11. leden 2003

Johnyho Panter

Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 7191×, Komentářů: 24, Líbí se Autor: RST
kterak Johny mění svého Pantera

Jak to začalo?

Já jsem byl majitelem škody 105, kterou sem koupil za 2500,- , hned jsem dělal těsnění a pak různé další menší opravy. V té době nebyly peníze a moc jsem nejezdil, tak přestože jsem chtěl nějak škodovku upravovat, nedocházelo k tomu. Pak jsem začal dělat v Praze a jezdit denně 150km, udělal jsem tlakové chlazení z favorita, koupil jsem nový chladič, udělal jsem posilovač, karburátor, prostě jsem to zprovoznil do té míry, že to jezdilo. Povídání o historii aut co jsem já nebo bratr měli nebo máme je opravdu rozsáhlé, tak to nebudu rozvádět, protože chci psát hlavně o erku, ale souvisí to s jeho nabytím. Bratr totiž dostal typ na erko, které 4 roky téměř stálo a bylo po GO kastle + petikvalt a jelikož dříve pár erek měl, tak se ho rozhodl koupit. Já do té doby v žádném erku nejel a neznal jsem ho. Protáhli jsme ho do Prahy a jelo ok, z kopce "Lodeničáku", to je když se jede z Prahy po dálnici D5 na Plzeň(kopec dolů za Roudnou), tak tam sme jeli asi kolem 190km/hod dolů,byl to pětikvalt z rapida se 120-kovým diferákem, otáčkoměr točil něco kolem 5500 což tak nějak odpovídá alespoň myslím. Jen vím, že Peugot 206 a fabie uhýbali do pravýho a bylo vidět, že to drží na plnej céres. Měli docela depku, ale my jsme se málem zabili:)), ale byla to sranda.

Pak jsme ještě trošku závodili a pozdějc nám motor klepáním naznačil, že bysme měli zvolnit a akorát, tak doject domu - motor kaput, ale jel dobře, erková vačka a byl nějak upravenej. Převodovka se nám taky nějak nezdála, rány z diferáku. Později jsem se dozvěděl, že když se tam dával, tak byl totálně vychraštěnej - jinej nebyl. Zkrátím to, pak tam šel 4-kvalt z emka a motor 105, pořád jsem kritizoval, že to nejede a tak tam bratr dal motor, který upravil použitím dílů ze sportovního motoru, leštěná hlava 110LS, vačka, setrvák a tak. Pár kilometrů to jelo jak pes,ale motor byl starší a nevydržely kroužky. Nechal se udělat motor, GO, 120M, vačka z erka, leštěná hlava se použila, písty LS, leštěné sání. Motor už má najeto 8000 a vytočí 4-ku na maximum, takže kolem těch 6500 otáček, rychlost přes 160 km.

Já jsem tak po erku pokukoval, ale pořád jsem něco kritizoval, mělo své mouchy, ale možná sem pomohl a asi to byl i záměr, aby si bratr koupil favorita a musel se erka zbavit z finančních důvodů. Průměr byl, tak jeden kupec za dva dny, když u nás doma erko stálo. Nabízeli i 20000, ale bráchovi bylo erka a té práce líto, mě se líbilo, rozhodnul jsem se a koupil ho za 10000,- a navíc zůstane v rodině a mám bratra na pomoc jako levnou pracovní sílu. Tak takhle jsem nabyl erko. Ještě tu musím dodat, že brácha by erko asi neprodal, ale staví, potřeboval auto na tahání vleků na stavbu a tak a erka by na tohle byla škoda, ale dobře, že to udělal alespoň ho mám teď já:)) Má ještě škodu 1000MB, rok 1966, originál perfekt stav, Cesta do Itálie v 1998, takže auto má.

První jízdy:

Jel jsem se projet do Rokycan, erko dobře vypadalo a já vjel na dálnici, šetřil jsem ho, jel jsem tak 100 km/hod, najednou mě předjel nějakej cizí vergl ze skupinkou mladejch lidiček, jeli tak 135 a koukali nějak divně, tak jsem sešláp plyn a co nevidět jsem tam měl přes 150, tak jsem je přelítnul a už jsem sjížděl. Krása a ve městě lidi koukali na erko, no pohoda. Pak se začali projevovat postupně závady jako dobíjení, dal jsem altík 55A, bezkontakt relé, baterku, pak novej startér, nový kola bezdušovky OR34, 165/13, struna na plyn a tak, a ted´ Panter šlape. Denně jezdí, tak 30 km po Praze a tak 120km po dálnici pokud počítám jen cesty do práce což mi dává dost možností odhalovat závady. Nedávno vylítlo těsnění a praskly dvě pružiny co drží pakny, tak blokovalo zadní kolo a vylítlo těsnění pod hlavou, ale vypadalo, že bylo vadné, tak jsem vše zase opravil a ok.

