30. květen 2007

Dalmatin

Rubrika: Chlazení a vytápění, Přečteno: 12496×, Komentářů: 19, Líbí se Autor: J.T.
Elektro chlazení po 101 funguje

Toto erko je původně z roku 1977, ale při povodních bylo totálně zničeno a majitel sehnal jinačí z roku 1980. Majitel na erko momentálně nemá čas, ale plány do budoucna byly: udělat nasávání na zad kapotu pro proudění vzduchu k chladiči + jinačí upevnění chadiče a 2menší el. motory.

Popis:

Motor asi 110R

Podvozek seriovka

kola 13

převodovka netušim ale kastle upravená na 5Q

topení klas. obal uvnitř Al radiator z Š120

Chlazení Š120 chladič + ventilátor z žigula či zastavy je spínán termostatem na chladiči při 85stupňů. Kvůli lepšímu odvodu tepla je odstraněna mřížka na zadním čele.

Zadní podběhy Š120

Přes zimu ventilátor nespíná stačilo to chladit. Vlétě se voda pohybuje okolo 80-85stupňů při venkovní teplotě okolo 30 se voda pohybuje k 90stupňům. Toto auto je používáno jako normální dopravní prostředek na běžné ježdění.

Další info bude.


Rubrika: Chlazení a vytápění, Přečteno: 12496×, Komentářů: 19, Líbí se Autor: J.T.
Chladeni,zaujimawa to wec mam kilo skusal som aj nasawace rozne wrtule,a pod,na jesen to xladilo s elektrikou o.k!w lete:5L bandaska wody v kufri a tak,teplota 110-115🙁 nakolko su tu wsade kopce tak des,po rowine o.k, na tych 90 stupnow,je tam R-kowy motor ide to ako pila ale hodil som tam spat wentilator s remenom,ale wentilator je len s troma lopatkami nehuci to tak a chladi,niekto to tu robil odtial to mam chcem sa mu podakowat skwely napad!!uwidim ci zozeniem olej,chladic a tak by som sa wratil spat k elektrike,je mi luto dodrgat motor po G.O,a k tomu R-kowy,takze uwideme...SKODA 4EVER
JA by som povedal este nieco o ventilatoroch ak to niekto nevie pri kupe si treba zistit kolko litrov vzduchu a za aky čas dokaže vyprodukovat. Ja mam 110 a tiež to mam na plane prerobyt tak zatim
Předchozí dva příspěvky: Pravda a taky pravda. I když... originální provedení ejektorového systému je trochu odlišný případ: a)Počítá s chlazením vzduchem chlazeného motoru, b)Nemá vůbec žádný ventilátor c)Provedení karoserie je zcela tomuto chlazení přizpůsobeno d)Podtlak za chladičem vzniká "nenuceně", je tedy nezávislý na rychlosti jízdy (protože k vytvoření podtlaku využívá výfukových plynů). Ale taky... chladil se motor 2.5L s dost vyhnaným výkonem (200k), takže možná ta myšlenka není úplně ztracená.


Jinak s tou řemenicí je to samozřejmě pravda, už jsem několika laikům (škoda-s-motorem-vzadu-kritikům) vysvětlil, že když chci motor v koloně vychladit, dám neutrál a chvilku to točím na 1500ot/min 🙂
Kdybys tam měl normálně vrtuli s řemenicí, tak tě žádné postávání v koloně nemůže absolutně rozhodit. Vychladí to v klidu na 70 stupňů. Víc mi teplota nikdy nešla a mám taky motor origo 110 R a 5q.
Taky tady nechci vypouštět nějaké chytrosti o chlazení. Jen bych rád řekl, že z vlastní zkušenosti z normálního provozu je pro přehřátí motoru nekritičtější postávání v koloně nad rozpáleným asfaltem na volnoběh. V těhle situacích žádný ejektorový princip nemůže pomoci, porotže není proudění vzduchu. Když chladící systém tohle zvládne, tak by si už měl poradit s uchlazením motoru pod zápřahem. "Závoďáky" tohle nezajímá, protože jsou určené k tomu, aby jely co nejrychleji a pořád. U nich se navíc vyjímá termostat.





Ještě dodám, že mám jiné auto (Š 130) a za 9let jsem ho neuvařil (musím zaklepat na dřevo). Nepopírám, že u 110R se to asi chová jinak.
Daves: Rozumím, ale v případě který popisuješ se řešil přívod vzduchu a úpravy karoserie PŘED chladičem. Ejektorový princip, který jsem měl na mysli, řeší úpravy a vytvoření podtlaku ZA chladičem. 🙂
Ne ty tam už byli
Já mám 80 a je stříbrná 🙂 (původně modrá)
Panstvo, mam taku megainteligentnu otazku..


