27. červenec 2011

Expedice GG 2011

Rubrika: Reportáže ze srazů, Přečteno: 11683×, Komentářů: 34, Líbí se Autor: Chrobak.SACEK
Großglockner Hochalpenstraße 22.7.-24.7.2011

úvod

Začíná rok první, rok nového věku, na jehož počátku se nachází úspěch expedice GG2011 - zdolání vysokohorské trasy Großglockner Hochalpenstraße skupinou vozů Škoda 110R a Škoda 110. Díky odvážným posádkám ve složení DejvV + Katka + Eliška, Chrobak.SACEK + Sibyla, Myschak + Gábina, Jikra + Jitka a kpt.Budha + Ondra je možné říkat, že slova jako šílené, nemožné či neuskutečnitelné jsou ve spojení se slovem Škoda 110(r) naprosto bezpředmětná.

červen 2011

Vše začalo nenápadnou zmínkou DejvVa o dovolená v oblasti Tyrolských alp, možné návštěvy zmiňovaného vrcholu a založení nového vlákna s v té době naprosto šíleným nápadem najít ještě nějakého blázna který by měl odvahu vyrazit s eRkem na Glockner. Ten blázen se kupodivu našel a dokonce nebyl jen jeden. Vzápětí se rozběhla internetová diskuse, která neměla v historii těchto stránek obdoby a překonala všechny dosavadní rekordy.

http://www.skoda110r.cz/forum.php?thread=7766

Témata s přípravami na cestu, konzultováním technického stavu vozů, dohadováním se o nejvhodnějších trasách a probíráním myšlenkových záchvatů prorostla celým webem. I nezainteresovaný návštěvník si musel nutně všimnout, že se děje něco neopakovatelného a tak se vzájemné rozmluvy stali vděčným a zábavným podmětem ke čtení a komentáři i pro všechny nezúčastňující se.

22.7.2011 - Den 0

V polovině republiky prší, případně leje jako z konve, ale Strakonické náměstí vítá odvážlivce slunným počasím. Vyjma Borůvky, která se zdržela administrativními nedostatky vlastní posádky, dorazila všechna auta v rámci domluveného časového rozpětí. Po vzájemném uvítání, představení se a zachycení několika památečních snímků vyrazila kolona nablýskaných vozů vstříc neznámému dobrodružství.

Během občerstvovací přestávky ve Vimperkém hotelu Terasa dorazila i poslední posádka a tak hraniční přechod Strážný / Philippsreuth překračovala celá expedice už v kompletní sestavě. Bez větších problémů projíždíme německé Passau a za nevěřícných pohledů přejížděných vozidel využíváme krátkého kousku dálnice k otestování výkonu svých strojů. Během bezpečnostní přestávky někde u města Pocking se sjíždí zase všechny vozy dohromady a dál již pokračujeme ve spořádaném vláčku.

Silnice rovné jako stůl, cestovní rychlost 100 - 110km/h, míjíme Salzburg a atmosféra se kterou projíždíme malebná městečka našich jihozápadních a jižní sousedů se nedá pořádně popsat. Každý druhý kamion zabliká, motorkáři zvedají ruce na pozdrav a při obsazení všech tankovacích míst na benzínové pumě se místo podivných úšklebků setkáváme se zájmem, obdivem a fotografováním. Tunely různých délek projíždí celá kolona za zvuků hromadného troubení a na všech posádkách je vidět, že si cestu vysloveně užívají.

S přicházejícím večerem se mírně zhoršuje počasí, avšak občasné přeháňky dodávají našim motorům další sílu a za mírného zrychlování si užíváme pohodovou jízdu bez jakýchkoliv zádrhelů. Do cíle prvního dne městečka Viehhofen dorážíme kolem jedenácté hodiny večerní.

Už samotný přijezd našich vozů k penzionu Embacher vzbuzuje dostatečnou pozornost a přes pokročilou noční hodinu nás vítají zvědavé pohledy návštěvníků snad ze všech oken a balkónů, které jsou zrovna k dispozici. Zbývá pouze rychle vyřešit malé nedorozumění s ubytováním, když zdejší majitelka patrně špatně pochopila naši objednávku a nedošlo ji, že eRkař přeci nikdy nedorazí sám a tudíž je nás o 3 víc nežli počítala. Po přerozdělení pokojů zasedáme na verandě k první večerní poradě a klábosíme o dojmech z cesty.

