Odlehčení setrvačníku a řemenice
Trocha teorie:
Setrvačník má na motoru několik funkcí. Zaprvé nese ozubení, kterým přes startér roztáčíme motor při spouštění, zadruhé je součástí spojky a zatřetí svým momentem setrvačnosti udržuje motor v klidném a pravidelném chodu při nízkých otáčkách a snižuje jeho vibrace. Toto má ale jedno negativum, a to takové, že moment setrvačnosti setrvačníku působí zároveň proti akceleraci motoru. Úplné odstranění setrvačníku není možné z důvodu zajištění výše zmíněných funkcí, je ale možné jeho hmotnost a tím především moment setrvačnosti snížit osoustružením materiálu, jako se to dělá u závodních motorů. Negativem této úpravy je, že bude nutné o něco zvýšit volnoběžné otáčky motoru (podle rozsahu odlehčení), aby měl pravidelný chod.
Další snížení rotačních hmot se na závodních motorech provádí odstraněním vyvažovacích nákovků na víkách ojnic a osoustružením řemenice klikového hřídele.
Provedení:
Sundejte setrvačník z motoru (k tomu je nutné samozřejmě mít vyndaný motor), lepší bude pokud z něho sundáte i ozubený věnec (lépe za tepla) a vezměte ho současně s nákresem do soustružnické dílny, kde vám ho za cca 200-400 korun (záleží na množství odebraného materiálu a hodinové sazbě soustruhu) podle výkresu osoustruží.
Výkres úpravy setrvačníku z materiálů pro Škoda Motorsport a mnou upravený výkres s větším úběrem materiálu a okótovaný pro soustružníka
Na obou výkresech je čerchovaně vyznačený původní tvar setrvačníku. V prvním případě je jeho konečná hmotnost 7kg (včetně ozubeného věnce, bez spojky je 7000 g minimální povolená hmotnost setrvačníku pro Š 130 L/A), ve druhém asi 5 kg. Ovšem důležitějším údajem je jeho moment setrvačnosti, který jsem neměl jak změřit. Možná se ho časem pokusím spočítat.
Osoustružení asi na 5kg podle pravého výkresu
Po osoustružení na setrvačník nasadíte ozubený věnec (ten musíte ohřát autogenem, letlampou, nebo jako já nad plynovým sporákem), přišroubujete přítlačný kotouč a celek necháte vyvážit. Pokud chcete mít vyvážení perfektní (pro vysoké otáčky motoru je to nutné) musíte nechat vyvážit celek: řemenice - klikový hřídel - setrvačník - přítlačný kotouč. Vyvážení mi udělali ve firmě MOTORENA Hostivař do druhého dne a stálo mě to necelých 630 kč. Podrobnější informace o této firmě naleznete v kontaktech.
Klikový hřídel s řemenicí, setrvačníkem a spojkou po vyvážení
Pří montáži klikového hřídele do motoru je nutné použít momentový klíč pro dotažení pánevních a ojničních ložisek. Příslušné momenty pro váš motor naleznete v literatuře (např. J.Andrt - Opravy vozů Škoda 105-120-130) Při vyndávání klikového hřídele je vhodné vyměnit pánevní a ojniční ložiska, axiální ložisko klikového hřídele, rozvody a gufero v prsou motoru. Ložiska mě vyšla na cca 1000,- korun (pánevní ložiska jsou velmi drahá), rozvody stojí asi 400,-. Pokud máte zároveň sundanou i hlavu motoru, vyměňte pístní kroužky.
sada ložisek (použitých) - 2 axiální, 8 ojničních, 3+3 pánevní
Motoru bude třeba zvýšit volnoběžné otáčky, aby měl pravidelný chod. Při úběru materiálu na 7kg bude stačit otáčky zvýšit na 800-1000 min-1, při úběru na 5kg bude nutno zvýšit otáčky asi na 1100-1300 min-1.
Odlehčení řemenice klikového hřídele
Pokud nechcete kvůli odstraňování setrvačných hmot sundávat motor, ale přesto byste rádi udělali něco pro jeho odlehčení, můžete si nechat osoustružit řemenici. Provedení je podle přiloženého výkresu, rovněž z podkladů pro sportovní úpravy motoru Š 130 L/A. Tato úprava nemá sice tak markantní vliv jako úprava na setrvačníku, ale přeci jenom to asi trošku udělá. Čerchovanou čarou je opět původní tvar řemenice a tučně tvar dosažený osoustružením přebytečného materiálu. Ale POZOR ! tato řemenice je ze Š130, takže není stejná jako u 100-110R, kde je dvojitá. Tento výkres tedy použijte jen jako orientační.
Odlehčení vyvažovacích nákovků ojnic
Toto je už složitější a protože nemám potřebné znalosti a zkušenosti k vysvětlení této problematiky nebude se tento článek tímto zabývat - možná někdy v budoucnu o tom bude samostatný článek.
Výsledné dojmy
Výsledné dojmy zatím ještě nemám a ani nebudu mít šanci je posoudit, protože jsem tyto úpravy dělal na čerstvě zakoupeném motoru z Favorita, se kterým jsem před touto úpravou nejezdil. Proto pokud někdo máte zkušenosti s tím jak se motor 110R, 120, 130 nebo 136 choval před a po odlehčení - prosím napište.
26. březen 2008
26. březen 2008
5. září 2007
16. červen 2007
28. březen 2007
30. duben 2006
26. únor 2006
12. leden 2006
16. srpen 2005
14. srpen 2005
14. srpen 2005
13. srpen 2005
13. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
12. srpen 2005
11. srpen 2005
11. srpen 2005
11. srpen 2005
11. srpen 2005
26. květen 2005
16. duben 2005
19. březen 2005
19. březen 2005
1. březen 2005
1. březen 2005
1. březen 2005
28. únor 2005
26. březen 2008