25. srpen 2006

Zástavba 5Qaltu z Š125 do Š110R

Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 20570×, Komentářů: 27, Líbí se Autor: ŤOPAJS
...s užitím dvojitého eMkového kloubu táhla řazení

Tak konečně jsem usednul ke kompu a začínám psát o tom jak mi byla dána čest moci zabudovat 5q do GreenDreamu. Nejdříve jsem to měl být já, potom zase ne ,( má ješitnost byla uražena) a nakonec se to nějak vyvrbilo a díky tomu vzniká tento článek.

Když už bylo jasné , že to bude moje práce, začal jsem studovat všechny dostupné informace a fotografie o podobných záležitostech. Musím přiznat, že některé postupy a tomu odpovídající výsledky se mi moc nelíbily. Při shlédnutí některých fotografií jsem si říkal, že takhle tedy ne. GreenDream si zaslouží, aby zásah do jeho skeletu ,čímž vyřezání části tunelu a podlahy určitě je, nenarušilo jeho ušlechtilý vzhled. Stále jsem vymýšlel ,jak nahradit zakončení tunelu ,které současně zavírá vedení teplého vzduchu od radiátoru topení a zároveň slouží jako vedení řadící tyče. Protože s vozy Š1000,Š100,110,110R mám osobní zkušenosti a skoro u všech se projevovalo drnčení řadící tyče nebo pružné spojky v určitém režimu otáček motoru nebo při určité rychlosti dospěl jsem k myšlence nahrazení drnčící spojky novějším provedením ze Š120M . Tento kloub má navíc i určitou schopnost překonat nesouosost tyče řazení a řadící tyčky převodovky. To byla moje myšlenka a přání, nevěděl jsem ale jak to udělat prakticky.

Aby to nebylo tak jednoduché, Láďa požadoval zachování funkčnosti topení a úchytů bezpečnostních pásů.To vše bylo zatím řešeno v rovině teoretické a tudíž jednodušší než ve skutečnosti.

Pak nastal den „D“ a pacient se přesunul na operační sál.

Vymontoval jsem motor ,převodovku, ramena a kola nahradil nádhernými kousky dřeva.

Pacient byl znehybněn a nezbylo mu nic jiného než trpět pod mým skalpelem (flexa,nůžky) a doufat, že operace se nejen povede , ale že i pacient přežije.

Začal jsem poměřovat obě převodovky a zjišťovat, jak velký kus musím vyříznout, abych splnil všechny požadavky zadání. Stále jsem se nemohl odhodlat k prvnímu říznutí do skeletu.

Jiné cesty ale nebylo, prostě jsem říznout musel, nejdříve jen trochu a po zkušebním ustavení 5q více a více. Namontovat, zkouknout, označit, vymontovat, říznout, brousit a opět

dokola.

Zde musím podotknout, že informace získané z netu se velmi hodily a v podstatě se všechny potvrdily. Jako naschvál je vlevo místa dost a napravo, kde je topení , a bylo by třeba říznout více, tam to prostě nejde.

Nakonec jsem usoudil, že díra už je dost velká a převodovka se nebude nikde dotýkat skeletu a začal řešit opětné zakrytí vzniklého "kráteru". Protože jsem musel zachovat původní sedačky a hlavně jejich polohu i tady na horní straně tunelu jsem zkoušel co si vlastně mohu dovolit. Vyrobil jsem šablonky z tvrdého papíru a začal tvarovat zakrývací plechy (horní část tunelu).

Po jejich zavaření a zabroušení jsem přivařil trochu upravené zesílení s maticemi pro montáž bezpečnostních pásů, a provedl ochrané nátěry. Výsledek můžete sami posoudit.

Největším problémem při vaření cé-óčkem se ukázal místy velmi kvalitní a silný nátěr asfaltovou hmotou , která nešla dokonale odstranit. Původně jsem chtěl použít jako ochranou atmosféru při svařování směsný plyn, ale nakonec jsem musel použít klasické CO2 . Použití směsného plynu zaručuje vzhledově lepší svar , použití menších svařovacích proudů, ale vyžaduje dokonale očištěné plechy a to se mi bohužel nepodařilo . Po pár pokusech , kdy místo svaru vznikaly návary a propaly jsem to vzdal.

