31. leden 2007

Svařování a vyvařování karosérie co2

Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 35549×, Komentářů: 72, Líbí se Autor: pajk
Urob si sám

Svařování v ochranné atmosféře CO2 je prezentováno, jakožto vyšší umění automechaniků. Tak jako u všech dovedností, je to jednoduché, pokud si osvojíte pár dobrých návyků. Nic, co by se člověk nemohl naučit sám, pochopitelně se základní nápovědou.

Co je k tomu všemu potřeba:

Svářecí agregát: Co2

Pokud budete vařit tenké plechy (okolo 1 mm tloušťky), stačí Vám bohatě ten nejlevnější za cca 8 000 Kč

Ovšem u něj je problém s manipulací. Kolem auta budete přemísťovat bombu spojenou se svářečkou, kuklu a různé drobnosti (kleště na podržení plechu apod). Dražší a výkonější agregáty jsou umístěny na malém vozíčku společně s příslušenstvím.

Jako základ považuji tyto parametry (pro naše použití):

Svařovací proud 30-130 A

Volba proudu pro sváření (alespoň 4 stupně)

Volba posuvu drátu

Provedení Turbo tj. s chladícím ventilátorem.

Výhodou je pokud je svářečka adaptovaná na 5kg špulky drátu- drát vyjde výrazně levněji.

Doplňující funkce dražších přístrojů:

Pulzace- pro vaření např. hliníku (s Argonovou flaškou)

Plynulé zvyšování proudu

Přívod proudu do drátu až po stisknutí spouště.

Tlaková nádoba(bomba) na plyn:

Nebývá součástí koupené svářečky. Cena nové bomby na 5-6 kg plynu se pohybuje okolo 3 tis. Kč (v roce 2006). Je možno ji nahradit hasícím přístrojem na CO2. Pozor, jsou to vysokotlaké nádoby a podléhají tlakovým zkouškám a předpisům. Po uplynutí 40 let od doby výroby Vám ji nikde nenaplní. Rok výroby, případné zkoušky (v pětiletém cyklu) jsou vždy vyraženy u hrdla lahve. Platí pro hasičáky i šedé lahve na CO2.

Pokud někde seženete použitelný hasičák, místo vyústění našroubujte redukční ventil. POZOR, ZBÝVAJÍCÍ MNOŽSTVÍ PLYNU V LAHVI ZJISTÍME POUZE ZVÁŽENÍM LAHVE.

Redukční ventil:

Slouží ke snížení tlaku jdoucí do ofukovací pistole.

Nekupujte ten s hodinami, jsou pro toto použití k ničemu.

Hadice přívodu plynu od bomby do svářečky:

Je v ní už zredukovaný tlak, proto stačí držet se vhodného průměru. Já tam mám hadici od autogenu:-)

Kukla:

Je mnoho druhů, od prostého krytu se sklíčkem, který držíme v ruce, až po samostmívací kukly upevněné na hlavě. Záleží jen na Vaší peněžence. Důležitá je tmavost sklíčka. Mně vyhovuje sklíčko č. 9, ale záleží na Vašem oku.

Jako pohádka jest použití samostmívací kukly. Ale ta cena v řádu tisícovek odpuzuje:-)

Spotřební materiál:

Drát: Pro svařování karosérie (plech přibližně 0,6-0,8 mm) využijete drát o průměru 0,6, 0,8 mm. Povolené tloušťky drátů jsou uvedeny v návodu ke svářečce. Pokud měníte průměr drátu, je potřeba vyměnit vodící špičku drátu v hlavici pistole.

Drát se běžně se prodává v 1 kg a 5 kg špulkách. Do menších typů svářeček se nemusí 5 kg špulka vejít !

Plyn: Vydrží velmi dlouho. Pravidelně potěžkávejte nebo važte bombu, jinak Vám plyn znenadání může dojít. Naplnění provádějí hasičské plnírny.

