Slícování potrubí u litinového pětikanálu
Ve spoustě článků se zde objevuje věta ve smyslu "MOTOR MÁ SLÍCOVANÉ SACÍ A VÝFUKOVÉ KANÁLY" někdo tuto úpravu nazývá "SPRINT".I já jsem se rozhodl že tuto úpravu provedu a tak se chci s Vámi podělit o moje zkušenosti.Úprava by měla přinést pár koní navíc a lepší krouťák.Obecné věci co, jak a proč se dají vyčíst z hodnotných článků na www.hotrally.sf.cz Předně chci podotknout že tato úprava není na jedno odpoledne takže Ti co autem jezdí do práce ať si vezmou dovolenku.Co všecko budeme potřebovat.Předně Hlavu motoru sundanou z auta,vhodné sání(vysvětlím),ruční brusku,vrtačku,šmirgl papír,těsnění mezi sáním a hlavou a přípravek na ventily
Začněme samotným sáním.Sáni se vyrábělo několik druhů přičemž ten nejlepší kousek jsem nesehnal.Kamarád z Brna ho má a tvrdí že je z 120LS-já bych ruku do ohně za to nedal.
Pak se vyráběli ještě dva druhy sání přičemž jedno je k úpravám naprosto nevhodné.Jde o to že sání mají pod karburátorem takovou tu "osmičku".
120LS jí nemá.Ostatní sání ji mají ale jen u některých jde odfrézovat či upilovat.Já tedy mám sání co jde upravit.Pozná se tak že je ze spodu oválné.Ty nevhodné sání jsou vykouslé.Viz obrázky
Pokud máme vhodné sání začněme s úpravou.Jak jsem již zmínil na začátku tak odpilujeme či odfrézujeme zevnitř výstupky co brání průchodu směsi.Všechny ostré hrany zakulatíme.Celek pak šmirglem zahladíme-neleštíme do zrcadlového lesku ! ! !Jak to zhruba vypadá (šlo by to líp) ukazuje obrázek 2
Nyní přistoupíme k ůpravě sacích kanálů.Nebudeme si nic nalhávat ty odlitky jsou dost nepřesné a tak výrobce se pokusil alespoň o malou kompenzaci které náležitě využijeme.Ono totiž je frézou naznačeno jak velké a kde ty kanály mají být.Je to vydět i na prvním obrázku ale tu je detail-obrázek 3.Obrázek 4 znázorňuje jak to vypadá s nasazeným těsněním
Tudíž není nic jednodušího než to k tomu značení dobrousit ručně.Přechod musí být ale plynulý ! ! ! takže je nutno brousit tu díru už od ohybu a pomalu rozšiřovat.Výsledek je pak takový že díra v sání presně lícuje s dírou těsnění.Je to vidět na obrázku 5 a i s přiloženým těsněním na obrázku 6
Na začátku jsem měl asi taky zmínit čím to brousit.Lidské fantazii se meze nekladou ale mě se nejlépe osvědčila vrtačka, v ní upnutý naříznutý hřebík (bez hlavičky pochopitelně) a vložený šmirgl papír viz obrázek 7
Sání je tímto hotovo a pustíme se do ůpravy hlavy.
Z hlavy demontujeme ventily aby nedošly k ůhoně.Poznačíme si je tak abychom pak věděli odkud konkrétně byli.Vlastní demontáž provádím takto.Do spalovacího prostoru umístím starý pístní čep, zvrchu pak přes ořech z goly klepnu na podložku nad pružinama aby se mi ta podložka uvolnila ze zajišťovacích klínků.Je to možná složitě napsáno ale obrázek 8 vše osvětlí.
Nyní vezmu starý známý přípravek (obrázek 9), našroubuju ho do hlavy a pohodlně lovím zajišťovací klínky (obrázek 10).Pokud nemáte přípravek vyrobte si ho protože se vám bude ještě hodit při montáži ventilů nazpět
Nyní máme holou hlavu (ne nejsem SKINHEAD :o)) a pustíme se opět do broušení.Na broušení používám ruční vysokootáčkovou brusku (obrázek 11).
Princip je skoro stejný jako u sáni.Tady ovšem není šáhnuto frézou takže na štefty nasuneme těsnění (obrázek 12),obkreslíme kde co přebejvá lihovou fixou a můžeme brousit na požadovaný průměr.Brousíme NE do ztracena jako v případě sání ale stejně po celé délce až do místa kde se kanál rozděluje.Zbytek kanálu zbavíme všech nečistot a vyhladíme jej zmíněnou vrtačkou a šmirglem.Jediná ostrá hrana musí zůstat v místě kde kanál rozděluje směs pro jednotlivé válce. viz www.hotrally.sf.cz Na obrázku 13 je již vidět hotový výsledek i s namontovanými ventily.
Z výfukových kanálů jsem jen odstranil nečistoty a celé je vyhladil.Po montáži ventilů (které si zajisté taky vycídíte a vrátíte na místo odkud byli demontovány-NEPOMÍCHAT) upněte hlavu do svěráku tak aby vyůstění kanálů koukalo ke stropu a vy jste viděli spalovací prostory.Nyní do všech kanálů nalijte benzín a ten Vám NESMÍ z kanálů protéct přes ventily do spalovacího prostoru.Pokud je vše OK jste z prací hotoví a můžete to jít namontovat na vašeho miláčka.Pokud ovšem některý ventil teče je třeba ho zalapovat brusnou pastou která je k tomu určená.Závěrem bych doporučil pokud jste dost zruční montáž velkých ventilů a odlehčení ventilů viz dokumentace 130LA a máte také jedinečnou příležitost nechat si hlavu snížit.Toť je vše a můžete začít kamenovat.
MAX
20. březen 2007
21. listopad 2006
29. duben 2006
16. duben 2006
14. duben 2006
14. duben 2006
14. duben 2006
13. duben 2006
4. duben 2006
27. březen 2006
25. březen 2006
22. březen 2006
22. březen 2006
20. březen 2006
20. březen 2006
20. březen 2006
20. březen 2006
20. březen 2006
19. březen 2006
19. březen 2006
19. březen 2006
19. březen 2006
19. březen 2006
18. březen 2006
28. březen 2008