Nynější stav:

  • interiér originál erko
  • kola originál škoda 165/13
  • motor 120M, hlava 110LS, vačka z erka, písty LS po GO
  • nápravy, chlazení, brzdy, topení - vše originál
  • převodovka, 4-rychlostní z emka
  • karburátor, nějaký divný SEDR
  • kastle velmi slušná

Zatím plánované úpravy:

  • výměna převodovky za pětikvalt, převod 3,90 (to ta dálnice)
  • posilovač brzd škoda 120M
  • náporové chlazení
  • převařit zadní lemy
  • rozšířit přední blatníky, ještě nevím pro co se rozhodnu
  • nějaké topení
  • úhlová náprava

Bratrovo vlastnictví:

Erko se koupilo v červenci 2002, nákupní cena byla 10000,- . Nejdříve odešel motor, tak se měnil za 105-kovej, převodovka nebyla taky ok, tak se měnila za 4-kvalt emko. Později se upravil motor, ale starší, tak nevydržel.

srpen

19.08.02 - Montáž motoru po GO, cena 6000,- blok 120M, leštěná hlava 110LS, erková vačka, písty LS, montáž repasovaného upraveného karburátoru z prvních rapidů - výměna levé poloosy - chladič - obě přední světla

29.08.02 - nový výfuk na erko

30.08.02 - výměna mlhovky

září

05.09.02 - membrána druhé klapky, 97,-

06.09.02 - termostat 153,-

13.09.02 - hraní s ruční brzdou

19.09.02 - přední brzdové destičky

20.09.02 - štelování a oprava levého předního světla - přidáno péro pod membránu druhé klapky - výměna plynového pedálu

28.09.02 - Jelo se na tuning sraz do Brna, bratr se účastnil sprintu na 400m z recese, čas 18s, na 4-kvaltu, 3s za upraveným favoritem, kolem 100 koní

říjen

06.10.02 - výměna alternátoru a relé

07.10.02 - vráceno původní:)

Mé vlastnictví:

21.10.02 jsem erko(Pantera) od bratra koupil za 10000,-

Co jsem udělal:

  • instalace dvou mlhovek
  • výměna startéru za nový , 2696,-
  • nová kola OR 34, 165/13, 5800,-
  • výměna alternátoru za 55A, bezkontakt relé
  • svorky na baterku,nové
  • struna na plyn

leden

03.01.03 - výměna karburátoru za nový SEDR 2932, cca 2950,- výfukové sání škoda 120, erkové prasklo a jiné nebylo, výfuk 120 04.01.03 - přetryskování karburátoru - 1 hl. tryska 118, vzdušník 190, druhá hl. tryska 140, vzdušník 150

05.01.03 - erko dáno na udělání a montáž převodovky

06.01.03 - erko přivezeno, 5-kvalt převod rapid ok, cena 1500,-

07.01.03 - večer zjištěna závada, oprava řemenice, uchycení větráku - brácha opravil, vyzná se z tisícovky

Co chci udělat v nejbližší době:

  • výfuk na 120LS, homologovaný, příčný, měl by stát nový 1200,-
  • svíčky BOSCH, kabely favorit - upravit rozdělovač z favorita na regulaci předstihu erkového motoru a dát bezkontaktní zapalování
  • vyměnit vzduchový filtr
  • trošku zlobí tachometr, asi ho mám, tak taky vyměnit
  • termostat začíná zlobit, byl novej ale polskej, vyměnit

Jak se jede s pětikvaltem 3,90?

