31. květen 2010

10. Sraz ŠkodaHome

Rubrika: Reportáže ze srazů, Přečteno: 8862×, Komentářů: 26, Líbí se Autor: RST
aneb eRkař v říši tuningu

Právě končí víkend (28.-30.5.2010) v průběhu kterého se, mimo spousty jiných akcí, konal 10.sraz ŠkodaHome. Sraz byl opět v Triocampu v Dolních Chabrech a protože to nemám daleko, rozhodl jsem se srazu s eRkem zúčastnit. Na podzim jsem byl na 9. srazu, s Fabií, ale byl jsem jen na chvíli odpoledne, tak jsem to chtěl zkusit na celý den.

Dorazili jsme asi kolem desáté. Auto jsme přihlásili v kategorii "Veterán", protože je do roku výroby 78. Moc jsem nepochopil zrovna tento rok, ale nabyl jsem dojmu, že to bylo stanoveno s ohledem na některé účastníky s užovkami, aby se vešli do této kategorie a mohli si odvézt pohár. Další kategorie byla totiž "Oldies" a sem patří 120 a Rapidi. A také další eRko, které je novější. Se vstupenkou jsme dostali nějaké ty sponzorské dárky a reklamní letáky v igelitce. 2 stará čísla časopisu (která navíc mám) a neprodejný kousek tuningového plastu (lepící "výdechy" na kapotu, vyrobené v roce 2003).

Do 11 hodin probíhala první část srazového dění - "Příprava vozů na soutěže". To spočívalo v leštění čehokoli na autě a hlavně stříkání pneumatik sprejem, aby se pěkně leskly. V neposlední řadě bylo nutno auta obrovnat různými nesmysly a oběstavět ohrádkami, oficiálně se tomu říká prezentace vozu. Zcela nezbytná je zvuková kulisa zpravidla jen drnčícího subwooferu a do toho výškami vytažená nějaká techno(či co) odrhovačka. Od 11 do 14 hodin probíhalo hodnocení vozů odbornou porotou v několika kategoriích. Kategorie byly: Veterán, Oldies, Favo/Felda, Fabia/Roomster, Octavia/Superb/Yeti, ostatní VW a Best of Best. V každé kategorii hodnoceno 7 vozů, bez pořadí. Přijel jsem naprosto nepřipraven, takže od 10 do 14:30, kdy startovala orientační jízda Škoda Tour, byla pro mě naprostá nuda. Auta se dala projít během půl hodiny, takže velkou část času nám ukrojila obsluha v místním zařízení, kde jsme na polívku a řízek čekali 3/4 hodiny při asi polovičním obsazení všech 10 stolů. Díky tomu jsme zřejmě prošvihli pohovor s porotou a přičinili se tak o nezískání žádného pohárku za auto, ačkoli šance byla jinak veliká.

Ve 14:30 konečně vypukla námi očekávaná orientační jízda. Celých 13,5km podle šipkového itineráře! Podle pokynů pořadatele jsme se zařadili na asi 3 místo do fronty, k našemu údivu ovšem najednou odstartovalo několik vozů z boku. Zřejmě nějací VIP účastníci. No nic. První soutěží ještě před odjezdem bylo odhadem nacouvat pravým zadním kolem do čtverce, se zakrytým zrcátekm. Poté se rozjet a zastavit před určenou překážkou na stanovenou vzdálenost. Obojí se mi moc nepovedlo. Na vyznačené trase jízdy dovedlo několik jedinců i zabloudit. Cestou byly 2 zastávky se zodpovězením několika otázek. Musím říct, že některé byly docela zajímavé, jiné byly spíš o pozornosti na webu Skodahome, ale proč ne. Po chvíli jsme se vrátili zpět do kempu, kde byla poslední soutěž, která se mi velmi líbila a to projetí cesty tužkou na papíře, ale přes zrcadlo.

No a pak už se jen čekalo na vyhlášení, ocenení převzali své pohárky, dárky a ceny a většina lidí se rozprchla, včetně nás.

Za sebe musím říct, že ze srazu mám spíš smíšené pocity. O tuningu, autech a lidech kolem nich se zmíním dále, ale i bez toho mě nějak takovéto akce dále nebudou přitahovat a jsem rád, že jsem si to zase po čase připomenul. Za své odevzdané vstupné mám nějak pocit, že jsem toho moc nedostal. I kdybych tam jel s nějakou předem domluvenou partou, bylo by to stejně podivné, protože bychom se mohli sejít na zahradě u někoho z nás a vyšlo by to nastejno. Prostě někam dojet, tam sedět u auta nebo v autě a plkat a pak jet domů, to nějak nejsou akce pro mě.

