Ticho léčí...
Slovy klasika: "Ticho léčí..." aneb až se léto zeptá.... (cos dělal v zimě)
tedy, léto by se zeptalo, ale nezeptá se neb hluk v mém erku mu to nedovolí... Jak to říct, hluk byl poněkud vyšší než je přijatelné a příjemné... Sice jsem s ním absolvoval HG2008, ale abychom si rozuměli s Mikem, museli jsme na sebe neskutečně řvát (pák nás týden bolelo v krku). Vrcholem pak byl Severní okruh 2008, kam jsem sebou vzal Evu a Karolínu (manželka a dcera). Po pár kilometrech jízdy Eva lehce namítne: "Neřve to auto nějak moc...?" a ani pro mě nebyla jízda pravým požitkem, protože jet 60 km/h na pátý převodový stupeň a motor točit max. na 3000 rpm, kdy ještě hluk byl snesitelný není skutečně to pravé…
V Jetříchovicích jsem tedy sondoval od všech přítomných návody a rady na odhlučnění. Hned na začátek jsem zamítl Otikovské řešení – sluchátka na uši. Sice je to levné a rychlé, ale je pak problém s navigací...
Daves mě "uvrtal" do úpravy držáků motoru za použití silentbloku z vodní pumpy felicie a dále pak už jsem nějakou dobu pošilhával po LL řešení: kopečkový molitan v motorovém prostoru a ještě něco víc...
Udělal jsem na autě tyto úpravy:
- úprava držáků motoru
- vylepení motorového prostoru "kopečkovým" molitanem - tlumící profilovou pěnou
- vyložení podlahy auta a tunelu mirelonem
- vložení 10 cm tlustého molitanu za zadní sedačky
- výměna výfuku za seriový
Úprava držáků motorů
Potřebné součásti:
- pravý a levý držák motoru;
- 2 ks silentbloku z vodní pumpy felicie (lze použít i z favorita, liší se tvarem, na funkci to nemá vliv) – cena 130 Kč/ks;
- kus trubky vhodného průměru.
Z trubky nařežeme 2 ks „válečky“ jejichž výška se rovná výšce silentbloku (pokud se nepletu, je to asi 4 cm). Na držáku motoru nasazeném na motoru si pomocí silentbloku naměříme jeho umístění. Pozor silentblok není středově souměrný! Při nesprávném otočení se Vám stane to co mě – motor se zvedne o cca 2 cm, což má za následek klepání řadičky (nový zdroj hluku) a špatné řazení.
Pak se to svaří a namontuje. Obrázky snad vydají za tisíc slov...
Pokud se Vám povede to co mně, tj. špatně naměřit a usadit silentblok, můžete to celé rozřezat, držáky zahodit a začít znovu na nových, nebo jako já výškový rozdíl (zvednutí motoru) vyrovnat podložením příčky motoru. K tomuto účelu jsem použil 8 ks gumových kroužků co se dávají na tlumiče pevně je utáhl, samozřejmě jsem před utažením šrouby zakápl lepidlem proti uvolnění...
Vylepení motorového prosotru "kopečkovvým" molitanem
Tady snad ani není co říct, prostě se koupí tlumící profilová pěna (já kupoval např. zde: http://www.e-conrad.cz/tlumici-profilova-pena-seda-900x400x20-mm+dp48108/) a vylepí se motorový prostor. Na lepení se používá lepidlo Chemopren. Tato úprava asi není vhodná do vozů pro každodenní provoz protože molitan nasává vodu, ale zase je pod ním plech ošetřen a při frekvenci provozu mého auta to má čas v garáži vyvětrat a uschnout.
Vyložení podlahy auta a tunelu mirelonem
Mirelon je materiál používaný při montáži plovoucích podlah k izolaci tzv. krokového hluku. Další info např. zde: http://www.mirelon.com/cs/mirelon.php
Kdysi dávno jsem četl článek o jeho aplikaci do vozu škoda 120 a přineslo to určité snížení hlučnosti. Protože mi doma zbylo několik metrů čtverečních mirelonu, použil jsem ho na podlahu, tunel a do prostoru pod zadními sedačkami.
Vložení 10 cm silného molitanu do prostoru za zadními sedadly
Sami jsme tento prvek odhlučnění aplikovali na začátku devadesátých let do naší škody 105 a přineslo to celkem výrazné snížení hlučnosti. Problémem akorát bylo, kde tento molitan sebrat. Nechtělo se mi dávat 1000 Kč za nový...
Nakonec se mi doma povedlo najít starou molitanovou matraci a z ní byl použit odpovídající kus...
Výměna výfuku za sériový
Byť původní výfuk nepostrádal nápaditost i zvukový projev by zajímavý, nějak obě výše uvedené vlastnosti nedokázaly potlačit určitý nekomfort (hlučnost) při jízdě.
Bohužel v mém případě to znamenalo vyměnit i svod od hlavy protože byl použit originál z favorita. Tímto děkuji Tátomechanikovi za zapůjčení svodů.
Výsledek
Prvním testem byl Zimní hundertslet, pln očekávání jsem vyjel (ještě s původním výfukem) a výsledek nestál za tu námahu auto bylo hlučnější než původně. Spyker může potvrdit. Důvodem bylo právě ono špatné naměření a umístění silentbloku a tím pádem zvednutí motoru o 2 cm…
Úprava podložením příčky převodovky odstranila drnčení řadičky (projevovalo se od 3500 rpm). Sice teda ne úplně, ale začíná až od 6000 rpm výš a do těchto otáček se běžně při provozu nedostávám…
Největším přínosem v boji proti hluku ovšem byla výměna výfuku za sériový z vozu Škoda 130 a umístění 10 cm tlustého molitanu do prostoru za zadními sedadly. O výměně výfuku jsem uvažoval tak jako tak. Od začátku jsem měl podezření, že tak jak je provedený nemůže nějak extra tlumit, už z podstaty konstrukce.
Teď se dá v erku jezdit a hluk je přijatelný v rozmezí volnoběh až cca 6000 rpm, v autě se dá normálně komunikovat. Dovolím si tvrdit, že hlučnost je nižší než u sériových vozů Š 120, s kterými jsem kdysi jezdil. Hlučnosti (spíš teda tichosti) moderních vozů sice nedosahuje, ale jízda je přijatelná… Výměna výfuku nijak výrazně neovlivnila dynamiku vozu a pro jízdní komfort to je přínosem.
Celkové náklady:
260 Kč - 2 x silentblok vodní pumpy
486 Kč - tlumící molitan
430 Kč - nový výfuk
Pokud do ceny budu počítat jenom molitan a silentbloky, stála celá tato sranda 746 Kč. Byť se to na první pohled může zdát hodně, je to cena cca 1,5 m2 materiálu od společnosti Mikra (http://www.mikra.cz/cenik.php), ale hlukově utlumení tohoto materiálu není nic extra (spíš je to tepelná izolace), nebo můžete koupit necelé 2 m2 čtvereční zvukověizolační folie Tecsound (http://www.revilohifi.cz/ams-tecsound-2mm.html)...
5. červen 2020
21. říjen 2009
17. červen 2009
15. květen 2009
15. květen 2009
14. květen 2009
14. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
13. květen 2009
8. červen 2020