Tak dejme tomu, že s dychtivým výrazem v očích a prázdnou peněženkou, mám všechno tohle doma a chci vařit:

Způsob záplatování

Máme dvě možnosti:

a) Záplatu klademe přes (pod) postižený a očištěný plech.

Výhodou tohoto způsobu je mnohem menší pracnost. Nevýhody bohužel převažují-záplata je neestetická a je vidět. V místě zdvojení plechu se bude držet vlhkost a přitom toto místo většinou nelze antikorozně ošetřit. Až na vyjímky je to nevhodný a dočasný způsob vysprávky.

b) Záplatu budeme vařit natupo: Postižený plech je vyříznut do jednoduchého tvaru, podle tohoto tvaru vyrobíme záplatu o pár milimetrů menší. Takovéto záplaty po zavaření a obroušení a ošetření mají stejnou trvanlivost, jako původní plech.

Délky svarů

Opět máme dvě možnosti:

a)V určitých vzdálenostech (několik cm) dělat kraťounké svary (body)

Používám tam, kde hrozí zkroucení plechu vlivem přílišného ohřátí okolí.

b) Napřed bodovat a poté plně provařit po celé délce. Používám zejména na vnější díly karosérie, nebo nosné části. Nebezpečí zkroucení je mnohem menší, pokud vaříme jakýkoliv profilovaný (tzn. tuhý) díl.

No, to je sice hezký ale ono mně to nedělá pěkné housenky jako ostatním, co s tím?

Problémy

1) Prská to:

a)Nedostatečně čistý plech. Před vařením musí být plech absolutně čistý a vadí i konzervační mastnota. Čím slabší svářečka, tím čistější plech musím mít. Na čistotu plechu je tenhle způsob svařování extrémně choulostivý.

b) Zapomněli jste si pustit plyn, nebo je flaša prázdná. Při napůl stisknuté spoušti musí plyn výrazně syčet. Také je svar jakoby napěněný.

c) Vaříte venku a fouká vítr.

d) Nedostatečné ukostření svařovaného dílu.

e) Občas pomůže si pohrát s posuvem drátu.

2) Studené spoje, spoj po poklepání upadne:

a)Viz bod 1)

b) Přidat na výkonu.

c) Příliš rychle pohybujete pistolí. Plech se nestačí natavit.

3) Propaluju plech:

a) Moc velký výkon svářečky

b) Svařujete pomalu, dlouho setrváváte na jednom místě.

c) Tenký plech, tlustý drát.

d) Plech je částečně nahlodaný korozí, chtělo to větší záplatu.

4) Už je tam propálená díra, co s tím:

Obecná rada neexistuje, takhle to vyhovuje mně:

Začít na okrajích a krouživě v lázni žhavého kovu tuto lázeň rozšiřovat a posunovat dále. Výsledkem bude velký navařený bobek, který zvrchu zbrousím flexou. Pravděpodobně se Vám ze začátku bude stávat, že propaluju a propaluju a propaluju dál a dál:-)

5) Svary "jak na tanku":

a)Velký posuv drátu.

b)Pomalý pohyb pistole.

6) Kroucení plechu (karoserie):

a)Slabý plech záplaty.

b)Dlouhé svary, bylo by lepší bodovat.

c)Špatný postup svařování, zkuste bodovat a bodovat, až z toho vznikne de facto dlouhý svar.

Pokud jste vařili dobře, můžete klidně u záplaty natupo, svary odbrousit do roviny s plechem. Pokud ne, plech skoro upadne a jste tam, kde jste byli:-)

A jsme u rady poslední:

Nikdo se s ničím nenarodil a každý se musel všechno naučit. Vlastní zkušenosti Vám nikdo nedodá, proto zkoušejte.

Já také stále zkouším a proto prosím, opravujte mne, doplňujte a kritizujte:-)

Pajk


Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 35549×, Komentářů: 72, Líbí se Autor: pajk
To Jarda:


Jo, jo důležitá poznámka. Taktéž doporučuju mít po ruce hasičák. Tapecírunk, gumoasfalt i obyč barva ráda hoří. Malé ohnisko jde na nepřístupným místě sfouknout plynem z pistole.





