7. červen 2004

Repase maticového (šnekového) řízení

Rubrika: Kola a řízení, Přečteno: 19084×, Komentářů: 14, Líbí se Autor: Džon
Výměna šnekového soukolí, vymezení vůle převodky, výměna spojovací tyče a kulových čepů.

K tomuto článku doporučuji přečíst si článek Vůle řízení , kde se dozvíte více o problematice zjišťování a eliminace vůlí v řízení.

Proč repasovat

Když už otáčíte volantem ze strany na stranu a auto jede stále rovně a po seřízení vůle v přímém směru zase nepřeperete volant do zatáčky, je řízení zralé na repasi. Tento článek se zabývá jen repasí, širší pohled na tuto problematiku je ve výše uvedeném článku.

Nákup součástí

Zde je výčet doporučených součástí ke koupi. Kdo má méně času a více peněz, může pořídit kompletní převodku řízení za cca 2500,- a spojovací tyč včetně postranních tyčí a kulových čepů za cca 1400,-. Jen pozor široká náprava ze Škody 105 Typ M se šnekovým řízením má boční spojovací tyče delší, proto je při nákupu kompletní spojovací tyče nutné vědět na jakou nápravu to potřebujete. Samotný střed je stejný.

ND (cena za kus)

  • Střed spojovačky 475,-
  • kulový čep řízení 2ks 130,-
  • Šroub s maticí CZ (do převodky řízení) 750,-
  • Pánev spojovačky červená 2ks 4,-
  • Pouzdro bílé 2ks 5,-
  • Kroužek 20x16 mm 2,-
  • Kroužek 30x22 mm 3,-
  • Miska těsnění 30x22 mm 2,-
  • Prachovka kulového čepu spojovačky 2ks
  • Prachovka kloubu boční spojovací tyče 2ks
  • Hardy spojka 65,-
  • Mogul Trans 80 1L 75,-
  • Celkem 1650,-

Nové součásti k repasi řízení (některé nejsou vyobrazeny)

Příprava

Pokud máte auto v pojízdném stavu, doporučuji pořídit si jakoukoliv maticovou převodku, zrepasovat ji a poté pouze vyměnit.

Rozebrání převodky

Nejprve převodku umyjte. Jde to dobře arvou, nebo čímkoliv, co rozpustí olejovou vrstvu, kterou je převodka obvykle krásně zakonzervovaná. Vylijte zátkou starý olej a pak se teprve pusťte do rozebírání. Je to vcelku jednoduché, jen dávejte pozor na tenké podložky pod víčky. Označte si kam které a kolik patří.

Začněte malými víčky, potom odšroubujte stavěcí šroub a sundejte velké víko. Nyní zkuste stáhnout páku řízení. Pokud se vám to nepodaří jako mě, nedá se nic dělat. Bylo by ale lepší kdyby se vám ji podařilo sundat abyste vyměnili příslušný těsnící kroužek (mě se to nepodařilo a z převodky tudy teče hodně oleje) Dál pokračujte vytažením šneku a ložisek. Pokud tam máte páku, je to trochu rébus, ale vcelku jednoduchý.

Po rozebrání převodku důkladně vyčistěte a odstraňte zbytky těsnění z dosedacích ploch.

Složení a přetěsnění

Na kratší konec nového šneku nalisujte ložisko na závit nasaďte šnekovou matici a celek se snažte usadit pod páku řízení. Potom z druhé strany nasaďte plechovou podložku a druhé ložisko a celek sesaďte dohromady. Víčka namažte těsnicím tmelem na motory a převodovky (Lukopren) a zašroubujte. Nezapomeňte dát kolem šneku nový těsnicí kroužek. Do páky řízení zasaďte čep s pružinou a těleso uzavřete víkem a utěsněte tmelem.

V převodce vyměňte nakoupené součásti a složte ji stejně jako jste ji rozebrali. Ale dobře ji utěsněte. Já jsem použil tmel na motory a převodovky - Lukopren. Šroub na seřízení vůle jsem dotáhl jen co to šlo rukou. Kontramatici nezatahujte, převodka se finálně seřídí až na autě.

