13. leden 2004

Seřizování základního předstihu a odtrhu

Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 22323×, Komentářů: 6, Líbí se Autor: Džon

Základní předstih je předstih nastavený na stojícím motoru. Dále je tento předstih za běhu motoru zvyšován odstředivou regulací rozdělovače a podtlakovou regulací na rozdělovači podtlakem z karburátoru.

Kontrola podtlakové regulace: Na vypnutém motoru sundáš víčko rozdělovače, odpojíš hadičku podtlakové regulace od karburátoru (zůstane napojená na tělesu podtlakové regulace na rozdělovači) Ústy nasaješ vzduch z hadičky, a vnitřek rozdělovače by se měl lehce natočit. Za běhu motoru zkontroluješ, zda na vývodu z karburátoru je podtlak (saje to).

Odtrh - vůle mezi rozepnutými kontakty přerušovače. Seřízení odtrhu je vhodné udělat před seřízením předstihu. Destička na vačce v rozdělovači se opotřebovává, a tím se odtrh zmenšuje. Nastavuje se tak, že maximální vzdálenost mezi kladívky rozdělovače má být 0,35-0,45 mm. Takže na to potřebuješ spárové měrky. Dobré je se nejdříve podívat jak na tom jsou kladívka, jestli nejsou opálená (kontakty). Pokud jsou hrbolatá a spečená, je lepší pořídit nová, stojí asi 60 korun (na eMkový rozdělovač).

Kondenzátor - kapacita 0,2 - 0,25 uF - při propálení je nutné ho vyměnit

Seřízení odtrhu

  • toč řemenicí tak, aby se kontakty v rozdělovači dostaly na maximální vzdálenost od sebe
  • spárovou měrkou 0,40 zkontroluj mezeru mezi kontakty. Je li měrka mezi kontakty těsně, ale zároveň je neoddaluje je odtrh dobrý a není třeba ho seřizovat.
  • šroubovákem povol dva šrouby v rozdělovači na kterých jsou připevněna ta kladívka.
  • vlož mezi kladívka spárovou měrku 0,40 , přitlač je k sobě a utáhni. Ještě to měrkou zkontroluj, jestli je ve spáře těsně, ale neoddaluje od sebe kladívka.
  • teď si můžeš zkontrolovat základní předstih.

Kontrola předstihu

  • sundáš víčko rozdělovače
  • odděláš z víčka rozdělovače kabel od cívky a dáš ho tak 3-5 mm od kostry (já to dávám na alternátor)
  • motor natočíš ořechem č. 30 tak, aby zářez na řemenici byl někde uprostřed stupnice. (je dobré si povolit svíčky když to chceš měřit přesně, abys nepřekonával kompresi). Toč po směru otáčení motoru (tj. po směru hodinových ručiček)
  • zapni zapalování
  • pomalu otáčej dál řemenicí doprava. V rozdělovači kontroluj kdy se asi rozepnou kladívka, protože v ten okamžik by měla skočit jiskra
  • když skočí jiskra, odečti předstih na stupnici za řemenicí. 0° je úplně vpravo, každy další velký zářez je +10°, malý zářez 5°
  • vypni zapalování

Seřízení předstihu - pokud předstih nebude v toleranci

  • natoč zářez na řemenici na požadovaný předstih +-1° (lepsi +) musíš motorem točit pořád doprava abys eliminovali vůle v rozvodu. Nebo aspoň přejet doleva a pak doprava.
  • povolíš šroub pod rozdělovačem, aby se s ním dalo otáčet (objímku)
  • opět dáš kabel od cívky ke kostře
  • otočíš rozdělovačem doleva (po hodinách) tak aby byly kontakty (kladívka) sepnuté (trochu si to rozhýbej aby se s tím dalo dobře plynule otáčet)
  • zapneš zapalování
  • pomalu jedeš rozdělovačem proti směru hodinových ručiček, dokud nepřeskočí jiskra na kabelu (pokud jedeš hodně pomalu může se stát, že nepřeskočí. Tak to prostě vem znovu. To samé pokud si nejseš jistý, že jsi místo přeskoku jiskry nepřejel.
  • vypneš zapalování, utáhneš objímku rozdělovače, dotáhneš svíčky, zapojíš kabely

Pomůcky pro seřízení:

pro zjištění přeskoku jiskry přidělej na vývod z cívky(+) žárovku, druhý konec žárovky na kostru. V okamžiku přeskočení jiskry se žárovka rozsvítí.

předstih lze seřizovat i podle otáček motoru. Pomocník nastaví plynem asi 3000 otáček a nehýbá s ním. Otáčením rozdělovače se snaž dosáhnout co nejvyšších otáček. Potom by mělo být nejlepší spalování kolem těchto otáček.

při správném seřízení by z rychlosti 40 km/h na 4. stupeň při plném prošlápnutí pedálu plynu měly lehce zaklepat ventily. To se ale nemusí projevit u benzinů s vyšším oktanovým číslem (Super 96, Natural 95 atd).

