26. únor 2008

Sokkyho víkendovka

Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 9134×, Komentářů: 26, Líbí se Autor: ASokky
Můj mazel

Moje první autí jsem si koupil v listopadu roku 2004 kdy jsem zrovna dodělával řidičak. Chtěl jsem něco co se jen tak nevidí, něco v ryze sportovním duchu a něco co by bylo v mé finanční dostupnosti a tak jsem uvažoval o eRku a také jsem si ho za pomocí mamky pořídil.

Aniž bych o tom věděl, tak mi mamka podala inzerát, že koupím erko a v tom překvapení když jsem se vracel ze školy domu mi volala nějaká pani že má erko v garáži, a že s nim už nejezdí z důvodu propadlé technické a že by ho nejraději prodala.

Tak jsem dorazil domu celý nadšený a o víkendu, po domluvě s paní, jsem se jel na něj s tátou podívat.

Když jsme do nedalekých Polerad z Mostu dorazili a zašli jsme se na eRko podívat, tak po otevření garáže na mě vykoukla všelijak pomuchlaná kapota na zadi erka a oprýskaný plastový nárazník opálený od výfuku. Trochu jsem sklesl, ale když jsem prolézal dál a prohlížel všelijaké skulinky kde by mohla být koroze, tak jsem byl mile překvapen - vanička kufru, podlaha, podběhy a prahy byly OK bez známky koroze. Ale lak a celkový vzhled nebyl zrovna vábný, ale to my nevadilo, hlavně že byla kastle OK.

Po otevření kapoty, na mě vykouklo OHVéčko které bylo zaprášené a sem tam mastné. Nešlo nakopnout kvůli batérii, která byla kaput. Ale plácli jsme si.

Za týden jsme si pro eRko jeli, ale čekala mě špatná zpráva od pani - prý při vycouvávání z garáže nechala otevřené dveře... Jak couvala tak se dveře zadrhly o zídku. Koukl jsem na dveře, byly nabourané a nešly zavřít. Tak jsem aspoň poladil zámek aby šly zavřít a usmlouval jsem cenu.

Majitelka dala novou baterii, sepsali jsme smlouvu a razili jsme domu. Táta řídil a docela si to vychvaloval jak to frčí.

Po prvním týdnu u mě doma jsem vyřešil nefunkční stěrače, nesvítící světla a nějaké prkotinky a vyjel jsem na STK, a docela mě to překvapilo že jsem v pohodě prošel.

Jak to začalo

Od začátku parkuje v garáži a v zimě a dešti s nim nejezdím. Začal jsem dělat běžnou údržbu a menší opravy jako

  • výměnu oleje v motoru i převodovce,
  • výměnu fridexu,
  • vyházení přebytečných koberců, abych se podíval jak na tom je.

Podlahu jsem vydrhnul dráťákem a natřel tlumexem a přes to konkorem500 a vystříkal všechny možný dutiny. Poopravil jsem si sedačky a tapecírungy a odmlžil budíky. Z venku jsem zatim přetřel červenou barvou hnědou základovku kde místama byla naplácana, očistil prahy a také sem tam je přetřel, aby to alespoň nějak vypadalo.

Erko jsem v garáži zvednul co nejvíce to šlo a hodil na špalky. Podvozek, podběhy a vše co je vespod jsem také očistil co nejvíce to šlo dráťákem a pak natřel tlumexem.

O měsíc později se mi začaly ozývat zpod zadního pravého podběhu hrozné rány. Nedalo mi to a zjišťuji co to je. Po sundání mřížky blatníku a ohmataní tlumiče jsem zjistil že mam utržený tlumič z domečku.

V týdnu jsem jel do dílny, odpáral jsem kus zadní stěny a zjistil jsem, že ten domeček na tlumič tam vůbec neni a že tam byla pouze nabodována podložka a tlumič k ní přišroubován.

Tak jsem na vrakáči z jedné stovky ten domeček odřezal a napasoval na moje autí a s tím jsem tam rovnou navařil rozpěru i s nohou.