Vždycky končím se svářením nějakou dobu před tím, než odejdu pryč z garáže.








Díky za pochvalu🙂
To Jarek.


Rozsah nejslabších svářeček je zhruba 30-120 A (ve čtyřech stupních) a rozhodně to není mnoho. Pokud budeš mít vyrezlotinu, propalovalo by se to i pod 10 A, Ale to nemá cenu svářet. Každopádně 0,8 mm zdravý plech vyvaříš i těma 120 A dobře. Kdo je pomalejší, může vařit na méně, ale podle mne je 30 A téměř nevyužitelných.





Naopak- pro silnější plechy a profily ampéry spíše chybí.





Pokud i zdravý plech propaluješ, je chyba v lidském faktoru🙂.
Velmi dobrý článek. Rady a postupy při vaření s CO2 nepotřebují žádný komentář. Snad jen jednu maličkost. Při takovéto práci nebuďte nikdy sami. Opravovaný díl karoserie (byť rezatý nebo zcela shnilý) je obyčejně pokryt antikorozním nátěrem. A ten je hořlavý. Obyčejně se opravuje z místa odkud je nejlepší přístup a to co se děje na opačné straně svářeč nevidí. Pokud ochranný nátěr začne hořet a svářeč pokračuje, tak v lepším případě přijde jen o vozidlo. V horším o garáž nebo stodolu, kde bývá uložené seno a sláma. Mnoho úspěchů.
Zdravim. Budu si kupovat svářečku, a mám jednu nejasnost: svářečky mají většinou proudový rozsah od 30 nebo 40A. Někde sem četl že na sváření autoplechů je dobré nastavit proud 20-25A. Tak teď nevim jesti těch třeba 40A neni moc, aby to nehořelo nebo tak. Dikec
ja tim trubickovym dratem svarel..byl dodavanej se svareckou, v 0,2 kg civkach. Moc sem toho nesvaril, snad kazdy 2 minuty sem musel rozsroubovat celej navijeci mechanismus, protoze se ten drat v tom sekl. Ale vlastne s timhle dratem sem zacinal svaret prvni tyden nez me naplnili lahev s CO2, takze skusenosti moc nemam, ale prijde mi to podoobny, bodovat se s tim dalo 🙂 a drzelo to 😀 Bohuzel o svareni moc nevim, takze nemuzu porovnavat.
Tak řekněme do eééé 3 mm🙂. Spíš jde o provedení, než velikost.
to pajk: Do jaké tloušťky plechů chceš ty fotky?
Jo, to máš recht. Proto, není tu někdo, kdo zkoušel oboje?





Apropo, nějak nemám dost foto svarů (jakýchkoliv vařený Cočkem ). Prosím kdo máte, pošlete🙂 Hezké i ošklivé🙂


Odrbávat barvu kvůli foto se mi nechce🙂





Pajk
Nezkoušel jsem to jen jsem viděl sváry po vařenína jeho autě, nebylo to 100% vzhledově(stejně se to většinou obrousí) ale posoudit jestli to bylo COóčkem nebo rukama je těžký....někdo může mít mašinu za 20 litrů a nic nesvaří a sváry budou vypadat horší než z drátu





ale bylo tohle auto, potom ho v takovým stavu jaký je prodal 🙂





https://www.skoda110r.cz/article.php?aid=589&olimage=14485
A zkoušel jsi to? Docela by mne zajímali zkušenosti. Teoreticky by to mělo být mašině jedno, jestli tam je plyn nebo plněnej drát ????? Nebo, ne?





