Bílá........(střela) :-)
K Bílé jsem přišel po týdnu ježdění s máminým Žluťákem, kdy se mi zastesklo po pravidelném sedlání tohoto okouzlujícího vozu. Cena nebyla mých obligátních 10.000,-, ale dostal jsem slevu na téměř upadlé z. rameno, a chybějící baterii 1.500,- .
koní je dost....
Proboha, TYGR !!
Během 6 týdnů jsem auto přelakoval z červené na bílou,
vyvařil několik drobností,zakomponoval nápravy ,posilovač,5q převodovku z „rodiné“ Š 125 L a Fa 135. Chlazení jsem ponechal původní, jen ventilátor nahradil elektrický, Vejde se to vše, pravda je, že o mm.
Vejde se původní chladič ?....vejde !(Na fotce tam ještě není)
Po složení a nazdobení lištami, nápisy, apod ( které jsem léta sušil nové na „horší“ časy),
jsem odpoledne jel auto projet a ukázat kamarádce do nedaleké Unhošťě. Ti co již četli má některá povídání tuší , co následovalo. Ano, je to tady. Při pohodovém návratu, kdy jsem jen tak šolíchal 5. při 80km , mi přímo před auto, z vysokého porostu, vběhla srna.Ani nohu s plynu jsem nedal… Kde skončila, nevím, byl jsem rád ,že jsem v pořádku zastavil, protože čelní okno bylo neprůhledné od barvy (srnčí L) Čelo provalené, nešla otevřít ani kapota, lehká deformace podběhů lišta, nápis v pr… , no nic. Vše jsem nahrubo vyrovnal, a jezdil, protože už byl rozdělaný Žluťák a nešel odložit.Na podzim se do motoru nastěhovala vačka 280 a o 0,95 mm snížená hlava a bezkontakt. Po té jsem nové orig tlumiče vyměnil za repasované a upravené od člověka, který tvrdil, že je staví i na historiky. Je fakt, že jsem spokojen, téměř se nedá poznat, že na autě je kyvadlová náprava. Zakrátko ještě přibyl stabilizátor 19mm a vládla spokojenost.
...i jako s boudou...
Až na nainstalovaný motor Fa. Ani ne na motor, ale na okolnosti vyplývající z faktu, že mám chladič vzadu. Vše se musí upravit, tak aby to fungovalo a vypadalo k mé spokojenosti, což je nemálo práce a na víc ve mně zesiloval pocit, ten motor tam jaksi nepatří. Nezapadá tam, přijde mi „nový““, vzhledem k době vzniku auta. A tak šel ven, a jeho místo zaujala „klasická“ 130 po GO . Ten je zcela bez úprav, ale svezení je svižné. Poslední laborace jsem konal s výfukem. Na motoru je erkové výfukové potrubí, probral jsem tedy zásoby a vylovil originální tlumič, ale vyráběný fy. Walker a vylisovaný z al. plechu. Zní jako klasické erko, ale „drsněji“, A i motor s ním „šel“ nejlépe.
Teď stojí Bílá již několik měsíců zbavena př. blatníků a dna kufru
a čeká, až na ní budu mít čas. Po havarii spojky jsem se totiž rozhodl, že erko projde řádnou repasí skeletu, řádně se spasují plechy,lak, vrátí se šnekové řízení …., ale termín byl v neurčitu. Až teď po mnou nechťěné úpravě zadní partie Rapida,jsem se rozhodoval, co opravím, abych měl čím jezdit… Bílá sice potrvá delší dobu, ale protože u mne se opět začaly projevovat abstinenční příznaky z nedostatku jízdy eRkem, opravím ji. Hned po tomto rozhodnutí, jsem začal dělat prostor (odvezeny 2 vleky šrotu), a rozebíral jsem hromadu náprav, na díly potřebné k složení nápravy . Z vrozené šetrnosti se rozhoduji, že eRkové prahy schovám na horší časy, a použiji prahy ze Š 100. Pokud je někdo nepotřebujete, hlásím se o ně. Mohou být i orezlé. Ne, že bych je neměl, ale dobře jsem je uklidil… J
INFO
Š 110R r.v. říjen 1980
Karoserie:
- serie
Podvozek:
- komplet Š125L (posilovač, hřeben...)
