17. únor 2004

Jednoduchý voltmetr pro akumulátory 12 V

Rubrika: Elektrická zařízení, Přečteno: 28573×, Komentářů: 23, Líbí se Autor: J.T.
Voltmetr do palubky, vyrobený z palivoměru Škody 120

V prodejnách starších náhradních dílů a příslušenství automobilů lze levně zakoupit zapouzdřené nebo pod panelové provedení měřidel palivoměrů z různých typů vozidel pro napětí palubní sítě 12 nebo 24 V. Z těchto měřidel lze poměrně snadno zhotovit citlivý „toleranční“ voltmetr pro akumulátory s napětím 12 V, který indikuje jednak průběh napětí 12,6 —až 16,2 V při nabíjení, nebo jím lze zjišťovat stav vybití akumulátoru ve vybíjecím pásmu 10,8 až 12,6 V. Z obr. 1 vyplývá, že se jedná o dvou cívkové poměrové elektromagnetické měřidlo bez vlastního direktivního momentu — pružin. Každá ž cívek působí pohyb ukazatele v opačném směru, a ukazatel se ustálí v poloze, kdy se jejich silové působení vyrovná. Pro účely „tolerančního“ voltmetru je cívka Li napájena proudem teprve tehdy, přesáhne-li vstupní napětí U velikost Zenerova napětí diody Dl. Hodnota rezistoru R1 ovlivňuje nastavení ukazatele měřidla při jmenovitém vstupním napětí 12,6 V na zvolenou značku původní stupnice měřidla (3/4, 1/4 ap.) a s jeho odporem lze experimentovat. Přídavný obvod a prvky R2, D2 omezuje působení cívky L2 pro větší vstupní napětí, rozšiřuje pásmo 10,8 až 16,2 V na větší část původní stupnice, není však nezbytný. Některé palivoměry mají v poloze O nebo 1 nevýhodný průběh momentu měřidla a dochází ke stlačení některého z pásem napětí. Potom lze vývody B, C cívek vzájemně zaměnit.

V tab. 1 jsou uvedeny polohy ukazatele na původní stupnici pro jmenovité a obě hraniční napětí u dvou typů namátkově zakoupených palivoměrů. Vodorovná montáž je žádoucí pro dosažení maximální citlivosti měřidla a v této poloze je vhodné měřidlo nastavit a ocejchovat. Malý počet součástí umožňuje je přišroubovat na vývody A, B, C a samonosně po spájet. Potom měřidlo umístíme do vhodné krabičky a opatříme zdířkami.


Měřidlo se nejlépe cejchuje regulovaným zdrojem stabilizovaného napětí a paralelně připojeným voltmetrem s přesností do 1,5 %.

U většiny palivoměrů na napětí 12 V postačují součásti R1, Dl ‚ případně mírná změna odporu rezistoru R1, který lze nahradit trimrem 470, abychom při napětí 12,6 V dopravili“ ručku např. na údaj 1/4 nebo 3/4 původní stupnice. U palivoměrů na napětí 24 V se použijí všechny součásti schématu a výchylka ručky se nastaví rezistorem R2. Jednodušší zapojení pouze se součástmi R1, Dl je ovšem také použitelné.


Pro akumulátory 6 nebo 24 V se použije palivoměr na příslušné napětí a dioda Dl na napětí 5 nebo 20 V. Odpor rezistoru R1 je však nutno vyzkoušet a dostatečně proudově dimenzovat diody.

Rozebraný Budík Palivoměru z Š120 bez a s Kontrolkou

Na vývoji se pracuje a podrobné Foto a info budu dodávat.


Rubrika: Elektrická zařízení, Přečteno: 28573×, Komentářů: 23, Líbí se Autor: J.T.
Doplnil jsem to ze staré databáze. Asi se to ztratilo při převodu. Dík za upozornění.
Ahojte, máte prosím niekto schému zapojenia? mne to ukazuje "obrázek nenalezen" na prvé 3 obrázky v článku 🙁
Dobrý návod, jsem rád, že takové stránky ještě existují. Doma v šuplíku jsem neměl palivoměr, ale teploměr ze škodovky. Ten je malinko jinačí, ale přesto to funguje dobře. D1 10 V,R1 1k4.
Jesli chcete fakt jednoduchý voltmetr, stačí vzít čtyři zenerové diody na různá průrazná napětí, pár odporů a čtyři ledky. Fůnguje to docela dobře.
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Tak jsem právě dodělal voltmetr a musím s potěšením říct , že funguje zítra se jej chystám otestovat v autě, hodnotu zenerovy diody jsem zachoval pouze jsem změnil hodnotu odporu z 330ohmů který je vestavěný v palivoměru na odpor 1k2 paralelně s 2k7 potom je rozsah asi od 11 do 18 V.
Trošku rozumím elektronice,ale z tohodle netuším. Máte někdo nějaké přesnější schema? Hodně by mi to pomohlo.
Godiak: Jako tip je to rozhodně super, a našel jsem odpovídající voltmetry i v online nabídkách... ale k čemu to je, když na moje poptávky nikdo neodpovídá 🙁 Takže otázka zní, zná někdo prodejce dílů na zemědělské stroje a traktory, který je ochoten poslat inkriminovaný voltmetr na dobírku?
Já viděl voltmetr na 12 V v Zetorech , už jsem se po nich i díval a cena je kolem 400kč,měl by se dát sehnat v prodejnách náhradních dílů na zemědělskou techniku. Rozměr má stejnej jako klasický budíky. Tak hodně štěstí a škodě zdar.
Zdravím,


