6. duben 2004

SAFARI RALLY

Rubrika: Dobové články, Přečteno: 10179×, Komentářů: 7, Líbí se Autor: S.D.Gotrek
Článek dobový, z dnešní doby

Článek vyšel v časopisu RALLY (Text: Zdeněk Weiser, Jiří Kotek - Foto: Komarock Rallying), a jsou z něj vybrány jen výňatky. Cituji: 8O)

Loni uplynulo 50let od chvíle, kdy u příležitosti korunovace královny Elizabety II. vznikla legendární Safari Rally (dále jen SR). Časy se však mění a FIA loni slavnou nejtěžší soutěž světového šampionátu z kalendáře vyškrtla. Pořadatelé se ovšem oslav nehodlali vzdát. Bývalý tovární jezdec Nissanu Mike Kirkland uspořádal soutěž v podobě, jaká se jezdila před třiceti lety. 5000km dlouhý maraton přes Keňu, Ugandu a Tanzánii. Zúčastnit se mohli jen jezdci na vozech do roku výroby 1972, kdy vyhrál poprvé evropan Hannu Mikkola s Fordem Escort RS. Mezi 48 posádkami se neztratila ani Škoda 1100MB s Jiřím Kotkem na sedadle spolujezdce, která dojela mezi mnohem silnějšími vozy na 18. místě......

......Desetidenní prosincová SR byla brutálním závodem na otevřených prašných a blátivých silnicích, zarámovaná kulisou úchvatné přírody východní Afriky. Třetina startujících neměla z finančních důvodů žádný doprovod, pořadatelé umožnili za cenu časové penalizace některé úseky vynechat a mezitím opravit vůz. Jinak by do cíle nedorazila ani pětina. Nikdo neměl k dispozici pohon všech kol, turbo nebo vrtulníky.

TRASA: 10.12 start v Mombase, startér Eric Cecil (84), vítěz úvodního ročníku. Každý den tři soutěžní sekce v běžném provozu, na kterých se měřil čas jako na RZ. Celková délka těchto úseků 1553,7km, což odpovídá cca pěti soutěžím MS. Trasa vedla od pobřeží Indického oceánu polopouští do pohoří Taita Hills, na závěr druhého dne průjezd dopravním chaosem Nairobi, dál vyschlým řečištěm Kerio Valley na náhorní planinu Eldoret. Kolem Viktoriina jezera do Ugandy, přes Kampalu. Návrat do Keni vedl čajovými plantážemi, obsahoval přejezd Nilu a průjezd savanou Masai Mara. Ve zdejším národním parku byl den odpočinku, který většina využila na opravu vozů. Trasa pokračovala přes Rift Valley, pohoří Narok, soukromé území lorda Delamere do Nairobi, a územím Masajů do Tanzánie na dohled od Kilimandžára. Předposlední den pohořím Usumbara a pak 80-ti kilometrová zkouška ve stylu Korsiky na šotolině. Finálový den se zbývající posádky vrátili do Mombasy, kde byl cíl na věhlasné pláži Diani Beach, kde mnozí zapadli do jemného písku.

VOZY: Splňující dat. výroby do 31.12.1971, s pohonem jediné nápravy a atmosférickým sáním. Podmínkou kompletní bezp. vybavení dle řádů FIA, přílohy J. Doporučeny ochrané ližiny pod motorem a převodovkou. V souladu s dobovými předpisy skupin 2 a 4, libovolné karburátory, pružiny a tlumiče, dodatečná montáž chladiče oleje. Na startu: 13x Ford Escort RS, 7x Porsche 911S, 5x Datsun Violet 160SSS, 2x Datsun 240Z Coupé, 1x Ford Mustang, 1x Ford Capri, 1x Porsche 914/6, 1x Datsun BlueBird 180B, Několikrát Peugeot 504 a Volvo 142S. Mezi exoty se zařadily mohutné Mercedesy 220 a 280, Rover V8, Volvo PV544, Trabant 601 a naše Škoda 1100MB Jiřího Kotka.

PRŮBĚH SOUTĚŽE: .....vítěz Rob Collinge (Datsun 240Z) s náskokem 48min ..... druhý Frederic Dor (Porsche 911S) ..... třetí se stejným vozem Stuart Rolt ..... v první desítce krom Datsunu, 5x Porsche 911S 4x Ford Escort RS.

KOTEK VYPRÁVÍ: .... Škoda 1100MB je v majetku muzea soutěžních vozů v Daventry. V minulosti absolvovala dva maratony Londýn-Sydney (1993, 2000), Londýn-Mexiko (1995) a Panama Aljaška Rally (1997). Majitelé sbírky vyslovili myšlenku zda by "embéčko" přežilo tak náročnou zkoušku, a J.Kotek výzvu přijal ..... ani zdaleka prý netušil co to bude znamenat ..... POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ


Rubrika: Dobové články, Přečteno: 10179×, Komentářů: 7, Líbí se Autor: S.D.Gotrek
no jasne ide o odvahu i dobrodruzstvo... a mne sa paci aj auto, hlavne to ako je nastrikene a polepene, ak by sa u niekoho nasla nejaka fotogrgia 1000 s dobovou pretekarskou kamuflazou, moze mi ju poslat dakujem... hladam totiz inspiraciu...
Tahle safari je závod ,se kterým by měly problémy i dnešní vozy.Měl jsem možnost připravovat Volvo 544 pro rakouského jezdce Stefana Reiningera a i přes to jak bylo všechno zesíleno tak po 4 dnech odstoupil.
odvaha ano, ale nadruhou stranu kdyz se tam neco posere tak to kazdej zrucnejsi automechanik spravi na kolene...🙂
odvaha ano, ale nadruhou stranu kdyz se tam neco posere tak to kazdej zrucnejsi automechanik spravi na kolene...🙂
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Jo jo,na DSF,taky sem si říkal esi mě nešálí zrak:c)
Celkem odvaha se do tohohle pusit bez doprovodu a servisniho zajisteni.


Ale taky by mne to lakalo.
Tohle sem viděl na satelitu, sice tam pořád zabírali nějakýho ossiho s trabikem, ale tohodle litra sem tam občas taky viděl.