Nahromaděný adrenalin v krvi byl rozředěn přiměřeným množstvím alkoholu, plán na další den zhruba vymyšlen, zprávy do Čech o aktuálním dění odeslány a nic tudíž nebránilo tomu, abychom se odebrali kolem druhé ranní do svých, či spřátelených postelí.

23.7.2011 - Den G

Zážitky minulého dne spolu s vypitými litry tekutin všech druhů si vybírají první daň a předsevzetí brzké snídaně v sedm hodin bere rychle za své. Se zhruba hodinovým zpožděním a za naprosto neplánovaného deštivého a mlžného počasí dojídáme snídani, kolem deváté provádíme rychlou kontrolu aut, ještě zapózujeme několika českým motorářům a vyjíždíme směrem Zell am See a Großglockner-Hochalpenstraße. Z vědecko-výzkumných důvodů zastavujeme cestou u benziny a nabíráme všichni stejně plné nádrže.

U parkoviště před vstupní pokladnou ve výšce cca 800 m.n.m. nacvičujeme vzájemné rovnání vozů pro co nejzajímavější fotografické záběry, pořizujeme několik skupinových snímků a po zaplacení vjezdného 28€ začínáme stoupat. Do popředí kolony se rychle dostávají nadupanější vozy, jejich motory zvládají překonávat počáteční stoupání kolem 5-8% na třetí rychlostní stupeň. Brzy však dojíždíme koncernové plechovky všech druhů, jejichž piloti stojí na brzdách před každou zatáčkou i do 12% kopce a tak vytváříme jednotný vláček a za zvuku vytočených dvojek pořizujeme zajímavé záběry a vychutnáváme si průjezdy jednotlivých zatáček.

V cca polovině kopce zastavujeme na menším parkovišti a byť ve výhledech brání mlha i dosud kolem rostoucí stromy pořizujeme další fotografie. Našich vozů si okamžitě všímají všichni okolní motoristé i turisté ze zaparkovaného autobusu a fotek je tak v ten okamžik patrně několik stovek. Po prohození několika vět se všemi kolem a vysvětlení, jak se naše vozy mohou objevit na takto nečekaném místě, startujeme a pokračujeme ve stoupání.

Bohužel mlha se nezvedá, spíše naopak houstne a tak ani po úbytku vegetace nespatřujeme okolní horské velikány. Ani to však naše nadšení nijak nezmírňuje a následují další fotografické zastávky. Nadmořská výška již překročila 2000 m.n.m. a úbytek kyslíku se podepisuje jak na stavu posádek, kteří se cítí jak po několika poctivých pivech tak jejich vozů, které v rámci úsporu vzduchu automaticky snižují počet volnoběžných otáček motorů až na samé hranice únosnosti (vyjma těch, které jsou vybaveny směšovací jednotkou od západncíh soudruhů).

]

Bez jakýchkoliv problémů a s teplotou chladících kapalin nepřevyšující optimálních 80°C dosahujeme prvního z několika vrcholů (vyjma těch dosažených individuálně či skupinově již v základním táboře). Za vše obklopující mlhy parkujeme vozidla a užíváme si slastných pocitů dobyvatelů hor.

Náš dnešní cíl je však ještě podstatně smělejší, a tak po nákupu prvních suvenýrů a pořízení dokumentace že jsme toto místo pravdu všichni navštívili, pokračujeme v dalším stoupání. Mlha, či spíše už mraky se postupně zvedají a začíná souvisle pršet. Bez zastávky překonáváme nejvyšší průjezdné místo dnešní trasy Hochtor 2504 m.n.m. a poprvé testujeme brzdové soustavy našich vozů. Při zastávce v čekání na fotografující odpadlíky se ukazuje, že ani kouřové efekty neubírají brzdám na jejich jedovatosti a byť jsou naše vozidla stará několik desetiletí, nic jim nezabrání zvládat sportovní styl jízdy na vražedných převýšeních oběma směry.

