7. leden 2004

Mírova Škoda 100L

Rubrika: Hundrtky a Litrovky, Přečteno: 11343×, Komentářů: 39, Líbí se Autor: RST

Jak to začalo.

Začalo to v roce 1973, kdy byla bílá "stovečka" zakoupena mým otcem za 47.000 Kč. Jelikož je otec velmi pečlivý, v roce 1975 poprvé sundal blatníky a dveře a vše jaksepatří ošetřil. Díky tomu vydržela jezdit bez problémů do roku 1985, kdy byly poprvé vyměněny všechny blatníky a přední čelo. Byla generálkovaná i přední náprava a ošetřen spodek vozu. Těchto prací jsem se účastnil i já, i když jsem asi více překážel, než byl k užitku. Po 125 tis. km prošel motor vozu generální opravou, to už jsem se aktivně zapojoval do rozebírání i montáže (rok 1991).

Generální oprava karoserie

Zlomovým momentem byl rok 1997, kdy si otec pořídil moderní západní vůz Renault a "škůdka" byla moje. Ovšem jakmile začala sestra pracovat, každý den jezdila do práce a auto začalo postupně kvést. Naštěstí moderní vozy z Francie naši rodinu přitahují a sestra si zakoupila Peugeot diesel aby jezdila levněji a komfortněji a konečně bylo auto jenom moje.

První rok nebyl čas, finance a chuť, ale začátkem léta 2001 to začalo. Kamarád autolakýrník mě přesvědčil, já hned na první inzerát sehnal blatníky a přední čelo, zadní čelo jsem dostal za děkuji, stejně jako spoustu dalších drobností. Auto jsem celé odstrojil a vyspravil poškozená místa, natřel jsem i spodek za pomoci autokolébky. Všechno jsem pak vybrousil a připravil pod lak. Také nárazníky prošly renovací. Nové pochromování jsem díky finanční náročnosti zavrhl a nechal jsem původní chrom pouze navrchu a spodek nárazníku je nastříkán vypalovací stříbřenkou a celé je to přelakováno a vypadá to moc pěkně a hlavně je to daleko levnější (400 Kč). Také kola jsem nechal opískovat a také nastříkat práškovou vypalovací barvou (200 Kč/kus). Dále jsem vyndal prosezená přední sedadla a namontoval jsem sedačky z bouraného Nisana a sehnal jsem také samo navíjecí pasy. Auto jsme lakovali vzhledem k mým finančním možnostem v prázdné hasičské zbrojnici. Nejprve plničem, po přebroušení akrylátem - odstín 1061. Při olepování a broušení mě velmi pomohli mí kamarádi, bez kterých bychom to za víkend neudělali. Za dva dni jsem auto komplet nastrojil, což je oproti rozebírání velmi příjemná práce. Pak už jen doladit maličkosti - teklo do kufru a kolem řidičových dveří a hurá na silnici.

Zástavba motoru š 120

Koho by ale uspokojoval motor o výkonu 33 kW, který jen ztuha stačí dnešnímu provozu, i když spotřeba nebyla nikterak dramatická. Všechny stránky o tuningu Škodovek jsem měl důkladně prostudované a už už jsem se připravoval na vlastní úpravy motoru (hlava, vačka, objem 1100) až jsem zajel raději na konzultaci do Mechanické dílny pana Koláře, který se zabývá úpravami motorů. Po konzultaci bylo jasno. Vzhledem k menší pořizovací ceně a vyšší dostupnosti bylo rozhodnuto o motoru š120. Ten jsem do šroubečku rozebral, vyčistil a odvezl do dílny. Totiž bez potřebného vybavení a hlavně zkušeností nemá smysl doma něco zkoušet pouze podle knížek - tvarování kanálů atd. Motor mě tedy v dílně celý složily, já jsem pouze provedl montáž rozdělovače z Favoritu, který jsem již měl ve starém motoru, benzínového čerpadla a příslušenství (větrák, alternátor atd.). Bohužel díky nedorozumění nemám zalisovaná tvrdá sedla ventilů pro provoz na bezolovnatý benzín.

Dlouho jsem uvažoval o zástavbě pětistupňové převodovky, ale nedostatek kuráže a hlavně peněz mě přinutil pouze k výměně převodovky za rychlejší se stálým převodem 4,22 namísto dosavadních 4,44. Při té příležitosti jsem vyměnil i zadní podélná ramena. Celou výměnu pohonné jednotky včetně ošetření "kapes", výměny lanovodů a generálky zadních brzd, jsem za vydatné pomoci mého otce stihl za tři víkendy.