Za první půl rok občasného ježdění jsem vyřadil vrtuli na chladič a začal experimentovat. Nejlepší byly dvě elektrické vrtule ze 120 s elektrickým spínačem. Jezdil jsem s tím až do nedávna - tedy do konce roku 2006.

Dál jsem si potunil 14 palcové disky a nazul dozadu 175/60 aby to tak neklouzalo v zatáčkách a ve předu ponechal 155. Ale už raděj jezdim na 13 palcových discích.

Někdy na podzim roku 2005 jsem si sehnal 5q z garde i s M nápravou.

Nejdříve jsem si zrepasoval nápravy, na kterých je vše nové, přetěsnil převodovku (akorát víko pětky, kroužek na řazení a manžetku na hřídel) a spoje kolem dokola opatlal hermetikem.

A začal jsem bořit tunel, nakonec se mi to podařilo, akorát jsem musel poupravovat délku táhla. I se stávající 4q kulisou to řadí, i když každý kolem mě řikal, že to nepude.

Zároveň jsem vyhodil zátěž v podobě topení, stejně v zimě nejezdím. Pak přibylo pár blbůstek a udělátek na motoru.

Na podzim roku 2006 začala další ozdravná kůra. Tou bylo náporové chlazení. Nejdříve jsem si sehnal potřebný materiál (blatníky, 4oké čelo pozink, přední kapotu, chladič, ropovod a tak.)

Po odstrojení blatníků a čela

na mě vykoukla hrůza v podobě koroze

Ta naštěstí nebyla rozšířena moc do podběhů. Vyřezal jsem jí až ke zdravim místům a šavle vyvařil pomocí pozinkového plechu.

Po vyvaření šavlí jsem vyráběl chladičovou stěnu z kapoty z favorita

a pak jsem celí předek zacal pasoval na auto.

Asi o týden později jsem vyndal zadní chladič i s vrtulema a prořezával zadní stěnu kvůli termostatu a připojení k hadici.

a montoval expanzní nádobku a chladič dopředu.

[

Druhý den jsme s kamarádem Pepou vymýšleli kudy povedeme hadice

od začátku jsem měl v plánu hadice, protože jsem chtěl mít co nejmíň spojů a chtěl jsem to vést vnitřkem.

Oba konce byly jasné - povedou od chladiče k motoru, ale cesta vnitřkem nebyla jasná. Je to vedeno z kufru ke spolujezdci, vedle tunelu spolujezdce. Kde se rozbočí pod sedačku spolujezdce a zase se sejdou u tunelu za sedačkou, kde vedou pod zadní sedačkou.

Vyboural jsem otvor ven v místě kde vedla vývodní hadice od topení. Venku to vede nad převodovkou kde je dost místa a vše se zapojilo tam kam má. Malý problém nastal, když jsme nalili vodu, nastartovali a ono se nám to uvařilo.

Tak jsme prokoukli všechny hadice a stalo se nám že jsme to zapojili opačně, ještě jsme to zdůrazdňovali a přece se nám to povedlo zapojit špatně, chybička se vždy vloudí.:)

Pak už jsem jen dostrojil co se dalo

a jel to projet jak to chladí, je to paráda a nemusím si už hlídat teplotu...

Ještě na tom musím doladit pár věcí a bude to kolem chlazení všechno.

Někdy v létě 2007 jsem instaloval sedačky

Letos o vánocích, tedy tyto poslední vánoce, jsem pařil na dílně a dělal brzdy.

A takhle to dopadlo: třmeny po go a po komaxitu jsem otočil a pak jsem je musel znovu rozkopnout a přehodit půlky.

Když jsem dělal vpředu brzdy, tak jsem musel rovnou vyvařit na jedný straně podběh,

Mam připraveno pár věcí které na autí dám až bude všechno hotové a po laku. Mam třeba připravené:

  • Beskyd Sport,
  • nové chromované rámečky na dálkové světlomety,
  • nový zadní chromovaný nárazník,
  • nové těsnící gumy kolem oken,
  • bílé přední blinkry,
  • nová zadní světla,
  • nové zástěrky,
  • pěkné dveře a zadní kapotu,
  • supr polepy na budíky,
  • všechny okna a nevim co ještě.