Bylo by zajímavý tenhle článek ještě o to rozšířit, ale prostě o tomhle nemám ani páru🙂:-)
Většina MIG je zařízena na oba systémy já mám svý coóčko za 18 litrů s plnou výbavou a i ta to umožňuje 😉


Výhoda trubičkovýho drátu je v tom že tedy jaksi nepotřebuješ bombu+ventil a tak malý COóčko hodíš do osobáku a hajdy třeba na chalupu a tam vaříš a vaříš dokud máš drát a nehledíš jestli máš plyn nebo né 🙂


no a když dojde drát hodíš jen novou cívku a zase vaříš a vaříš...takže ? každý má svý výhody a nevýhody.
VOCOGOU ? dyť ten drát je plněný CO2 je to opravdu jen na plechy a slabý jeklíky apod. kámoš to má ..není to sice ono ale v podstatě na vyvařování auta to stačí.
Ani jsem netušil, co všechno se prodává za šmejd🙂


Svařování trubičkovým drátem bych vůbec nezařadil mezi "svařování v ochranné atmosféře MIG" Ale prodejci asi ano🙂
Chlapi, pozrite tento link. Vhodný pre začínajúcich COčkárov. 🙂) Som sa na tom dobre pobavil.





http://www.svarbazar.cz/phprs/view.php?cisloclanku=2006112801
No, 350Kč je dost, ikdyž tam možná narve víc...
U nás je borec co plyn přepouští z velkých flašek a napustí ti ho třeba do igelitky pokud budeš chtít 🙂 cena je asi 350 (nevim to presne byl sem tam pred rokem) jo a mam 6kg flašu
Už se neptám, věřím🙂


Díkec
I kdyby byl kapalný při 50 ATM tak CO ? máš v lahvi tř. jen 1/4 obsahu kapalného CO2.... zvýšíš tlak a jen přibude objem kapalného plynu.......





viděl jsi někdy obyčejný plastový průhledný zapalovač na cigáro ?


pořád je v něm zkapalněný plyn a ten pořád ubývá a opačně ...při plnění přibývá a současně s tím se mění i tlak v nádobce zapalovače





Proto se na hasičáky vztahují jiné revize a životnost....při snížení tlaku a přemalování na šedou CO2 se najednou životnost zvyšuje, to není z mé hlavy, samosebou jsem se na to ptal při té výměně za hasičák a tohle mi bylo sděleno.





I v naší firmě se před léty musely vyměnit všechny staré hasičáky za nové v novějším provedení i vzhledu....a kde myslíš že jsem ty dva hasičáky vzal ? 😉
6kilová náplň vydrží až do aleluja... podívej se kolik vařím a mám plyn minimálně na půlrok, teď už mám naplněno přes rok.
to Láďa.


A proč se hasičák plní na 150Atm, když je Co2 kaplaněj při 75Atm? Víc se ho tam stejně nevejde, neb kapalina je nestlačitelná🙂
Jenom takova otazka jak dlouho vam vydrzi bomba 6k.
A ještě jeden dodatek :O(





je ještě více možností ...Buď si lahev( a to jakoukoliv, ale je to pálka ! ) koupíš novou s doklady a necháš plnit a odpovídáš si za stav revize atak. apod. Nebo si ji pronajmeš u plnírny a pak platíš pronájem + naplnění obsahu je to na smlouvu jako mobil, bomba je majetkem plnírny.... nebo koupíš jetou a výměnným způsobem ji pošleš do oběhu to záleží kde a jak, kde je plnírna nebo zprostředkovatelská firma.
Asi bych to měl mít levnější, ale ono to vyjde úplně stejně.


Naplnění cca +- 200 Kč


Holt nespravedlnost vládne světem🙂:-)





Už je mi to jasný, dík.





