10. červen 2004

Koroze karosérie Š 110 R

Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 15827×, Komentářů: 26, Líbí se Autor: RST
aneb kam koukat při nákupu

Nejednou jsem již odpovídal na dotazy ohledně koroze eRek, většinou od budoucích majitelů, kteří chtěli vědět, na co si dávat pozor při prohlídce karosérie či jaká místa jsou nejkritičtější z hlediska koroze. To mě nakonec inspirovalo k sepsání tohoto dokumentu, kde se pokusím popsat, jak to tedy je.

Začneme hned odpředu: je potřeba pořádně prohlédnout přední čelo, kolem světel bývají bublinky na barvě, což může signalizovat horší stav čela, někdy klobouky na světla drží v čele silou vůle. Hned za čelem je další bolestivé místo - tzv. vanička kufru - je to příčný dutý nosník v přední části podlahy kufru a je na něj upevněn plech pod nádží. Stav vaničky se dá zkontrolovat zespodu a i skrz otvory v podlaze kufru. Spojení podlahy kufru s podběhy bývá také často kamenem úrazu, stejně jako vrchní části podběhů s lemem pro těsnění kapoty a upevněním blatníků. Pečlivě prohlédneme i zbytek v kufru, zejména spojení podběhů s příčnou stěnou, kolem uchycení tlumičů a pedálové konzoly. Je dobré také prozkoumat horní rohy kufru, ledacos to napoví o stavu "torpéd" - plechu mezi kapotou a předním oknem. Ten může být dobře vytmelen a zvrchu se tvářit, že je perfektní. O stavu této části leccos napoví vrchní část blatníků, je li zkorodovaná, můžeme čekat, že pod nimi to lepší nebude.

Tím se dostáváme do střední části karosérie: horní zadní část předních podběhů zasahuje pod přístrojovou desku, stav lze zjistit buď z prostoru kola nebo pokud se dostaneme tak aspoň hmatem za přístrojovou desku. Tím jsme v oblasti předních sloupků na kterých visí dveře a stav sloupků by měl být co nejlepší. Bohužel pravý stav se objeví až po sundání čalounění, blatníků a dveří a tak nezbývá než stav sloupků posuzovat jen z vnější strany, co dovolí prozkoumat otevření dveří. Téměř nutností je odhrnutí koberců na podlaze a prozkoumání podlahy, nosníků sedaček, zadní podlahy, spojení podlahy s prahy a tunelem, přední část podlahy v přechodu na podběhy, podlaha pod pedály a před spolujezdcem. Kritické bývá spojení podlahy s prahy a předními podběhy. Zkontrolujeme stav prahů zvenku a pokud se dostaneme i podlahu zespodu. Pozor na měněné prahy aby toto bylo provedeno pořádně, setkal jsem se s tím, že prahy nebyly přivařeny ke sloupkům a ani v horním lemu nebyly pořádně přivařeny a v celé délce se odlouply. Doporučuju aspoň kde to lze nadzvednout těsnění dveří, stav lemu napoví, co je pod tím.

Zkontrolujeme dveře, hlavně ve spodní části a také kolem lišty u okna. Častým místem koroze jsou žlábky střechy a to v celé délce, reznou na různých místech, je potřeba za ně pořádně vzít, když praskají (v horším případě se utrhnou) bývají zkorodované nejen žlábky a hrana střechy, ale i podélné nosníky střechy (horní rámy dveří) a ty jsou přístupné a viditelné až po sundání čalounění stropu. Zvenku bývá viditelná koroze v zadních rozích střechy v přechodu do sloupků. Tím se pomalu přesouváme do zadní části karosérie. Spodní část zadních sloupků bývá také zkorodovaná, zejména v části pod větracími mřížkami. Bohužel stav se moc zkontrolovat nedá, navenek můžou být vidět jen bublinky na laku sloupků a přilehlé části zadních blatníků. Je potřeba důkladně prozkoumat zadní kufr za sedačkami, zejména horní boční části, které navazují na zadní sloupky. Zde je společně s výztuhami zadního podběhu vytvořena kapsa, která je někdy úplně vyrezlá. Těžo zkontrolujeme na kompletním voze stav zadních sloupků dveří (spodní zadní část rámu zadních dveří karoserie vozu Š100 - je s karoserií eRka stejná) a zároveň i stav zadní části prahů, která je překrytá zevnitř čalouněním, zvenčí plechem zadního blatníku. Toto je další velmi kritické místo na karoserii vozu, stav lze posoudit jen podle stavu zadních blatníků - jsou-li na jejich spodní části bublinky nebo dokonce díry, můžeme očekávat, že i prahy pod nimi nebudou nijak excelentní. Někdy tato část úplně vyrezne a na karosérii chybí úplně.