Převodovku jsem provizorně ustavil do „pracovní polohy“ a začal pracovat na řadícím táhlu.

Průchodku jsme s Láďou odmontovali z jedné již mrtvé škodovky a její střed jsem přivařil na vytvořenou záslepku kanálu, která je odnímatelná a umožňuje výměnu polystyrenu v topném kanálu a případnou výměnu táhla.

Zakončení tunelu se muselo posunout dost dopředu, vzhledem k použití tohoto kloubu a vlastní tvar musel zaručit průchod vzduchu z topení do tunelu. Výsledek je nejlépe vidět s doprovodných fotografií.

Velmi důležité je dodržení přesné délky vlastního táhla,aby bylo zaručeno přesné řazení a správná poloha řadící páky.

Protože , Láďa chce mít vše nej, musel sem tedy vymyslet „něco“, aby nebylo hned zřejmé, že GD má o jedno převodové soukolíčko navíc a že tudíž byl proveden zásah do nosných částí skeletu a to některým nepřejícným lidem dost vadí(bohužel mají tu moc dát či nedat kulaté razítko a červenou nálepku). Tak jsem vyrobil zakrývací plech, který je zasunut do držáku převodovky a přišroubován k podlaze a přes stávající díry i k držáku převodovky.

Když tohle všechno bylo hotovo a nasucho odzkoušeno , dostal GreenDream opět všechny zbývající dočasně odebrané orgány zpět na své místo a postupně byl probouzen z narkózy.

A o tom jak vše slouží a funguje či nefunguje, už musí napsat sám pilot a hrdý (čerstvý 2-násobný táta) majitel GreenDreamu sám.

S úctou a pozdravem Ťopajs

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Mám-li se k funkčnosti tohoto provedení vyjádřit, funguje to bezvadně, což si mohli již mnozí naši přátelé v GéDéRku odzkoušet. Takže véééliké díky za zástavbu i za článek!!!

To zakrytí zafungovalo velmi přínosně. Byl jsem na podzim na dvou STKáčkách (tam jsem ty dva poslední záběry zespodu pořídil) a ani na jednom nevznesli námitku, že je tam pátá rychlost, páč je to prostě ani nenapadlo :oD

Takže ještě jednou a ještě jednou děkuji!

Láďa Ladič


Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 20570×, Komentářů: 27, Líbí se Autor: ŤOPAJS
mas aj tu foto, z ktoreho je jasne ako to spravit. Pripasuj plech od vonkajsej zadnej steny az k tunelu a tu vnutornu stenu dovaris k tomu plechu zvnutra.
Zdarec chtěl bych se zeptat jak je to udělané s tou stěnou ze strany motorového prostoru.Vyřezal jsem z kabyny tunel a zjistil že je dvojitě, takže druhou stěnu tunelu sem vyřezal z pod vozu mezi stěnama je asi 3cm mezera,5g mam napasovanou a řeším zavaření.Z kabiny je to jasnačka a tu stěnu s pod vozu mám jenom doklepat a přivařit k té stěně blíž kabiny bo jak?za rady předem dík
Nádherné a naprosto profesionální zpracování. Já jsem namontoval pětikvalt do stovky.Řadící tyč jsem nechal původní, pouze jsem ji o 6 cm zkrátil, rozklepal a konec provrtal a funguje to dokonale. Mám ale drobný problém s vymezením vůle v diferenciálu pomocí těch tenkých kroužků, protože převodovka vrčí jako vrtačka.Kroužky jsou u každý polonápravy, potřeboval bych nějakou dobrou radu. Nejspíš nebudu sám, tak by se to asi hodilo probrat. Díky.
u 120 to bude stačit jak píšeš, kila mají jinak dlouhé táhlo
Nazdar, chcem sa opytat na spojovaciu tyc.nebude stacit ked ju zrezem o tolko, ako je 5Q dlhsia od 4Q??? diki mic
Je tam šaltpáka pětikvaltová, takže normálka. Když jsme to tam nově dali, řadila se nějaký čas hůř dvojka, ale byla nově repasovaná převodovka se všemi novými synchrony a ložisky, takže se to možná jen muselo někde trochu ochodit. Počátkem této sezóny jsem zas někdy nezvládal přechod z 5 na 4, ale byla to zjevně jen má chyba. Když páku nijak neznásilňuju a z 5 na 4 ji prostě jen udávám směr zpět dozadu, zapadne, kam má bez problémů.
Zajímalo by mě, jaká je použita konzola řazení. Je-li 4q, jak se s ní řadí? Nehrozí přechod V. -> R při použití hrubosti?
Z takovejhle článků mé srdce plesá... díky.
Ten deklík je výborný nápad! To by sis měl nechat patentovat! 🙂 Vsadím se, že od teď se začnou deklíky na erkách vyskytovat čím dál častěji a nakonec na STK vznikne fáma, že to byla doplňková výbava. 🙂
Začal jsem s rejpáním do chromu,to asi jen proto, že je to tak precizní práce, že trocha onoho lesklého kovu tam tak trochu chybí. Klobouk dolů před Ťopajsem, až budu chtít 5q, vím, kde si ho nechat zabudovat.
Láďo to neokecáš! Styď se!!! 😀
A to se Vám kluci jenom zdá, to Vám nějak blbě zobrazujou monitory😀