Abych to shrnul. Pořadatel a oranizátor má můj obdiv a úctu, že takovou akci uspořádá, to je bez debat. Zajistí prostor, ceny, další spolupořadatele, vymyslí soutěže atd. To všechno zabere spoustu času, stojí peníze i úsilí. O to víc mě pak vůči němu docela i mrzí, že většině účastníků je zatěžko projet si i tu krátkou jízdu po okolí. Z nějakých cca 120 lidí jelo odhadem 20. Já se rád přijedu podívat na další podobné akce, ale na chvíli na kukačku. Na celoodenní akci to pro mě není.

eRkař v říši tuningu

Dále bych chtěl napsat něco, co kolem sebe pozoruju už nějaký čas a se srazem to přímo nesouvisí, i když mě v tom tak trochu přesvědčil na vlastní oči. Tím vším je směřování vývoje tuningu pro mě nějakým nepochopitelným směrem.

O auta se zajímám od mala, něco jsem se o nich naučil ve škole, spousty toho o nich přečet a nějakou dobu mě tenhle obor i živí. Vždy mě zajímaly i zavodní auta a auta všelijak upravená a vylepšená, pozdeji se tomu začalo říkat tuning. Dnes se říká a píše, že tuning má mnoho směrů, já bohužel do značné míry registruju pouze jeden, prezentovaný na srazech a v "odborném tisku". Pro lepší pochopení toho, co chci dál psát, doporučuju zkouknout stránky tuningcup.cz a pravidla, co se hodnotí. Jsem v tomto asi moc konzervativní a za tuning považuju pouze to, čím byl od začátku. V nějaké možné míře přebrat prvky závodních vozů na sériové a tím vylepšit jejich vlastnosti, tedy vyladit je. Jedná se tedy především o techniku a následně nutné viditelné úpravy na karoserii a jiných viditelných částech. Z toho, co je dnes považováno za tuning, je mi tak nějak na nic. Vím, že se o to nemusím starat, ale mě vždycky zajímalo všechno, co se kolem aut motá. Proto mě udivuje, jak je nastaveno hodnocení v tuningových soutěžích, kdy jen asi 1/4 bodů je možno získat za technické úpravy a zbytek jsou kraviny patřící do soutěží v kreslení. Většinu bodů totiž lze získat různým pomalováním čehokoli, co se na autě najde. Důležité jsou zejména airbrushe v motorovém prostoru a v podbězích kol.

Neméně důležité je olakování každého šroubku, všeho možného v interiéru, ideálně použít nějaké díly a sedačky z jiných vozů, vše přečalounit, přebarvit, naflockovat. Samostatnou kapitolou jsou víčka nádrže. Zejméně z vnitřní strany musí mít nějaký ten originální motiv, nejlépe maltézský kříž či lebku. Hodnotí se i originalita odstínu laku a jeho hloubka. Překvapuje mě, že když si někdo dá práci s náročnou úpravou auta, je mu při lakování zatěžko odstrojit dveře a těsnění jen zalepí.

Z technických úprav se hodnotí úprava sání a výfuku, proto lze tedy vidět různě naroubované sportovní filtry, jen aby tam byly. Baví mě zejména takové, které jsou umístěné hned za chladičem, případně jsem vůbec nepochopil umístění kuželového filtru nad spodní část filtru původního u jedné Fabie. Výfuk musí mít co nejhlubší zvuk, pak je to ten správný "laďák" a boduje. Jak funguje sání i výfuk, je vedlejší. Hlavně, že to je "upraveno".

U podvozku je důležité snížení a opět barevné provedení. Jak to funguje, je opět vedlejší. Jisté body jsou za vzduchový podvozek, nejlépe s dálkovým ovládáním, aby bylo možno auto roztancovat k úžasu přihlížejících bez nutnosti v něm sedět.

Kola dělají auto, a tak je důležité mít je velká a široká. Ideálně opět v nějakém neotřelém lakování.