měl bych dotaz, jestli někdo nemá funkční schéma na předělání palivoměru na voltmetr?Dík
ja autum nerozumim ale elektrice jo....a to jak to tu je popsany tak to je akorat pro lidi co o tom malinko vi....ostatne uz tady ten navrh padnul....a souhlasim s tim nazorem ze kdyz se to povede postavit tak to nebude moc presny protoze tam zalezi na mnoha okolnostech a vyladit to neni sranda....
Myslím že nejjednoduší verze je tahle, já koupil voltmetr na žigulika (nevím z jakýho typu) za pár korun a ten jsem napasoval do škodováckýho a nemám s ním problém, toť má rada pro neelektrikáře a spíše ty mechanicky zdatné.
Myslim si,ze v tomto clanku je to celkom dobre popisane,na akom principe by to malo pracovat.Ja som tiez len mechanik,ale urcite by to mal kompletovat niekdo,komu nieje elektrika cudzia.Ja som to tiez spravil v podstate podla tohto.Len to ma malu chybicku (moj doleuvedeny komentar unregistered).Ale verim,ze to je uz len vec doladenia a pouzitie spravnych zeneriek.NEVIETE NAHODOU AKA TAM MA PRESNE IST TA ZENERKA?(Kolko V)
Jo, jo, bylo by to hezký, palivoměrů mám v garáži dost, ale fakt je třeba tomu dost rozumět.....
ja si myslim ze tenhle clanek nikomu nic nerekne......nebo me toho teda moc nerek jen to ze se to da vyrobit z palivomeru ze 120cky
caute vsetci.Spravil som to,ale potreboval by som radu.medzi 12 a 14v je to dobre,ale na 10-tke to ma v skoutocnosti 11V, a na 15-stke to ma 17-18V tu zenerku mam na 9V.neviem to vyladit ani timi potenciometrami.mam to trochu inak zapojene(podla schemi to nejde vobec.)mate s tym niekdo skusenost?
Já se pokusím sehnat schéma,protože po marných pokusech o sestrojení,jsem si voltmetr na bázi zde popsaného,raději nechal vyrobit od odborníků.Je cejchovaný a funguje OK.
Falcon: koukni na http://www.conrad.cz/DetailPage.asp?DPG=61133, cena 405 Kč (včetně DPH). A s auto rozměrem budeš mít problém. Většina přídavných budíků má průměr 52 mm, kdež to klasické \"malé\" budíky erko/120-130 mají průměr 65 mm a teď si vyber...
Nebyl bych proti si ho někde koupit novej, ALE: co jsem viděl, v běžné nabídce jsou pouze \"tuningové\", které sice oplývají bílým podkladem a 7-mi barevným podsvícením, ale stojí přes 700 Kč, a to na obyč. ručkový voltmetr mi připadá sakra hodně.


Neví někdo, kde by se dal sehnat takový normální voltmetr v \"auto\" formátu za rozumné peníze?
Já jsem to rovnou vzdal a vyrazil za jedním autoelektrikářem a ten mi řekl : Kup si rači fabrickej - tohleto, ti stejně chodit nebude a když jo, tak to bude kecat !!! ????


P.S. Nejsem elektrikář, tak nevím, ale asi se bez toho budu muset obejít...neb kupovat drahej fabrickej se mi nechce.
Ať s tím dělám co chci, nedaří se; dost informací v článku chybí (např. charakteristika diody, jestli se mají původní odpory odpájet nebo ne, jak se to celé nakonec připojí atd.) nemá někdo podrobnější návod jak přestavět klasickej palivoměr ze Škody 120 na voltmetr s popisovaným rozsahem?
Vůbec nemůžu prřijít na to zapojení, jestli může někdo blíž poradit a popsat např. kde jsou jake vyvody na budiku a další rady. Díky moc
...je to bezva,můžu doporučit,já ho v podobném zapojení používám v eRku druhý rok (měl jsem potíže s dobíjením)....Martin