Technické parametry vozu:

Motor:

  • vrtání/zdvih - 72,4/72 mm
  • zdvihový objem 1185 cm3
  • mazání předěláno na plnoprůtokové
  • odlehčený setrvačník
  • vačka 260°/260°
  • karburátor SEDR 32

Hlava motoru

  • kompresní poměr 10,7:1, upravené spalovací prostory, slícované sací a výfukové potrubí
  • kanály - upravený tvar a průměr, vyleštěné
  • ventily - výfukové 29 mm, sací 32 mm
  • gufera na ventilech
  • zapalování - elektronické z Favorita, upravená charakteristika rozdělovače, silikonové zapalovací kabely Bosch (na fotkách ještě měděné)
  • svíčky LX 15 TC-1
  • alternátor 12V/35A

Spojka a převodovka:

  • spojka O 190 mm s talířovou pružinou
  • převodovka čtyřstupňová, stálý převod 4,22
  • kola - 165/70 - 14 na originál plecháčích

Karosérie a interiér:

  • vše originál, pouze přední sedačky z bouraného Nisanu, samonavíjecí pásy, otáčkoměr (Konrád, 52 mm)

Jízdní výkony:

  • I. převodový stupeň - slouží k uvedení vozidla do pohybu
  • II. převodový stupeň - 80 km/h při 6500 ot./min.
  • III. převodový stupeň - 120 km/h při 6500 ot./min.
  • IV. převodový stupeň - zatím jsem vyzkoušel 150 km/h při asi 5500 ot/min

Motor zatím šetřím, je v záběhu, ale vyzkoušet jsem to musel.

Spotřeba - zatím pořádně neměřena, ale při rozumné jízdě očekávám lehce přes 6 l/100km.

Plány do budoucna

Chtěl bych ve zdraví najet co nejvíce kilometrů a na silnicích potkávat podobné nadšence v překrásných vozech Škoda.

Míra


Rubrika: Hundrtky a Litrovky, Přečteno: 11343×, Komentářů: 39, Líbí se Autor: RST
To: Wlken - Přerazit čísla, ono ty motory jsou dosti podobné. V budoucnu uvažuju také o 120 cítkovém motoru.
moc pěkná stovecka...tak at dobre jezdi a tech nadsencu at potkavate spolecne co nejvice🙂
Nazdarek, potreboval bych novy voditka ventilu a tak me napadlo, ze bys mohl udelat reklamu tomu panu Kolarovi, ktery ti delal motor. Nejak nemuzu nikoho sehnat a on by to urcite zvladnul. Napis mi na nej nejakej telefon apod. Dik Libor.
Mám dotázek: Je k něčemu rozdělovač z fáčka? Krom toho když je namontovanej ve fáčku, samosébně. Spíš teda myslim, jestli má oproti klasickýmu stovkovýmu rozdělovačovi nějaký výhody. Díky
Minulý týden jsem byl na technické a s motorem to prošlo zcela hladce. Na emisích jsem mu řekl, ať napíše údaje jako jsou na stovce, naměřené hodnoty byly v pořádku. Na samotné technické to prošlo naprosto v pohodě. Na motoru mám již za 2,5 roku najeto 48 000 km. Šlape skvěle, jen jsem musel přidat pod těsnění hlavy jeden kroužek, pořád mizela voda (tou dobou bylo najeto cca 40 000 km). Už mám naměřenou i maximálku, podle tachometru to jede 155 km/h, takže reálně to vidím na 140 - 145 km/h. Vzhledem k neupravenému podvozku je to ale naprosto nevhodná rychlost. Na pěkné silnici jedu 100 - 130 km/h. Teď v létě jezdím za 5,8 l/100 km, většinou mě to alenikdo nevěří🙁.
Minulý týden jsem byl na technické a s motorem to prošlo zcela hladce. Na emisích jsem mu řekl, ať napíše údaje jako jsou na stovce, naměřené hodnoty byly v pořádku. Na samotné technické to prošlo naprosto v pohodě. Na motoru mám již za 2,5 roku najeto 48 000 km. Šlape skvěle, jen jsem musel přidat pod těsnění hlavy jeden kroužek, pořád mizela voda (tou dobou bylo najeto cca 40 000 km). Už mám naměřenou i maximálku, podle tachometru to jede 155 km/h, takže reálně to vidím na 140 - 145 km/h. Vzhledem k neupravenému podvozku je to ale naprosto nevhodná rychlost. Na pěkné silnici jedu 100 - 130 km/h. Teď v létě jezdím za 5,8 l/100 km, většinou mě to alenikdo nevěří🙁.
Ahoj,chtěl bych vědět jak jsivyřešil montáž motoru ze stodvacítky po legislativní stránce...Povolí mi tuto přestavbu na inspektorátě?
Máš moc hezkou stovečku, jen co je pravda. Taky jsme koupili stovečku, po prvním majiteli a má taky nějaké kosmetické vady, ale na jaře se do ní pustim. Jen tak dál.
Cus, blahorecim takovejm nadsencum jako jsi Ty, cest tvy trpelivosti! Nemel bys prosim Te planek nebo navod jak dostat autoradio do stovecky? Dik marekbuble@seznam.cz
Zdravim Ta.Ta tvoja skodovica je fakt sila.Chcem sa ta spytat ci nevies z coho by som mohol urobit predny spoiler na moju S100.Nemas nahodou nejaky planik na stavbu toho spoileru.A este jedna malickost.Ty tam mas motor S120.Ako to bolo s technickym preukazom?Bolo treba nieco prepisovat?Odpis prosim Ta.Maj sa. avner@post.sk
Prosím rado,odkaz cokoli jak dát do S 100L autorádio.