Úpravy nynější

Motor:

  • původní od koupi auta asi 120gls
  • 1174ccm

Mé úpravy:

  • odlehčený setrvačník
  • odlehčená řemenice
  • poupraven karburátor
  • sportovní vzduchový filtr
  • oddech motoru mimo sání
  • sportovní příčný výfuk
  • ukazatel teploty oleje
  • lakované víko ventilů
  • zrychlení z 0 na 100km/h za 12sekund, (zatím naměřeno 165km/h 4800ot)

Karosérie:

  • náporové chlazení
  • vytažené lemy zadních blatníků
  • rozpěra mezi zadními tlumiči
  • žárovky H4 100/90W
  • dobové lízátko
  • přední poupravený nárazník

Interiér:

  • zatím čtyřramený volant z Felicie
  • závodní anatomy KÓNIG (nebo jak se to píše)
  • dobová řadící páka

Podvozek:

  • zadní zrepasovaná M náprava
  • 5q z garde
  • přední úzká náprava s 3cm hliníkovými podložkami, zatím
  • stažené přední pružiny
  • 4pístky dle brzdové soustavy rapid, bez posilovače
  • mezi zadníma pružinama guma s pasovky
  • startér z felicie

Další úpravy do budoucna:

  • upravené z blatníky (v dohlednu)
  • aby se mi tam vešly kolečka (v dohlednu)
  • a distanční podložky možná vzadu a změna náboji 4x100 (v nedohlednu)
  • montáž chybějícího oil chladiče (v dohlednu)
  • možná bezkontaktní zapalování z Fa, až seženu indučku, zatím jsem spokojen ale...
  • zrcátka beskyd sport v barvě (v nedohlednu)
  • lak, který neprozradím aby mě nikdo nepředběhl (v nedohlednu)
  • el. okna, centrál a alarm (v nedohlednu)
  • montovaný rám možná, ještě nevím
  • celkové vyztužení kastle (sem tam)
  • vyztužené nápravy
  • křídla, ne
  • nově přečalounit interiér (v nedohlednu)
  • možná gumové zámky přední kapoty (rozmejšlím se)
  • výměna shnilou střechu za jinou bez střešáku
  • přední M náprava s hřebenem (v nedohlednu)
  • tvrdší pružiny a tlumiče (v nedohlednu)
  • přední lamino kapota dle RS (scháním)
  • Motor 130, vačka 280 a další úpravy na přírůstek koníků

To důležité, co bych potřeboval udělat, je výměna střechy, ta moje je jako by se po ní někdo proběhnul a kolem dokola pod tou blbou koženkou je schnilá. Mam připravenou novou na výměnu, ale je odřízlá ve sloupcích, tak ještě uvidím jak to vypitvám...

Jiné fotky co se nikam nevešly.

S erkem si jdu zajezdit když je pěkně a chci se projet v něčem rychlém:-) a když jsem si udělal něco nového a jedu to vyzkoušet. Za těch pár roků co mam erko jsem najel něco kolem 2000km. Udělal jsem nově STK a doufal jsem že mi dají známky.

Nemyslete si že je vše u konce, na autí se průběžně pracuje a neni vše hotovo, hotovo bude až po laku.

Kdyby to bylo možné tak to odstavím, rozeberu do šroubku a stavím nové auto. Průběžně sem budu dodávat fotky, co se změnilo a jak práce pokračují.

Mějte se, škodě zdar :-)

Takže nějaká ta aktualizace, co se nedávno urobylo na eRtí:-)

Leštilo se sání, spasovalo se, ale neni to er sání :(

Dále přišla nová kola, tvrdé SNB motoru, přední blinkry, bateriák, zadní nová kapota, čelo z hundrta, nárazník ze stopěti a hlavně se ladil motor,.

