lakování a zpapírování
10.01.2007
Zdravím všechny příznivce škodovek a především eRek. Počtení jistě bude i pro majitele ostatních automobilů a lidí točících se okolo motorismu vůbec. Příběh o kterém chci vyprávět, se startoval červencem roku 2005.
Tehdy se mi poštěstilo, že pojedu na služební cestu do zahraničí. Jako majitele eRka mě napadlo, že si nechám udělat nový lak, a pěkný. Vybral jsem metalízu známe americké automobilky s přibližným označením "červená X1 metalíza". Známý který bydlí u nás ve vesnici (dále Jiří S.), se snad údajně chvíli živil jako lakýrník, alespoň to sám tvrdil. Dohodli jsme se na krásné sumě 10 000,- za nalakování výše zmíněnou barvou. Cena velmi ucházející byla nasazena z důvodu jeho údajných známostí na patřičných místech.
Do 14 dnů mělo být auto hotové. Já odjel na služební cestu, takže čekání se nezdálo být dlouhé. Po čtrnácti dnech jsem se vrátil a co jsem zjistil? Že auto je akorát zbavené starého laku. Víte jak to chodí na vesničkách. Tvrdil, že má moc práce a že to do týdne udělá. Moje služební cesta se opakovala a na autě se neměnilo nic. Jelikož Jiří S. pracoval ve stejné firmě, akorát jiném závodu, nebyl problém si zjistit, jak je často v práci. Usoudil jsem, že přes volna která měl, a na baráku dle špehů nedělal, měl dost času moje auto nalakovat. Se vší slušností a zdvihnutým prstem jsem u něj urgoval a použil svá zjištění. Co asi na to řekl? Že mám pravdu a že do týdne to bude. Nějaké práce sice započal, ale skončilo to u jakš-takš vykytovaného auta stříklého plničem.
Věřte nebo ne, já za ním s trpělivostí chodil do října, kdy jsem si auto vzal zpátky k sobě a zaplatil 3000,- za práci. V jedné okresní lakovně jsem si domluvil cenu o 5000,- vyšší, což se mi zdálo stále ještě dobré. Předem řekli, že jsou tam nějaké chybičky a že to nemusí být tak "dokonalé", když budou dodělávat práci po někom jiném. Auto jsem jim svěřil, něco doopravili a nalakovali. Krásná metla zářila listopadovým dnem (tímto listopadem roku 05" mi končí STK a Emise).
Auto jsem nějaký čas dával dohromady, i když takové věci jako je palubka a motor jsem venku před lakem neměl. Přes zimu jsem udělal akorát pár drobností. Auto jsem sice občas potřeboval, ale táta mi ochotně půjčoval svoje a občas jsem vytáhl starou Jawu.
Čas plynul a plynul, já se věnoval i jiným věcem a přišel opět listopad, píše se rok 2006 a já chci mít STK a Emise, abych mohl jezdit ve svém (nebojte, přes zimu jen asi 1 x týdně s eRkem).
Posbíral jsem na půdě předměty povinné výbavy, koupil lékárničku a co chybělo? Velký TP. Musím podotknout, že jsem se přestěhoval z Prahy, což jak uvidíte dál, je také důležitá informace. Po třech dnech prohledávání úplně všeho a několikrát, je výsledek: NENALEZEN. Rozhodl jsem se pro vystavení duplikátu. Zašel jsem na evidenci vozidel v místě bydliště, požádal o duplikát. Úředníci samozřejmě velmi "ochotní", sdělili, že ho vystaví možná do Ježíška, protože z Prahy musí poslat spis, který je pro vystavení duplikátu nezbytný. Jelikož já potřeboval mít co nejdříve papíry, napadlo mě, že jim ten spis přivezu sám. To by dle úředníka šlo, prý mi v Praze udělají fotokopii. Ptám se ho: Kam do Prahy? Na kongresák? Odpověď zněla ANO. Přijedu na kongresák na policajty a....nikde nikdo, jenom "pár" policistů krátících si dlouhé chvíle vtipy. Udiven se jich ptám, kde si mám vyřídit papíry na auto. U nich prý už nikdy, že musím do Jungmanky (Jungmannova ulice), nebo na Bohdalec. Jelikož Bohdalec znám a je po cestě pár mých známých, vyrážím tam. Na Bohdalci naštěstí narážím na milou a chápající úřednici, která mě informuje o nutnosti dostavení se do Jungmanky. (Kdyby tak policisty napadlo, zeptat se, co potřebuji, třeba bych jel do Jungmanky hned.) Na to už ale nebyl čas. Přichomejtnul se známý se svým známým, který za 500,- vyřídí vše. Na takové týpky já kašlu, takže jsem "pomoc" odmítl. Druhý den cestuji z Berounska do Prahy, do Jungmanky. Spis mi prý dle zákona dát nemohou. V duchu jsem nadával. Zeptat se na fotokopii mě už ani nenapadlo. Řekl jsem si, že hold musím čekat. Udělal jsem si mezitím alespoň měření emisí.