Nakonec převodku naplňte převodovým olejem a dotáhněte zátku. Můžete buď použít malý trychtýřek jako já nebo injekční stříkačku s hadičkou nasazenou na ústí.

Vyndání nápravy

Tento úkon je popsán v každé literatuře, ale pro naši potřebu teoreticky stačí nápravu jen popustit z auta, takže není nutné oddělávat tlumiče a brzdiče, ale zase je k nápravě horší přístup. Proto ji doporučuji vytáhnout úplně. Nezapomeňte odpojit volantovou tyč a pozor na vymezovací podložky pod brzdiči.

Složení spojovací tyče

Starou spojovací tyč vyndáte z nápravy buď pomocí stahováku na kulové čepy nebo - pokud ho nemáte - silnými údery zboku na oka v nichž čepy drží. Z této staré spojovací tyče použijete jen boční tyče a převlečné matice. Začnete rozpojením bočních tyčí od středu, potom ve svěráku uvolněte a sundejte kulové čepy. Tyče jsou stejně dlouhé, takže je jedno na jakou stranu která přjde. Do nového středu dejte tuk a vložte červená plastová pouzdra, stejně tak vyměňte bílá pouzdra v převlečných maticích. Na střed našroubujte kontramatice, nasaďte pojistné podložky a převlečnými maticemi našroubujte boční tyče. Dotáhněte je tak aby šly v kloubech otáčet hodně ztuha, asi jako nové kulové čepy. Potom je zajistěte kontramaticemi a pojistnými podložkami. Našroubujte nové kulové čepy zhruba do míst kde byly ty staré. Celek nandejte na nápravu. POZOR! Tyč není symetrická, delší přesah za kukovým kloubem na střední tyči řízení patří k převodce - tedy doleva.

Dotažení svislých čepů

Je možné že máte vymačkané plastové podložky nad a pod svislým čepem. Proto, když máte odpojené řízení, dotáhněte spodní matici svislého čepu, ale pouze tak aby šlo s čepem úplně volně otáčet rukou a nasaďte závlačku. Také doporučuji svislé čepy při této příležitosti namazat tlakovou maznicí a předem na to raději koupit nové mazničky.

Výměna převodky

Starou převodku sundejte z nápravy, kde drží na třech šroubech M10. Nasaďte převodku repasovanou a naplňte ji olejem (plnicí otvor je pod šroubem s čtyřhrannou hlavou), zátku zašroubujte a dotáhněte. Na tyči řízení vyměňte hardy spojku. Namísto korunových matic a závlaček je jednodušší použít samojistné matice s plastovým kroužkem.

Namontování nápravy

Nápravu posaďte zpět do auta, nezapomeňte na vymezovací podložky pod brzdiče.

Seřízení vůle

Přizvedněte si přední nápravu a zespodu se dvěma klíči dostanete k seřizovacímu šroubu. Pojistná matice by měla být povolená, pokud ne, povolte ji. Nyní dotahujte šroub a pomocník při tom zkouší zda jde volant zlehka (kola jsou nadlehčena nebo ve vzduchu). Jakmile řízení ztuhne, povolte jej zpět aby šlo lehce a zajistěte pojistnou maticí. Jeďte to projet, vyzkoušejte jestli jde lehce celý rejd a jestli auto reaguje i na malé natočení volantu. Pokud ne zkuste řízení znovu přitáhnout.

Seřízení geometrie

Po výměně kulových čepů by vždy měla následovat kontrola a seřízení geometrie přední nápravy. Udělejte to co nejdříve abyste nezničili pneumatiky. Seřízení v servisu vyjde na cca 150,- Kč.


