16. únor 2007

Konec střešního okna

Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 12449×, Komentářů: 20, Líbí se Autor: Medvěd
Vaření střešního okna Alá Medvěd

Protože se mi střešní okno na eRku nelíbí rozhodl jsem se ho zavařit.

A pro podobně postižené jsem připravil recept jak to zavařím já.

Ingredience:

  • 1 auto s oknem ve střeše( nejlépe eRko)
  • 1 čalounění stropu bez díry(může být i použité)
  • 1 díl plechu o kus větší než díra( střecha, kapota z nějakého dárce orgánů)
  • 1 pertlovací kleště ( dají se použít i na jiné partie)
  • 1 svářečka ( nejlépe COčko s drátem 0,8mm)
  • 1 nůžky na plech,nebo flexu( na oddělení většinou ohnilého kraje)
  • Něco na odstranění barvy (bruska – vrtačka s dráťákem – tím nemyslím rádio!)
  • Trochu tekutého zinku a štěteček( na plochy mezi spoji)
  • Špetku polyesterového tmelu( možná s podkladem základovou –dle chuti)
  • A odvážlivce, co si dá pár facek, když se mu to nepovede.

Takže, máme auto

Máme čalounění

I kus střechy – v tomto případě ze 120 (budiž jí šrot lehký):

Také pertlovací kleště:

Tyto jsou oboustranné, kdy jedna strana lisuje prolis( pertl):

Druhá strana děruje:

Pokus pertlování na střeše:

Připravím brusné stroje a zinek:

Pokusné svary

Pokud všechno mám připraveno a ověřeno, můžu se do toho pustit.

1. Narýsuji si hranu kde budu střihat, nebo řezat, nejlépe pár milimetrů do čistého plechu bez rezu.

2. Nůžkami, nebo flexou odříznu orezlý okraj podle rysky.

3. V šířce 20 milimetrů obrousím barvu až na čistý plech shora i ze spodu.

4. Kleštěmi namačkám osazení(pertl) po celém obvodu otvoru.

5. Podle rozměrů vybrání ustřihnu plát ze střešního dílu.

6. Na něm v šířce 20 milimetrů obrousím barvu až na čistý plech shora i ze spodu.

7. Celý obvod naděruj po asi 2 centimetrech.

8. Obě dosedací plochy – na střeše i plátu natřu zinkem.

9. Vložím plát do vybrání a zkrz naděrování naboduji. Nejlepší je, když nějaký pomocník(později jistě slepý, protože furt čumí jak to boduju a nablikám mu do očí), vezme kladivo a babku a sváry utahuje.

10. Bodování si zvolím, jak se mi daří a dám na rady zkušenějších.

11. Možnosti

A: body skrz otvory

B: body na hraně svrchu

C: obojí

D: jedno, nebo druhé plus body na spodní hraně

12. Svary přebrousím na plocho, tak aby nic nepřesahovalo.

13. Drátěným kartáčem vyčistím spoje.

14. Nakonec spoj přetmelím polyesterem.

Pokud by se nedařilo, dám si facku, utrousím spoustu vulgárních výrazů. Přitom žena zavolá domů dítě a domácí zvířectvo, protože jistě ještě do něčeho budu chtít kopnout, zajedu si pro nový díl střechy a pokračuji od bodu 1.

POZOR! počet pokusů je limitován šířkou mezi hranou otvoru a okapem.

Jak se dílo podaří uvidím a fotky z průběhu dodám postupně v aktualizacích.

Také se těším na vaše zkušenosti a komentáře.

Tak jsem se do toho pustil.

Fáze 1: Orýsování

Tužka, pásek plechu a kotouček na rádiusy:

Fáze 2: Vystřižení

Tak jaké mám možnosti.

Flexa a řezací kotouč

Absolutně nevhodné, slabý plech uhýbá, pálí se a žhavé jiskry se zasekají do všecho, i do skla. Navíc dělají jen rovný řez.

Ruční nůžky

Ty jsou použitelné, ale takto tvarované, jinak je riziko pořezání o otřepy. Pokud nejsou, ostré navalují hranu, ale stříhají i rádius.

Nejideálnější jsou ruční elektrické nůžky

Nejlépe drží stopu a dělají krásný čistý řez i v rádiusech.

Fáze 3: Příprava střechy

Tak čím sundat barvu

Opalovací pistole - nevhodné - ohřátím se zvlní plech.

Copánková miska - brutální nástroj, spíše na podběhy, podlahy....

Dráťák do vrtačky - spíš leští a nebere.

Vhodné jsou smirkové kotouče normální, nebo lamelové a bezvadná je ta fialová věc. Pórovitý kotouč napuštěný brusivem s asi šelakovým pojivem.

V akci i povrch po

Dalším krokem je pertl

Namačkat pěkně kolem dokola

Fáze 4: Příprava vloženého dílu

Díl orýsujeme a ostřihneme.

Rovné linie pákové nůžky, rádiusy ruční nůžky.

A střiháme a brousíme, dokud nám díl nesedí pěkně v pertlíku s 1-2 milimetrovou vůlí. (To je pěkná pakárna)

A je to

Obrousíme barvu

Po obvodě nacvakáme dirky

Potom obě plochy natřu zinkem

Po dlouhé době jsem okno konečně zavařil.(Já věděl, proč to tak dlouho odkládám, JE TO PĚKNĚ HNUSNÁ PRÁCE)

Takže další kostup:

Aretujeme okno ve vybrání.