Počasí nám nikterak nepřeje a tak další zastávka je až na parkovišti pod ledovcem Großglocneru, kde zanecháváme svá auta, z dobrodruhů se měníme na řadové konzumní turisty a vrháme se do víru nabízených služeb. Jikra s Jitkou již dál nezvládají naše slastné nicnedělání, oddělují se od hlavní skupiny a vlastní sólo jízdou se vydávají z5 za lovením zajímavých fotografických záběrů a dále směrem na Kaprun. Zbytek skupiny ještě využívá nabídky na prohlídku místního muzea a po dalších několika fotografických záběrech taktéž vyráží na zpáteční jízdu.

I přes neustávající déšť nabíráme odvahu a vzdáváme se pohodlí suchého oblečení, abychom na místech vytipovaných během příjezdové cesty pořídili alespoň několik památečních záběrů. Kousek za vrcholem Füscher Törl odbočujeme ještě na slepé rameno cesty vedoucí po kostkami dlážděné silnici se sklonem 14% na nejvýše dosažitelný bod místní cesty Edelweißspitze. Parkoviště ve výšce 2571 m.n.m. je prázdné a místo výhledů do okolí spatřujeme pouhé bílo.

V dešti se dlouho nezdržujeme a již notně promočení vyrážíme na zpáteční cestu. Spanilou cestu dolů, kdy díky vysílačkám v našich vozech můžeme ukázat pár řidičům v koncernových plechovkách, že cesta z kopce nemusí být nutně spojena s neustálým postojem na brzdovém pedálu, přerušuje až kolona stojících a výstražně blikajících vozidel. Asi po 10min se špunt hne a pomalu objíždíme na první pohled nijak vážnou nehodu s jedním autem napasovaným svojí zadní částí do skály. Zbývající část cesty nás už míjejí pouze vozy záchranných služeb a police. Cesta nahoru je uzavřena a dole na pokladnách se již vytvořily fronty několika desítek čekajících aut. Až zpětně v Čechách se dozvídáme, jak tragická, tato nehoda bohužel byla.

http://www.regionews.at/?set_ActivMenu=286&special=details&News_ID=22428

U kas se loučíme s klukama, kteří se vrací přímou cestu domů, neboť mají v neděli další program a do rána již nezůstávají. Ve zbývajícím složení dvou eRek a jedné Limusine vyrážíme za stále deštivého počasí s malou zastávkou u benzínové pumpy zpět do pensionu, kde se setkáváme s Jikrou a Jitkou kteří mezi tím zvládli ještě návštěvu muzea veteránů. Po vydatné večeři se vyhlašuje podvečerní odpočinek, který se u jedné poloviny výpravy krapánek protahuje, tudíž na večerním briefingu se scházíme všichni až kolem třiadvacáté hodiny. Po sdělení zážitků, prohlídce fotografií a naplánování dalšího dne, začíná další zábava spojená s výkladem principu svornosti diferenciálů, výpočtem spotřeby jednotlivých naprosto rozdílných vozů a dalších v té chvíli smrtelně důležitých věcí, při které později příchozí skupina drží statečně stráž u rozpitých lahví až do čtvrté do rána.

24.7.2011 - 1.1.0001 po GG

Dopolední probuzení do stejného počasí jaké panovalo předchozí den, jasně upravuje plány na zpáteční cestu. Snídaně je opět na pohodu, navíc posunutá o další hodinu proti předchozímu dni a tak balit začínáme až kolem desáté. Jikra s Jitkou opět nevydrží a vyráží na cestu s vlastním programem o něco dřív. My ostatní se ještě při vzájemném loučení se dozvídáme, že kluci vyjma drobných navigačních potíží dorazili domů v pořádku kolem druhé v noci. Zaplatit nocleh, poslední potřesení pravicí, dojaté polibky a vzájemné objetí a po posledním snímku před pensionem dáváme sbohem malebnému městečku.

Na cestě jsme již jenom dvě eRka, ale to nám náladu na dobrodružství nijak nekazí. Na zpáteční cestě vyjíždíme do kopců Berchtesgadenu s tím, že se podíváme do Hitlerova Orlího hnízda. Počasí se však vůbec neumoudřuje, spíše naopak a tak místo 15€ vstupného a dalších 20€ za posun autobusem na samotný vršek volíme návštěvu místního restaurantu a prodejny suvenýrů.