Děkuji Dan M


2600@centrum.cz
No,záleží jak s kterým🙂.Teď jsem nutně potřeboval přibližovadlo se zahrádkou.Nejdřív jsem chtěl v rychlosti zprovoznit Evelínku (éro),ale paxe mně naskytla š110 za závratných 2500 Kč .U tý jsem jen vyměnil spojovačku řízení s čepama a kola (za ty samý,co máš ty) a už jezdím.Takže Hundrtku (v dost slušným stavu,kromě laku) mám v pohodě.Ale erko se stále průběžně vyvařuje a renovuje (podle času a peněz).Dík za optání.


Pajk.





PS:S tím ukecáváním,si to taky nějak takhle představuju🙂:-)
Pajkovi - Co na to rikaji policajti nevim, staveli me asi 3 x od te doby, ale nic nerikali, ani me auto vubec neoblezli. Myslim, ze technicak me za to nevezmou a holt budu chvili kecat cosi o bezpecnosti a ruzne dalsi pohadky a ono to nejak dopadne 🙂)). Mimochodem, Pajku, jak ty jsi daleko s tvym priblizovadlem?
Cau miro tva skodarna je super taky mam bilou jak ty kazdy ji obdivuje tez ji davam po technicke strance do hromady chci se zeptat jestli muzu dat na s120motor stovkovy svody na vyfuk.Nekdo me rika ze ne at si sezenu 110 skoda jenze ty to maj stejny jen velmi malo vozu110 melo dvoukomorovy svod tak me porad nebo mas jiny svody k vyfuku?Muj Email:Lademan@seznam.cz
Co říkají policajti na tyhle pneu?Máš je zapsaný v TP?Já je mám na šáde taky,ale když jsem vznesl dotaz na škoda auto,tak mně je odmítli uznat s obvyklými kecy typu "nesouhlasíme,protože tyto pneu nebyly vyzkoušeny a ověřeny naší zkušebnou....bla,bla"
Taky se chystám otci zrekonstruovat jeho zachovalou Š100. Je někde ke stažení originální škodovácky katalog ND. Mám možnost koupit spoustu nových dílů za dobrou cenu, ale nevyznám se v označení. radas@centrum.cz
Dobrý den, je mi 14 let.Moc se zajímám o vozy Š100.Kolik by prosím stála celá ta rekonstrukce, jak jste provedl Vy?Předem moc děkuji za opověď na můj e-mail:juranek.n@tiscali.cz
Je to fat moc pěkný článek, ale chtěl jsem se zeptat kolik tak stojí tahle paráda. Máte tam sice nějaké ceny,ale opravdu by mne zajímalo kolik bych si měl připravit na něco podobného, protože jájsem fakt fanda do 100vek. Předem moc děkuju za odpověď. Můj mejl je: benik1984@centrum.cz
Ahoj jsem žák 9.a v zš postřelmov.Líbí se mi auta značky škoda 100L.110L,110LS,110R,1203,FELICIE,OCTÁVIE ATD.tAM JAK STO VYMNĚNIL TO BYLO FAKT DOBRÝ .DÍKY NAPIŠTE DJLEBKA@SEZNAM.CZ DÍKY MARTIN-ŠKODOFIL-
Vencovi: Delal me to ten motorar - asi dve podlozky pod podtlakovou regulaci a jine pruzinky. Byl jsem s tim i ve Kbelich v Palu, charakteristika je trochu jina nez by mela byt, ale pry by se musela vymenit hridel rozdelovace za stodvacitkouvou - ja jsem spokojenej s tim co tam mam, beha to moc pekne.
Prosim tě,kdo ti přeprogramovával charakteristiku rozdělovače z fáva na vostřejší vačku?Díky zo odpověď.
To Marvin: Blok motoru jinej nepotrebujes. Navod ti ale nedam, protoze ja jsem to nedelal. Urcite to neudelas doma na koleni.
Zdar! Jsem rovnez majitelem tohoto krasneho vozu. Prace, kterou jsi si se svoji skodovenkou dal, ceka ted i me. Chtel jsem se zeptat, na kolik te renovace (bez motoru, to jeste pocka) prisla? Jsem taky z KT a doufam, ze Tvoje kraska bude dlouho zdobit nase silnice. Je fakt dost pekna.
Cau Miro, taky bych potreboval prejit na plnoprutokovej cistic oleje. Jde to nejak, aniz bych musel menit blok motoru za stodvacitkovej? Napis mi prosim Te presnej navod. Diky, Marvin
To: Hypo. Uprava motoru trvala asi 2 mesice (leden, unor), ja jsem moc nespechal, protoze nemam vytapenou garaz. Uprava stala cca 15.000 Kc. V tom je zapocitany vybrus, brouseni kliky, vacku jsem mel svoji od Hrncire, nabizi to porad nekde na strankach za 1600 Kc. Kdyz pripocitam porizeni stareho motoru s120, zanovniho SEDRu, ramen a silentbloku, dostanem se na 20 tisic. Ale musim rict, ze si to na sebe docela rychle vydela, kdyz se jezdi rozumne, tak to zere o 1-2 l/100 km mene nez stovka.
Cau Miro, to je presne dle meho gusta. Zvenku vypada civilne, ale pod kapotou "vostrej" motor. A ta bila barva... no nadhera. Gratuluji! Zavidim! A jak!!!