Použil jsem magnety a odspodu podepřel dráten výztuhy

Pokud nemáte originální, dají se použít i silné magnety z reproduktoru.

Připravíme nářadí. Důležitá je dřevěná palička, která plech vyrovná, ale neudělá z něj lupavku

Provedeme nabodování svrchu

Provedeme nabodování zespodu. Při správném nabodování vzniknou nahoře kopečky.

Provedeme zavaření direk svrchu

Po zavaření se musí pomocí kladiva a ocelové podložky(babky) utáhnout sváry a pomocí dřevěné paličky a babky vyrovnat zvlnění.

Nyní taková rekapitulace co bych udělal jinak:

Vystřižení a pertl - dobrý, ale pertl ne 10 milimetrů, ale max.3 mm.

Natřít zinkem - ne, brání nahození oblouku sváru.

Vyseknuté dírky - ne, dokud to bylo jen nabodované, bylo vše poměrně rovné. Po provaření skrz dirky se střecha hodně zvlnila a trvalo 1,5 hodiny, než jsem to taknějak srovnal.

Takže resumé: přesah 3 milimetry, nebarvit a oboustranně bodovat.

Tak máme zavařeno a srovnáno a dáme se do povrchových úprav.

Nejdřív zevnitř - základ a tlumení

Navrch přelakovatelné body

Svrchu dvousložkový polyester.

Takový fígl na kontrolu rovinosti-pofoukat jinou barvou.

Při broušení jsou propadlá místa kontrastní. Takže brousit a kitovat, dokud není plocha krásně bílá.

Na hrubé nerovnosti

Na jemnější broušení polyesteru používám brusnou mřížku na sádrokarton. Nezanáší se jako smirek a lze brousit ručně i strojně.


Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 12449×, Komentářů: 20, Líbí se Autor: Medvěd
peter: Ved toto je to. Zohnať druhú zdravú strechu. Mne sa na druhej eRke tiež podarilo zohnať novú strechu,a na prevej čo som robil, som druhú nemal, tak som to tiež zavaroval z plechom z prednej kapoty.
heh ja som radšej vymenil celu strechu a mam to z krku....strešne okno na Erke to je fakt napad. Ved to kazi cele auto....toto je velmi rozumna inšpiracia ktoru by som isto využil keby som nemal druhu strechu...
Jediné oblouky byly dobré, ale ty roviny se vlnily.
Krása Petře, to se musí uznat. Jen se tě chci zeptat, jak se chová ten pertl v obloucích??Nezvlnilo se to?? Nebo právě proto bys doporučil jen ty 3mm??
Petře wundrbár, parádní plnotučnej článek.Krásná práce.... Děkuji
nádhera a toužím po pertlovaích kleštích 🙂 fakt pěkná dík
jestli jsem to pochopil spravne tak je ten "zinek" nejaky nater s casteckami zinku? to bude svarovani asi pekne smradlava prace, sice to teda nebude jako kdyz jsem svaroval pozinkovany roury pri vyrobe stozaru, ale nezavidim ...
K tomu rezani a strihani: Malokdo ma pristup k elektrickym nuzkam a docela dobra volba je tenky rezny kotouc 1mm. Reze tenke plechy daleko lepe nez klasicky rezny kotouc a nic se nekrouti. Pri citlivem zachazeni je to jak pilou rezat teply maslo...





Jinak moc peknej a poucnej clanek, dik.
pěkná práce a šikovné ruce,jinak kdyby nějakej tuzingář měl zájem...mám cca 3 ks eletrických šíbrů z hondy civic HB 1990....aby měl co v budoucnosti zase zadělávat...to byl joke....chicht
Chcem sa ťa opýtať, či sa ti po vybratí okna neprepadla strecha a neoslabila sa. Lebo ja som musel dávať zospodu výztuhy zo železnej pasoviny, aby som dosiahol pôvodný vypuklý tvar.
Článek super, názornost veliká, jen se optám neprská ten zinek při sváření?
JJ... kdo umí ten umí a kdo neumí ..................no ten si to přečte a poučí se 😉





hezký a chytrý kleště, jen kdyby nestály tolik peněz 🙁
Tak to je hustý, čučim jak tele na nový vrata. Kleště parádní věc. Petře dobrej článek.
Ty pertlovací kleště jsou od firmy Würth. Na jejich stránkách A0715 02 4 Děrovací a odsazovací kleště http://katalog.wuerth.cz/download.php?FNAME=1151654164_l847.upl&ANAME=P%2006%208300.pdf


cena asi 2000,-


Gotreku ten zinek se používá na opavy podvozků autobusů Neoplan v německu, ale zjistím vo co gou.
Dík za přínosný praktický článek!!!
I když se svou finanční situací asi i do budoucna nebudu mít šanci na čem vyzkoušet postup zde popisovaný, musím říct, že článek je moooc povedený. Už se těším na pokračování.
Pro nás s "dírou" ve střeše velice užitečné. Díky!
🙂





Medvede krasny 🙂
Copak je to za zinek kterým to natíráš a copak to má za účel?
Medvěde, ty pertlovací/děrovací kleště mě zaujaly. S pertlovacíma jsem už dělal a je to výbotná věc, tyhle kombi jsou ještě lepší. Máš nějaký kontakt, kde se k nim dá přijít? Nějak se mi na to nedaří nikde natrefit.

Warning: Undefined array key "s_article" in /data/web/virtuals/277612/virtual/www/article.inc on line 253