Zadní světla Opel Ascona
Potřebujeme:
- Světla z Ascony "B" (vyráběné v letech 1975 - 81) s objímkami žárovek
- Dále i část elektrické instalace z Ascony včetně konektorů
Opel Ascona "B"
Problémy:
- Bude potřeba řezat zadní čelo
- Uchycení světel
- Zapojení kabelů
Postup práce:
Nejprve sežeňte světla. Já jsem je dostal na vrakovišti, za 300,-kč kus. K tomu jsem si ustříhl celou zadní část elektrické instalace s kulatými konektory ke světlům. Pokud chcete kupovat světla nová, musíte sehnat i konektory a objímky žárovek (pokud se neprodávají zároveň se světly).
Sundáte z čela původní lampy, značku, a raději i mřížku. Mřížky by bylo lepší se úplně vzdát, aby se světla lépe vešla, ale nutné to není. Dále si podle světel nameřte jak asi vyříznete nový otvor. Světla se dávají obráceně než jsou původně na Asconě, takže musíte prohodit pravé za levé a ještě obě dát vzůru nohama. Horní okraj světla by měl být asi 1 cm pod horním zkosením čela. Otvor vyřízněte a dolaďte. Pozor aby se světlo neopíralo o horní zkosení, potom by mělo jiný sklon.
připravený levý otvor
Pokud je vyříznuto a světla dobře pasují, musí se upevnit. Původně jsem to chtěl řešit obdobně jako v Asconě velkým držákem, ale to je složité, náročné a není kde držák uchytit. Proto jsem do plechu vyvrtal z každé strany dirku těsně vedle otvoru na světlo, a světlo dvěma vruty přišrouboval za jeho plastový lem (bylo nutné ho také navrtat). Je to asi to nejjednodušší řešení.
nasazená světla z Ascony
Nyní čeká elektrická instalace. Kabel původní erkový jsem ustřihl kousek za cívkou. Vede tam 7 drátů. V instalaci z Opelu jich je pouze 6. Tady je tabulka co s čím spojit.
Význam | eRková instalace | Ascona |
Brzda | červený
červený | žlutý (brzda - jeden drát) |
Obrysová světla | žlutý
žlutý | šedý (pravé)
červený (levé) |
Směrová světla | černý
černý | černý s bílou linkou (pravý)
zelený (levý) |
Zpětné světlomety | zelený | bílý s černou linkou |
U obrysových a směrových světel si musíte vyzkoušet který drát jde na který. Obrysová světla (které je pravé a které levé) vyzkoušíte při puštěném blinkru a vypnutém zapalování. Spoj mezi původní instalací a novou jsem řešil 8 děrovým konektorem ze 120ky.
Napojení osvětlení značky je také jednoduché, neboť v instalaci z Ascony je k tomuto ůčelu vyveden jeden drát, který stačí rozdvojit a zapojit na původní žárovky.
Pokud budete zapojovat pouze konektory, zde je jejich zapojení i s původními barvami kabelů z Ascony. Označení Levý a Pravý a poloha konektorů je myšleno pro použití v eRku.
Konektory z pohledu od světel.
Pozor při zapojování na to, že konektory jsou otočené. Orientujte se podle drážek zobrazených na obrázku.
Nakonec pokud nemáte žárovky, potřebujete následující:
- 4x 21 W - blinkry a zpátečky
- 2x 21-5 W - dvojvláknové žárovky do obrysovek/brzd
Výsledný efekt je velmi dobrý, jak estetický, tak účelový. Světla jsou daleko lépe vidět, hlavně ve dne.
Finále vypadá dobře a nerušivě.
Ať vám svítí...
(Za doplnění a obrázky Ascony děkuju Milanovi)
31. březen 2005
31. březen 2005
30. březen 2005
2. duben 2005