Až bude náporovej chladič a zmizí vzadu vrtule, dřív teda výfuk a zapalování, jiné svíčky, tak počítám se zlepšením,ale už ted´je to skvělý. Ještě včera sem si myslel, že to ten motor tak tak utáhne, ale vzhledem k počasí, velkému větru a tomu, že tam byl nekvalitní benzín už si to nemyslím. Do 4-ky nejsou samozřejmě žadný problémy, jinak jsou pěkný delší převody na dvojku a trojku, jede se daleko lehčejc na nižší kvalty. Jak pětka? Auto zásadně nepodtáčím, pod 3000 otáček na rovině nejdu, ta 5-ka je dost do rychla a motor 1200, takže musí být v otáčkách, po dálnici jsou ideální otáčky pro můj motor kolem 3700, jede to určitě 120 i do mírných kopců na 40 procent plynu, z kopečka nebo na rovině i míň, kolikrát to jen šolíchám, jezdím minimálně na 3500, když přijde větší kopec raději 5-ku pustím a pak řadím 4-ku, ale ta jede absolutně bez problémů, dá se jet do krpálu 100 skoro bez plynu, i když by to 5-ka třeba vytáhla, ale nepodtáčet!! V kopci mi třeba favouš nebo felda ujedou pokud normálně jedou, ale pak zařadím pětku a zase je mám, pokud jedu normálně, jinak není problém jet do jakýhokoliv krpálu na 4-ku přes 5000 otáček a to by mohlo bejt kolem 130 a to de přes mrtvoly, takže petikvalt vřele doporučuju, uvidím po chvíli ježdění co na to spotřeba. Po okreskách se to musí valit pokud se chce ject na pětku, ale pořád se tam někdo motá,ale jde to. Po dálnici ideální cestovní rychlost 125 - 130 a to už je o něčem jiném než 4-ka. Doopravdy na plno sem to eště nezdupnul, zatím chci zůstat na živu, není na to počasí.:) Kauf!! Dneska 08.01.03 koupím nová zadní péra na 130-ku, dostali je do krámu což je zázrak, hned jak sem se to dověděl sem si je volal rezervovat a byli posledni dvě, asi 400 stojí jedna, mám doma úhlovku s pětikvaltem a tohle mi chybělo, skvělý nemusím je už shánět a budou nový!!!! Dostavujeme dílnu, tak pak se bude dobře dělat, zatím vysloveně se všechno dělá na betoně před barákem,ale to už dlouho trvat nebude. Panter bydlí v městečku Mýto, okr. Rokycany. Zde je Panter vyfocený, jak stojí každej den v Praze, mám ho možnost vyfotit zatím jen tady, vypadá tak jak v tomhle počasí může vypadat, tak ho omluvte, lak taky bude!!

08.01.03 - objednal sem si svicky BOSCH W6BC

09.01.03 - svicky jsou, 50,- jedna

10.01.03 - vymena svicek a kabelu z favorita, kabely 190,-

Panter mirne poskubaval, bylo to tim,ze pod motorem chybi kryci plec a je furt destivy pocasi,ale vycistil sem vicko na rozdelovaci a po kabelech a svickach se to srovnalo. Nejdou odstrikovace neda se ject, jsou zamrzly, bylo tam hodne vody, neda se ject neni nic videt.

11.01.03 - koupil sem vyfuk na 120LS, v mototechne novy, 1300,- ma vzadu chromovanou koncovku,od sani vetsi a delsi trubky,cernej,peknej. Musi tam byt vyfukove sani

ze skoda 120 a da se tam dat, i vyjde pod chladic, je dobre vyvazenej a je tam jen silentblok kvuli otresum, original uchyt se urizne a vyjde na drzak na motor, na sestku jak je chycenej kryci plech, jinak original uchyt jde tam kde je upevneny drzadlo na vetrak, pokud je naporak neni problem.

13.01.03 - rozmrazil sem u kamose v garazi odstrikovace

14.01.03 - odstrikovace se rozbehli,ale vyskakovala hadicka z motorku,tak sem ji upevnil svorkou a konecne to poradne odstrikuje,strikam jak o zivot, motorek vrci

Jak se jede s vejfukem?

No dela to kraval, ale to je tim,ze vejfuk bude rezonovat vo chladic, az bude naporak bude to ok,samotnej vejfuk je docela tichej a tak koncovka je super, ma dobrej zvuk, neprdi to jak skodovka.Znacny rozdil nastal v jizdnich vlastnostech, ted tahne petka i na 3000,i pod 3000, ulehcilo se motoru, nemusim to hnat, motor se teprve rozbiha,ale hned jak se vejfuk dal to bylo znacny zlepseni. Jinak spotreba je strasna, na plnou nadrz, dvakrat do Prahy a dost, je teda fakt,ze sem to zrovna nesetril,ale ted sem zkusil ject co nejuspornejc a hrozny, tak sem se rozhod pretryskovat karburator zpatky.