Zbývá nám už jen projít zadní část karosérie, zdánlivě bývá v nejlepším stavu z celého vozu, ale je velmi důležité ji dobře prohlédnout. Zvedneme zadní sedačky a zkontrolujeme stav podlahy a "domečků" ramen zadní nápravy. Musíme si uvědomit, že se jedná o místa, na kterých drží hnací agregát v karoserii, takže je potřeba kontrolovat skutečně důkladně. Totéž provedeme s nosníky motoru. Bývají zašpiněné a vrstvy nečistot dovedou šikovně skrýt skutečný stav. Nebojne se do nich pořádně dloubnout. Spíše kosmetickou záležitostí potom jsou vrchní žásti zadních podběhů, zejména pak v prostoru za mřížkami v blatnících. Zde často bývají díry, které se dají ovšem celkem snadno opravit, měly by nás ale upozornit na možný špatný stav lemů podběhů - pod gumou ve styku se zadními blatníky. Zkontrolujeme stav zadních podběhů v prostoru kola - zejména kolem misky pružiny a vnější část nosníků mezi pružinou a "domečkem" zadního ramena. Také kolem upevnění držáků zadního nárazníku bývá koroze - může napovědět o stavu zadních nosníků v místě upevnění příčky motoru. Pak už zbývá jen celistvost příčky před motorem tvořící vzduchový kanál k chladiči a zadní kapota.

Teď to vypadá, že vlastně všude může karosérie reznout a je to bohužel tak. Zpravidla bývá koroze jen na některých zde vyjmenovaných místech, pokud karosérie odpovídá tomuto popisu beze zbytku (nebo ho ještě předčí), je to práce pro velmi šikovného klempíře, bohatého člověka nebo naprostého nadšence.

Závěrem nezbývá než všem popřát karosérie co nejméně zrezlé!

Radek


Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 15827×, Komentářů: 26, Líbí se Autor: RST
Článek jsem drobně opravil a doplnil o pár nových fotek.
Moje první stovka vypadala zvenku úplně skvěle,celej šťastnej jsem ji koupil za 5000Kč. Během 1roku parkování na ulici jsem musel nechat zavařit kufr,čelo,pravej zadní podběh. Ovšem poté,co jsem při výměně kola zjistil,že uchycení zadního ramena je na půl uhnilí a že pod vrstvou gumoasfaltu není plech ale lepenka a montážní pěna v prahu, rozebral jsem ji do šroubku,plechy si nechal a dal do kovošrotu za cca 1000Kč
Taky se tyto auta nespravovaly🙂 alespoň ne fialové a modré a u toho zeleného se stále váhá...🙂
Na ty fotky je lepší nekoukat. Už teď nemůžu spát, protože mam strach co na mě čeká až se pustim do svýho erka...
hundrtka a erko to je podstatne velkej rozdil! obetoval sem jedno netknuty kilo abych si vyvaril svy erko. vyrezat podlahu meziprazi a tak.
Mam doma hundrtku, ale ta je po triceti letech netknuta, nechapu ze ma smysl to na fotkach jeste spravovat.
ak si myslite,že tieto r-ky su schnite tak ste mali vidiet tu moju, cela strecha, zadna pružina bola skoro pri skle..., mam aj nejaku fotku.
Měl jsem coma anglické eRko,které bylo zhnilé dvojnásob!Škoda,že nemohu přiložit fotky.Pďa
Jé moje eRko, sem rád, že posloužilo alespoň jako obrazová dokumentace k sepsání tohoto hodnotného článku a že ostatní nebudou tak slepí jako já. To RST: fakt dobrej článek, jenom škoda že sem ho nečetl dřív 🙂))
uff to je depresivni..🙂) jinak bych jeste doplinl ze rado uhniva kastlik na baterku (napr me uz tam drzi jen silou vule) pokud nekdo nahodou ten kastlik ma a chce se ho zbavit, ja si ho rad vezmu.🙂 Jinak co se tyce koroze, ja mam auto celej rok takrka v garazi a najezdim na nem opravdu minimum (tak do 5000 km rocne a to jen v lete) a kazdej rok se mi nekde objevi nejaka dira, je to zvlastni🙂
Vypadá to zle,ale je to opravitelné.Vím o čem mluvím,moje erko na tom bylo snad


ještě hůř.Na opravu se spotřebovalo přes 2 m čtverečních plechu a to jsem měl nové:přední podběhy,prahy,podlahu kufru i s vaničkou.Vyvařené je komplet všechno včetně střechy a toho nosníku v ní + nové okapničky!Teď mám spíš problém s kitováním.Po střeše kdysi někdo chodil a ty svary jí taky nepřidaly,prostě je to zvlněný jako prase....A brokovat zadní blatníky bych


mohl doporučit snad jen největšímu nepříteli....ERKŮM ZDAR
ano ja ojednom skeltu vim je na erko a chce za nej 50 000,- je uplne novej !!!