Pod kopcem na kraji Salzburgu se rozděluje i poslední expediční dvojice a zatímco Kočkolap míří na sever po stejné trase přes Strakonice až ku Praze, Borůvka uhýbá na Linec a dál na Brno.Večer se pak všichni již ze svých domovů scházíme alespoň na malou chvilku u PC, abychom na vlákně založením v průběhu expedice nahlásili všem ostatním, že jsme dorazili v pořádku.

end

Věřím, že pro každého, kdo se této úspěšně zvládnuté expedici zúčastnil, se stal tento víkend okamžikem, který rozdělí jeho erkařský život na dvě části. Na dobu před GG a po GG. Nechť je ta druhá ještě zajímavější a přinese další neméně odvážné a neméně dobrodružné cesty.

Září 2011

Snaha co nejvíce celou akci zmedializovat přinesla alespoň nějaké ovoce a dokonce i Škodovka vzala svoje zatím zatracovaná vozidla na milost a ve svém podnikovém plátku vydala alespoň krátkou zmínku a našem "výletu".

Kompletní fotografická alba pak můžete zhlédnout na odkazech jednotlivých fotografů

http://chrobak-sacek.rajce.idnes.cz/2011-07-22_GG_2011/

https://picasaweb.google.com/Jirka10/Grossglockner?authuser=0&authkey=Gv1sRgCO_e_qfE0Lf-2AE&feat=directlink


Rubrika: Reportáže ze srazů, Přečteno: 11683×, Komentářů: 34, Líbí se Autor: Chrobak.SACEK
Ahoj Pavle,





víkendová akce GG2011, pokud se člověk drží velmi při zemi a kupuje jen benzín, ubytování Embacher, vjezd Gloknerskou sinice se dá vejít do 5-6tis CZK.





Pokud si zajdeš na pivo, do muzea, stačí i do obchodu pro víno, cena roste. Nejdražšší je benzín a lanovky.





Rodinná dovolená na týden v Embachru vyšla na 1 000 EUR. Jen lanovka na Kiksteinhor z Kaprunu stála mě a manželku 80e (2letá dcera Eliška neplatila). A to jsme měli ubytování se snídání a večeře jsme si dělali samy na Ebacheru.





Ale rozhodně to stálo zato.





V roce 2012 jsme byli zase, tentokráte v oblasti Livigno (za týden cca 15 horských průsmyků - Stelvio, passo Rombo, Gavia, Tonale, Albula, Otzal-SOlden, Bernia, Majola-Kuln, atd...) Navštívili Rakousko, Itáli a Švýcarsko. zase to stálo 1000EUR a bylo to parádní !





Letos nic neplánuje, doufáme že se Alpy zadaří příští rok. Budeme rádi když se přidá nějaká další škodovácká rodinka s dítětem...
Zdarec chlapi, líbí se mě vaše akce GG a chtěl bych se zeptat na kolik peněz to výjde protože bych se příště rád zučasnil taky jestli by ste mě vzaly mezi sebe?
chtěl bych se omluvit, fotečky od nás budou asi až po vánocích, máme ted opravdu hoodně práce. díky.
DejvVe neubirej si zasluhy, drtiva cast organizace GGcka patri Tobe, bez jakychkoli vyhrad 🙂
Čapoune, já bych v tom nic velkýho na organizování neviděl, domluvit se kdy a kde se lidi sejdou, zajistit ubytování a hurá na cestu... Nebo se mílim?
Tak ok Dejv je borec 🙂
Zorganizovat?? Tak v tom já nejedu, organizace byla věcí DejvVa, já jsem byl pouze "vybrán" jako medializátor a tvůrce článku.
Chrobáku zajímavá Expedice by byla Erko na Severním Pólu 🙂