- tlumiče serie upravená ( nikoliv vazelinou :-)
- 19 mm stabilizátor
Motor:
- Š 130 po GO
Chlazení:
- vodní pumpa Š120 (do r. 83)
- chladič Š110L-R
- ventilátor BMW (2l) na původní sahaře
- spínání termospínačem (spíná 92°, vypíná 87°)
- termostat Fa
Konečný stav:
- GO karoserie a lak
- maticové řízení
- brzdy uvidím ( nic převratného, ale doladění... vahadlo,chlazení,obložení....
- motor 1,4 v bloku 130
- klasické chlazení řemenem
- zbytek zatím zůstane...
28.2.-7.3.2004 – Pokračuje rozborka náprav, čištění a třídění. Obroušení vlaštovčích hnízd (vlaštovky promiňte) dna kufru po předchozí montáži, hledání prahů na stovku, úklid věcí ve stodole.
8.3.2004 Odvezení nápravy a pružin na opískování ( -500,-) Hledám jiného pískaře ! Rozborka motoru Š 105 na prvočinitele.
9-19.3.04 Stále to samé.. úklid,rozborky,vyztužení přední nápravy. Do toho jsem sháněl novou lahev CO2 a flexu.
20.3.2004 Dovařil jsem konečně nápravu, stříknul základem a již začalo na autě něco přibývat:kousek předního podběhu a vrátil jsem na nísto původní pedálovou konzoli...
21.3.2004 Vzhledem k častým dotazům ohledně chlazení, něco málo k problematice....
Je odskoušeno z soutěžního provozu, že min. 100-110 koní se uchladí se standartním chlazením. Dopředu se přesunulo hlavně z důvodu rozložrní hmotnosti, většího prostoru kolem motoru a určité úspory výkonu až u 120S.Kvůli chlazení to nutné není.
Jednotlivé okruhy problémů:
VENTILÁTOR
Obtíže nastanou,při použití el. ventilátoru. Já osobně jsem měl naposledy ventilátor z benz. dvoulitru BMW a max. trvalá rychlost byla v létě cca 110km.
Tyto ventilátory jsou počítány pouze pro chlazení při pomalé jízdě, kdy náporové není funkční. Objem vzduchu prohnaného mým posledním je přibližně takový, jako u klasiky při cca 3000ot.
Standartně je montována řemenice o prům. 112,5 mm (1966-80) a 9 listá vrtule.
U pohonu řemenem můžete tedy výkon chlazení ovlivnit velikostí řemenice (vyrobit menší a to až o prům. 84 mm), a montáží 10 listé vrtule.
CHLADIČ.
Jsou tři základní provedení:
- 1000 MB - zátka uprostřed
- 100- zátka vpravo, ocelové lamely
- 110L,LS,R - zátka vpravo, měděné lamely
V průběhu výroby se ještě zvětšil počet lamel u všech provedení Š100-110.
Absolutní čistota chladiče je nezbytností. Používat jen destilovanou vodu, již při 1-2 naplnění vodou z kohoutku to v něm vypadá jak v kamenolomu :-) - stačí se podívat do varné konvice....
ČERPADLO
- jsou dvě provedení řemenice : větší(100mm) do r.1978, od 1978 menší(86mm).
- tři provedení lopatek :Š 100 , Š 120(77-83) - 9 mm, 84-90 - 20 (nejdou do bloků do r.83 !) mm výška.
- Stává se , že ukorodují...
MOTOR
- čistota vodních kanálů , platí to samé co u chladiče.
TERMOSTAT
- BEZVADNÁ funkce podmínkou. Demontáží klesne telota pouze o cca tři stupně ( míněno při plném otevření).
