20. prosinec 2003

Mechanizmus stěračů ze Škody 120

Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 9568×, Komentářů: 8, Líbí se Autor: Džon

Protože eRko má poměrně velké přední sklo, jsou potřeba poměrně velké stěrače. Ty ale nejdou nasadit na původní eRkové čepy. Řešením je použití upravených táhel stěračů s jinými čepy ze Š 120 M. Na ty lze již nasadit jiné stěrače i stírací lišty. Vhodné je to skloubit s použitím motorku stěračů z Favorita (motorek Š 120 je příliš velký)

Potřebujeme:

  • Táhla ze 120ky komplet i s maticemi a plastovými podložkami
  • táhla z eRka (100vky)
  • svářečku
  • dva šrouby M10, popřípadě motorek z Favorita.

původní táhla z eRka

Postup práce:

  • Vyndáme kryt palubní desky, pod předním sklem. Sundáme stěrače, uvolníme čepy (klíč 22) a uvolníme táhlo z motorku stěračů
  • Táhla vyndáme, nejprve levou část.
  • Naměříme si přesně rozměry hlavních dvou táhel.
  • Z dlouhého středního táhla (120kového) vyřízneme kus potřebný ke zkrácení na požadovanou délku (a) (může být o malinko delší - 1cm, ale ne kratší) Obě části spojíme přes šroub M10 bez hlavy, a lehce svaříme (možno je i nechat delší táhlo, obě části přes sebe překrýt a sešroubovat). Délky měríme mezi středy čepů.
  • Kratší 120kové táhlo k motorku uprostřed uřízneme a stejným způsobem jako v předchozím bodě přiděláme původní část táhla (eRkové nebo 100vkové) tak aby délka (b) byla opět stejná jako původní. Pokud budeme používat motorek z Favorita, necháme i úchyt na motorek 120kový, pouze zkrátíme výše uvedeným způsobem táhlo.
  • Upravíme plech (3) vedoucí od táhla k čepu levého (z pohledu řidiče) stěrače podle obrázku, na kterém je vyobrazeno provedení 110R a 120M. Je tedy nutno plech zkrátit na délku (c) a čep na který se nasazuje táhlo při tom otočit. Zkoušel jsem to i bez této úpravy, ale táhla uvnitř karoserie někde drhla. Teoreticky je možné pro delší chod levého stěrače udělat tento plech o něco kratší, ovšem potom je nutné nechat střední táhlo delší (viz. výše).

Schéma táhel stěračů s naznačenými řezy (červeně) a úpravou levého čepu (3).

Před nasazením právě dokončených táhel je nutné nasadit na čepy asi 2 cm tlusté podložky, jinak budou koukat moc ven. Použil jsem ze Š 120 plastovou podložku, která je umístěna mezi karoserií a maticí čepu (na obrázku žlutě). Její šíře je ideální. Na ní zespodu přijde ještě původní těsnění a táhla se mohou nasadit. Zvrchu také nasadíme těsnicí podložky a vše stáhneme maticemi z Š120 (na čepech je jiný závit)

Pokud by stěrač dřel o hliníkovou rozpěrku těsnění skla, stačí pouze více dotáhnout matici úchytu táhel (klíč č. 22) čímž se plastová podložka uvnitř stáhne a stěrač se dostane o něco výš.

Motorek z Favorita:

to jsem ještě nedělal, ale jeho výhoda by měla být ta, že je silnější a tím pádem utáhne větší stěrače a hlavně nemá takové vůle jako motorky u Š100/110R. Montáž nebude složitá, pouze se musí vyvrtat díry na uchycení tak aby čep motorku byl v místě původního. Dále musíte použít vačku (1) ze Š 120, kde je shodný mechanismus uchycení (tisícihran a matice) jako u Favorita a hlavně správně zapojit elektriku.

Stěrače:

Stírací raménka mi doporučil Laďa z felicie - zadní, která pouze ohneme na druhou stranu. Jsou kratší a seženete na ně stírací lišty jaké potřebujete. Já jsem dal k řidiči lištu z nové Oktávky, u spolujezdce jsem nechal z nové Felicie zadní.

Ostřikovače:

Velmi dobré je rovnou použít komplet ostřikovačů ze Š 120 (dával se do nejnovějších eRek - model 81), to znamená nádobku + plech na uchycení (možná že by šlo i jen vyměnit víčko nádobky s motorkem za jednoduché 120kové) a motorek ostřikovačů (je daleko silnější), popřípadě také samotné ostřikovače, které jsou na rozdíl od původních eRkových plastové, černé, dvouproudé a seřiditelné. Záměna je velmi jednoduchá.

Varianta pro ty co nemají svářečku:

Pokud nebudete používat motorek z Favorita, lze by jednoduše na původních táhlech vyměnit pouze osičky stěračů.

Musíte je odbrousit od 120kových táhel, potom přesně přibrousit do eRkových táhlel, vsadit a rozklepat.

Ale má to své nevýhody. Pokud to neuděláte přesně, osička se může uvolnít. ERková táhla mají také v kloubech již většinou vůle, v motorku jsou ještě větší, takže to moc velký přínos nemá.

Závěrem:

Ač to možná nevypadá, úprava je to velmi dobrá, protože je konečně přes sklo něco vidět. Rozkmit stěračů totiž nezávisí na momentální rychlosti jízdy a směru větru a ostřikovače "nečůrají" stěží na spodní hranu skla.


Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 9568×, Komentářů: 8, Líbí se Autor: Džon
Pro přepolování použít klasické 4kontaktní spínací relé. Pro doběh motorku propojit vzájemně rychlý i pomalý chod. Odštípnnout kostru vedoucí u motorku k pravému kontaktu a navés ji k levému prostřední kontakt slouží jako doběh.....
nevie mi niekto poradit ako zapojit motor stieracov z favorita na povodne kably v erke.Uz s tym maturujem 2 tyzdne, Dik
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Ja som použil motorček z favorita, ale osku som nemenil žiadnu. Iba som do závitu kolmo navrtal dieru na uchytenie. Ide to neporovnateľne lepšie. Už len teraz špekulujem nad elekrickým zapojením.
Myslím že nic, protože je tam nedáš...
Tak doma som našiel stierače (tie stieracie ramienka, nie celý mechanizmus) na Š 120, typ M. A neviem, že čo by sa stalo, keby som na pôvodný eRkový mechanizmus dal tieto eMkové ramienka.
Tak me to taky napadlo, ale myslel sem ze je na to nakej trik. Kazdopadne diky moc za odpoved.
No ramenko sterace je vzdycky zalomene. Predni sterace, kdyz se na ne koukas zvenku, jsou vprostred zlomene doleva (aby lista byla rovnobezne se spodni hranou okna), zatimco ZADNI sterac je zlomeny opacne. Proto kdyz ho chces pouzit, musis ho dat do sveraku a ohnout na druhou stranu.
Ahoj, muzu se zeptat co myslis ohnutim ramenek steracu na druhou stranu? Diky za odpoved