Jednoduchý voltmetr pro akumulátory 12 V
V prodejnách starších náhradních dílů a příslušenství automobilů lze levně zakoupit zapouzdřené nebo pod panelové provedení měřidel palivoměrů z různých typů vozidel pro napětí palubní sítě 12 nebo 24 V. Z těchto měřidel lze poměrně snadno zhotovit citlivý „toleranční“ voltmetr pro akumulátory s napětím 12 V, který indikuje jednak průběh napětí 12,6 —až 16,2 V při nabíjení, nebo jím lze zjišťovat stav vybití akumulátoru ve vybíjecím pásmu 10,8 až 12,6 V. Z obr. 1 vyplývá, že se jedná o dvou cívkové poměrové elektromagnetické měřidlo bez vlastního direktivního momentu — pružin. Každá ž cívek působí pohyb ukazatele v opačném směru, a ukazatel se ustálí v poloze, kdy se jejich silové působení vyrovná. Pro účely „tolerančního“ voltmetru je cívka Li napájena proudem teprve tehdy, přesáhne-li vstupní napětí U velikost Zenerova napětí diody Dl. Hodnota rezistoru R1 ovlivňuje nastavení ukazatele měřidla při jmenovitém vstupním napětí 12,6 V na zvolenou značku původní stupnice měřidla (3/4, 1/4 ap.) a s jeho odporem lze experimentovat. Přídavný obvod a prvky R2, D2 omezuje působení cívky L2 pro větší vstupní napětí, rozšiřuje pásmo 10,8 až 16,2 V na větší část původní stupnice, není však nezbytný. Některé palivoměry mají v poloze O nebo 1 nevýhodný průběh momentu měřidla a dochází ke stlačení některého z pásem napětí. Potom lze vývody B, C cívek vzájemně zaměnit.
V tab. 1 jsou uvedeny polohy ukazatele na původní stupnici pro jmenovité a obě hraniční napětí u dvou typů namátkově zakoupených palivoměrů. Vodorovná montáž je žádoucí pro dosažení maximální citlivosti měřidla a v této poloze je vhodné měřidlo nastavit a ocejchovat. Malý počet součástí umožňuje je přišroubovat na vývody A, B, C a samonosně po spájet. Potom měřidlo umístíme do vhodné krabičky a opatříme zdířkami.
Měřidlo se nejlépe cejchuje regulovaným zdrojem stabilizovaného napětí a paralelně připojeným voltmetrem s přesností do 1,5 %.
U většiny palivoměrů na napětí 12 V postačují součásti R1, Dl ‚ případně mírná změna odporu rezistoru R1, který lze nahradit trimrem 470, abychom při napětí 12,6 V dopravili“ ručku např. na údaj 1/4 nebo 3/4 původní stupnice. U palivoměrů na napětí 24 V se použijí všechny součásti schématu a výchylka ručky se nastaví rezistorem R2. Jednodušší zapojení pouze se součástmi R1, Dl je ovšem také použitelné.
Pro akumulátory 6 nebo 24 V se použije palivoměr na příslušné napětí a dioda Dl na napětí 5 nebo 20 V. Odpor rezistoru R1 je však nutno vyzkoušet a dostatečně proudově dimenzovat diody.
Rozebraný Budík Palivoměru z Š120 bez a s Kontrolkou
Na vývoji se pracuje a podrobné Foto a info budu dodávat.
16. leden 2024
2. únor 2014
26. listopad 2006
28. říjen 2006
2. říjen 2006
13. srpen 2006
6. červen 2006
20. květen 2006
27. duben 2006
8. březen 2006
3. únor 2006
16. prosinec 2005
14. prosinec 2005
13. prosinec 2005
28. září 2005
1. září 2005
1. září 2005
1. září 2005
1. září 2005
19. srpen 2005
7. duben 2004
9. březen 2004
17. leden 2024