PS: Přiznám se, že o tomhle způsobu plnění jsem neměl ani tucha.
ještě dodatek... červený hasičák se plní cca na 150 Atm Kpa a proto má přísnější revize a životnost !
Taky si tu malou nebo i větší a velkou šedou můžeš koupit a pak měnit výměným způsobem tak jako když si koupíš origoš lahev na Argon, Kyslík nebo Acetylén
Když jdu měnit lahev tak mi řekne prodavač postavte ji do kouta a vemte si vedle plnou...a jak psal Daves jejich problém, Když jsem jim dal hasičák zaplatil za něj(na účtence je i předělání !) a místo toho dostal šedou lahev na CO2, mám na lahev doklad o výměně a pokud by se něco stalo tak je to na jejich triko přece oni nesmí prodat naplněnou lahev s propadlou revizí ! A je rozdíl mezi červeným hasičákem na který se vztahují jiná kriteria a šedou bombou na CO2





TY TO MÁŠ SICE LACINĚJŠÍ PÁČ PLATÍŠ ZA NAPLNĚNÍ JEN URČITÉHO MNOŽSTVÍ CO2 své osobní lahve ! já si platím za službu ať je bomba prázdná nebo poloprázdná (můj problém)tedy lahev výměnným spůsobem.
A tu lahev klidne muzes prodat. Ale priste nebudes mit s cim prijit na vymenu 🙂
Lahev je a neni tvoje... nic za ni neplatis, takze v dany okamzik je tvoje. Jenze pri pristi vymene dostanes jinou. Ktera bude zase tvoje. Neplatis zadnej pronajem, o tom tu nebylo slovo. Jen zaplatis 170Kc za napln a do jednoho boxu das prazdnou a z druhyho si vezmes plnou.
A ta láhev je jakoby Tvoje? Zaplacená? Nebo platíš nájem, jako u jinejch tl. nádob?





Nějak mi ten Tvůj příspěvak vypadl🙂
Stejnej postup jako Lada... a psal sem to. Přinesl jsem starej šrotovej hasičák, zaplatil asi 180Kč poplatek + 170Kč za náplň a dostal jinou bombu. Když dovařím, hodím prázdnou do klece, vezmu si z druhý klece plnou a zaplatím jen 170Kč za plyn. A o nic se nestarám, je mi jedno, jestli to má revizi, kdy končí platnost a tak. Prostě ji zas příště vyměním za jinou. Nikdo mi při vracení nekontroluje platnost, to je přece jejich starost, ne moje. Já vracím bombu, kterou sem si u nich "zapůjčil". A výměnou si zapůjčuji další.
To Láďa:


A jak je to, když Ti propadne revize a tak podobně? Třeba když máš tu flašku naplněnou doma třeba 5 let. To Ti jí taky jen vyměněj za plnou?


Já totiž vždycky nechal na počkání jen naplnit tu svou. Koukli na datum výroby a revizi a naplnili.
Ale pokud je potřeba se za něco omluvit tak se samosebou předem omlouvám 🙂
A jinak tedy úprava hasičáku spočívá v tom že se jen vyšroubuje ten ventil a zkrátí se ta trubka co jde dolů ke dnu bomby...je to jednoduché ale nedoporučuji to nikomu dělat doma na koleně 😉





navíc výměnný spůsob ti potom garantuje že přijdeš odevzdáš prázdnou a dostaneš plnou, zaplatíš a o nic se nestaráš(jako revize a tak) všechno ostatní je věc toho kdo ti to prodal a doma jen namontíš redukční ventil s manometry a vaříš 🙂
Schop: a za co se mám omluvit ? není tady vidět co jsem psal včera ani nějaká reakce na to ?