Hodnoty základního předstihu:

U všech motorů je lepší seřizovat předstih k horní toleranci.

Pohled do rozdělovače:

toto je rozdělovač ze Š 120 M - ale pro 110 R je obdobný

  • 1) upevňovací šrouby kladívka - jejich povolením a nastavením kladívka se seřizuje odtrh
  • 2) raménko podtlakové regulace - natáčí celou základovou desku a tím zvyšuje předstih
  • 3) pohyblivý kontakt rozdělovače (kladívko) - pootáčením rozdělovače při seřizování předstihu natáčíte kladívko vůči vačce (F)
  • 4) mezera mezi kontakty - seřizuje se na 0,35 - 0,45 mm při maximálním oddálení kontaktů
  • 5) základová deska, je mírně otočná kvůli podtlakové regulaci, pod ní jsou ukryta závaží a pružiny odstředivé regulace
  • 6) 4 vačky na otočném hřídeli - oddalují raménko rozdělovače, tím přerušují kontakty a vyvolávají jiskru.
  • 7) otočný hřídel rozdělovače, na něj se ještě nasazuje palec (raménko) rozdělovače
  • 8) drát od kondenzátoru vedoucí proud na kladívko

kulička vymezující maximální pootočení základové desky podtlakovou regulací

U Š100 a 110 ja dobré malý rozdělovač zaměnit za velký, protože malý ještě nemá odstředivou regulaci.

U všech starších škodovek je lepší nechat si předstih seřídit za běhu stroboskopem, protože vznikem vůlí v rozvodu a v rozdělovači mohou být výše uvedené hodnoty nepřesné nebo hodnotu základního předstihu experimentálně zvýšit maximálně o 5°.

U bezkontaktního rozdělovače ze Škody Favorit se již odtrh neseřizuje a předstih je potřeba seřidit za chodu na speciálním přístroji.


Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 22323×, Komentářů: 6, Líbí se Autor: Džon
Buďto to nepálí, anebo to nemá co pálit. Píšeš, že benzín tam jde, tak mrkni na to, jestli je jiskra. Jak na kabelu k rozdělovači, tak na svíčkách.
mám škodu 120 chtěl bych se zeptat nejde vůbec natočit je seřízenej karburátor ,nový kabely ,svíčky ,seřízenej předstih a odtrh a bezín tam jde -motá to motorem a nenaskočí to díky za radu
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Ja dam na kontakty indukcnej cievky prenosku,nastavim na remenici kolko stupnov,jasne ze na zapalenie prveho valca,povolim rozdelovac,zapnem zapalovanie,prenoska svieti,otcenim rozdelovaca proti smeru hodinovych ruciciek,v momente ked prenoska zhasne je to O.K.
nazdar Stanley. motor ma nabehaných 111 000 km, všetko je pôvodné (aj rozdelovač), to by mohli rozvody ešte zniesť? palivo UNI 95. Rozdelovač som pred nedávnom rozobral (lietali mi otáčky na volnobehu)vymenil som ex. spojku aj s kolíkom a dal som nové kontakty (potom bolo všetko OK). Ostatné sa mi zdalo v poriadku. Tá tvrdšia pružina chytala pri 6 stupňoch, čo by malo byť dobre. Takže ostáva už iba ten podtkak. Skúsim ho rozobrať, či sú tam neni nejaké špiny. Zatial dík. PS: čo sa stane, keď zašrobujem alebo vyšrobujem (samozrejme nie úplne) tú \"hriadelku\" čo spája podtlak a otočnú dosku na rozdelovači?
zdar Chaso, jj, pricin muze byt nekolik...





1. vytahany rozvody: vymenit rozvody


2. vytahany pruzinky rozdelovace: vymenit nebo cely rozdelovac


3. spatny typ rozdelovace na eRkovy motor: dat spravny rozdelovac


4. pouzivat NAT95+aditiva


k 2-4: zakladni predstih je jedna vec, ale to, co pises, ma podle me na vine cela regulace predstihu, a podle toho, jak to popisujes, bych tipoval na podtlakovou regulaci... Takze zkus vyndat hadicku na ovladani podtlaku od karbecu k rozdelovaci nebo jeste lepe: sroubovakem a 8-mickou klicem omez podtlakovou regulaci na rozdelovaci (stelovaci sroub uplne zasroubovan) + nastaveni na cca 5-7 stupnu...





Stanley
nazdar, ja na svojej R-ke nastavujem predstih na 0 - 2 stupne. Preco? Pri nastavení na 7 stupňov počujem ventily zakaždým ako pridám trochu viac plyn a od 80 km/h stále. Neviete čím by to mohlo byť? Tých 0 - 2 stup. nastavili ešte kedysi otcovi na stroboskope a odvtedy tak jazdil (a potom aj ja). Keď pri 40 Km/h na 4 p. s. dám plný plyn, tak ventily je trochu počuť až pri 60 - 70 km/h. Inač auto jazdi celkom dobre, len ma to trochu sere, prečo ... Čau