21. květen 2004

Spojka

Rubrika: Brzdy a spojka, Přečteno: 17688×, Komentářů: 19, Líbí se Autor: RST
popis funkce, typy spojek

Nejdříve stručně popis spojky, pro koho je to nošení dříví do lesa, nechť tuto pasáž přeskočí.

Spojka jako taková plní v automobilu hned několik funkcí:

  • slouží k přenosu točivého momentu od motoru dále do převodových ústrojí vozu
  • k odpojení hnací síly (točivého momentu) při změně převodů - umožní odlehčení a snažší přeřazení (teoreticky není potřeba při řazení vypínat spojku)
  • umožňuje při prokluzu plynulý rozjezd vozu - spalovací motor narozdíl od parního stroje nebo elektromotoru nelze rozjet z klidu
  • slouží jako pojistka proti přetížení hnací soustavy vozu.

Nejčastější konstrukční řešení spojky vypadá následovně: spojka se skládá ze tří kotoučů - dva hnací a jeden hnaný.

Hnací kotouč je zpravidla tvořen setračníkem, k němu je připevněn druhý kotouč - tzv. přítlačný (také štít spojky, přítlačák). Mezi nimi je stisknut třetí kotouč - hnaný tzv. lamela. Ta je opatřena třecím obložením a někdy mívá i torzní tlumič kmitů (u lepších spojek), do drážkování lamely zapadá hnací hřídel převodovky (mrkev).

Přítlačný kotouč silou pružin tlačí lamelu proti setrvačníku. Takto je spojka zapnutá a přenáší točivý moment. Spojka přenese tak velký točivý moment, jak velkou sílu vyvozují pružiny. Při překročení max. síly spojka proklouzne a funguje jako bezpečnostní "ventil".

Spojka se vypíná zatlačením na vypínací páčky, o které se opře čelo spojkového ložiska. Ložisko se posouvá po vodícím trnu pomocí vypínací páky působením převodu od pedálu spojky (u našich modelů kapalinou, u Fa, Fe lankem).

Vypínací páčky přetlačí sílu pružin a tím se uvolní lamela, která se může volně protáčet mezi setrvačníkem a přítlačným kotoučem, spojka je vypnutá - nepřenáší žádnou sílu, převodové ústrojí je odlehčeno.

Spojky vozů Škoda:

Vozy řady 100/110 a do určité doby i 105/120 používají spojku o průměru 180 mm, přítlačnou sílu vyvozují vinuté pružiny - 6 pružin v prohlubních přítlačného kotouče.

Spojka prům.180mm s vinutými pružinami.

Poté se přešlo na modernější provedení s talířovou pružinou, stále o průměru 180mm, vypínací páčky tvoří "vějířek" uprostřed talířové pružiny.

Pro tuto spojku je jiné vypínací ložisko (použitelné i pro další spojky s talířovou pružinou)

Spojka prům. 180 mm s talířovou pružinou.

Tato spojka se používala u prvních vozů Garde a snad i 120 LS/GLS, je záměnná se spojkou s vinutými pružinami pouhou výměnou přítlačného kotouče a spojkového ložiska. Postupně ji nahrazovla spojka podobné konstrukce (s talířovou pružinou), ale průměru 190 mm. Ta je už nezáměnná a je potřeba s ní měnit i setrvačník, spojku jako celek včetně lamely i ložiska.

Spojka prům. 190 mm s talířovou pružinou, zde i ukázka zničené spojky - vylámané páčky a páčky probroušené od zadřeného ložiska.

Spojka prům. 190 mm od firmy SACHS - jiný tvar nosného plechu přítlačného kotouče.

Pro "M" je označená - 3082 271 031

Pro Fe 1,6 - 3082 271 232

Použití spojky pro Fe 1,6 je vhodné při zvětšení výkonu motoru, "normální" spojka se může dříve opotřebit či snáze prokluzovat.

Radek


Rubrika: Brzdy a spojka, Přečteno: 17688×, Komentářů: 19, Líbí se Autor: RST
ano, lze to zkombinovat, přítlačák M - Fa - Fe 1,3 je stejný.
Zdravím.


Mám dotaz: jde zkombinovat Fáčkový přítlačák a M-ková lamela 190mm do M-kového setrváku?


