20. únor 2009

Montážní vozík motoru

Rubrika: Pomůcky a přípravky, Přečteno: 10786×, Komentářů: 10, Líbí se Autor: pajk
Ulevte svým zádům

Vozík na montáž motoru

Pokud máte pocit, že namožené zádové svalstvo z demontáže a montáže motoru nejsou tím správným způsobem posilování, nabízím alternativu (demontáže, ne posilování.-))

K svaření přípravku mne vedlo několik důvodů:

a) Nerad se dřu, když nemusím. Obvzláště několikrát ročně.

b) Většinou jsem v garáži sám a se svou rachytickou postavou sem si dosud neosvojil dovednost demontáže v jednom.

c) Mám úzkou garáž a demontovaný motor překáží. Neustálé přemisťování taháním po vaně také není ideálním způsobem transportu. Výhodou přípravku je, že pokud nerozebírám střeva motoru, může agregát po celou dobu zůstat na vozíku. Pochopitelně je montáž usnadněna již "naštelovaným" přípravkem (pokud se s vozem nehýbalo).

Co je potřeba:

Podrobná rozpiska je u výkresů, pouze si dovolím několik poznámek:

1)Otočná kolečka s plnou pneu, připevnění čtyřhranou přírubou, průměr koleček min. 50 mm. Stačí nejmenší z nějakého OBI či hauzu. Cena je cca. 70 Kč (v.r. 2008) za kus. Pokud byste kupovali větší budou a) dražší b)může být problém s výškou.

2)Jackel (správně trubka 4 hr:-)) 20x20x1 cca 2m. Cena cca. 30 Kč/m(2008 ferona). Můžete použít

i jakýkoliv podobný, dotatečně tuhý profil. Já třeba použil zbytky z nápravy š1203:-)

3)cca 3x 110 mm. závitové tyče M10 může nahradit stavěcí šrouby, Pouze je třeba vyztužit plech motoru ve špičkách, aby se neboulil.

4)3 ks. krováků, nebo nějakých tyček k navaření na „štelovací závity“

Popis konstrukce:

Vozík je dvojdílný.

Základnu tvoří čtyřramený nepravidelný lichoběžník. Jelikož má motor snahu se přepadnout dopředu na pravou stranu (pohled od prsou motoru) je pravé přední kolo vyosené ze základny více doprava a taktéž je motor vyosen na přípravku doleva. Na základnu jsou navařeny 3 stojny. Jedna pod setrvačníkem a dvě přibližně pod silentbloky motoru u příčky.

Na stojny je volně ložen trojúhelníkový plech, vyztužený profilem po obvodu. Profil zárověň vymezuje polohu plechu na základně. Plech má z vrchní strany navařeny vymezující jackely. Přesné umítění doporučuji ověřit dle Vaší vany. Já to bral velmi nahrubo a nakonec to nevyšlo uplně ideálně i když to funguje. Vzhledem tomu, že motor na přípravku je položen o oněch 30° vpravo (stejně jako namontovaný) je zabezpečen proti klopení podpěrou (poz. 4 výkres plechu motoru). Bez ní bude přepadávat !.

Ještě několik poznámek:

1)Plech pod motorem je vhodné ve špicích trojúhelníku vyztužit,aby ho závitové tyče neboulily.

2)Stojny z jackelů, které v sobě ukrývají závitové tyče by měly být co nejdelší =>největší výškový rozsah přípravku

3)Závitové tyče by měly mít co největší závit, který se podaří vsunou do jackelu stojny. Počítejte i s určitou vůlí (křivě navařená matka, trochu prohnutá tyč atd.)

4)Pokud seženete větší kolečka a stojny by nebyly dostatečně dlouhé, je možno je prodloužit o něco níže (navaříte je z boku) Nesmí ovšem vadit otáčení koleček

Popis práce s vozíkem:

a) Sundám zadní čelo

b)Podsunu pod motor

c)Na stojnách vyšroubuji závitové tyče tak aby byl motor plně podepřen.

d)Dále postupuji standartním postupem

Zkušenosti z "provozu"

1)Štelovat výšku jde bez problémů i s položeným motorem.

2)Motor neleží úplně přesně v uložení, trochu jde naklopit, což nebylo záměrem ale nakonec to vůbec nevadilo. Naopak pak jde snáze dorazit na přírubu převodovky při montáži.