Preco su vsetky erky z rocniku 80 cervne??? to vtedy kvasiny prepadli komancovia????
A já sem koupil 10ti listou vrtuli a vodní pumpu ze 136tky🙁 Takže je mi to všechno na nic??
Btw... nechci tu dělat chytrého, ale tohle už se tu řešilo tak čtyři roky zpět. Někdo se tím zabýval a zjistil, že někde na pomezí 90-110 km v hodině vzniká vzadu podtlak. Proto se podlaha před chladičem zvedá do poloviny chladiče a půl saje vrchem a půl spodem. Stejně tak známý fakt je, že vrtule se třemi obrovskými lopatkami má daleko vyšší výkon než vrtule s dvaceti mrňavými. Stejně tak laborace s vodní pumpou, trhání vody a podobné nesmysly. Honit vodu v okruhu rychle nemá smysl, motor nestačí efektivně předat teplo a v chladiči se nestačí efektivně teplo odvést 🙂
Našel jsem jeden článek na Tatra webu, původní přetisk s nákresem funkce ejektorového chlazení (mimochodem, nikde jinde na internetu to není, jen se o tom píše, ale nikdo to nevysvětlí). Potvrdil mou doměnku (coby aerodynamikou ve fyzice nepolíbeného - blíže jsem se seznámil jen se statikou, kinetikou a termodynamikou), že nasávaný vzduch za chladič (když to vezmeme po směru jízdy) vytvoří před chladící soustavou podtlak, který zvýší množství proudícího vzduchu.


Teoreticky tedy, pokud by se vytvořilo aerodynamicky efektivní sání vzduchu na zadní kapotu, vedoucí do motorového prostoru, a vyřešil se větší odvod teplého vzduchu v zadním čele nebo pod autem, mohlo by to jít 🙂
Falcon : O tom co píšeš uvažuju již dlouho, totiž jestli problémy s chlazením eRka, které kila ve velké většině neznají, není způsobenou aerodynamikou (totiž obtékáním vzduchu okolo zadních nasávacích kapes).


Měli jsme v rodině eRka dvě, jedno stále vařilo, druhé je problém ohřát. V nejparnějším létě, když v něm nebyl termostat se obtížně ohřívalo na provozní teplotu.


Má na zadní haubně křídlo, které podle mne možná mění proudění vzduchu


okolo zadní části vozu
Petkar: no nedostal jsem se pod auto a nesundával kolo, ale bude to asi navařené jak je ta zadní výztuha tak to nepůjde klas. podběh ale bude pokračovat jak 120cka. Nad touto úpravou jsem s otcem už dlouho uvažoval ještě než bylo erko.


Falcon: toto chlazení funguje podle majitele ale základ musí být olej.chladič jinak to nebude stíhat. a říkal že to zkoušel i bez zadních mřížek a udělal jsi nasávače a do 20stupňů se ventilátor spínal občas .
Doporučuji pořádně prohlédnout fotky, docela mě zaujala úprava zadních podběhů ala Škoda 120... To teda nevím, jestli je origo, ale asi ne...
Vida, další pokus o průlom v oblasti výzkumu chlazení eRka elektrickým větrákem 🙂 Jsem zvědav na detailní popis, až dojde na výsledky.


Zrovna včera jsem nad tím přemýšlel; lidi už vyzkoušeli mnoho cest - výkonnější větráky, dva chladiče, topení coby přídavný chladič apod., ale ani jedna zatím nebyla ta optimální. Co když ale odpověď je jinde, konkrétně v aerodynamice? Ta nasávací kapsa, co tu vede až do motorového prostoru za chladič mě utvrzuje v myšlence, že je možná nutné nejprve vytvořit za jízdy podtlak v motorovém prostoru; je možné, že je to možné 🙂 Za předpokladu silné úpravy zadní kapoty a možná zadního čela.
Co k tomu říct.....hezký ventilový víko


jinak mi článek nic neříká
docela huste zastaveno chlazeni,uz sem videl hodne uprav chlazeni,ale todle je nejoriginalni,pozdrav upravci.

Warning: Undefined array key "s_article" in /data/web/virtuals/277612/virtual/www/article.inc on line 253