7. červen 2007

Dráček

Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 10207×, Komentářů: 31, Líbí se Autor: Nathaniel
Konečně mé eRko

Jako pětiletý capart jsem se zamiloval do Rapida, tehdy jsem mu ale říkal Turbo, stejně jako všem ostatním kupé se splývavou zádí. Takže Rapid se řadil po bok 911, Lamborghini a dalších krasavců z říše snů.. V patnácti letech jsem na internetu objevil články a fotografie o Škodě 130RS. Nemohlo následovat nic jiného, než že jsem se zamiloval znovu, tentokrát více:-) Ve škole jsem se svým kamarádem spřádal plány na "vytrhání zadních sedaček a polstrování", instalaci laminátových blatníků, ladění motoru atd..sami víte nejlépe.

Jenže jak jsem tak brouzdal vstoupil jsem i na tyto stránky, nejprve jsem nejvíce hltal články o eR ala 130RS a vytuněných vozech až jsem skončil s názorem, že to auto je vlastně krásné i bez úprav. Tak začalo třetí a já věřím, že poslední období. Hltání článků a shánění obrázků originálních eRek.

Asi jsem byl tím vyprávěním o Škodovce tak otravný, že jsem ji dostal k 20. narozeninám. Nedokážu si představit lepší dárek-co je víc než splněný sen? Tímto bych chtěl poděkovat rodičům za pořízení Dráčka:-) Trochu mě mrzelo, že nebudu to vysněné auto shánět sám, ale na druhou stranu jsem se tím vyhnul chybě, kterou udělalo také dost z vás, totiž, že bych vzal první co by mi přišlo pod ruku, takže místo radosti bych si s autem pořídil hromadu starostí.

Můj (to zní hezky:-)) červený Dráček je r.v. 1974. Originální motor i čtyřstupňová převodovka. Zatím se zdá být bez rezu- prý byl před třemi lety na laku a měl by být vyvařený. Podběhy, dno kufru a spoje skeletu a blatníků jsou ok. Chromované nárazníky jsou jak včera přivezené z mototechny;-) Jezdím s ním teprve od 21.4.07 a už mě nebaví řídit nová auta-je to nuda:-)

První co jsem udělal, byla odinstalace rádia a jakési pochybné dvojlinky vedoucí k ješte pochybnějším reproduktorům. Po uvolnění reproduktorů mě čekalo překvapení- příčka dveří je přestřižená asi nůžkami na plech nebo uštípaná stípačkami:-( Raději jsem tam reproduktory nechal a budu se tím zabývat až se rozhodnu co s čalouněním, zatím je tam koberec.

Jako druhou mouchu jsem potřeboval vychytat řazení. auto dlouho stálo a řadící páka byla zatuhlá a to pekelně. Požitku z jízdy určitě nepřidá, když se musíte s řadící pákou přetahovat o každý stupeň. Naštěstí stačilo jen vyndat kulisu řazení, očistit ji a namazat. Teď řadí naprosto hladce. Další nepříjemností bylo drnčení krytu táhla řazení. Vyrobil jsem gumové těsnění po obvodu a slyším jen motor, takže mi ani nevadí chybějící rádio, protože čtyři válce hrají ten nejkrásnější koncert:-)

Tak tady je dráček focený 22.4.

Dalším problémem je nepravidelný chod na volnoběh. Já říkám, že to je podle toho, jak se auto vyspí. Jednou zajede celou trasu od domu k Natálce(přítelkyně;-))naprosto v pohodě bez jakéhokoliv škobrtnutí na křižovatce, jindy nedrží na volnoběh, ani když je motor zahřátý na provozní teplotu. Při dojetí na křižovatku a zastavení prostě zhasne, ale chytí na poprvé i bez sytiče. Řeším to tím, že před zastavením pustím sytič(většinou stačí jen malinko, motor pak točí 2000). Karburátor je EDSR ze stodvacítky, přesný typ napíšu až budu sundavat sání(uspěchal jsem natírání a udělaly se mi na něm fleky:-().