Odešlo mi ložisko a asi i lamela bude pěkně jetá na 130ce a potřeboval bych to na chvilku ještě zprovoznit. Fa motor ještě nemám dokončený, tak ať to pak můžu použít do něj. Jedná se o max 1tkm než ho dodělám.
dobrý den,sháním pro spojkové ložisko PLC 04-24 od r.v 4.87(š 742.130, 135, 136), vypínací spojkovou páku, vše ostatní ,dík
Prodam skodu 120-tuning-levne!tel.:776012272-Mohelnice u Ol.
HELE DEJ SI TAM NA ZACÁTEK 260/260 NEBO 270/270/ UVIDIS CO TO BDUE DELAT ALE MELO BY TO BÁT I TAK DOST ZNÁT...
ZDRAVÍM. POTŘEBUJU OSTROU VAČKU 300/280 NEBO 280/280. UPRAVIL JSEM MÍRNĚ MOTOR Š 120L:SNÍŽENÍ HLAVA, LEŠTĚNÝ KANÁLY, PODLEŽENEJ KARBEC,KARBEC ORIGINÁL,ODLEHČENEJ SETRVÁK A ŘEMENICE, DVOJITEJ FILTR SÁNÍ=NENŠÍ VNITŘNÍ ODPOR SÁNÍ, A PŘÍȨNEJ ABSORBČNÍ VEJFUK S PŘÍMEJMA SVODAMA OD HLAVY.JEZDÍ SUPROVĚ A MÁ NÍZKOU SPOTŘEBU,VŠE NA 5 KVALTU.TAK POTŘEBUJU PORADIT S TOU VAČKOU JAKÁ BY BYLA VHODNÁ A JESTLI JI NĚKDO MÁTE TAK JI KOUPÍM.( ČETL JSEM I TO Z TOU TUHOSTÍ VENTYLOVEJCH PRUŽIN) DÍKY MICHAL.732158446
to radek: u starsich typu setrvaku se to musi kolikovat, ale ja mam doma asi 4 setrvaky s feldy jsou to ty novejsi a ty maj uz vsechny tyhle koliky !! jeden takovej bude davat i do myho auta !





kolik by jsi chtel za tu lamelu ?
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Obavam se, ze sespodu se k tomu nedostanes vubec, mozna blbe vrchem po sundani krytky valecku spojky. Nakonec stejne asi budes muset vyndat motor a spojku udelat poradne. Da se to za odpoledne.RST
Hoj, mam skodu 105l s vinutou spojkou a strasne mi prokluzuje, hlavne pri zarazeni trojky a ctyrky pri prudsim seslapnuti plynu, zjistil sem ze mi lozisko tlaci na takovy ty tri packy ve spojce, da se to seridit zespoda auta tak ze se mytky na packach trochu povioli a tim vznikne mezera mezi loziskem a packama a to zamezi prokluzu, ted to hlavni, nevim zaboha jak se dostat zespodu auta k ty spojce-musim sundat celej dekl prevodovky??? diky za vsechny rady! Vallas
Ahoj, mám doma zbytečnou keramickou 190 lamelu se škodováckým středem. Má někdo zájem?
Jestli jsi použil takvé to nejnovější loéžisko v plastovém pouzdře, tak k tomu je určitě potřeba jiná ta železná páka... nevim jestli to ale vůbec jde zkompletovat s tou starší...
To Pepino:skolikovat nebo jinak vycentrovat se to musí, ty díry na kolíky jsou max. jen v přítlačáku, do setrváku se musí dovrtat.


To ferrat: zkus překontrolovat nasazení té pružiny, nemohla se při demontáži jinak ohnout a teď nesedí přeseně? Já měl starší typ ložiska, dal jsem novější a v pohodě...


Radek
To je pravda,ale v případě použití třebe fáčka nebo 130tkového to tak není.A navíc do 96 r.v.je neměli všechny.
jen jsem se chtěl zeptat, předelával jsem komplet spojku s vinutýma pružinama za talížovou a na mové ložisko pro talířovou spojku jsem použil tu přídržnou pruřinu z původní spojky. Všude mi řekli i v katalogu je stejné objed. číslo. jenže ta pružina z té drážky v ložisku, když se párkrát šlápne na spojku sklouzne, tak nevím co s tím? díky za radu
ale setrvak s feldy ma uz koliky seriove a tak se to skolikovat neuusi ne ?
Hlavně při montáži spojky z Fe 1,6 je zapotřebí,perfektního vycentrování v podélné ose.Protože přítlačák je asi o 0,5mm menší než zápich v škodováckým setrváku.Dá se to vyřešit dvěma způsoby.Za prvé na po obvodu opracované plochy navaříme materiál.A poté na soustruhu nalícujeme tak aby přítlačák šel vsuvně.Za druhé víko se setrvačníkem ustavíme pomocí šroubů a číselníkového ůchylkoměru do správné polohy tolerance je +-0,02mm a skolíkujeme kalenými kolíky 6h7 l-15mm.Středová nesouměrnost má nepříznivý vliv na hlavní ložiska klikového hřídele.
na hoden upravenej motor je nejlepsi reseni pritlacak felda 1,6 a lamela kovokeramicka- normalni spojka ma tendeci horet. 🙂))
Mám SACHS 190...je to dobrý náčiní!!!!! 🙂)))