nevím jak vy ale já když jsem kupoval svý COóčko tak jsem zároveň u prodejce předal 2 hasičáky a za poplatek á 100,-za úpravu jsem dostal místo toho rovnou dvě šedý bomby na CO2 takže používám ke svářečce to co se požívat má, bombu vyprázdním do prázdna a vyměním za plnou, takže chápu že když si někdo nechává plnit svůj hasičák tak zaplatí jen to co mu tam nacpali-váhu a to jsem tady nezpochybňoval a nemám s tím žádný zkušenosti ale to nemá žádnou souvislost s tlakem , podle mne tlak klesá současně s množstvím plynu v lahvi 🙂 takže za co se mám omluvit ?
Jezevec: Podle toho co píšeš, to bude sochařina, ale nic, co by nebylo řešitelné. Svislé stěny říznout až na zdravý materiál, to co uřízneš navařit nové až tam, kde dochází k ohybu. Na novém navařeném dílu udělat rantlík, ke kterému pak budeš vařit nové vodorovné díly, v Tvém případě zřejmě podlahu, nebo resp. její okraje. Napojení v místě řezu dělám buď natupo s následným zbroušením svaru do roviny plechu, anebo tam, kde to nebude poté vidět udělám falc, jakoby odskok a plechy k sobě boduju přes vyvrtané otvory. Pak jen zabrousit svary v bodech a vzniklou spáru překytovat.


Snad jsi mne pochopil. Ono se to blbě vysvětluje takhle po písmenkách. Lepší ukázat v praxi.
to Jezevec:


ty brďo, to zní pracně🙂, vzláště shnilej tunel.


Chtělo by to asi foto.


.
Faan: no, mně jsou k ničemu. Průtok nastavuju podle sluchu, případně podle toho co dělá svár a množství plynu přizvednutím lahve.





Jinak já vařil s hasičákem normálně nastojačku, naštěstí sem neměl problém.





A těsnost... já nechám někdy otevřený ventil i několik měsíců, když zapomenu. Je to o těsnosti soustavy.
Laďa-Ladis: Omluvy se od tebe Pajk asi nedočká...
Když už tu tak plkám... Mám obroušenej skelt ze 3/4 a chystám se vyřezat vše shnilé ( je toho dost - vnitřní prahy ve styku s podlahou, tunel ve styku s podlahou, zadní příčná čast pod sedadly ve styku s podlahou, žlábek střechy od A k C sloupku, spodek šavlí atd. ). Problém je v tom, že je zde již navařená nová rovná podlaha a v místech napojení těchto částí není co napojit ... Poraďte jak to udělat ? Vím, že by bylo nejlepší odpárat tu podlahu vše vyměnit a navařit podlahu novou, ale to je děsná představa a děsnej ranec .... Co takhle vyřezat shnilé svislé plochy s ponecháním hrany a podložit a přibodovat nové plechy - třeba z mezistěn či vypáranmé z jiného auta ????





P.S. Syn sice svářet umí, ale mě nic nevyvaří, tak to budu dělat sám ...
To faann: Tak nějak to asi bude🙂





To Jarda R: To záleží na těsnosti, toho za kohoutem na flašce.


Když to všechno sestavím, pustím kohout a celý (vysokotlakou část) oblemcám vodou z jarem. Když to někde utíká, objeví se bublinky.


Jednou jsem nechal flašu asi týden otevřenou a pokud něco uteklo, tak ne mnoho.





to Maty: Jo, jde to. Je fakt, že mně při používání hasičáku (nevykuchanýho) mnohem víc namrzal ventil. Flaška stála normálně. Ale většinou, než jsem si připravil další kus plechu, tak rozmrznul🙂 Fígl flašku obrátit mne nenapadl🙂








to Pů a ostatní:


Schválně jsem to nenapsal, neb jsem skleróza a s čím vším jsem vařil, už si nepamatuju🙂


Třeba mi posílejte na mail vaše zkušenosti, a pak doplním článek🙂





Já mám domácího nejslabšího Einhella. Takový plivátko, Teď bych nerad kecal, parametry dopíšu (tuším 110A) . Jen si pamatuju, že by to mělo provařit 6 mm plech, ale to bych fakt chtěl vidět🙂:-)





To Martin z K. Jiné směsi plynů a plyny, bývají primárně určeny pro vaření něčeho jiného. Třeba argon na hliník, (svářečka musí mít pulzaci), nerez a podobně.


Jinak dodatek: Když svaříte nerez s CO bombou a nerez drátem, bude to držet, ale spálíte legury a spoj zrezne🙂.