18.01.03 - pretryskovani karburatoru, - 1 hl. tryska 108, vzdušník 190, druhá hl. tryska 130, vzdušník 150

Este sem zistil zavadu v upevneni vejfuku,asi sem to malo dotah tak sem to udelal poradne, jedna matka chybela a druha uplne povolena, kolem toho chladice se neda dostat,nadaval sem na nej uz aby byl naporak.

Jak to jede ted?

Dostanu z toho pres 140 na petku, driv 160 na rovine, ,ale at to honim nebo jedu na ctvrt plynu, tak to nezere,jo jeste sem dal trysku sytice ze 45 na 30. Je to lepsi,spotreba je ok, dvakrat do prahy jedu bez problemu a jeste bych jel urcite jednou tam. jinak se mi zda ze se to rozbiha, pokud jedu dyl na petku pod plynem,tak voda vyleze na 90, ale kdyz pak uberu tak to zase sleze, az bude vic teplo budu mit problemy, pokud jedu 120 na 3500 otacek tak je to ok, a tak nejak jezdim cestovni. Spekuluju jakej dat chladic a nejsem definitivne rozhodnutej,na dalnici to taky dost hazi,uvazuju,ze bych koupil prolisy a rozsiril bych to,zatim. Mel bych je tam totiz dostat aniz bych upravoval kasli coz planuju az dyl,naporak je ted nejaktualnejsi.

Ted stavim dilnu,tak dou finance do ni a ani neni cas na Pantera, ale je fakt,ze bez dilny dalsi upravy neudelam, takze se snazim at co nejrychleji bude. Pocitam,ze tak za dva mesice by se uz mohla zacit vybavovat.

Vyfuk doporucuju, da se koupit v mototechne v Jincich, blizko Horovic.

Obrazky motoru jsou jeste bez vyfuku a kabelu, taky ted chybi guma u vrtule na chladici.

28.01.03 - Chtel sem zase neco vylepsit tak sem jel gumari,ze si koupim disky a necham si je prolisovat. On uz je tam prolisovany mel,ale taky tam mel kopretiny, takze rozhodnuti padlo na ne. Sou natreny komaxitem a este bezpecnostni srouby a klic k nim, i s prezutim a s tim me vysli na 5400,- protoze sem mu este prodal zpatky disky skodovacky jeden za 200,- ale auto ma jinej vzhled, je to ok. Tak z kolama sem prozatim asi zkoncil,to rozsireni pocka.

03.02.03 - Jel sem a prosvih se mi totalne alternator, vybil baterku,vsechno zhaslo a byl konec. Pocasi na nic a ja tam vpravo pod motorem nemel kryci plech, nemoh sem ho sehnat,ten altik vypadal,byl to 55A. Mel sem doma nejaky stary cajky a buhvi jak dopadlo rele, jel sem koupit novej. Stal kolem neco pod 2700,- ale ma v sobe uz rele a je to 55A, proste jako favoritackej, zapoji se na nej jen kontrolka a je to. Tim padem muzu vyhodit rele a misto nej je misto na bezkontakt,kterej planuju dat. Dobiji to i na 200 otacek proste dokud nezhasne motor. Dal sem novej, hlavne proto,ze me nastvalo kdyz rano v pul sesty jedu po dalnici,120 je to vo hubu,protoze dest ze snehem,tma a snih na ceste a najednou mi vsechno zhaslo,svetla,sterace,proste neslo nic:)) Ale byla to sranda,este ze motor kousek jel. Hned sem sehnal kryci plech a dal ho tam i s tim novym altikem, protoze toho riskovat nebudu, povedlo se mi sehnat oba kryci plechy pekny.

Tak sem tohle udelal a jel a vylitlo tesneni pod hlavou, uz podruhy,odtahnuli jsme erko domu a nechal sem ho stat v prujezdu,nejak uz sem nemel na to nervy,byl vecer.

08.02.03 - V sobotu sem sundal hlavu, byla na dvou mistech vyzrana a tesneni vylitlo u druhyho valce a predtim u ctvrtyho. Nevedel sem poprvne jestli to neni smejd tesneni a na hlave sem nic nenasel nevim jak je to mozny. Mel sem peknou hlavu ze 120-ky z emka, tak sem nechal udelat ventili a dal sem to mechanikovi, trosku to zabrousil kvuli LS pistum ale to si nebude potreba.

