29. březen 2004

Samonavíjecí pásy

Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 9317×, Komentářů: 22, Líbí se Autor: Chrobak.SACEK
Zástavba navíjecích pásů do eRka

Samonavijeci pásy

Předpokládám, že tuto vymoženost si do vašich miláčků také montujete. Já jsem je tam měl už když jsem Kočkolapa koupil, ale pak jsem je při přestavbě auta vyndal a nějak jsem nemohl příjít na to jak je dostat zpátky. Pokud jste na tom stějně a nebo o výměně pásů zatím jenom uvažujete tak tento článek je právě pro Vás.

Počítám se zástavbou "Škodováckejch" pasů určených pro vozy Š105-Š130 typu Moravan Super Roll. Samozřejmě že je možné do eRka dát i pásy z něčeho jiného, ale základní problém je pořád stejný.

Jsou prostě pohodlnější

Nemusíte je hledat pod někde pod sebou když už si konečne za jízdy vzpomenete, že se máte připoutat. Při vystupování se nemusíte vracet už k zamčenému autu, neboť Vám je spolujezdec nezavře do dveří a hlavně Vás neškrtí ať máte na sobě cokoliv.

Jsou bezpečnější

Neomezují Vás v pohybu, takže klidně můžete zapínat stěrače aniž by jste se museli odpoutat. Tím že neškrtí, tak neodvádí pozornost od řízení a vy sedíte jako v křesle. Jsou vždy správně seřízeny, není zapotřebí posouvat nějaké jezdce a je uplně jedno zda máte sedačku vpředu nebo až na dorazu, případně zda řídíte v zimní bundě a nebo jenom v triku.

Montování do vozu

Škoda 110R měla seriově montované pevné, 3 bodové bezpečnostní pásy pouze na předních sedadlech ( pro český trh, jinak úchyty jsou i vzadu ). Tudíž má jeden uchyt dole v prahu, jeden ve středním sloupku a třetí v tunelu za pákou ruční brzdy.¨

Pro montáž smonavíjecích bezpečnostních pásu typu Moravan Super Roll je ale potřeba o 1 ukotvovací bod navíc. Tento typ pásu se rozlišuje pravý a levý.Je však možno otočit vrchní úchyt ( černý torjuhelník ) a to nejlepe tak že přeložíte pás podelně na půl, protáhnete skrz držák a pak druhou polovinu zase rozbalite na druho ustranu.

Další potíž je v tom, že pás je možno rozmotat pouze pokud je v poloze v jaké má být namontován v aute, tj, ukotvovací plech musí byt svisle dolu a horní cás cívky vodorovne, jinak se pás zasekne. Vratnou sílu pásu je možno upravit namotáním nebo povolením pásového péra na boku cívky.

Detail péra

Pozor ať se vám péro nerozletí! . S namotáváním ( utahováním ) se to nesmí přehat, jinak pak pás nerozmotáte. Dále si budete muset zhotovit dodatečný držák cívky a sehnat navic 2 šrouby + matky a podložky.

Schéma ukotvení samonavíjecích pásů

Pokud jsou pásy připravené na montáž, tak jako nej. varianta se mi osvědčila tato:

Chytněte si horní držák, zašitý konec pásu přišroubujte na orig. ukotvovací místo v prahu, a cívku umístěte na místo ( nejlépe svisle pod horní drzák ). Tedka jsi naměřtě vzádlenost od šroubu v orig. úchytu a středem cívky ( vzdalenost A ). Dále potřebujete 2 kusy pevné pásoviny o síle min 3mm. ( na levou i pravou stranu jsou drzaky stejne ) do které v rozteči A vyvrtáte 2 díry o prumeru 13mm.

Nákres držáku

Po nezbytných estetických úpravách držáku ( je možné je dát i pod koberce ) chytíte pásovínu společně s zašitým koncem pásu pod 1 šroub do orig. diry v prahu a na druhou stranu přišroubujete cívku samotného pásu k držáku.

Nezapomente pás vyrovnat aby správně chodil. Utahovaci moment matic pásu je 40Nm. ( já to utahoval tak akorát :-) )

Pás zamontovaný v autě, držák je pod kobercem

´

Myslým že fotografie a obrázky řeknou všechno. Při nehodě neusíte mít obavu, tlak na pás je úplně stejný jako v případě orig. bezpečnostních pásů a veškeré zatížení nese pořád orig. sestava úchytů. ( v tomto se nic nemění )

Určitě bych neukotvoval cívku jenm tak do prahu ( bez výstuže ) a nebo do podlahy.

