21. září 2006

Pár vzpomínek na mládí a Š 1000 MB Combi

Rubrika: Hundrtky a Litrovky, Přečteno: 9496×, Komentářů: 15, Líbí se Autor: johannes
Škoda 1000 MB Combi

Tak tedy pár větiček o některých záležitostech kolem mladoboleslavské škodovky a některých jejích do sériové produkce nezařazených produktů, které jsem v dobách dávno minulých spatřil na našich silnicích, dneska o Škoda 1000 MB Combi.

Protože už nejsem opravdu nejmladší, tak leccos pamatuju. O autíčka jsem se začal zajímat někdy kolem šesti let svého života. Když jsem přišel do školy a naučil se číst, začal jsem si na zapřenou kupovat Svět motorů, tehdy ještě černobílý. Moje maminka o tom nesměla vědět, protože to byly peníze určené na svačiny. Tož tolik jen na úvod. Krom sestry, kterou auta nezajímaly, mám ještě bráchu, a s tím jsme vždycky mohutně diskutovali o autech a o motorkách. A ač jsme byli chudí, nějaké auto jsme vždycky měli. Do roku 1966 jsme jezdili ve Škoda 422 (to je na samostatný článeček), v roce 1966 můj tatínek koupil vysloužilého válečného trofejního Mercedesa 170 V ( to je taky na samostatný článeček), pak jsme měli Spartaka a ještě později Škodu 1000 MB, r.v. 1964, v.č. 500/1.serie (to už je na knihu-nebyl týden, aby se něco nerozsypalo-opravdu tisíc malých bolestí). A s tím Mercedesem jsme občas podnikali výlety za krásami domova. A kupodivu naše cesty občas vedly do Krkonoš přes Mladou Boleslav (Boleslav, Boleslav, překrásné město Spartaků, jak se praví v jedné socialistické písni). A tehdy , já už nevím, 1966-67, právě jsme jeli přes Boleslav, po hlavní ulici směrem k továrně a na Kosmonosy, a ejhle tu jsem po levé straně viděl vyjíždět z takového náměstíčka Škodu 1000 MB, ale vypadala nějak jinak, než jsem byl zvyklý - Combi, s bráchou jsme nevěříceně hleděli, protože jsme naprosto nechápali,nevěděli jsme, že něco takového vůbec existuje, bylo to obrovské překvapení, no a pak začly dohady, jak to může fungovat, a jak tam do toho nacpali ten motor. Že tam není boxer, no to jsme si mysleli, ale to, co jsme pak viděli po 40 letech v muzeu Škoda, to nám docela vyrazilo dech. Jinými slovy, ten motor leží opravdu pod podlahou, čistokrevně naležato,je přepracovaný, zvl. mazací okruh.

Ale jak se všude dočtete, byl to jeden velký problém, zvláště s chlazení. Mimochodem jsem si až nedávno uvědomil, že podle mojí a bráchové paměti to auto bylo světlé, určitě nebylo červené. V MB mě nenapadlo pátrat, zda je to přestříkané na červeno nebo zda těch aut bylo víc než jen jedno.Když se ale podívám na dobové fotky z publikací, tak i tam je kombík ve světlé barvě a nikoliv červený. Teď jsem si k tomu psaní otevřel i knihu o kvasinských autech, a i tady je auto světlé a píše se tu, že existoval jeden jediný kus. Tak až budu zase v MB, zkusím se k tomu kombíku zase dostat a podívat se na lak. Rozdíl mezi auty je ale např. i v tom, že na autě, které jsem fotil já, jsou chromované nárazníky a na fotkách z knih je to jakási matná úprava. Jinak např. na fotkách v literatuře je auto bez zpětného vnějšího zrcátka, na autě v depozitu už je kulaté zrcátko. V knížce od Jana Tučka-Škoda 1000 MB je pár vět, které se tímto autem zabývají a jsou docela zajímavé. Doporučuji tuto útlou knížečku Vaší pozornosti, vydala GRADA. Tak to je asi vše, vím , moc toho není.

Já se necítím být povolán, abych si hrál na chytrého, co o tom autě a škodovce vím. Nevím o nic víc než jen to, co je napsáno v literatuře, běžně dostupné. Jsou určitě mezi námi mnohem povolanější, berte to tedy , prosím, jako mojí vzpomínku na mládí. A příště můžeme dát pár slov třeba o Škoda buggy na zkrácené podlaze Skoda 100 nebo o Škodě 120 s motorem vpředu.