Tak milí přátelé,. od 14.8.08 se na autí pracuje od základu, papíry v depozitu, a holá kastle,.. Zatím je vše ve fázi čištění, aby se odkryla ty nejhorší místa a mohlo se hlavně vyvařovat a ztužit,.

Nějaké fotka po odstrojení:


Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 9134×, Komentářů: 26, Líbí se Autor: ASokky
Psal jsem že si nějaké seženu, ale tvrdý zatim dávat na úžu nebudu,.. Zatím si uříznu nějaké, to zatím postačí, není to závodák na klácení v zatáčkách,. Stáhnul jsem je proto, že předek byl moc vysoko, jak kdyby tam byly pružiny z vlečky, tak proto,. tak se polepšim a tem vynález s pružinama sundám,..
Veškerou kritiku ber jako produktivní, sundej hromosvodosvorku na pružinách, pokoukni po slušných pryžích a vše bude fajn.





Připomínky jsou zcela k věci a je třeba se k tomu stavět čelem 😉
Nějaká další kritika na moje triko?... Dodávám, papírově to má být rok 1980 ale moc tomu nevěřím, soudím podle toho, že nemá vyhřívané z, okno,.,. Má to už druhej velkej techničák, a majitel jsem v tom 6, takže jsem asi 28 majitel,..
Garde nikdy z výroby nemělo mokré poloosy, žádný omyl z výroby není prokázán. Jediné, co je fakt, že v prvním půlroce výroby se vyjímečně použila klasická palubka ze sedanu.
Abych se trochu zastal Petkare, tak musím potvrdit, že jsem někde na netu viděl dobový fotky úplně novýho nebo minimálně jetého Garde, které mělo vzadu mokre poloosy. Jak to vzniklo nevím, ale je možné, že ve fabrice s něčím experimontavali a pak to někdo koupil. Nebo někdo nabořil novou užovku a koupil si na opravu novou kastli Garde.........
Ty lanový svorky na pružinách to je ale hnus velebnosti... Jako by jsme i tak neměli dost příležitostí rozbít si v autě hubu, ještě to přivolávat takovejhlema vopičárnama. Už vidím jak někde řežeš zatáčku a udělá to "drnk"... Vždyť ta pružina je v tom spoji namáhaná na lom na kterej nikdy nebyla vymyšlená...
Takže bych uzavřel diskuzi Garde mokré/suché poloosy. Všichni víme, jaká byla fabrická specifikace GARDE, než tady bude dokola 50 lidí říkat to samé...





To co jsem uvedl mám z doslechu (dočtu) a může to být JPP (Jedna Paní Povídala), nicméně jsem neměl důvod tomu člověku nevěřit...
jo, jeste mi napada - urcite bys zlepsil jizdni vlasnosti, kdybys namisto disku R14 se vzorkem "OR 36" (nebo OR 6, zas tak jsem Tva kola nezkoumal) nazul klasicke plechace R13 s nejakymi normalnimi pneumatikami profilu 165/70 R 13 (Favorit) - nejdostupnejsi guma.





Auto pritvrdne, zlepsi se zrychleni a hlavne - bude sedet na silnici a ne plavat.
Garde - jak pise RST a m8:





vzdy lamane poloosy, vzdy 4q (pozdejsi modely mely uz rozsireny tunel na 5Q, ale vzdy byl montovan 4q), predni ouzka naprava a hrenebem. Tak to je a neni treba o tom polemizovat. Prvni modely namisto vychodonemeckych tripoidu byla osazena kouby Lobro. O tom, ze se tahle naprava po case (treba tahani vleku) "utaha" a v tehdejsi dobe byl velkej problem koupit nove dily na opravu (a ona se utahala taky), bylo jednodussi (a mnohdy se to tak delalo) nahradit vlecenou napravu za "ouzkou" kyvadlovou ze sedana.