Tady jsou další foto. Až na autě zas něco spáchám, přídám další.

ozdobná lišta, interiér, spaní:-)

motor před zásahem

zástěrky a motor po zásahu:-)

Takže prvotní nadšení mě neopustilo až do zimy 2007, auto od dubna do konce října jezdilo tak jak je výše. Při všelijakých možných i nemožných gymnastických cvicích v autě, okolo auta i pod ním jsem si všiml, že přední nápravnice se odebrala do věčných lovišť. Ze spodu tam už vlastně žádný plech nebyl, můj holý palec se do ní bořil jak do másla. Takže program na zimu a jaro byl jasný. Sehnat přední nápravu.

Při jednom takovém výletě na letiště u Března, nebo Všehrd,podle toho jak se na to díváte:-) za mnou přisla starší paní, která tam byla vyzkoušet nový vůz, že prý měla eRko, že to bylo krásné auto atd... a že má v garáži nějaké díly. To byl tak konec srpna 07. Zkrátka a dobře garáž jsme jí v podstatě vyklidili, za 1500,- jsem dostal oboje dveře na eRko, převodovku, zadní ramena a poloosy i s bubny a ty byly dokonce 4x, komplet přední nápravu včetně převodky, zcela nový rozvodový řetěz i s krabičkou, novou řadící páku, spouštěč a spoustu drobností.

Náprava od této paní šla na opískování, ale bohužel se ukázalo, že je nápravnice prorezlá u otvoru na tlumiče. Ramena byla dobrá. Jal jsem se tedy shánět novou nápravnici. To se mi nakonec podařilo. Sehnal jsem tedy zcela novou nápravnici, tlumiče, čepy a excentry- ty ještě zalité ve vosku. Přes zimu auto stálo pod přístřeškem, který jsme s tátou dodělali a nic se na něm nedělalo, protože pod bodem mrazu se do prstů špatně uchopují matky a ledové nářadí..

V březnu jsem pociťoval velmi silné abstinenční příznaky a začal jsem auto oživovat.

Odsát olej z válců, svíčky, nabít baterii, zapojit a nastartovat. Jenže po připojení baterie a otočení klíčkem se sice rozsvítily kontrolky, ale při startování nevydalo auto ani hlásku, kromě jednoho kovového cvaknutí. Při druhém otočení klíčkem už nesvítily ani ty kontrolky. Takže jsem špatně nabil baterku, nebo je pokažená, protože jsem jí nechal stát ve sklepě. Takhle jsem ještě dvakrát nabil baterku a po zapojení nesvítily ani ty kontrolky, startování přes kabely k ničemu, opět ani kontrolky nechtěly ožít.

Táta přivezl kamaráda a dumali jsme:-D Napadlo ho jestli to není spouštěč. Shodou okolností si ode mě děda v létě bral dva spouštěče, protože mu odešel v jeho 120ce. Nakonec si sehnal nějaký nový a ty moje dva zrepasoval, takže byly na tuty funkční. Takže ano přiznávám tu strašnou hanebnost, mám tam teď spouštěč ze 120:-D Když jsem ho přivezl, vlezl pod auto a namontil ho tam, měl jsem problém s kabely, nějak jsem nevěděl kam s ním, jeden mi tam zbýval na dva vývody. Na podruhé se zadařilo a kontrolky svítí, otočí se klíčkem a motor naskočí.

Toto zprovoznění bylo potřebné i proto aby auto mohlo odjet do dílny, kde mu implantují nápravu. Do dílny jsme ho přivezli i s dlouhým seznamem na co všechno by se měl podívat odborník. Největší vítr mám z elektriky. Když auto jelo se zapnutými světly a hodil se třeba blinkr, blikala s ním kontrolka nedobíjení, když se nedej bože zapnul větrák, svítila pořád, ne úplně jasně jako při startu, jen tam tak švitořila jak uhasínající plamínek. Přes den byste si toho ani nevšimli, v noci ale ano. Takže pán si ho v dílně nadšeně převzal (tak nadšený už nebyl když mi ho předával:-D), koukl na seznam a že to bude v pohodě a do týdne.

