25. únor 2004

Generálka převodky hřebenového řízení

Rubrika: Kola a řízení, Přečteno: 15786×, Komentářů: 13, Líbí se Autor: Petkar
Generálka převodky hřebenového řízení ze Škody 105-130

Demontáž převodovky od zbytku nápravy

Pokud nemáme nápravu demontovanou z auta, tak jí demontujeme. Pokud je mi známo, nejde převodovka řízení demontovat s nasazenou nápravou.

Postup jak na to lze najít v každé knížce zabývající se opravou a udržbou vozů škoda 100/110, případně i 105/120 neboť rozdíly jsou opravdu minimální.

Vyšroubujeme čtyři šrouby M8x20, kterými jsou připevněné objímky držící převodovku řízení k nápravnici. Vytáhneme na každé straně závlačku a sundame matici M10x1 z hlavice řídící tyče (kulový kloub, kulák) a hlavice vytáhneme (vyklepneme) z řídících tyčí. Tím je převodovka řízení oddělena od nápravnice. Jak vypadá demontovaná převodovka řízení se spojovacími tyčemi a jejích rozkreslen podle katalogu náhradních dílů Škoda je vidět z obrázku.

Rozebrání převodovky řízení a generálka

Demontujeme hlavy řídících tyčí (kuláky). Povolíme pojistný kroužek a sundáme manžety. Zkontrolujeme kloub. Musí být volně pohyblivý. Pokud je prasklá manžeta, bude téměř určitě nutné kloub vyměnit. Já jsem je preventivně vyměnil oba. Z jednoho se vazelína vysypala... :-) Pokud kloubem jde volně otáčet, mělo by stačit jenom doplnit mazivo a vyměnit manžety. Vyšroubujeme matici jistící kulový kloub. Jak může vypadat kulový kloub viz:

Sundáme spony manžet a stáhneme manžety hřebenového řízení. Sundání manžet provádíme nad nádobou, do které zachytíme vytékající olej z převodovky řízení, jinak vám vyteče na monterky (jako mně):-) Manžety vyměníme za nové. Nové můžete dát i spony manžet, ale lze použít i původní.

Odehneme pojištovací podložku, vyšroubujeme přípojku a odděláme spojovací tyče. Zkontrolujeme, zda-li tyče nejsou křivé. Pokud ano, tak je vyměníme. Sundáme matici a vyndáme "pánev" (je to taková ta červená umělohmotná věcička) a pomocí šroubováku vytáhneme z přípojky vložku hlavy kulového čepu (bílá umělohmotná věcička) a vyměníme je za nové.

Vyšroubujeme dva šrouby M6x20 a šroub a matici M8x1 a oddělíme víko podpěry, těsnění víka podpěry a podložku vymezovací. Vytáhneme pružinu a podložku podpěrnou. Z ní stáhneme kroužek těsnící 28x20 a vyměníme ho za nový.

Vyšroubujeme dva šrouby M6x20 a oddělíme víko pastorku a těsnění víka pastorku. Z víka pastorku vyjmene pomocí jehly kroužek těsnící 20x16 a nahradíme ho novým. Dále vyndáme kroužek, vyrovnávací podložky. Vytáhneme pastorek spolu s ložiskem PLC 03-29. Ložisko zkontrolujeme, pokud v něm nechybí kuličky a nejsou nijak poškozené, ložisku z pastroku nesundáváme, jinak je potřeba ho ztáhnout a nalisovat nové. Obdobně zkontrolujeme spodní ložisko PLC 03-29.

Následně převodovku řízení poskládáme opačným postupem. Předtím doporučuji spojovací tyče a pouzdro převodovky vyčistit od nánosů oleje a bláta. Můžete to provest opískováním, ale bohatě stačí drátěné kartáčky do vrtačky. Jde to s tím celkem pěkně. Je potřeba počítat s tím, že po zamontovní opravené (zgenerálkované) přední nápravy bude muset auto na geometrii. Nezapomeňte (jako já :-)) před utěsněním doplnit náplň do převodovky. Někdo tam dává vazelinu. Já jsem použil převodový olej PP60. Uvidíme, co to udělá...

A jak to může vypadat ve finále?

Převodovka a spojovací tyče jsou natřené základovkou na neželezné kovy (SYNOREX) a na něm je ve 4 vrstvách žlutá barva. Není to úplně dokonalé, ale je nutno počítat s tím, že při seřizování geometrie se nějaké barva seškrábe a navíc prach a nečistoty ze silnice časem obrousí i zbytek nátěru...

Náklady:

  • Manžeta na hřebenové řízení levá -35,00 Kč

  • Manžeta na hřebenové řízení pravá -35,00 Kč

  • Spony na manžety (4 ks) -15,20 Kč

  • Pánev na spojovací tyč-kompletní (4 ks) -19,00 Kč

  • Šroubky -5,40 Kč

  • Matky (2 ks) -8,00 Kč

  • Pouzdro -11,00 Kč

  • Těsnění -1,00 Kč

  • Těsnění -1,20 Kč

  • Kroužek hřebenu -3,00 Kč

  • Pružina -3,00 Kč

  • Matice M10x1 korunková (2 ks) -18,00 Kč (není potřeba, zaleží na typu kulového čepu)