I provední kufru se vysoce hodnotí, a tak je nutné vymyslet co nejoriginálnější zaplácnutí prostoru. Když už to nejde nějakou laminátovou vestavbou pro 20 repráků, je potřeba tam vměstnat cokoli a nějak to urovnat, aby to porotu zaujalo.

Neméně důležité je zajímavě prezentovat svůj vůz s informačním panelem s přehledem úprav. Nejlépe je auto postavit na potištěnou plachtu, obložit zrcátky, cedulkami a různými tajtrdlíky, aby to opět co nejvíce zaujalo. Smysluplnost, logika, účel nehrají roli.

Naprostou nezbytností pro sbírání bodů jsou různé úpravy karosérie. Je tedy nutné přinejmenším zahladit různé prolisy, odstranit lišty, mřížky nahradit plastovou sítí (tahokov už nefrčí), zrušit kliky a hlavně nasadit nějaké křídlo. Samozřejmostí je "mračení" kapoty a různé stupně zásahů do světel. Pak už zbývá jen vymyslet cokoli dalšího, co ještě jiný nemá (na příštím srazu to bude mít polovina účastníků). Naprosto mě odrovnal vložený montovaný polorám v jinak docela hezké Fabii vyrobený z plastových trubek. Rám byl položený na zadní sedačky a podlahu. A letošním hitem jsou zřejmě přívěsky a stromečky zavěšené na vlečném oku.

Ceněné je samozřejmě také audio a video v autě. Čím víc, tím líp. Hlavně musí být vidět nějaký ten tlustý drát, silová pojistka a kapacitor (my tomu dřív říkávali kondenzátor) s displejem ukazujícím nějaká čísla, nejlépe s rychle se měnícími hodnotami. Body jsou za láhve s nápisem NOS a různě naimplantované kusy plexiskla, za kterými pracují komponenty Hi-Fi zástaveb. Na srazu je pak nutné všem ukázat, jak to hraje a po celý den tak arogantně obtěžovat okolí nesnesitelným duněním a kraválem blízko prahu bolestivosti. Kovárna je pak proti takovému magorovi lázeňský klid.

Když jsem zaslechl úryvky komentářů procházejích porotců, bylo mi z toho místy opravdu divně. Ti lidé se fakt tváří, jak moc autům rozumí a zcela s vážnou tváří hodnotí a rozebírají vše výše jmenované. Pokud tedy někdo podlehne mediálnímu tlaku a chce přesto v takové soutěži uspět s upraveným autem, nezbývá mu než podle jmenovaných bodů všechno předělat, nalakovat, polepit, ořezat. Bez ohledu na smysl a zda se mu to líbí. Prostě musí, jinak nemá šanci. Upravit auto, aby fungovalo jako sportovní nebo polozávodní, nestačí. Dnes jde hlavně o styling, to je ten dnešní pravý tuning. Aspoň já z toho mám ten dojem a to je svět, kterému nerozumím, do kterého nepatřím. Udělal jsem si do něj malou sondu, určitě si to jako divák zase někdy zopakuju, ale těmto trendům podléhat nehodlám. Všem, co podlehli, přeju, aby je to dlouho bavilo a já to zase někdy někam přijedu zkouknout.

Radek RST


Rubrika: Reportáže ze srazů, Přečteno: 8862×, Komentářů: 26, Líbí se Autor: RST
to RST: trochu s křížkem po funuse, ale i tak musím konstatovat, že to vidím podobně, tedy včetně toho, že je každého věc, jak tráví svůj volný čas a "investuje" svoje finance.


Nejhorší jsou totiž militantní zastánci čehokoliv a je jedno, jestli jsou to militantní islamisti, tuningáři nebo veteránisti. Na tuning srazy taky občas zabloudím, sem tam kvůli škodovce 1980 minus časopis koupím a žasnu, ale to je můj problém - co je problém obecně, je to několikrát zmiňovamý (Moto)techno. Sice uznávám, že pokud cokoliv dává někomu radost, energii etc., tak to má svoje místo, byť by to byl Pepa Melen, ale jako fanouška "mrtvých" přibližně bluesrockových stylů mě to ničí a např. i v těch Běšinech zůstanou z mý strany vozíky, zaparkované poblíž takového sound performera neprohlédnuty.. Svoboda soundsystému končí na prahu mýho zvukovodu!
Radku díky za reportáž.I když to není můj šálek kávy, tak se rád na ty auta kouknu. I když jen na netu nebo v časopisech. Srazy tohoto typu nejsou pro mě, asi už začínám stárnout 😀
Hezká reportáž Radku, je dobré že jsi tu přiblížil takový to sraz.


