12. leden 2004

Výměna rozvodového řetězu

Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 9968×, Komentářů: 4, Líbí se Autor: Džon
na všech vozech Škoda s motorem vzadu, podobné je to i pro vozy Favorit a Felicia.

Projevy rozvodových vůlí:

Vůle v rozvodech se projeví zejména při seřizování předstihu, kdy pod stroboskopickou lampou vidíte jak hodnoty předstihu při konstantních otáčkách skáčou v rozmezí několika stupňů. Pokud jsou vůle již značné, nelze předstih seřídit a za jízdy motoru mohou klepat ventily. Volný rozvodový řetěz nemá na přesnost rozvodu tak velký vliv jako vůle v rozdělovači, ale hlučí.

Kontrola vůle v rozvodech:

Nejprve je potřeba zjistit, zda je v rozvodech nějaká vůle. Celkovou vůli zjistíte tak, že sundáte víčko rozdělovače, klikový hřídel natočíte tak aby zářez na řemenici ukazoval na stupnici na bloku motoru. Potom sledujete rozdělovač a pomalu otáčíte klikovým hřídelem na druhou stranu, dokud se nepohne rozdělovač. Celkovou vůli rozvodu zjistíte na stupnici. Do této vůle se promítá vůle rozvodového řetězu současně s vůlí na rozdělovači.

Po vyndání rozdělovače včetně jeho spodního držáku lze stejným způsobem zjistit vůli samotného rozvodového řetězu, jenom musíte sledovat ozubené kolo náhonu rozdělovače dírou po rozdělovači. Výsledná vůle je vůle na rozvodovém řetězu.

Zjištění a odstranění vůle v rozdělovači je také velmi žádoucí, pojednává o tom článek "Repase rozdělovače" - toto doporučuji provést ponejprv a teprve pokud se běh motoru nezlepší přikročit k výměně rozvodového řetězu.

Vyndání rozvodového řetězu:

Před rozebíráním doporučuji nastavit klikový hřídel tak, aby byl motor v pozici pro zážeh prvního válce (palec rozdělovače ukazuje na kabel k prvnímu válci). Během montáže se snažte s klikovým a vačkovým hřídelem neotáčet. Další postup demontáže je v příslušné literatuře, takže uvedu jen body

  • Vyndejte rozdělovač i s nohou, sundejte alternátor i s držákem
  • Vypusťte olej z motoru.
  • Sundejte olejovou vanu.
  • Sundejte sací koš (pozor na ozubená kola olejového čerpadla).
  • Zajistěte klikový hřídel proti axiálnímu posuvu (posuvu směrem k setrvačníku). při jeho posunutí by mohlo dojít k vypadnutí kroužku axiálního ložiska z drážky.
  • Sundejte řemenici klikového hřídele (klikový hřídel zajistěte proti otáčení např. špalíkem vloženým mezi něj a stěnu bloku motoru).
  • Odšroubujte víko rozvodových kol, pokud nepůjde sundat (je nasazeno na čepech) odklepněte ho.
  • Nyní vidíte rozvodová kola a řetěz. Sundáte je tak, že nejprve, odehnete zajišťovací podložku šroubu na vačce, šroub povolíte (proti otáčení zajistěte klikový hřídel) a sundáte ho i s podložkami. Celý řetěz i koly stáhnete z hřídelů, možná si budete muset pomoci nějakým páčidlem.

Odstranění vůlí:

Vypnutí řetězu můžete učinit několika způsoby:

  • Koupit nové rozvody, stojí kolem 300,- korun (rozvodová kola + řetěz).
  • Zkusit řetěz z jiného motoru
  • Použít kola větší toleranční třídy z jiného motoru. Jsou značeny A, B, C (vedle důlku).

Nasazení rozvodového řetězu:

Řetěz nasaďte na kola tak, aby mezi důlky bylo přesně 12 čepů řetězu (počítají se v to i čepy u důlků) - viz obrázek. celý komplet nasaďte na hřídele a nezapomeňte na pero do klikového hřídele. Dávejte pozor abyste kola nasouvali opatrně. Vačka je totiž před dotažením rozvodového kola volná a mohla by vyrazit zátku v zadní stěně motoru (pod setrvačníkem) a klikový hřídel by se mohl také posunout (pokud jste ho nezajistili) a mohl by vypadnout kroužek axiálního ložiska ze své drážky

Na vačku nasuňte podložky a dotáhněte šroub (proti otáčení opět zajistěte klikový hřídel) momentem 30-35 Nm. Šroub zajistěte proti povolení ohnutím podložky.

Složení motoru:

  • Motor složíte opačným postupem, jen pokud je potřeba vyměníte poškozená těsnění, těsnící plochy dobře očistěte, ale nepoškrábejte.
  • Víko rozvodových kol zevnitř vyčistěte od případných nečistot nebo usazenin.
  • Řemenici klikového hřídele dotahujte momentem 100-120 Nm. Před dotažením zkontrolujte zda nevypadl kroužek axiálního ložiska z drážky. Pokud by vypadl, motorem nepůjde ani při lehkém dotažení řemenice otáčet.


Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 9968×, Komentářů: 4, Líbí se Autor: Džon
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
No já jsem teď také měnil rozvody. Uvidím, jak dlouho vydrží. Každopádně si pak nezapomeňte seřídit předstih, protože jak vyměníte řetěz, je to pak celé bez vůlí... 🙂))
kdyz kupujete nove rozvody dejte pozor aby na retezu byl napis cz.prodavaji se totiz rozvody s retezem sachs a ty jsou nekvalitni.po paru tisicich kilometru jste tam kde jste byli.kvalitni jsou pouze rozvody s ceskym retezem.bohuzel se dost spatne schaneji.
Já si koupil originál sadu Škoda a po 5kkm mi začala dělat to stejný, prostě vytahanej řetěz
Na favorite som vymenil novu rozvodovku a po 5000 km mi zacala znovu "chrchlat". Neviete mi poradit, ci sa da kupit original z vyroby z Ciech? U nas (na Slovensku) sa predavaju rozvodovky so znakom Skoda aj na rozvod. kolesach je ten znak, ale stoja za .....Diky