Mistr nebyl nadšený, protože v elektrice prý sem tam chyběly kostry, sem tam byl nějaký drát nevedoucí nikam.. No dovedu si představit jeho obličej, když se v tom musel hrabat. Náprava byla na místě, nové kotouče a destičky, seřízena geometrie a světlomety. Už nikdy více problémy s nedobíjením.

Budík tlaku oleje se ke spolupráci přivést nepodařilo. Při studeném motoru ukazoval cca tolik kolik točil motor, po zahřátí klesne ručička téměř na nulu a odlepí se jen ve vysokých otáčkách 4500 a víc. Chyba není prý žádná ani v manometru, ani v motoru, ten normálně maže. Pak mám zjištěno, že otáčkoměr ukazuje o 200 otáček více než motor skutečně točí.

A začalo se opět jezdit. Další problém- převodka. Opět shánění a nákup úplně nové za hoodně mastný peníz. Druhý den už byla na autě a reakce auta jsou úplně někde jinde. Takže na jaře 08 se pořešila přední náprava k naprosté spokojenosti.

Přední náprava s dírou a nová

A abych nezapomněl, při výměně nemrznoucí chladící kapaliny za vodu mi z chladiče také tekla tekutina zbarvená stejně jako když jsem jí tam naléval. Já jen, že tu kdysi někdo zakládal v diskuzi takovéto téma:-D

Červen a červenec 2008

Co mám eRko tak průběžně nakupuji kde co. Sem tam něco z auta uloupnu abych to rozebral, očistil, složil a dal zpět. Trochu jsem poladil interier, motorový a zavazadlový prostor..

Rally volant je o mnoho hezčí než ta náhražka kroutidla co tam byla

Nemohl jsem si pomoct a dal jsem si chromované obroučky budíků..

Prostě takhle je to lepší

Sedadla jsou látková, látková také zůstanou, ale musí se šetřit na čalouníka. Koženka na zadní straně a bocích je perfektní jen látka podlehla zkáze.

kufr, látková sedadla

Snažil jsem se nějakým způsobem zkulturnit motor co se vizuální stránky týče. Co se týče jízdních výkonů ladit se nebude nic, spokojenost..

eVo I :-D

A toto je evoluce, která zatím zůstává

Filtrbox zůstane stříbrný, ale věnec větráku půjde zpátky do černé včetně sahary a chladiče. To bude až koupím stovkový chladič. Na jeho koupi nespěchám, protože jestli něco na autě funguje od začátku perfektně, je to chlazení.

Mé hrátky s barvou

Tak jsme se prokousali až ke konci července. Přípravy na HG08 vrcholí, potřebuji koupit pneumatiky a dát disky do práškové lakovny, naleštit auto a připravit ho na dlouhou cestu a to vše 14 dní před odjezdem na HG. Z toho je jediné východisko- odletět s přítelkyní do Španělska last minute aneb nechej starosti doma. Po návratu z velmi vydařené dovolené nezbývá už ani týden do HG. Peníze nejsou už vůbec takže komaxit se nekoná, jen sprej na disky za 200,-. Nedělám si iluze, že je to nějaký zázrak, ale kamarád ho použil a drží mu dvě zimy, tak snad trochu parády nadělají a hlavně za ty peníze..

Pneumatiky jsem si koupil Barum Brillantis 155/65 R14 a jsem spokojen, nejezdím žádné rally.