Co mě odrazuje od návštěvy takových to setkání je ten ohlušující rámus z repráků!


Co se týká mého vkusu úprav, tak mám vkus podobný jako většina lidí v komentářích, ale proto jsem členem tohoto webu 😀


Hezký článek opět 🙂
Je fakt, že kedy´s som "tuningovú" scénu bral viac ako "tuningovú", teda úpravy mech. častí a kasňa, poladená trochu pre oko, bola čerešnička na záver. Kto ma pozná (moje auto) vie, že ortodoxný originalista nie som, staviam si auto tak aby sa páčilo a vyhovovalo mne. Avšak podstata niektorých vecí na momentálnej "tuningovej" scéne mi uniká a s tým tak nejak súvisí, že to ide mimo mňa. Nikomu to neberiem, každému čo jeho jest. Ale toto jednoducho nie je môj šálok čaja ...
Díky. Já to taky jako vyjádření názoru beru.


Fabku jsem prohlížel zblízka i v Běšinech a vím, kde má chyby...


Porotování se rád zůčastním, rád pomohu i při organizaci. Klidně to dořešíme po mailu, ať tu lidem neseberem prostor k další diskuzi.


Sem tam jsem už taky něco spolupořádal a vím, že to není nic jednoduchýho. A stejně se nezavděčíš všem.
Re:RST ... nechtěl jsem se zde nikoho dotknou, jen jsem také vyjádřil svůj názor, že každý upravuje své auto hlavně pro sebe. Radku, co se týče toho hodnocení, opravdu bych bral někoho kdo se na ta auta podívá jiným pohledem a trochu to v tom novodobém tuningu rozčeří 🙂 a jak sám říkáš, že se svým autem jezdíš, tak to znám i u své fabči. Na té je vidět těch 110.000 km, jezdím sní normálně po Praze a to i někdy v zimě . Dokonce vozí celou moji rodinu i na dovolené, Proto na ní při bližším prohlédnutí je vidět mnoho oděrek. Ještě jednou hezký večer
Kuba: Olin ten sraz pořádal, proto to vidí třeba trošku jinak. Netřeba mě nijak hájit. Co jsem napsal, za tím si stojím. Vyjádřil jsem svůj názor na současný stav tuningu. Není to nic osobně proti komukoli. Ti lidé jsou obětí jakéhosi diktátu módy a když mu podléhají rádi a baví je to, je to jejich věc. Mě baví kolem aut něco jiného. Stejně tak jako nechápu fotbal, hokej, techno, kouření, vegetariány, stejně tak nechápu současné trendy v tuningu.





Jeden zajímavý postřeh, který mi dotek až teď. Moje auto je bilboard, ale OI pomalovaná zhruba jako kit car obdržela ocenění. Mmch si ho podle mě zasloužila, ale dojem mi z celého auta zkazila hudba a barevný inetriér. Tomu autu by slušel skutečný rám a 2 Sparca a jinak nic...
To Olin: Nechápu tvůj útočný komentář na RST. Sám tam píše,že je to pěkné,že lidé si s tím dali práci ale není to jeho styl,nic víc,do nikoho se nenaváží a pouze vyjádřil svůj názor.Tisíc lidí,tisíc chutí. Článek je napsaný pěkně a nezaujatě - ale tys to asi pochopil jinak.Co mě se týče,jsem originalista ale pokud tuning tak styl jako tady RST a ostatní lidé v komentářích-tedy motor,převodovka,brzdy,podvozek..hustomalby na víčku od nádrže jsou pro pubertáky😉.
A na doplnění, rád zvednu hozenou rukavici a hodnocení se zúčastním. Nepotřebuju ale nikomu dokazovat, jak se to má dělat. Já na to mám pouze jiný pohled, to je vše. Já za každou úpravou hledám především smysl ve zlepšení vlastností auta, pak teprv estetično.


Styl tuningu propagovaný tuningcupem a tuningčasopisy je spíš ze sféry výtvarné kreativity, než o techice aut. Mě baví ta technika. Už jsem taky pár aut mírně poupravil, ale na venek to byly sériovky. Fungovaly ale tak, že to leckomu hlava nebrala. Ale to je na jíný povídání.
To Olin: děkuju za komentář.