Namontovane pásy v Kočkolapoj

Stanovisko automobilky Škoda

"S použitím samonavíjecích pásů pro Š 110R nesouhlasíme. Pro toto vozidlo je možné použít bezpečnostní pásy dle katalogu náhradních dílů. Přesnější informace Vám mohou poskytnout smluvní partneři Škoda."

Uvidíme co na to smluvní partneří...


Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 9317×, Komentářů: 22, Líbí se Autor: Chrobak.SACEK
Odpověď pro Ad@ma už po 6ti letech.





Ten návod je na montáž do eRka, které zadní dveře nemá, ne do 120tky.
Čau, taky jsem si namontoval do 120 samonavíjející pásy, mám jenom připomínku k tomu, že podle návodu má být plocháč dlouhý 21 cm a rozmězí mezi dírama 18 cm... Což je kravina, když to má tuhle velikost tak ten naviják je někde v 1/4 zadních dveří... No to je tak vše, byla to drbačka sice ale pásy se nezasekávají, navíjejí se skvěle, a je to rozhodně lepší než staré pevné pásy🙂 Tak se mějte... čau
Kloggie: A nebyla to užovka? Tam ještě žádná druhá díra v prahu nebyla, protože samonavíjecí pásy se začaly dávat až do vybraných modelů modernizované řady M tuším od roku 85, nebo tak nějak.


Mimochodem, kdysi když jsem kupoval "nový" samonavíjecí pás na vrakáči, tak mi místo stodvacítkoidního prodali favorití, který vypadal úplně stejně, akorát měl ten buben obráceně než jsem potřeboval. Když jsem proti tomu protestoval, tak mi přetočili pás uvnitř té spony a řekli, že je to tak dobře, a že je jedno na kterou stranu ho dám, že levé a pravé měla až felda. Asi měli pravdu, protože funguje už pár let úplně normálně.
Jen tak pro informaci např.u Favorita lze v pásech měnit polohu toho blokovacího závažíčka, takže pokud se rozebere např pravý, poloha závaží se upraví (vždy tak, aby bylo vodorovně) (je tam nacvaknuté), tak se z něho stane levý pás, popř i zadní L nebo P.
Jo? No my mame doma 120LS a ta tam zadnou druhou diru nemela, mela tam ale takovy zvlastni pasy, uz jakoby rovnou s tim paskem, ale dohromady. Ale ja uz po mejch zkusenostech se skodovkama verim vsemu...🙂
Já je mám zaaretovaný - v prahu jsem měl 12mm díru a to ve vzdálenosti 17cm od úchytu, takze jsem cívku dal na pásovinu a šroub, který drží cívku na pásovine prostrčil tou dírou = je to jako ve 120ce akorát je ta pásovina delší
No tak to je dobry,tak to do toho pujdu🙂 Diky moc!
Pochopil jsi to správně. Cívka by asi sla zaaretovat do prahu, ale já jsem to nedělal. Při neplánoveném testování tohoto uchycení pásu ( Běšiny - jaro 2005 ) se nestalo vůbec nic. Při seskoku do příkopu jsme se zůstali vyset díky velikému nakolení v zaseklých pásech ( zaseklých = správně funkčních a držících ) a cívky se ani nehnuly. V případě většího nárazu by se možná měly tendenci zvedat směrem k hornímu úchytu pásu, ale ta vzdálenost je tak malá ( cca 5cm ), že se nemyslím že by to mělo mít nějaký negativní vliv.
Takze jestli to dobre chapu, tak k puvodni dire je prichyceny ocko puvodniho pasu a ne civka. Civka je pridelana v druhy dire ty paskoviny, je to tak??? Jak se ale chova civka kdyz se neco stane? Ta se potom musi posunout nahoru, kdyz dojte k tahu pasu na civku, nebo je nejak zaaretovana v prahu? To jsem nejak z clanku nevycet. Diky moc!
jsou stejný v Rapidu?
dobrá. když tam ale dám tu podložku, tak zase nebudou ty šrouby uchycený tak hluboko do závitu a bál bych se, aby se nevytrhly. Nebo jsou použité delší?
Nejde ani tak o brzdeni ( tam je sila preci jenom pozvolna ikdyz se to nezda ) ale hlavne o narazy, kdy ma tendenci cestovat dopredu cela sedacka, tam je potom sila na pasy daleko vetsi a hlavne jde trhem a zprudka.
To je pravda. Ja som zazil prevalcovanie obruvnika, ked som podskocil tak ze som tresol hlavu do stropu, a aj zopar prudkych brzdeny. Sila pri naraze sa deli hlavne na hornu uchytku v stlpiku. Ten plech pod sedadlom je podla mna dost pevne spojeny s karoseriou a ako som uz spominal, zatial som nezaznamenal ziadne poskodenie ohladom uchytenia. cca 2 roky 20tis Km. Kritickych brzdeni zazivam strasne vela, takze pasy si to uzivaju. Nejak mam stastie, ze stale mi vleti nejaky blbec do cesty aspon raz za 2 tyzdne.
Je sice pravda ze se daji pasy pridelat i do jinych der ( v prahu jich je dost ), ale ty nejsou konstruovany na sily pri narazu, takze to vydrzet mohou, ale take nemusi. Takove uchyceni pasu mi prijde stejne ucelne jako pridelani pasu primo k sedacce a nebo 4.bodovych pasu do zadniho plata.