pak taky vim o skeletu na 130 rs- ten je skladanej z novejch dilu jsou na nem okruhovy blatniky a cena bez hlinikovy strechy je 150 000,- dneska se da koupit vsechno, je to ale jen o penezich !!
J.: Dovolím si s tebou nesouhlasit🙂 Většina těch fotak tady jsou z mého prvního erka🙂





A pokud jsi něco vařil, tak víš, že se musíš chytat na zdraví plech a kde nic není, tam se prostě není čeho chytnout. Resp. jinak, abych to fialové erko vyvařil, muselo by se začít od prahů, které byly vyměněné, navařit nové podlahy a doufat, že vyříznutím starých se to nezlomí, pak ven sloupky, všechny podběhy nové..... prostě by s tím bylo strašné práce...
Je to k pláči, když si člověk myslí, že koupil relativně zachovalé eRko a čím víc sundavá plechů, tím víc mu je do pláče. Jenže pak to začne, první svary, první radosti i zklamání, které člověku nakonec nadělí krásné auto, kterým se může chlubit na srazech. Může mu věřit a má takový ten dobrý pocit u srdíčka z dobře vykonané práce, a o tom to přesně je, nebo ne?
Novy skelet se skutecne pri hodne veeelkem stesti da koupit. Vim o tom ze se pred cca 2 mesici jeden prodal a cena posadte se otevrete kukadla spuste bradu 6000 Kc Ne opravdu mi tam nechybi nula jen sest tisic. Kdybych to vedel tak pro nej jedu treba do Kosic a este neco pridam...
Jo, je to tak chlapi.Tyhle místa mám taky shnilí.Takový erečko mam taky v garáži a docela si s nim vyhraju.Ten hajzlík mi bere všechen volnej čas, ale miluju ho.Jsou to nejlepší auta na světě.


4au a erkařům zdar MICHAL
Přesně na tahle místa sem koukal,když sem Astona kupoval.Byly OK.Akorát cestou


s autobazaru sem si málem natlouk hubu-nešly brzdy.....
Je to čistý naturalismus🙂 Snad to lidi trochu upozorní, aby pořádně prohlíželi, než koupí. Moje starý éro mělo totálně vyrezlý všechny zde popsaný místa (hlavně zkrz zadní podběhy šlo strčit ruku) tak lituju toho člověka, co to koupil. Když to odstrojil, muselo se mu to rozpadnout jak domeček z karet.
Úplně se mi udělalo z těch fotek zle. 🙂
Tak na tohle bych asi odravdu něměl...ani čas ani peníze ani trpělivost...i když jsou(byly) to ERKA.
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Týýý voe...moje ERko proti tomu bylo zlatý. Jedna malá dírka u spolojezdce na podlaze a jedna malá v zadním podběhu.Samotnou kapitolou jsou ovšem okapničky. Už mi to tam začíná praskat a nehorázně mě to sere.
Ze začátku jsem si myslel, že jsi mi v noci vlezl do garáže, ale to že na fotkách je podlaha u řidiče a vnější spodní část dveří mě uklidnila že ne. Jinak dík za článek je poučný. Asi teď už tuším, co mě čeká, až ho celé odstrojím. Něco málo od všeho tu předvedeného mám totiž doma... Akorát netuším do jaké skupiny na konci článku se mám zařadit asi do té poslední.. Jezevec
To sa da kupit novy skelet na erku? Ta tomu neverim! Kde sa to da? sem s nim 🙂 Zacinam setrit!





Ivan
nektera fotky jsou fakt drsny, v zivote jsem se nemysle ze nekdy uvidim tak schnili ero, no aspon muzu rict ze moje obe erka byly poproti ten fotkam zlaty, jedno teda o malinko min ale urcite jsem nemel tak rozdsahlou korozy, to by se pak vyplatilo koupit za 50 000 novej skelet.
a já myslel že mám nejzrezlejší kilo v okolí! 🙂
Tak mám dojem ,že jsi vyfotil moje auto před renovací 🙂, teď je vše opravené a čisťounké