Účelně jsem rozhodně nic nemířil. Prostě jsem to popsal ze svého pohledu a nemám pocit, že bych z lidí dělal blbce, nebo jsem to aspoň neměl rozhodně v úmyslu. Dílenský zpracování u většiny aut je perfektní, ať to ti lidé dělají sami, nebo si to nechají udělat. O tom taky není diskuze.


A proč já jsem přijel polepeným eRkem? Protože s ním občas jedu nějaký amatérský závod a dostanu sem tam nějakou korunu od zaměstnavatele za to, že tam ty nápisy mám. Kvůli jednomu srazu je nebudu loupat. Auto nemám nejdokonalejší, to nepopírám, ale jezdí taky beze změn už 8 sezónu a tak je to na něm trochu vidět. Přesto mě s ním baví jezdit, protože po mechanické stránce funguje bezvadně a to je pro účel jeho použití nejdůležitější. Mě by prostě nebavilo mít všechno nabarvený a bát se, že to někde umažu.


Asi jsem udělal chybu v tom, že jsem podlehl po podzimním srazu naléhání pár lidí, ať přijedu eRkem. Měl jsem přijet Fabkou nebo Octou. Já bych sice měl ze srazu stejný pocit, protože obě jsou prakticky sériový, ale aspoň bych zbytečně nedráždil eRkem, které zcela evidentně na sobotní sraz nepatřilo.
Tak jsem si přečetl tento článek, který je zceĺa účelně namířen proti novodobému tuningu. Já sám začínal tunit v osmdesátých letech stovku a šel podobným směrem jak autor zde popisuje. Ale vývojem prošel i tuning. Já třeba nerozumím tomu, jak někdo může přijet na sraz s erkem, které mi připadá spíše jak reklamní billboard. Řekl bych, že škodovky od užovak a starší jsou nejhezčí v originál stavu s dobovými doplňky. To bylo také hlavní kritérium v kategorii veteránů. A to že některé věci v novodobém tuningu nechápeš, ještě neznamená, že Ti lidé dělají něco špatně. Prostě to delají jinak než ty a asi bych znich nedělal blbce. Natuněné auto si dělá každý pro sebe a hlavně se musí libit majiteli samotnému. Pokud budeš chtít, příště si můžeš vzít jednu kategorii ty, a ukaž nám, jak se to má dělat. Hezký večer
RST: ne platový trubky jako ochranej rám to je fakt masírka.To mi zavání Čínou.Ta kvalita se někam vytrácí.Hlavně big efekt za co nejmín pěněz🙂


Když si vzpomenu na moje vytunený erko :


http://www.youtube.com/watch?v=XKxlLzow8qw


tak to bylo hlavně o tom co nejvíc zlepšit jízdní vlastnosti viz instalace mkových náprav ,zvýšení výkonu motoru ,lepší brzdy aby se člověk mohl bezpečněji svízt.Nevim když na to koukám z těch fotek asi stárnu.
To ne, tak jsem to nemyslel. Jen asi nemělo smysl to dál rozvádět.Mě trvalo asi hodinu,než jsem to v reálu pochopil a vstřebal. Furt mi na tom přišly divný svary, až jsem se osmělil a na rám zaťukal... A to jsme si z toho nejdřív utahovali, že to nějaký tuzeři dělají z novoduru.


Vše mi to připadá jak moderní pop/disco hudba - vše jen pro efekt, zaujmout upoutat, za každou cenu.
To sem ale blbej🙂Já když jsem četl ten článek tak mi to nějak nedošlo. Promiň RST🙂 Už rozumím a chápu souvislosti.
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
To je ta zmiňovaná plastová atrapa. Ještě něco?....D)))





Myschak: bylo tam několik starších škodovek v origo stavu, takže za exota bys nebyl. Naopak, třeba by sis i odvezl nějaký ten pohárek za origo stav svého veterána.
Karle, ty máš ale skvělé nápady 🙂


Budeme muset něco zrealizovat - pravděpodobně někde u vás, protože do Brna vás asi nedostanu 🙂
Koukal jsem ještě na fotky a zaujala mě tahle fotka: https://www.skoda110r.cz/article.php?aid=1201&olimage=31075


To je ta bezpečnostní klec u toho kombika jenom v zadu?Co to má za smysl.Poučte mě prosím?Třeba mi něco uniká.
Michale, když budeš v Zápech, můžeš se stavit i u nás, máme to k Radkovi cca 15 km...