Ja jsem se snazil pripevnit pasy do originalnich uchytu a tak mit zarucenou alespon min. sanci na preziti.
Tento sposob uchytenia ma jeden problem. A to ze sa tazko nastupuje dozadu a nohy sa zachycuju do pasu. Ja to mam vyriesene inac.Vid moja rka. Navyjak mam uchyteny pod zadnym sedadlom vrohu pri stlpiku a zozadu prichyteny v tom trojuholnikovom vyreze. Takto to nezavadzia pri nastupovani dozadu. Odporucam. Ak sa vam zda ten plech slaby na prichytenie pasa, tak ja to takto mam uz 2 roky a ziadna vola alebo posun.
v prahu mám už díru 13mm přibližně v tom správném místě pro umístění cívky. Vedle je větší otvor, kterým bych mohl prosunout matku a přichytit cívku šroubem a našroubovat matku z vnitřku prahu. Takže pásovina by ani nebyla třeba. Nebo je plech práhu sám o sobě moc tenký? Ale v místě originálního uchycení je přece stejný, ne? Jen se mi zdá, že matka je zvnitřku přivařená. Co myslíte?
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
??? Zajímavé - ja se sedadlem jezdím normálně dopředu a dozadu a žádný problém nemám. Je tam ještě cca 2cm. místa. Pokud by se to snad nevešlo tak stačí dát delší pásovínu a cívka tím pádem vyjde až za sedačku kolmo pod sloupek. ( ale viz. víkres. )
Jelikož jsem to zrovna včera montoval, tak jsem přišel na jeden problém, a to, že když se to namontuje, tak potom nejde posunout sedadlo (originál eRkové) uplně dozadu...což je pro nás vyšší trošku problém...
Cívka s pásem je přišroubovaná k pásovině ( do prahu to může být ukotvený i nemusí, pokud je to ukotvené ještě do prahu tak je cívka zafixovaná pevne v poloze a náhodným kopnutím se nemůže pohnout. Škodovky od roku 83. už tam měly tu díru připravenou). a druhá strana pásoviny do orig. díry.





Natočení cívky nemá na funkci pásu vliv. ( nepatrné natočení nevadí )Pokud je cívka na šikmo - pás nejde vytáhnout.
zrovna minulý týden jsem dělal něco podbného mám to namontované stejně. Přepokládám, že ten šroub co drží cívku je našroubovaný v pásovivě se závitem a prostrčený do díry, která je vyvrtaná v prachu a druhý konec pásoviny je pod tím originál uchycením pásu, já je mám ty cívky sklopené aby se tam pás nekrčit když jde nahoru ke sloupku a funguje to v pohodě zasekává se jen tehdy, když má,........
Nemáte někdo zkušenosti s namontováním pásů z Felicie, mám je v plánu? K tomu roznontovávání mechanizmu samonavíjení pásu, zkoumáním jak to funguje se výrazně snižuje 100%funkčnost v momentě kdy ho vlastně nejvíc potřebujeme, navíc je asi trochu věda pás (mech.s cívkou) i s pomocným plechem v autě při řešení dalšího otvoru pro jeho uchycení správně naklonit, při laborování ve 120 jsem zjistil, že se tak pravděpodobně seřizuje reakce pásu pro svůj účel... tak bych si dneska, když by se mi rozletěl radši sehnal jinej.
\"Pozor ať se vám péro nerozletí! . S namotáváním ( utahováním ) se to nesmí přehat, jinak pak pás nerozmotáte.\" Ale jo, rozmotat se to dá, ale je to pakárna🙂 Mně to péro vystřelilo asi 3x a 3x jsem to namotal, bohužel pak ale trochu ztratí tu samonavíjecí schopnost.