Rubrika: Kola a řízení, Přečteno: 19084×, Komentářů: 14, Líbí se Autor: Džon
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Super článek 🙂 Taky mě to čeká,ale až se prokpu k předku auta. Kdyby ste někdo sháněl šnek s maticí,tak sem jich viděl nedávno pár běhat na aukru
Minulý týden jsem byl nucen repasovat převodku řízení.Po demontáži volantové tyče (max. 30 minut) lze převodku vpohodě vyjmout otvorem v podlaze 🙂
pouštět dolů nápravu? Mě se po menším boji se stahovákem (odpojení řídící tyče) podařilo bez problémů břevodku vydělat... jenom musím vyjádřit obavu o její zpětnou montáž (nasazení volantové tyče)
Chce to ptát se na vrakárnách. Koupil jsem ji za 500 a prošla technickou bez opravy.😉
mates : Širokou nápravu se šnekem asi těžko seženeš, řeší se to tak, že si seženeš "M" nápravu s hřebenem a nápravnici na šnek a (nebo celou úzkou nápravu) a následně si širokou nápravu se šnekovým řízením sestavíš. Pokud si na to netroufáš, necháš si to předělat od někoho kdo to umí.


Má to dokonce i výhodu, že když už to je rozhozený vyměníš vše opotřebované za nové.
Záleží na tom odkud jsi, pokud ji neseženeš dnes v autodílech, tak třeba tady :





TOBEX - Ložiska - gufera - Hardy spojky


Malo a velkoobchodní prodej


Husinecká 22


130 00 Praha 3, Žižkov


Tel./Fax: +420 222540423


Prodej: Po-Pá 8.30-17.30 h.





Tam ji mají jako Hardy spojku na 1000 MB v nabídce,


Mimochodem použil jsem Google a našel jsem to asi za 1 minutu !
To kolečko se jemnuje HARDYSPOJKA a ještě před 3 lety jsem ho bez problémů koupil...
zdarvim potreboval bych zjisti jesli se da jeste koupit to gumove kolecko co je mezi ridici tycci a prevodkou.a nevite nekdo o siroke naprave s snekem?dik
já vyndávám nápravu každý rok a vždycky mi tam vjede jak po másle
no šakal ma v niečom pravdu. Kamošovi sme davali von prednú nápravu na 100 a naspäť tam nešla ani bohovi.....3-4 mm boli diery v karoserii bližšie ako mali.....Trvalo nám to 4 hodiny, kym sme to tam dostali....Ahojte


PS: Inak super článok.
Naprosto souhlasím, na vyndaní nápravy a následním namontování zpět ( případně výměně za jinou ) není co pasovat. Náprava drží na několika místech a není místo pro nějaké posouvání nebo dopasovávání.





Důležitá je následná geometrie. ( to se týká i výměny předních pružin.)
Šakal: Myslím si, že řeči o spasování kastle a přední nápravy jsou blbost. Klidně to vyndej. Podle mně totiž to povídání vychází z toho, že někdo je líný (nebo šetrný) po vyndání s tím zajet na geometrii a tak si poznačí jak to bylo původně, nápravu vyndá a pak mu nejde dát zpět...





Když jsi už několik náprav vyndal, tak sám musíš vědět, že tam není co by se s čím spasovalo a pokud je, tak se na ten skelet vyprdni, protože bude v háji, když se deformuje už vyndáním přední nápravy....
Kdyby ste měli někdo zájem tak soused prodává komplet novou převodku řízení za 800 a tu tyč by nechal i z kulákama za 600 Myslim že by i něco slevil má i fungl novy uzky ramena a novou nápravnici na hřeben jeho tel je 605853369 jo a je z Prahy
O vyndání přední nápravy sem už hodně slyšel-dokonce sem jednu demontoval.Jenže


s kym mluvim,ten tvrdí,že už ji pak zpátky nelze PŘESNĚ vrátit.Proč?Protože ty auta sou 25 a více let starý,během tý doby se kastle a náprava nějak spasovaly dohromady a není v lidskejch silách takovýho nastavení znovu docílit.Zajímalo


by mě,jaký s tim má kdo skušenosti-moje řízení je zralý na repasi,ale zdaleka


ne tak,abych si v rámci opravy zmrvil auto a musel shánět nějakýho skutečnýho


automechanika.