Nebo bychom mohli uspořádat volantpárty? Co vy na to? 😀
Původně jsem plánoval výlet do Prahy, že bych se tam v sobotu odpoledne ukázal, s Radkem a případnými dalšími známými prohodil pár slov...


....ale na rovinu jsem rád, že mně to nevyšlo a zůstal jsem doma - evidentně bych byl zklamán a se svým autem bych tam byl za exota...





To si raději udělám výlet do Záp a povykládáme raději u kafe 🙂
Není zač děkovat. Zúčastnil jsem se, tak jsem se chtěl podělit o zážitky a nějak mě to i poňouklo zhodnotit situaci v českém tuningu z mého pohledu. Jsem rád, že v tom pohledu nejsem sám.


Naštěstí na srazu bylo i pár pěkných aut, upravených s rozvahou a tak, aby se v nich dalo normálně jezdit a nebyly na nich takový čápoviny.
Reportáž pěkná a děkuji za ni.





A s tím tuningem ( nemám rád tohle slovo samotné ) - ber to tak, že jako u spousty jiných činností a oborů lidského konání se to u nás zvrhlo na něco, co je vyloženě specifické jen pro Českou republiku. Výsledek je takový, jaký je a je to prostě tak, ať se nám to líbí, nebo ne.





Nakonec při bližším pohledu i výtvory ikony českých tunerů P.Dolejšky nesou hromady prvků postrádajících jakýkoli smysl a logiku. I když Dolejška je kategorie sám o sobě a jeho úpravy jsou ve smyslu funkčnost/vzhled tak půl na půl.
RST:


Tak jsem si přečetl článek ze srazu.Je něco nepěkného ve státě Škodovkářském.Zastávám hodně podobnej názor.Myslím si že styling se postupně dostává spíš do fáze tuzingu.Viz stromečky na tažných okách a malůvky v podbězích to mě vážně dostalo.Nějak tomu běsnění vůbec nerozumím.Kde jsou ty doby kdy se stavěli výfuky do aut podle výkresů Motorsportu.Kdy se laborovalo s vačkami atak.
Karle, na pruty to není. Prostě si dál budem jezdit Běšiny, HG, Jetřichovice, apod. Svět "velkého" tuningu nám zůstane už asi navždy odepřen.


Dojedu se občas někam podívat, protože některá auta jsou pěkná. O tom není diskuze a je na co koukat. Jen nehodlám podléhat módním trendům a vrážet peníze a čas do něčeho, s čím nesouhlasím a obejde se to zcela jistě beze mě. Beru to tak, že na módních přehlídkách se taky prezentuje spousta zajímavých kreací, ale nosit se to moc nedá a ani na veřejnosti nenosí. S těmahle autama je to podobný. Velká část z nich je v provozu nepoužitelná a slouží jen pro předvádění na srazech.
Radku, sdílím s tebou tvé rozčarování nad směrem současného tuningu. Již několikrát jsem psal, že nechápu význam "perleťové bílé se zlatým obrázkem andělíčka v podběhu"...





Prostě, asi jsem ze "staré" školy tuningu, kdy úpravy měly směřovat ke zlepšení vlastností vozu, na které se v průběhu výroby nedostalo nebo nemohlo dostat, neboť sériová výroba by byla nerentabilní...





Nechápu "mračení světel přes půl světlometu, nebo implantaci xenonových výbojek (nebo ještě lépe H4 náhražky) do světel s čistým sklem a původní parabolou (lom světla zajišťuje tvar paraboly a drážkování na skle, obojí dohromady dělá optiku světlometu), ale to je fuk...





Nějak tomu nerozumím,a si půjdu zahodit řidičák a koupím se rybářské pruty...
Tak ten rám vypadá brutálně...a ještě jsi v článku nezmínil "předkožku na kapotu"...v Americe to měli kvůli štěrkovejm cestám, u nás je to na machrování.
Teda pane vedoucí, vy nás ale zásobujete...





článeček super a s ostatním souhlasím, nemám žádnou závodničku, ale podvozek mám pěkně "f tlumexu, zapatlanej štěrkem a prachem..." holt asi nejsem in.