomerančový efekt, akorát na kousku předního blatníku se mi to podařilo udělat 100% hladké. Můžete mi poradit jakou delám chybu? Moc rád bych dělal kvalitní lak. Díky.
Dobry den,


chcel by som Vas poziadat o moznosti pouzitia a vyznamu (casoveho predlzenia) schnutia na spomalovacie tuzidla a riedidla. Konkretne zatial som od fy. Body pouzil vsetko od zakladu, tmelov, plnica mam kupenu aj farbu (zatial samotnu bez laku) Toyota (modra metaliza). Spominany spomalovac som uvazoval pouzit k lepsiemu zliatiu ako farby tak laku. Chcem sa spytat aj na moznost aplikovania laku - treba striekat hned na mokre? Da sa pripadne metaliza pred lakom prebrusit? a cim? Po laku cim ho rozlestit a po akej dobe po nastriekani? Ktory druh laku pre striekanie mimo box doporucujete? Cim sa rozumie "ucesanie metalizy " pred lakovanim? Nechat pred "ucesanim" farbu upne zaschnut a ako dlho?
Pokud dojde k stečení barvy nechá se barva výzrát(to znamená vytvrdnutí barvy).Potom se ten stejkanec přebrousí pod vodou za použití korkového špalku a brusného papíru zrnitosti 800.Pozor neprobrousit až na plnič,jinak po opětovném stříknutí do barvy bude v té barvě viditelný důlek.Obroušený stejkanec se dá stříknou i zástřikem,ale to umějí jen opravdoví machři.Při stříkání zástřiku se místo oblepuje speciální metodou a barva se stříkne kousek do neobroušeného lesklého místa.Po vyzrání barvy(vytvrdnutí)se zástřik opět lehce přebrousí pod vodou pomocí špalku a brusiva zrnitosti2000.Takto přebroušené místo je opět matné,použitím leštící pasty(TEMPO) na laky se to rozleští a nic není poznat.Pokud nemáš skušenosti se stříkáním zástřiků tak musíš přebrousit nejenom ten stejkanec,ale celý díl a opět přestříkat.
Měl bych ještě jeden hloupý dotaz ohledně opravy steklého místa. Je třeba obrousit celý díl nebo jen to steklé místo a přestříknout jen toto místo.Pokud jen to místo jak zabránit takové té rozprášené nelesklé mapy okolo? Potřeboval bych to vědět co nejdřív.
Měl bych ještě jeden hloupý dotaz ohledně opravy steklého místa. Je třeba obrousit celý díl nebo jen to steklé místo a přestříknout jen toto místo.Pokud jen to místo jak zabránit takové té rozprášené nelesklé mapy okolo? Potřeboval bych to vědět co nejdřív.
Ještě jedna rada.Když do sklolaminátového kytu dáte takové množství tužidla,že po rozmíchání bude mít barvu rudého praporu,lze při jeho tuhnutí na něm osmažit vejce.
Tak ještě k té základovce pro Vlada.Pokud ji budeš používat musí být od stejného výrobce jako kyty,nebo povrchové nástřiky.Na ten spodek podlahy ji dej a poté to přestříkej přípravkem na spodky vozů.Nástřiku na spodky vozů se říká lidově všelijak😮d firmy BODY-bodýčko,nebo koženka,vrubovka...no a výrobci jsou uvedeny v přípravě pod lak.Tento nástřik v žádném případě neředit acetonem.Stratil by pružnost.Ředí se technickým benzínem.
Do let 90tých se hojně používala na olakování vozů nitrokombinační barva.Byly i k mání syntetické barvy do kterých se přímíchalo tužidlo pro rychlejší schnutí.V dnešní době se dají zakoupit barvy pod názvem MIPA.Je to něco mezi sintetikou s tužidlem a akrylátem.Mipa je o něco levnější než akrýlát.
Acetonka na auto? To není úplně dobrej nápad, vedlejší produkt rychlýho schnutí je to, že se barva někde třeba "nesleje" a povrch není úplně hladký. To bych se radši přikláněl k syntetice. Je o něco dražší, ale výsledek je lepší. Svýho času jsme s ní dělali naší rodinnou škodu 120 a jediný vady byly způsobený lidským faktorem a letitou stříkací pistolí.....no prostě to místama trochu steklo 🙂
Jenom bych doplnil těm, co si chcou stříknout auto a moc do toho nevrazit. Mám dobré zkušenosti s CELOXEM (acetonka). Rychle tvrdne, povrch je docela O.K. a je hlavně levná.
Jezevče, buď v pohodě, Petr je určitě všechny nahrává 🙂))))))))





Hanzi, mockrát děkuji, jistě nejen za sebe, za zveřejnění cených rad!!! Je to ještě větší alchimie, než jsem si doteď myslel.
Ahoj. Sakra to sou paradni rady!! Diky moc za ne, asi budu delat lak na aute a generalku kasle, tak se to bude hodit!!🙂) Diky moc!!
Petře opravdu ? No vidíš to a já je neviděl .... béééé....





No nicméně přečetl jsem to dokonce dvakrát - neb jsem u toho usínal ( pozor !!!to není nezáživností textu, ale únavou...) a jsem na tom asi ještě hůř než Márty, neb znáš mě : Uveď přesně jméno, výskyt, množství (barvy, tmelu, laku atd.... ) neb přemýšlet a hledat po webu jsem děsně línej (částečně i nestíhám...)a navíc mne také šokuje že : BEZ základu !!!???


Nějak mi to hlava nebere - holt stará struktura !!!! Hezky : základ, dvousložkovej tmel, stříkací tmel a barva ... a najednou všechno jinak.... co naděláš - pokrok nezastavíš -o)
Jezevče, to děláš chybu, protože zrovna teď dávaj ve večerníčku zvířátka pana Krbce... 🙂))
Jsem moc rád za tenhle web a za cenné rady na něm obzvláště v dnešní době, kdy nikdo nic nechce prozradit a každý myslí jen na vlastní prospěch. Jen tak dál, super !!!
parada co dodat
parada co dodat
Paráda !!!! vytisknu, pročtu místo večerníčku a zítra se zeptám, kdybych něčemu neroměl - Díky MOC !!!!!!
Chcel by som sa len spytat, zakladnu farbu nie je potrebne pouzit na ziadnom mieste? Ak robime spodok vozidla tiez v pripade holeho plechu pouzit plnic? pripadne aky druh farby? Spominal si , ze napises aj doporucene typy farieb a vyrobcov - prosim doplnit, ak je to mozne. Dakujem!.

Warning: Undefined array key "s_article" in /data/web/virtuals/277612/virtual/www/article.inc on line 253