Bidlasův "Miláček"
Úvodem:
Miláčka jsem doslova zdědil po svém dědovi v roce 1996 a když jsem ho ještě předtím začal prohánět, měl naježděno 28 000 km. Úplně na začátku se psal červen roku 1980 a děda se rozhodoval, jestli koupit SAABa nebo eRko. Jsem rád, že tehdá vyhrálo eRko a já s ním teď můžu jezdit.Všichni píšou, za kolik své éRo koupili, mě to stálo 300,- Kč za kolek a nezbytný půlden na DI :-)))
Za těch 8 let, co ho trápím, jsem čísla na tachometru posunul k pouhým 65 000 km, takže ho pořád beru jako nový auto. Sice jsem hodně ublížil motoru, když jsem porovnával rychlost s kámošovo Fordem Escort 1,6i, ale spravila to výměna zadřeného 2. válce za použitý z motoru 110LS. To jsem tam měl ještě původní čtyřkvaltovou převodovku a přesto se mi rafička tachometru dostala k číslu 170 km/h. Nojo, ale 6500 ot./min pro sériový motor bylo asi moc, zvláště, když mi praskl už načatý chladič a během 2 kilometrů bylo hotovo :-( A to měl motor natočeno necelých 46 000 km!!! Dovedete si představit, jak jsem si nadával. Po opravě jsou ještě stále tlaky ve válcích dost dobré 12-11-12-10,5, ale už to není ono. Od té doby jsem se zařek, že budu Miláčka točit přes 5000 ot. Jedna zkušenost mi stačila... Taky jsem ho přezul na širší gumy 175/70, protože určitě všichni znáte ten pocit jezdit trošku sportovněji na Barumkách 165/13" OR6 ...
Podniknul jsem s ním pár výletů, třeba do Českého ráje...
Ale jezdit po dálnici v dnešní době a nedělat ostudu eRkům a škodovkám vůbec vyžaduje jezdit rychleji, než nějakých 130 při 5000 otáčkách, takže musela přijít na řadu pětikvaltová převodovka. Auto se hodně ztiší a ulehčí se motoru.
Pořád se mi do té zástavby nechtělo, chtěl jsem auto nechat co nejvíc originál, ale když jsem 26. dubna 2001 "zastavil" o Favorita, bylo rozhodnuto.
Neměl jsem však to srdce do Miláčka řezat, tak jsem to svěřil strejdovo dvornímu firemnímu mechanikovi. Sehnal jsem čtyřoký čelo od Radka z jeho Red Machine II, za což mu děkuji. To moje by asi dost dobře vyklepat nešlo, ale možná se toho stejně někdy v budoucnu chopím a zkusím to. Čelo jsem ani nemusel stříkat, bylo v té samé barvě, která je sice špatná, ale je. To, jak mi to ten "známej" zprasil a kolik mě to stálo radši psát nebudu, ale díra na 5-kvalt tam je, dokonce mi sedí i topení a zadní sedačky. Blatník a haubnu vyklepal ale skvěle. Namontoval jsem nový nárazník a jezdil už na 5 rychlostí!!! Avšak ta převodovka, respektive koupě čerstvě zgenerálkované, ještě nenalité převodovky, se mi moc nepovedla. Toho kluka jsem sice ukecal na 3500,- Kč, ale nejdřív byl obráceně diferák, takže auto couvalo na 5 rychlostí a dopředu zbývala jenom jedna a zlobí mě synchrony, hlavně u trojky. Ten diferák pěkně hučí, takže bude muset ven.
Když jsem si přivez vyklepaný auto s pětikvaltem a dával do kufru rezervu, koukal jsem, že tam mám vodu. Vysušil jsem to, ale druhý den po dešti tam bylo to samý. Někudy tam teče - pod gumou kolem kufru je sežranej ten rantl a bouračkou to prasklo, tak jsem okukoval ještě podběhy a prahy a našel známky koroze i tady. A v tu chvíli padlo rozhodnutí s tím něco dělat, než bude pozdě.
Teď se píše začátek února 2002 a začínám s rozebírám a zjišťováním, co všechno bude třeba vyměnit, vyvařit a podobně.