14"

Srpen 2008

Aneb ve znamení Hundertgangu.. Díky dovolené a čachrům s disky auto stálo v podstatě tři týdny. Projel jsem ho až den před odjezdem na HG. A hned problém.. Opět nedrží volnoběh. říkal jsem si, že to zas zmizí jako dřív tím, že bude jezdit. Celou cestu do Poděbrad jsem musel na křižovatky jen se sytičem. V pátek příjezd, vyzvednutí instrukcí a mikin a nakonec rozbití stanu. V sobotu byla spanilá jízda a bohužel stále přetrvával problém s volnoběhem. Já stále doufal, že se umoudří. Jelikož se spanilá jízda jela vskutku spanilou rychlostí 0,00nic km/h a často se stavělo, tak jsem si ji moc neužil, protože jsem pravou rukou ovládal kromě fofrklacku i sytič.

Po obědě při startu orientačního závodu jsem se dočkal.. Auto usoudilo, že bylo dost trucování za dlouhou odstávku a AOS jsme si opravdu užili:-) Takovéhle odstraňování závad se mi líbí...jdu na oběd, přijdu a vše šlape jak má. Ne jako Petkar a další, kteří sundávali víka karburátorů, dumali nad tím a stejně strojům nedomluvili:-) Takže od startu AOS až po nedělní podvečerní příjezd do Chomutova bylo vše ok. HG mě i přítelkyni nadchl a příští rok tam musíme zas.

Hundertgang 2008

Vysmátý Jarda.r:-)

Září 2008

Po HG jsem sehnal chromovaná zrcátka, lištu na přední čelo a správné kryty zadních světel.

Zrcátka

Kryty zadních světel se svislým pruhováním světla zpátečky, lišta

Prababička a vnučka na letišti

Současný a budoucí karburátor

Rok 2009

Tento rok byl opět ve znamení oprav. Tentokrát jsem se zaměřil na zadní část podvozku. Jsou tedy nové silentbloky vzpěr zadních poloos, nové zadní tlumiče a domečky vzpěr byly zavařeny. Výměněna byla také spojka a rozebrána převodovka. Teď se řadí hladce. Dále byl vyměněn věnec setrvačníku. Jízdní vlastnosti se výrazně zlepšily a celkový požitek z jízdy je i díky rozborce převodovky úplně někde jinde.

Práce provedené v roce 2009

Na jaře jsem vyměnil chladič z MB za stovkový. Dále jsem konečně získal štítek na zadní kapotu, není sice jako nový, ale také byl za podstatně menší peníz a i se zadní kapotou. Na zadním čele přibyla hliníková lišta a nové paraboly. V srpnu jsme se s přítelkyní podruhé zúčastnili Hundertgangu. Opět se jednalo o skvělou akci se spoustou zábavy. Tento podnik je pro mě vlastně uzavřením sezóny. Po něm už jen sháním co mi na HG chybělo a spřádám plány jak to do příštího srazu vylepšit..

Výměna chladiče

Zadní čelo a jeho "vylepšení"

Na Aukru jsem ukořistil fungl nové výfukové potrubí a Ronelt dodal výfuk na začátku roku 2010. V zimních měsících jsem se pověnoval volantu a pokusil jsem se o jeho očalounění. Nejsem příliš trpělivý a tak jsem se do čalounění volantu pustil i přes zlomeninu pravé ruky. Kvalitě provedení to sice nepomohlo, ale kolik rallye volantů si očalounili jejich majitelé se zlomeninou..:D

Původní a nový volant

Duben 2010

Na rozdíl od předchozích let jsem toto jaro nemusel řešit žádné problémy. Takže po výměně oleje a nemrznoucí směsi za destilku jen užívám jízdy.

Erko dostalo nově očalouněná sedadla. Koženka byla ponechána původní. Vzhledem ke katastrofálnímu stavu látkového čalounění jsme přistoupili k výměně látky. Nově vytvarovány byly také prosezené sedáky. Z této úpravy mám velikou radost, vzhledu interiéru velice prospěla.