Ale "lepší" plyn na černý plechy asi jde🙂 Nikdy mne to nenapadlo zkoušet🙂
Ja používam plyn ARGOMIX namiesto CO2.
Plyn mi opravdu "utekl", je tam několik šroubení za ventilem, a tak nějak jsem je móóóc nekontroloval...Tak raději zavírám.


Na budík kouknu při otvírání láhve a když už není 50 tak vím, že brzo pomažu na výměnu.


Mastné plechy mi vadí akorát asi okolo 0,6-0,8mm, silnější už tečou a mastnota nemá moc šanci. Při sváření housenkou je nejlepší vařit proti pohybu tužkou, tedy svár mi zůstává pod pistolí - kuličku žhavého kovu tlačím před sebou, "netáhnu" ji za sebou.


Prahy a delší plechy je lepší vařit po bodech a nechat vystydnout. Divili byste se, o kolik se práh zkrátí, když se vaří šusem. Bacha.


Jinak - i s malými přístroji ( okolo 70A )lze vařit trubky na lešení. Akorát chvíli déle trvá, než se rozžhaví jádro. Potom už to jede samo. Protože se s tím částečně živím, koupil jsem si po povodních přístroj CEBORA 155 (tenkrát cca 18 kapříků) a spokojenost.


Zatím zdravím H
to MATY - samozřejmě jde, stačí lahev obrátit dnem nahoru (běžná praxe). Nebo alespoň našikmo. H
Jo Pajku pěju chválu na záslužnej článek už to u mě zas podnítilo chutě na vlastní COčko🙂.


Ještě by to chtělo přehled s hodnocením těch COček co si tu lidi kupovali.


Tušim že EINHELY?


zdar a sílu
Možná je to hloupý dotaz ale zajímalo by mě jestli se dá svářet i s hasičákem co nemá "vykuchaná střeva"?
Je pravda že ti plyn z láhve po nejakem čase "uteče" pokud po svařování zapomeneš uzavřít přívod plynu z lahve?
Co jde na tlakoměru poznat je to, že plyn v brzké době dojdě, ale množství opravdu nejde. Ale zase tvrdit, že budíky jsou k ničemu je velmi odvážné.
1/ červená lahev (hasičák) má od ventilu trubíčku až na dno lahve, aby bral vždy tekutý CO2, šedá lahev (svářecí) ji tam nemá, tedy se CO2 odpařuje z hladiny. Proto existují hodiny s "topením" (vlastním - mohu vyfotit), aby se redukčák na červené lahvi ohřál. U šedé mrzne spodek lahve, ale to už musíš provářet šasi náklaďáku. Můj dodavatel CO2 uměl červenou lahev za peníze vyměnit za šedou (300Kč?). Nyní už měním pouze šedé.


2/ každý plyn má daný bod zkapalnění, zkráceně a jednoduše CO2 je kapalný při cca 50atp. Tedy je jedno, jestli je tam kilo, nebo dvanáct. Tlak je furt stejný. Kdo tvrdí, že pozná podle tlaku jedno kilo od 5-ti kil, je jasnovidec, nebo se "pomýlil".





Toto jsou zkušenosti, kdo nevěří, ať vsadí basu šampáňa. H
Chápu každou větu. Jenom z té věty co jsem dal do uvozovek, to může vyznít i tak, že čím výkonějčí svářečka, tím může být menší čistota místa svaru. Tak jsem to chtěl jenom trochu poopravit, nic ostatního v tom nebylo. 🙂





Jinak na tohle jsou nejnáchylnější svářečky na 230 V.
Tak, budíky mam dva, ale jsou tam k ničemu, Nekoukám na ně. Chci-li vědět kolik je v lahvi, potěžkám ji v rukou. A průtok řídím podle sluchu.





Jinak lahve měním stylem prázdnou za plnou, takže mě nějak platnost nezajímá. Ale na hrdlo se přeráží platnost zkoušek a schválně se ti podávám, kolik je datum výroby lahve... ale vsaď se, že 1952 😀