Technická data:
- rok výroby: 1980
- barva: červená základní
- motor: původní 110R bez jakýchkoli úprav s výjimkou karburátoru SEDR ze 120GLS
- převodovka: pětikvalt s převodem 4,22 - před generálkou
- nápravy: původní 110R, přední před generálkou
- kola: původní 13" ale s pneu Good Year 175/70 (dokonce mi je pochválili i policajti...)
- spotřeba: něco mezi 6 - 8 litry / 100km (dokázal jsem jet z Plzně do Prahy po dálnici za 4,8/100, ale nikdo mi to nevěří...)
Různá vylepšení:
- sportovní tříramenný volant (ještě se dá sehnat, sice za 900,- ale fungláč...)
- třetí brzdové světlo z Octavie (dokonce drží i přilepené - zatím :-))) )
- zrcátka - kapky
- roletka na zadním okně (když jsem někoho vezl vzadu, stěžoval si, že ho pálí slunce do hlavy...už ne!)
- kontrolka rozsvícených světel na středovém panelu - výborná věc ještě spolu s akustickou signalizací
- v útrobách kufru jsem vydoloval origoš krytku na větrací mřížku vepředu
- zaslepený šroub na vzduchovém filtru do víčka karburátoru - kdo ho tam navrhnul byl pitomec (je to vidět na fotkách)
Plány do budoucna:
- vyvařit skelet a zadní blatníky, přední bl. a čelo mám opískované s kdovíjakou úpravou, takže to je v pohodě
- možná celý skelet opískovat
- nový akrylátový lak - tmavší červená (třeba Ferrari nebo něco na ten způsob - stejně se mi nakonec nebude líbit...)
- loukotě 5,5x13" s pneu Falken 175/60 (už je mám doma obutý, jenom mám problém se šteftama)
- předělat elektriku na 55A altík (zatím shromažďuju informace - tyhle stránky jsou studnice moudrosti, díky Džone)
- možná výfuk BURGES nebo příčňák
- vyleštit sání
- dát spojku průměr 190 mm. Ta moje nestíhá při rozjezdech.
- přední spoiler (mám ho doma od JK design - malá reklama)
- nějak hezky vybarvit motor a asi pochromovat filtr. Už mě to táhne dlouho a navíc jsem to viděl na Zdenovo éRu - moooc pěkný.
- dozadu opěradla z Karosy a mezi ně opěradlo na ruku. Doufám, že to nebude vypadat blbě.
- samozřejmě pěknou muziku za pár peněz
Co mě na něm štve:
- elektrika - mám tam někde kraťas a vybíjí to baterku
- občas mi nefunguje sytič tak, jak by měl
- ten pětikvalt
Co na něm miluju:
- asi všechno, i ty vrtochy, protože jinak by s ním nebyla žádná zábava
- jak ostatní řidiči čumí, když je předjedu 20 let starým autem a oni na mě nemají...!!!
Hlavně nechci do auta moc vrtat a přeplácávat to. Líbí se mi originál stav a veškeré úpravy, které chci dělat jsou snadno vratné. ERko je navíc tak jedinečné auto, že si zaslouží úctu. Asi před 4 roky mě zastavil na parkovišti před Baumaxem v Plzni němec a ptal se, kolik takový auto u nás stojí. Když jsem říkal, že asi tak 30 000,- Kč, chtěl ho ode mně okamžitě koupit za 60 !!! Jsem hlupák, že jsem mu na to nekývnul??? Já myslím, že ne, navíc mám k miláčkovi dlouholeteý vztah a nedal bych ho ani za nic...i když mě občas štve a hrozím mu šroťákem :-)
Kdo jste byli na restauračním srazu, tak jste tam mohli auto vidět. Někteří mi pak ukázali, že mi to nejezdí, jako favoriťáckej motor....že jo, Miku :-)
Hlavně dávat bacha na policajty!!! Jsou vždy a všude.
20. prosinec 2004
15. říjen 2004
19. duben 2004
19. duben 2004
25. červenec 2003
4. září 2002
20. srpen 2002
6. srpen 2002
3. srpen 2002
25. červen 2002
22. únor 2002
12. únor 2002
10. únor 2002
8. únor 2002
8. únor 2002
7. únor 2002
7. únor 2002
7. únor 2002
24. listopad 2006