Tam žádná rez není, vždyť to je úplně novej skelet ze sedmdesátýhosedmýho, generálkovanej ve čtyryaosmdesátym. Kde by se tam ta rez tak asi vzala 😀
Taky sem na to koukal,ze to vypadá nějak rezavý, Láďo,zklamal si mě 🙂)
Tak jako trochu toho chromu tam opravdu chybí no, nemůžu si pomoc.🙂 Ale co taky ten špinavej, možná (doufám, že jestli se mýlim, tak že Láďu a GD moc neurazim) lehce povrchově rezavej prostor nad převodoukou??? Ladiči s tim by to chtělo něco dělat!😀 Ale jinak pěkný, zakrejt trochu ten 5q nás vůbec nenapadlo, když jsme zabudovávali 5q do Eršeho...
Jo tak Vám už je vydrbanej, jak říká Eidy "zgrýndrýmenej", blok převodofky komplet "f imbusech" málo 😀


Cílem této operace nebyl vizuální nýbrž pokud možno neviditelný STK průchodný tůnink, Vy, jedni 😀





Jeden začne a wostatní jak se hned ochotně přidaj 😀
Chromovaný deklík by přestal plnit funkci nenápadnosti. Jsem se o tom s Láďou bavil a chromovaná je řadící tyč a kulisa.
Tak tak, taky mě napadlo jak je možný, že láďa ten šikovnej deklík (kryt) nenechal pochromovat 😀
RST: Radku ted jsi trefil hrebicek na hlavicku..ja na to furt koukam a co ze mi tam chybi...uz to vim...CHROM !!!! 😀 😀:-D
... nejak mi tam chybi aspon kousek chromu .)))))
Je Vám jasný, že když mi Petr Ťopajs takhle zahudoval 5Q, tak já si prostě chca nechca budu muset pod GD lehnout a odrbat ten asfalt. Takhle je až moc dobře vidět, kde ten šikovnej skončil a ten namachrovanej nádeník nepokračoval 😀





Navíc Petr už se nestará jen o mé eRko, Falkonovo už zde bylo také na ozdravné kůře a Edisovo se tlačí do pořadníku, takže kde bychom my ústečtí eRkaři bez Ťopajse byli! Je to škodovkář jako Brno!!!
Mooooc pěkná práce, hlavne se mi líbí ten nápad se zakrytím tunelu nejenom z důvodu STK, je to tak i chráněno proti bordelu. Asi na tom budu muset zamakat 😉
Ten Láďa to má stejně dobře podchyceno ... Petr maká jak mourovatej a Láďa jen občas zajde zkontrolovat postup prací, fotit, dokumentovat a případně něco dalšího si vymyslet 🙂)





Ovšem před řemeslným zpracováním smekám. Moc hezké
..dobrá práce !Kdyby jsme to takhle řemeslně dělali všichni, rapidně by ubyly problémy na STK...🙂
Nooo klobúk dole, krásna práca 🙂
Náskok díky technice aneb kdo umí, umí 🙂
taky nad tim ted lamentuju ze je to fakt dobrej napad🙂
Tyjo, to zakrývátko se mi líbí, super řešení

Warning: Undefined array key "s_article" in /data/web/virtuals/277612/virtual/www/article.inc on line 253