Rubrika: Hundrtky a Litrovky, Přečteno: 9496×, Komentářů: 15, Líbí se Autor: johannes
Krásný stroj, zadní partie vypadá skoro povedenější než u klasickýho litroňě...škoda že se nevyráběly...zatlačuju slzu...
Líbí se mi sedany chtěl bych koupit škoda 1000 nebo jí podobné zachovalé,za rozumnou cenu.nabídka olivade@seznam.cz předem děkuji,zkusil bych jí přihlásit na veterána...
Jak tu někdo psal. tyto blatníky byli použity ještě před prvním představením an veletrhu. Pro veletrh snad 64 byli upraveny do dnešní podoby. A potom taky když se kouknete na přední nárazník tak je lomený. To se taky už nedostalo do konečné verze a ani do výroby ročníku 64
Když jsem byl malej, cca před 17 lety, bydlel jsem v domě vedle Mototechny. Tenkrát to byla doba 120-tek. Občas před tou Mototechnou stávala Škoda 120 Pick-up. Vždycky mi vrtalo hlavou, jakej je tam asi prostor, když je tam motor. Teď mi to začíná bejt jasný. Muselo tam bejt něco podobnýho jako v tomhle embasu...to jen tak mimochodem
Když jsem tohle auto viděl loni na Brněnským autosalonu tak na něm byl dost vidět, že je nedávno přestříkané-barevný prach byl např. na ramenech přední nápravy, nádrži apod. Jinak pár fotek je na www.embo.wz.cz
Pár dalších fotek a povídání je na stránkách Maltského veteran car clubu:





http://skodaclubmalta.50megs.com/catalog.html
Dobrej je ještě ten příčňák v civilní verzi 😀


I když zdá se mi, že má nějak vyvedenej lauf středem, či co.
Kráááása Johannesi, prostě kráása!!! Děkujeme za článeček!!!Ještě někdy napiš něco o těch dalších vašich autech.Michal
Pěknej článek moc pěknej. To si vždycky přečtu rád podobný články "ze života". To vždycky je jak kukátko do minulosti a to mě hrozně zajímá.
Jo jo nezbývá my nic jiného než souhlasit.Napsal jsi to víc než hezky s takovým procítěním.Moc se mi to líbí.Nejsi náhodou příbuzný Oty Pavla .To je jako by to psal on.Akorát místo srnců to jsou Mbéčka
Povšimněte si těch předních blatníků, kdy světla vystupují dopředu a opticky prodlužují přední partii. Tyto blatníky se objevovaly na prvních prototypech Š 1000 MB, tehdy ještě pod názvem Škoda Favorit. Každopádně konečné řešení, kdy světla zapustily více do blatníků, bylo po stránce designerské určitě vyváženější i zajímavější. Detail, ale hodně změnil celkový boční profil, za což velký dík tehdejším stylistům Škody.
Moc pěkně napsané Díky !!!! ... a prosím : Pokračuj, máš co říct !!!!
Moc pěkný článek. Tohle auto mě taky zaujalo, tak si zahrálo na videu z depozitáře 🙂 a nějaká fotka se tady taky objevuje http://web.skodateam.cz/index2.php?ses_web=1&ses_id_lang=0&item=712





Nějaké materiály by se o něm určitě našly v archivu, možná by něco mohl zjistit marťas ze skodateam.cz, má teď dobrý konexe =-)





A ještě jednou, pěkný, čistě zpracovaný článek. A zajímací.
Tiež sa pridám. Výborný článok. Díky
Johannesi píšu Ti deset bodů za rychlost sepsání. Dodací lhůta půl dne je vskutku úctyhodná!!!





Připíchnul jsem Ti do reportáže dva lehce detailní snímky od Dana Charváta, se kterým jsme v rámci programu MBX sletu mohli navštívit depozit.





Svým vzpomínáním na doby dávno minulé jsi mě rozvzpomínal, kerak jsem za mého učňovského mládí jezdil na sklonku totality vlakem přes Mladou Boleslav za otcem do Tanvaldu na podnikovou chalupu. No a když se vjíždělo tím vlakem do MB, projíždělo se kolem nějakých škodováckých objektů, kde na jednom dvoře vždycky stáli nějaké nezvyklé prototypní či zkušební škodovky. Co Vám budu povídat, byl to vždycky hluboký zážitek, koukat vývoji vozů do kuchyně 😉