ZÁVĚR
Pokud toto všechno máte v pořádku, i standartní osazení je dostačující. Jediné, co doporučím je čerpadlo Š 120 (77-83). Rozdíl v , podotýkám , že maximálním výkonu 110R a FA,FE,FO není tak velký.
A příklad na konec.Kamarád s tímto autem
(vlevo:-)
motor na brzdě 58 kw, chladič vzadu,přídavný v tunelu (topení 120), najeto již cca 14.000 km, v létě při cestě na dovolenou po dálnici v Rakousích 180 km za 80 min..... a chladí....
P.S.. Moje zkušenosti z provozu:při teplotách nad 30 byla hranice cca 110km/h (5q-4,22), to byl termostat už naplno otevřen (cca 97`} a při zrychlení teplota stoupá....
22.3 - 18.4.2004 - Nebyl čas na aktualizaci, ale práce pokročily;
je vyvařená podlaha
přední podběhy, nové dno kufru
nový pravý práh + dovyztužení
Započaty nátěry spodní části skeletu. Zjistil jsem také, že všechny podběhy a prahy byly měněny.....;. Vyměnil jsem provozní auto za Š 105 v technicky ucházejícím stavu (jen výměna starteru a rozdělovače), u Garde se doslova rozpadl skelet způsobem, který překvapil i mne. Myslím, že tomuto přírodnímu úkazu věnuji samostatný článeček. Pokročilo i čištění dvora, po naplněni 9kubíkového kontejneru sutí, je hned více místa… Plánuji do 10 dnů dovařit skelet, antikorozně ho ošetřit, spasovat plechy a začít tmelit..... uvidíme, člověk míní, škodivka mění :-)
15.8.2005
Nezemřel jsem, a jako důkaz něco málo dokumentace.....
16.8.2005
Včera jsem konečně rozvrčel motor...ověřil jsem, že erko už můžu skládat poslepu...elektriku jsem z ní vytahal před dvěmi lety, dával jsem bezkontakt, a nebýt zaseklého plováku, bafla hned.Celé to kazilo jen to, že jsem zkusil 8 starterů z půdy, pak i z kabria, Jindřicha a Pampelišky + k tomu 6 baterií. Důvod byl prostý, když jsem si minulý týden objednával věci na přestavbu reduktoru, nebyly na skladě.Včera je dostali, a dnes je mám já...
Jinak firmu E.V.V. doporučuju, přímý zástupce Magnetonu a spolehlivá.
Motor běží parádně, radost mě po 10 minutách zkazila prasklá trubka k tlakoměru, a tudíž zase práce + nový olej na zemi...
A abych to zakončil pozitivně, tak trocha radosti.....
17.8.2005
Tak motor opět vrčí, tlakoměr tlakoměruje, nový starter startí a Modrá se rozpadá....
19.9.2005
...vzal jsem si dovolenou, neboť u Modré mě opět praskla poloosa (na té samé straně:-)...a 5.9.2005 jsem z Bílou opět vyjel. Chybí spousta dodělávek, ale už musela.....tak jen pár fotek, jak jí to sluší...
KONTAKTY:
Elektropříslušensství:
E.V.V.s.r.o.
Kotojedská 2358
Kroměříž 76101
tel. 573/332290--kl.108 pí Stloukalová.
4. srpen 2006
27. červen 2006
14. prosinec 2005
11. prosinec 2005
28. listopad 2005
18. srpen 2005
18. srpen 2005
19. červenec 2005
19. červenec 2005
13. květen 2005
5. duben 2004
2. duben 2004
2. duben 2004
1. duben 2004
31. březen 2004
22. březen 2004
22. březen 2004
22. březen 2004
22. březen 2004
22. březen 2004
22. březen 2004
17. březen 2004
17. březen 2004
17. březen 2004
17. březen 2004
17. březen 2004
17. březen 2004
17. březen 2004
17. březen 2004
17. březen 2004
16. březen 2004
16. březen 2004
16. březen 2004
16. březen 2004
15. březen 2004
15. březen 2004
15. březen 2004
4. listopad 2006