Takze: to, co ma ASoky na aute videlo garde mozna z dalky 🙂





to ASoky: 100 km/h za 12 vterin - kdo chce videt travu rust, tak ji vidi. jj, mozna to bylo trochu z kopce a mozna foukal trochu vitr a mozna tam nebylo rovnych 100 a mozna to nebylo 12 s. Ale je mi to uplne jedno 😉





to ASoky: kdybych byl "organ PCR" okamzite a bez debat bych Ti odebral velky technicky prukaz. Bez diskuze. Provedeni Tveho podvozku (pruziny) je o tom, ze bud rozbijes hubu sobe (a to je jen Tvoje vec) nebo rozbijes hubu nekomu jinemu a pak jsis zadelal na hodne velkej pruser - protoze to, co tam mas je opravdu prasarna.





Kdyz chci mit auto nizsi, riznu pruziny. Kdyz ho chci mit tvrdsi, koupim trdsi pruziny a vymenim to a nedelam takovy hovadiny (+ tlumice).





Podlozky v toustce jakou jezdis Ty vpredu uz take radikalne meni geometrii predni napravy... Zkus jet cca 30 km/h na mokru a prudce otocit volantem - auto Ti pojede pravdepodobne rovne. Sam podlozky jezdim taky, ale pouze 13mm po konzultacich s jednim nejmenovanym konstrukterem a nekolika dobovymi zavodniky se geometrie vyrazne meni az pri podlozkach cca 2 cm (a take zavisi i na ET, sirce pneumatiky a nastaveni geometrie predni napravy).
ASokky: to že tachometr ukazuje v malé rychlosti dobře ještě není zárukou toho, že tomu tak bude v celém průběhu budíku. Měli jsme v litru tachometr, který řekněme do 70 km/h ukazoval tak nějak normálně, a pak se splašil, a i kdybych třeba z 90 km/h už nezrychloval, ručička šplhala a šplhala, až zalezla za roh (na spolujezdce to bylo velmi působivé 🙂


Trochu je to vidět na tomhle videu: http://web.skodateam.cz/index2.php?ses_web=1&ses_id_lang=0&art=519&fil=864&item=12


(Tam jsem sice zrychloval pořád, ale ta rafička takhle lezla i při jízdě na půl plynu 🙂


Čili neposoudím zda 0-100 máš za 12s, jen jsem chtěl podotknout že tachometr se může chovat docela zvláštně...
Radku, taky vím, že Garde mělo úzký hřeben vpředu, čtyřpísty a uzkou vlečku na 4Q převodovce vzádu. Takhle je to uvedeno ve všech literaturách.





Jak píšu, někdo psal před několika lety na e-mailovou konferenci SKODA120, že koupil garde a mělo vzádu 4Q s normální (kyvadlovou) nápravou a ve vnitř byla "běžná" palubka (ne ta co se dávala originál do garde). Před ním to auto měl jenom jeden majitel a ten tvrdil, že zadní náprava je původní... Tak jsem "koupil" a tak dávám dál...





A co se týče ASokyho zadní nápravy, schodneme se na tom, že tohle je náprava a převodovka ze škody 125. Montáž vlečky do erka je přece jenom trošku jiná liga a hlavně to na té nápravě a autě je zřetelně vidět...
Garde mělo vždy úzkou vlečku, 4q a vpředu hřeben a 4písty. Tím se garde odlišovalo od sedanu, později totéž u Rapida, jen na širokých nápravách. Rapid měl pak i 5q a různé motory.
Já jen můžu říct že můj kamarád má garde 84, a origo tam byl 4q a suché poloosy, úzké nápravy.
Petkare taky navštěvuji několik škoda fór každopádně nikdy jsem neslyšel o origo mokré nápravě na Garde, když už tak garde první rok výroby disponovalo západními Lobro klouby, které byly později nahrazeny východními tripoidy. O mokré nápravě v garde jsem neslyšel nikdy, to že tam jde nainstalovat je bezpochyb a bez zásahu, alespoň myslím.
Radku, asi odpovím na tvůj dotaz: Originál garde mělo vlečenou nápravu a v začátcích výroby 4q. Jsem členem ještě i jiných fór o škodovkách a už jsem několikrát pochytil, že garde mělo zadní kyvadlovou nápravu a dokonce původní z fabriky!!!...