Po telefonátu z evidence vozidel o vystavení duplikátu jsem se ve dni volna dostavil. Musel jsem mít vyplněné dva papíry. Žádost o změnu údajů a registraci vozidel do kraje. Úředník byl milý, neodpověděl na hlasitý pozdrav, no krásné dny to byly. Značky jsem vrátil. Další dny mě už měla čekat STK. Jenomže, zelenou známku mi vzali se starými značkami. Byl jsem proto u "emisníka" pro novou. Jeho zjištění bylo pro někoho úsměvné, jen pro mě ne. Měření u něj bylo měsíc staré, což při mé propadlé technické bylo kritické. Muselo se opakovat. Dohodli jsme se na druhý den. V onen dohodnutý den tam nikdo nebyl. Já už téměř nevěděl, jestli sním, nebo bdím.
Kašlu na něj a v pondělí jedu na STK, kde dělají i emise. Emise úspěšně procházím. Na STK je to výborné, akorát se mu nelíbí horší stahování okénka řidiče. Když přichází na brzdy, je jasné, že pravé zadní kolo brzdí o cca 40% méně. Nazdar bazar, nebezpečná závada. Do vážných mi napsal to okénko. To ještě prodiskutuji, protože dle paragrafů v zákoně se mi nezdá, že by ho to muselo zajímat.(www.sagit.cz/pages/sbirkatxt.asp?zdroj=sb01056&cd=76&typ=r)
Známý známého se mi podíval na obě zadní brzdy, vyčistil a nic nezjistil. Jedu k jinému známému známého a ten mi to zadarmo zkouší na zkoušečce. Pořád je to na nic. O týden později přistavuji auto do vybraného servisu, kde jsem ohlášen. Je 8:30 ráno. Na příjmu oprav říkají, ať se stavím ve čtyři. Je 15:45, jsem na místě. První dvě věty servisáka: 1.Dobrý den. 2.Moc vás nepotěšíme. Prý jestli jsem s tím něco už nedělal. Že to úhly vůbec nesedí a tím pádem brzdí malou plochou. Vzpomněl jsem si, že předchozí majitel dělal technickou nadvakrát kvůli oné brzdě. Servisák nevěřil, že to poladili, dle něj to nikdy nemohlo potřebně brzdit. Po diskusi se jako jediné dvě alternativy jeví, že se na to vykašlem a nebo, že se udělají obě brzdy nové. No tak jo....3500,- za brzdy. Druhý den je hotovo. Sláva, dnes dostanu technickou!!! Podotýkám, že už je 9.1.2007.
V 15:50 dorážím na stanici, hezká slečna (ale studený čumák) mi s potěšením oznamuje, že v 15:45 berou posledního. Jelikož jedu na opakovačku, tak říkám, že to přece bude hned. Prý má už zamčený počítač. Tak se stavím zítra, říkám. Mno, tak se tam stavím dne 10.1. a na dveřích je, že po dobu kalibrace přístrojů zavřeno. Vlezu tam v 9h a ptám se, zda kalibrují. Prý ano a nevědí, jak dlouho to bude trvat. Třeba ve 13h bude otevřeno a třeba taky dnes vůbec. No to je paráda. Se slovy tak já zkusím zavolat, děkuji, nashledanou, odcházím odtamtud znechucen. Slečna to taky mohla říct s tou kalibrací včera (9.1.)
Doufám, že dnes, 10.1., už ta červená známka na registrační značce bude. A ještě k tomu okénku...mě otevřít jde, já jsem provozovatelem vozidla. Nemůžu za to, že jemu to nejde. Přece kvůli okénku to nedostanu jenom na 30 dnů? Když občas vidím vraky 120tek, tak by mě zajímalo, jak tu technickou asi dostaly. Já to tím jejich způsobem řešit nechci, jelikož vrak nemám.
Možná se vám bude zdát, že některé věci kdybych věděl, měl bych to jednodušší. Spousta lidí mi to však neulehčila a mám dojem, že se Murphyho zákony opravdu umějí ozvat.