Mam dotaz: Kolik stala uprava motoru, jak dlouho trvala, nedal bys sem kontakt na p. Kolare? Dik, H.
Nadšenec zdraví nadšence !!


Noo a musím teda říct,že mi spadla čelist po shlédnutí Vašich fotek .Vlastní taky "kilečko".Mám ji po dědovi(děda ještě zaplat pánbů se drží pevného zdraví,ale pokročilý věk mu nedovolí jezdit) a nedám na ní dopustit.A teda myslel jsem si,že je v doost dobrým stavu,ale na tu Vaši se nechitá.


Ten motor je fakt "vykrmenej" a srdíčko v hrudi poskočilo,že je něco takového možné.


Škoda,že ještě nemám naskenovanou fotku ty svý.Ale až budu mít určitě se taky pochlubím 🙂





Tak hodně štastních dní a bezporuchových kilometrů přeje


G.S.Beart (gsb@volny.cz)
To Mick: Sel bych hned, ale nevim kam - jenom pres kola, vyndavat ho nebudu. Original s120 ma 38kW, 50 by tam byt mohlo. Jestli znas z Prahy nahoru na Cukrak, smer Pribram, tak 130 bez problemu, ale byl provoz tak to nebylo ono a pocitam ze 140 by to ukazalo [4-kvalt]. Ale co me prekvapuje je spotreba, pri jizde kolem 100 km/h si to vezme 6, jednou jsem mel i 5.8l/100km. To ale pri rozjezdech nevytacim kvalty na doraz. Kdyz se poradne "svezu" tak tam pade tak 10-12, ale rallye jsem nejezdil tak to je jen odhad.
Pujdes s tim motorem na brzdu? Jak ho odhadujes?
Máslo
Velice podařený kousek, líbí se mi moc.
Míro máš to hezký, tak ať ti to jezdí. Jsem rád, že ti táhlo pomohlo.
Fakt pěknej kousek doufám ,že Ti dlouho vydrží.
Je to fakt radost, dobrá práce - doufám, že tak za čtvrt roku taky vyjedu!
Je to pěkný chlape... škoda jen že to tak nevypadá furt, mě stačí že vyjedu ze zahrady na silnici a je to celý zaprášený, neb ta vrtule zvedá prach a pod eRkem se dělá vír prachu 🙂)) nebo spíš 🙁((


Pak už to neni takový nablejskaný 🙂


Ale moc pěkný, dobrej hračička 🙂
To Lada. Promin, ale zapomel jsem zminit, zes me poslal to tahlo na plyn, nevim jestli bych ted jezdil.
Nejhezčí hundrtka co jsem kdy viděl!
Vypada dost dobre, akorat me osobne se vic libi stovecky na 13" plachacich. ale jinak dost gut. obas take uvazuju o vymene prevodovky toho 4kval 4,22. mam taky kila (v klatovech sem byl se svetle modrym na bilejch 13" s klatovskou SPZ).
Tady se nějak popletly kometnáře od jinýho auta (vapadá to na Stanleyho Berušku).


Tohle auto jsem viděl na srazu v Klatovech. Paráda. Míro jen tak dál. Víc a houšť takových nadšenců jako ty. Stovka sice není eRko, ale má taky něco do sebe.