Ale jinak všechna čest zorganizovat takovouhle akci.
Krásně jsi to Chrobe napsal! Už se těším na další metu 🙂
Gratuluju ke zdolani Alpenstraße 🙂 Ja tam jel s pritelkyni svym spotrebakem 27.7. a meli jsme naprosto paradni pocasi... Slezli jsme i na ledovec. Skoda ze jsme se tam nepotkali 🙂
iDnes, si článek krapánek předělal a natáhnul (se souhlasem). Originál znění vyšlo na auto.cz


http://www.auto.cz/skoda-110r-erka-grossglockner-hochalpenstrasse-60532
Jikro už sem ten článek ne i-dnesu četl-dooobrý. a za zapůjčení DCOE děkovat nemusíš, jsem rád že ten karbec vůbec funguje 😀
Parádní článek, musel to být super zážitek, jen je škoda, že vám nevyšlo počasí.
Dik Chrobi, ale Ti soudruzi jsou spis z jihu.... s Bologne.....jak vidno umej nejen spagetti 🙂
Je jasným že na příští rok musíme dát něco do kupy. Mě láká kouknout na GG, je dost lidí, co tam ještě nebyli a se svou škodovkou by se tam chtěli podívat a pak už je jen 150km k moři, takže asi tak bych to viděl 😉
RDGA - Route des Grandes Alpes... To by bylo min. na týden... ale už nadepisuju obálku na šetření penízek. Do toho jdu 🙂, kdo se přidá??
Krásná reportáž...že bych příště jela taky? 🙂 Je to vyzva 🙂 jestli dame na jare to dansko, nic uz nam pak nebrani v ceste 🙂
Chrobe, parádně popsaná expedice GG. Díky! Pro všechny tip na příští rok, zkuste pohledat co je to RDGA ? 🙂
Nedramatizujte to, každá expedice si musí uchovat nějaké to vlastní tajemství, které bylo nutné si prožít a nezúčastnění ho stejně nepochopí.


To je stejné jako tady rozmazávat kdo, kde, s kým a za kolik ... myslím tím ubytování na pokojích samozřejmě 😉
Na semaforech to bylo zajímavý 🙂 Ale pak když jsme během deseti vteřin jízdy ztratili rádiový kontakt s vozy vpředu, které tou dobou již byly vlastně někde za námi...to bylo ještě lepší 🙂
Pěkné, moc pěkné...
Krásný článeček s jen můžu litovat že jsem nejel !!!!!!!!!!Dík a super počtení
🙂 a vlastně ani nevím jestli DejvV ten samosvor pochopil 🙂
Rozpitvání detailů tipu jakou trisku použít pro následující 200m stoupání které se z 10% mění na 12%, teoretické úvahy zda je vhodnější držet motor na 4tis a nebo 5ti a je už i mimo dosah mého článku.





Pokud se vrhneme do děkování musel bych tu vyjmenovat celou hromadu lidí tak snad největší díky Dejvovi za zajíštění expedice a Dejvidovi, který pomáhal s přípravou auta a zapůjčení několika dílů do zásob pod zadní sedačky (naštěstí nebyly zapotřebí).
Budha co jako ??? Že jsme odbočili o odbočku dřív ???? Neb jak jsem čekal až skočí červená a pak jsem se teprv rozjel ??? 🙂))))
Teda Chrobáčku , teď jsem dorazil z garage a přečet jsem to taktéž jedním dechem.... Ty bys měl psát knihy 🙂))) Jen bych ale upřesnil že NE všechny motory měly problemy v 2000m s volnoběhem 🙂)) Nicméně zde je to správné místo na poděkování především DejvVovi za perfektně připravenou expedici, MATYmu za zapujčení 40DCOE (jsem zvědav zdali on ho někdy vyveze do takové výšky 🙂 ) a dalších náhradnch dílů z jeho eRka, Davesovi za zápůjčku trysek a vzdušníků na testování,Čalfovi za díly do benzinové pumpy......a nakonec manželce Jitce která, byť se bojí výšek celou expedici přežila bez psychické újmy 🙂 Nakonec bych parafrázoval jedno rčení " I s malými auty a objemy lze dobývat velké cíle" 🙂))
"Bez větších problémů projíždíme Passau"... 😀
ked pojdete nabuduce tuto turu dajte vediet ja byvam 100km dalej mozte umna kludne prespat.
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Díky za super článek. Četl jsem to jedním dechem.
Super článek Chrobe 😉
Parádní reportáž. Gratulace k dobytým metám.