3)Levé přední kolečko je výrazněji namáhané, vozíku by prospělo ho zvětšit. Obvzláště pokud se vozík pohybuje po nerovném povrchu.

původně jsem měl vozík pouze se třemy kolečky (jedno u setrvačníku), ale prostě to bylo moc vratké.

4) Celkově to jde skoro samo a druhý pár rukou nepotřebujete ani na okamžik.:-)

5)Hever (panenka) pod převodovkou není nuttný, ale ještě to usnadní.

Celkem už jsem takhle nandaval a vyndaval motor dvakrát (pokaždý jiné auto) Jelikož přípravek vznikal živelně a z garážových zbytků, mnoho věcí bych příště udělal jinak. Kdo by si to náhodou vyráběl, prosím poreferujte, co a jäk je špatně a jak jste to udělali lépe.:-)

Kdo by měl zájem, mohu zaslat výkresy v dwg (Acad) či idw (Inventor) formátu.

Na konec ještě varování:

Nedělám si iluze o genialitě svého nápadu, ale vzhledem oblíbenému vykrádání obdobných stránek různými pijavicemi DŮRAZNĚ VARUJI před použitím svého nápadu pro jakékoliv komerční využití (např. v publikacích).Z principu bych to prostě nepřešel mávnutím ruky


Rubrika: Pomůcky a přípravky, Přečteno: 10786×, Komentářů: 10, Líbí se Autor: pajk
Pajk: Jasně, že ano.. Já měl vyzkoušenej vzor a sprostě jsem ho okopíroval - s uchycením na příčku a podložením vany, resp. převodovky, jak píšeš - trochu vratké je to. A k tomu zdarma odřezky tyčí M24 a bednu koleček, koupených přímo od výrobce vozíků ze zmařené zakázky... Prostě jako u tebe - co dům dal.
Jožka:


Určitě to jde udělat lépe a méně složitě. Celý to vznikalo v podstatě živelně, za pochodu a ze zbytků. Dokonce si nejsem jist s pár rozměrama🙂. Kdo si chce usnadnit práci, a nevadí mu do jisté míry "nerozebiratelnost" motoru uchytí to vzadu na příčku a vepředu podepře pod vanou. Tak jako na obr. dole v diskuzi. Pak by v podstatě odpadl vrchní "trojúhelník" V použití závitů M24 zase takovou výhodu nevidím, to štelování provádím pouze jednou a netrvá tak dlouho🙂 Nehledě k tomu, že se taková tyč hůře shání, asi tak jako M12 s větším stoupáním🙂


Kolečka bohatě stačí, pochybuju, že někdo bude kvůli tomu rozebírat paleťák🙂





Celý to bylo myšlený spíš jako námět s tím, že si to každý vyrobí trošku jinak a dle sebe🙂
Nad dokumentací žasnu, samotnýmu se mi ještě nikdy nepovedlo pracovní nákresy po zhotovení přípravku dotáhnout k nějkému finále. Jinak podobný vznikl hned potom, co jsem náhle přišel o možnost používat nízkozdvižné vozíky a podobné vynálezy.


Ovšem omrkl jsem někde jednodušší, T rám svařeny ze dvou U profilů, v něm 4 trubky jako pouzdra šroubů se závitem M24, který jde víc ztuha, ale je "rychlejší", kolečka z paleťáku.. Dá se na něj spustit komplet agregát i s poloosama, ale na moc velký popojíždění to tedy není..
Díky🙂
Čau Pavle, skvělý člámek a perfektní dokumentace.


CHválím, taky si ho asi jednou sesmrknu a budu mít výkres 😀 od tebe.
pajk: ano, je to podobný. To přece neříkám, že jsi okukoval 🙂 Je dobře, že jsi to takto zpracoval
To MATTESS: Jo, to je principielně dost podobný. Ale já vážně neokukoval🙂:-)
kamera chválí 🙂
takový vozík je užitečná věc. Ne že bych měnil motor nějak často, ale pokaždé jsem byl sám a hodně pomohl. Já používám takový


http://img.skoda-virt.cz/vase_auta_upload/029_2005-12-01_07-01-43_29.JPG
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
A sakra, nějak ty výkresy nejsou moc čitelný, zkusím s tím něco udělat🙁