Stav v dubnu 2010

Na konec zkouškového období a složení státních závěrečných zkoušek, ve sklepě čekají mimo výfukového potrubí a výfuku, nová táhla stěračů, stěrače, chromované trysky ostřikovačů, eRkový ukazatel teploty chladící kapaliny a karburátor DDSR. Jelikož nemohu sehnat eR filtrbox pro karburátor DDSR, upravím alespoň stávající. Přijde o nožičku a dostane kladívkovou modrou. Dále budou vyměněny opletené hadice od nádržky s brzdovkou k válcům spojky a brzdy kvůli prosakování za EPDM hadice.

Jikov 32DDSR

Pokud by někdo mohl postrádat starší typ čalounění dveří se svislými proužky, nechť se ozve a určitě se domluvíme..

Děkuji za pozornost a doufám nashle u brzké aktualizace.


Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 10207×, Komentářů: 31, Líbí se Autor: Nathaniel
Jojo s karburátorem jsem spokojený. Tak lehounce se otevírající klapky jsem ještě v ruce neměl. Takže děkuju🙂
AAA, tak už vím, kam jsem prodal karburátor, tak ať dobře slouží!!!
Díky Jardo, z HG nezapomenu na tvou poznámku, kdy jsi stál před výjezdem na spanilou jízdu vedle nás, já nastartoval a trochu "začadil". Ty ses kouknul z okénka a povídáš: "To jezdíš na olej né?" 😉 Za nedlouho aktualizuji! A jelikož mi to říkalo víc lidí a já s nimi naprosto souhlasil, jen jsem je prostě nemohl sehnat🙂, mám na autě konečně chromovaná zrcátka!🙂
Tak jsem toto erko konečně viděl v reálu, vypadá velice pěkně, ale aby se vyrovnalo Máchalovic erkům tak do chce ještě doladit mnoho detailů🙂 Ať to jezdí🙂
Krása..To auto vypadá jako nový...Takže jestli můžu poradit a pridat se k ostatním-nech to v tomhle stavu...Na tuning apod si sežeň další nějaký v horším szavu..Přeju hodně radosti a autíčkem
Taky ti chci poblahopřát k tvému dračímu éRečku dárečku mooooooc krásný, souhlasím se všemi, určitě nechat origo! 🙂 Přeju hodně štěstí...
Jé, tohle éro jsem vídal v Prachaticích, říkal jsem si kdo je jeho majitelem. Tak teď je v Chomutově... Přeji mnoho šťastných kilometrů.
Tož pěkné to máš 🙂 s origo erkem zcela souhlasím 🙂 ale! pokud najdeš odvážné místo v garáži jedno RS se tam určo k tomuto krasavci vejde 🙂 jinak přeji hodně zdaru.... málem bych zapomněl a kilečko takyyy 🙂
Opravdová náááádhera🙂) Sdílím s tebou názor, že nějkrásnější Erko má vypadat tak, jak vyjelo z Kvasin🙂 Tak ať se Vám oběma daří a krásně jezdí!! Zdraví Michal
Radku přečetl jsem si to až pak no... omlouvám se, moje chyba.
Kdybys Jardo čet pořádně komentáře, tak píše, že je z Chomutova.
Jinak hodně šťastných kilometrů bez nehody a blbců na silnici.
Krásnej kousek a až se zbavíš těch tunerskejch počinů tak bude ještě krásnější. Vidím úseckou značku, odkud jsi? Já ze žatce.