  • Závlačka 2,5x22 (2 ks) -3,00 Kč

  • Šroub -15,00 Kč

  • Kulový čep řízení (2 ks) -260,00 Kč

  • Vložka řízení malá -20,00 Kč

  • Kryt řídící tyče -84,00 Kč

Celkem: 536,80 Kč


Rubrika: Kola a řízení, Přečteno: 15786×, Komentářů: 13, Líbí se Autor: Petkar
jestli myslíš tu gumu, tak pokud vím,tak to je fakticky nedostatkový zboží...leda skoušet nějaký zapadlý mototechny, jestli jí nemají někde zapadlou za regálem...
Chtěl bych se zeptat,jestli nevíte nějaký odkaz,kde je možné koupit nový ryt volantové tyče na hřeben..už sem se neúspěšně ptal na spoustu místech..takže čichám nedostatkové zboží
Pokud si dobře vzpomínám na svá závodnická léta, tak převody řízení sedí. Do hřebenu jsme míchali olej s vazelínou 00 (je to taková tahavá). Důvod - řízení někdy dostalo na RZ takovou šlupku, že se mírně ohnul hřeben a v oleji se začal zadírat. Převodku plnit náplní zásadně tak, že je vytočen plný rejd.





Tom
Po dlouhém váhání jsem se nakonec dokopal ke generálce hřebenového řízení, prasklá manžeta, vyteklý olej, atd.. a asi nějaký pátek to bylo než jsem si toho všiml. Zrazovaly mě akorát neustálé názory že musí náprava ven z auta, kdybych ji rozdělal, myslím že by určitě něco upadlo stářím 🙂 Takže auto na špalky, šup pod auto a rozdělat řízení. Pokud máte pevné nervy jako já ve stísněném prostoru a vydržíte, tak hřebenové řízení s trochou šikovnosti vyndat z auta BEZ SUNDÁNÍ NÁPRAVY JDE!!! a teď nastane ta generálka, třeba ještě napíšu
Po dlouhém váhání jsem se nakonec dokopal ke generálce hřebenového řízení, prasklá manžeta, vyteklý olej, atd.. a asi nějaký pátek to bylo než jsem si toho všiml. Zrazovaly mě akorát neustálé názory že musí náprava ven z auta, kdybych ji rozdělal, myslím že by určitě něco upadlo stářím 🙂 Takže auto na špalky, šup pod auto a rozdělat řízení. Pokud máte pevné nervy jako já ve stísněném prostoru a vydržíte, tak hřebenové řízení s trochou šikovnosti vyndat z auta BEZ SUNDÁNÍ NÁPRAVY JDE!!! a teď nastane ta generálka, třeba ještě napíšu
Správně. Matice má asi 2,8 otoček mezi dorazy a hřeben asi 3,8. Ostrej hřeben má stejně jako matice 2,8. A dá se sehnat.
Co se týká rychlejšího řízení... myslím že serie má 3,8 u hřebenu a 3 u maticového, každopádně rychlejší sportovní řízení (hřebenové) má 3 otáčky od dorazu k dorazu. Dá se ještě koupit jako funglovka na Felicii (< než 3 litry) a případně upravit pro použití ve starším modelu škodovky.
To Tom: důležité je, aby nebyly ohnuté spojovačky, pokud nejsou a nejsou roztržené nebo jinak poškozené gumové díly, není potřeba dělat generálku převodovky řízení. Maximálně jí můžeš rozebrat, aby jsi se podíval, jestli nejsou nějak poškozená ložiska (vypadané kuličky), ale mám ten dojem, že tam je tak málo místa, že i kdyby došlo k poškození ložiska, ty kuličky z něj nevypadnou... Alespoň při tom doplníš převodový olej.


Jinak ani u této převodovky řízení nebyla generálka nutná, ale dělal jsem to v době, kdy jsem si ještě bláhově myslel, že na moje erko nepůjde nic, co není nové nebo zkontroolované/zgenerálkované...🙂
Ehm... sem to zapomněl napsat... to má potom převod 3(ty páky) a to už je dost těžký, to je dobrý tak na okruhy a kopce, na normální ježdění by bylo dobrý tak 3,6 to bylo tuším soutěžní...to sem taky zapomněl napsat 🙂))
JOJO soutěžní a závodní má 3,8 Občas se dá někde sehnat, ale Kábrt-Mari Design nabízí lepší řešení .. 🙂 Jiné rejdové páky, výměna je rychlejší a jednodušší.
Velikost rejdu nezavisi ani tak moc na vlastni prevodce rizeni jako spis na dorazech u rejdovejch cepu... je mozny ze u eMkovejch naprav je rejd udelanej vetsi, protoze kola maji vic prostoru do podbehu, ale nezkoumal jsem to.





Co se tyce prevodu, tak snekovy prevod je strmejsi (mene nutno totcit volantem) tusim ze cely rejd je 3,9 otacky, zatimco u hrebenu je to myslim 4,5 - tema cislama si nejsem uplne jistej a taky to zalezi na velikosti rejdu, ze jo.





No a pak existuje uz jen zavodni strme rizeni - hrebenove - snad nesehnatelne.
Zajimalo by mne, zda existuje vice prevodu na hrebeniovem rizeni.


Dal jsem na eRko napravu z rapida a tedka mi prijde ze se podstatne zvetsil rejd ( otocim se na petniku ) ale musim hrozne tocit volantem - do zatacky 90°tak o 2 otocky volantem ( doraz je na 3,5 otocce )
Díky za pěkný popis. Jeden dotaz: hřebenové řízení mám vymontované ven a různým cloumáním a škubáním na něm neshledávám žádné vůle. Jak poznám, že je generálka nutná? Projeví se vůle v mechanismu řízení jen po zatížení v autě při jízdě, nebo to jde nějak poznat i na vymontovaném mechanismu? Klidně se do toho pustím, ale nechce se mi dělat zbytečnou práci. (kulové klouby mám nové) Díky za radu.