Ovšem, pokud je tohle 5q a eMkový, pak se, podle mně, jedná o přestavbu garde na široké nápravy a protože bylo jednoduší a snažší (i s ohledem na dostupnost náhradních dílů) použít zadní nápravu ze škody 125 (kyvadlová náprava s 5q) tak se to do garde dalo... Pak to koupil někdo kdo o tom nic neví a nějakou dobu jezdil s představou, že vzádu má vlečenou zadní nápravu eMkovou s 5q... a tak to taky prodal...





To co má Asoky vzádu je normální eMková náprava ze škody 125, leda by zákaldem skutečně byla převodovka z rapida a přestavěná na mokré polosy. I to už jsem viděl - má to tak např. Mike na Žluťáskovi...
M tam je,.. A převodovky jsem nezkoumal kde jaký byly,. Dotyčný prodávající mi říkal že je z garde, já vím, mývaly vlečky. tak nevím asi omyl,..,
Nějak mi k sobě nesedí pár informací a k nim fotky. M nápravu vzadu vidím, je žlutá, ale 5q z garde jsem neviděl nikdy a navíc garde i rapid mají poněkud jinou zadní nápravu.


Je vidět, že na autě se maká, o tom není pochyb a to je dobře, připadá mi to jen nějaký chaotický a bez systému, vždy někde kousek.
Že já jsem sem vůbec něco psal,.. Ale co každý má něco nebo nic,.. Tak zodpovím otázky- Ty auta kolem, jsou ze servisu kde pracuji a kde si přes víkendy občas něco udělám,.. Jsem z Mostu, auto bylo dříve na pani hlášeno v Lounech,.. Na fotce rozřezané erko od MATYHO, dárce střechy a pár prkotinek,. Tacháč ukazuje si myslím + - na 5hm/h dobře, v Mostě máme měřič rychlosti a na 50kh tacháčových ukazoval 53km,. Ale nikomu to vtloukat do hlavy nebudu,.. Jj, ty klemy na pružinách jsou možná o hubu, budu se snažit zatím splašit nějaké a zkrátit.. Tod\' snad vše zodpovězeno,.
to Falcon 😀DD
No Jirko, pěkně si s tím zahýbal.A ještě bych dodal, že ta střecha je z mého původního červeného erka 🙂 Těším se až se sjedeme a vyměníme si pár informací.
už jsem viděl několikrát zlomenou pružinu u osobních aut různých značek a to bylo vše 100% sériové.





Ta spona by mohla zlomit pružinu v nejnevhodnější okamžik............taky se přimlouvám za větší ohledy na bezpečnost Tebe i okolí.
Tak přátelé, článek prošel gramatickou korekturou. Neříkám, že jsem odchytil úplně všechno, ale snad +/- hrubé chyby jsou opraveny.





Tímto si dovolím apelovat na všechny, DODRŽUJTE ALSEPOŃ ZÁKLADNÍ PRAVIDLA ČESKÉHO JAZYKA. Pokud to nevíte, doporučuji: http://www.pravidla.cz ...
Já bych orodoval za sundání hromosvodového zkracovadla pružin, jinak každej svýho štěstí strojvůdce
Z 0-100 za 12s? 🙂 To odmlžení budíků evidentně masivně zvýšilo výkon motoru, na druhou stranu lépe mít optimistický než pesimistický tachometr (a napálit to do stromu "sakra, vždyť jsem jel jenom 60..."😉
Jinak článek celkem povedený. Nějaké bližší informace o autě by nebyly? Podle značky je z našeho okresu Louny, a podle tapeců je to starší model, takže 73-76? Úpravy komentovat nebudu, to není moje parketa🙂


Copak je to ze ostatní auta na fotkách?


Přeji mnoho šťastných kilometrů
Ale no tak pánové, tady se řeší pravidla diskuze a pak se vypustí takovej článek...