(26.6. pokračování článku)
Tak právě onoho 10.1. jsem se dostavil opět na STK. Bylo asi deset hodin a na dveřích cedule KALIBRACE PŘÍSTRIJŮ - ZAVŘENO. Přesto jsem vstoupil a tázal se, zda-li to mají na celý den. Odpověď zněla, že
by to mohlo být v jednu hodinu hotové. Odjel jsem domů. Před třetí hodinou zvedám telefon, vytáčím jejich číslo a táži se, jak to vypadá. Zjišťuji, že technická nebude, jelikož nakalibrováno nemají.
Dne 18.1. jdu reklamovat do servisu jejich práci, jelikož vzadu
cvakala kola. Respektive to cvakalo při houpání s autem a tudíž i v
zatáčkách to zřejmě nedělalo dobrotu. 22.1. si auto vyzvedávám a
ještě mu platím kilo. Říkám si no.....trochu nemile jsem mu ho dal
a s uklidněním po usednutí do svého vozu razím domů. Docela jsem tomu
dával najíst. Chtěl vedět, jestli to bude dobré i po dojezdu domů, po agrasivnější jízdě. (mohlo být osudné, viz. níže)
24.1. se konečně dostávám pod ruku technikovi STK. Samozřejmě si na mě pamatuje. Vytáhl jsem na něj poznatky ze zákona (viz.výše web adresa) a bráním se tomu stahování okénka. Vyštrachal někde nějakou knížku a tvrdil, že to může hodnotit. Akorát jsem se nepodíval, jak je stará :)
No nic, okénko jsem však ukecal. Horší to bylo na válcích, kde se zkouší brzdy :)
Přední brzdy dobré. Při zkoušce zadních říká asi po
čyřech vteřinách : " Teď to nebrdí vůbec!! "
Já říkám: " Jak vůbec?? ".
Nechával jsem to přece dělat. Vtip byl v tom, že prošláp pumpu.
(níže se dovíte, že s pumpou to nesouviselo)
Prý mám pozdravovat tam, kde mi to dělali.
STK jsem nedostal, domů je to 10km, funguje jen ruční brzda, je náledí a hustě sněží. Ani nechtějte vědět, jak jsem se s autem dostával domů.
1.2. volám do servisu. Je čtvrtek, zkouším to v různou dobu. ale nikdo to nezvedá. Nakonec nechávám zprávu na záznamníku o tom, jak to dopadlo po jejich opravě a že chci uplatnit reklamaci a ať mi zavolají.
Nikdo se však nemíní ozvat.
Někdy okolo 22.2. letím do servisu. Po delší výměně názorů se stejně
nenechává přesvědčit, že to mají udělat bezplatně. S hydraulikou prý nedělali nic. Jestli ale budu chtít, můžu jim to tam nechat a udělají to. (ale jako další kšeft)
Jo a záznamník si prý nepouštějí.
Co se na to dá říct?
O nějaký čas později jsem to vzal k Jirkovi, který si stavěl
Bílou Krysu (v sekci Hundrtky). Zjistili jsme, že praskla trubka pod
pumpou. Tudíž tedy za to v servisu nemohli. Další věc ale je, že ty trubky byly fakt hnusný a divili jsme se, že jejich stav technika na
STK nezajímal. Prostě nutná výměna všech trubek.
11.6. si to bere místní dobrý mechanik v důchodu, kterého to stále baví. Sám se přihlásil, že mi to udělá. Že s takovým autem se musí jezdit. (alespoň občas, že :) )
Byl jsem rád.
16.6. se pro mě stavil s eRkem a jeli jsme to k němu vyřídit.
Trubky udělal, manžety vyměnil a nastříkal to nějakým tím ochranným
gumoasfaltem, nebo co to je. Nějaké peníze to sice stálo, ale je hotovo.
25.6. Si u něj nechávám udělat emise. Poradil mi, ať něco udělám s koly. Pokud má auto lak a nemá pěkná kola, tak to stejně není ono.
Zvolil jsem, řekněme lacinou variantu a koupil poklice.
S naleštěným autem jedu na STK. Tentokrát však jinam, tam kde jsem byl i s motorkou a byli v pohodě.
Tam si jaksi všimli, že jsem s tím "nedávno" už někde byl a auto
bylo prohlášeno za nezpůsobilé. Vysvětlil jsem stručně problém.
S autem jsem zajel do haly. S chlápkem jsme pokecali. Přesto, že jsem byl poslední koho vzali, tak si to auto docela proklep. Nic hrozného nenašel, takže jsem konečně dostal tu červenou nálepku!!!!!!
Tak přátelé, další update článku asi nebude :)
12. leden 2007
11. leden 2007
11. leden 2007
11. leden 2007
11. leden 2007
11. leden 2007
11. leden 2007
10. leden 2007
10. leden 2007
10. leden 2007
5. únor 2007