Doufám že moje erko taky bude tak zářit jako to tvé, mam taky 74.
presne tak, Tommy ma pravdu...bud udelaj nejakej plachtovej pristresek, kde se ti plachta nebude jen tak valet po aute a budou tam profuky, nebo ji dej radeji dolu...sice auto nebudes mit zaprasene, ale kondenzuje Ti tam vlhkost a po case muze vyskocit liska...proud vzduchu urcite autu prospeje vic...🙂
pekne pekne ... zavidim ti ty narazniky ach ... hmm 🙂)))))) s tou plachtou je to pravda, vem si ze napr. prsi, nasledne vysvitne slunicko, ze zeme se voda vypari od plachtu a ta ji co? ta i pryc nepusti, takze vlastne mas auto pocelou dobu ve vlhku, i kdyz treba do nej netece. pokud ti tece, radim zakryt pouze ty mista kudy tece
Moc děkuji za pozitivní ohlasy, to moc potěší🙂 Určitě to bude origo. Volant, koberce a potahy prosím nekomentujte, určitě to není konečná podoba, takhle jsem ho dostal. Potřebuju trochu času, vždyť já se na něj ještě ani nevynadíval😉 To s tou plachtou je skutečně pravda?? Nemám možnost garážovat a do auta trochu teklo výdechy větrání, teď je to ok a nezdálo se mi "zapařené". To by mě fakt mrzelo. Pak děkuji za rozborku motoru, ušetřili jste mi čas a zároveň se omlouvám, nejsem ještě tak zběhlý škodovkář🙂 Ale blok, hlava, převodovka jsou originální. Teď se chystám na karburátor. Jsem z Chomutova, to jen pro úplnost🙂
Gratulujem k eRku... a asi dám článok prečítať rodičom, nech sa konečne naučia ako vyzerá poriadny narodeninový darček 🙂
ja sa tiez pridam...krasna, nadhera..nech sa o teba dobre stara 😉, neboj bude


{...Ja som sice vikendovy vodic, ale ked uz ide na stredu nemozem sa dockat, kedy sa v nej znova preveziem...} - ked v nej idem, tak zijem svoj sen a to je krasa...





tak vela stastia ....
Moc pěkný,teď ukáže čas jakým směrem půjdeš.Doufám,že to bude cesta k originalitě.Volant bez komentáře.Koukám,že jsi od Ústí,začíname se rozrůstat.Přeju hodně síly a chuti ke zdokonalování současného stavu.
Gratulace,je hezke a ty narazniky,mlask 🙂.tak jsi uzivej a opatruj toho dracka. 😉
oranžová je klááááááááááááásná🙂
To chce mít plachtu v rozích pěkně zvednutou a napnutou a když to dobře větrá, tak není problém.
jo a zapomnel jsem...





Pod tou plachtou neni autu vubec dobre! Sice laicky to vypada, ze snad i jo, ale vlhkost se pod plachtu dostane (dostane se vsude), ale dutiny auta uz pak nemohou vysychat!
Zdar kámo, koukám Ústecký značky, odkud si přesně?
... + vyfuk 120
eRko naozaj velmi pekne 😉





jak psal RST, staci opravdu par detailu a bude to krasny auto (teda ne, ze by ted nebylo)





Jen par poznamek:


neorigo volant, vyfukove potrubi + volant S120, rozdelovac z eMka, chladic taktez neni eR, alternator take neni eR
hezkyy chlape, jen tak dal, snaz se a uzivej si svou novou karu...a pochvala rodicum...s takovou podporou se to pak hned lip vsechno dela 🙂
Pěkné, moc pěkné...Jen pár drobností k dokonalosti a bude to jako z reklamy na erko🙂
Máš to moc pěkný, už jen doladit pár detailů a nádhera - Gratulace !!!!!
Tak já budu druhej. Auto pěkný, stačí doladit pár detailů a je to krásnej originál. Trochu mě mate výfukový potrubí, je 120.
Tak jsem první kdo bude hodnotit Tvoje auto a to tak že velmi kladně. Podle fotek vypadá nádherně. Krásnej origo kousek. Jediný co mi nedá tak je ten volant. Když už origo tak teda se vším. Ale jinak je to skutečně paráda. Velkej dík patří i rodičům. To Ti může spousta lidí závidět. Takže good luck s Tvojí novou krásnou eRkárou.