10.02.03 - Hlavu sem privez, brzo ji tam dam a uvidime, tamta byla upravena a asi ze 110-ky, necham ji zfrezovat a uvidim jestli se to ztrati,mam obavy jak to z touhle novou hlavou pojede, uvidime. Uz sem objednal chladic od firmy, mel by jit do ctyroka, mel by prijit 17-tyho. Ten kontakt na chladic mam od Petkare, trosku sme to z tou firmou co je dodava konzultovali, ten naporak potrebuju co nejdriv udelat,ale dilna este neni, Srazy zacnou a ja tam ani nedojedu:) Taky mam v planu ten bezkontakt, rozdelovac ze 136x na motor bez uprav. Nasel sem firmu,ktera je vyrabi, kolen 2100,- to vyjde kdyz ho poslou na dobirku,tak nevim esli ho ted objednam,bezkontakt uz mam i s civkou. Financne krachuju,ale erko je erko.

12.02.03 - Udelal sem tesneni,dal jinou tu hlavu, neslo to natocit, bylo to promrzly a baterka nebyla ok. A tak pak se to povedlo,bracha mi pomahal,zkusebni jizda byla ok.

13.02.03 - Bracha to dodelal, dal tam pro jistotu novej termostat a doplnil nemrzku.

14.02.03 - Vyjel sem do prace, ten motor s tou hlavou ma vetsi silu a neni to tak nadupany, jelo to dobre,ale docela se to hreje. Tahne to na petku bez problemu 2500 otacek i do kopce.

15.02.03 - Vyhodil sem termostat uplne ven, hralo se to a vyrazil sem do prace. Konecna v Beroune, chhladic prasklej a tesneni zase v lufte po 200km. Bracha me pritah a sli sme na to. Novy tesneni, jinej termostat z 1000MB, chladic a cely znova udelany, skouknuta pumpa. Zkusebni jizda, drzi to 80 a je to uplne v pohode.

16.02.03 - Vyjezd do prace, zisteni,ze to zase tlakuje a voda leze nahoru, vodstavil sem erko,este v pohode jede, ale zase to vyleti, rozhodnuti,ze dam jinej motor a na tenhle je potreba se podivat. Este nevim jakej.

18.02.03 - Precet sem rano inzerat v anonci a vyrazil do Melnika, vysledek novy saci potrubi na 136-ku(2000,-), pak zase inzerat a vyjel sem do Chlumce nad Cidlinou, vysledek je novy vyfukovy potrubi na 136-ku(2500,-) a 4pistovy brzdy komplet i s drzakama(1500,-). Bude i kompletne nova sada na jejich repasi.


Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 7191×, Komentářů: 24, Líbí se Autor: RST
Erko neni na prodej a nikdy nebude, to proste nejde, doba temna pretrvava, zivot si s nama hraje podle sveho, ale my to nevzdame...
Kontaktuj mě prosím kvůli případnému zapůjčení eRka pro filmové účely... díky
Není to auto na prodej?Sháním auto už delší dobu ale.......nebo alespon nějaké doporučení.Předem dík Roman 777004876
ty si ale magor, kdyz je to starej srot!!!!!!!!!
Ted budu vylepsovat 120ku na LPG, abych mel s cim jezdit a moh se zacit venovat erku.
delas i jiny tuning aut
Panter: Tak co kdy uz na me zacnes konecne delat?


Johny: Pockej pockej zacne se v zime, tak se tes🙂
Ten kontak zistim co nejdriv, musi to taky proverit, zastavim se tam a pak dam vedet,asi zitra.
Můj je Michalův Drakouš,a nemáš na tu firmu nějakej kontakt??Kámoš mi ty hadice sice slíbil,ale už mám u něj velkej dluh 🙂)
Jo a jaky je tvy erko tady?
Ty hadice prej dodava nejaka firma v Rokycanech, ze udelaj jaky presne chces a sou na miru a i odolny proti poskozeni, do toho naporaku se ted vrhnu, zistim to co nejdriv. Hice se blizi, chce to. Mam chladic z VW polo, jde perfektne mezi 4voko.
Brzdy mam z leta,daval jsem eMka,a naporak ted taky resim...teda jsem ve stadiu shaneni veci.....nevis kde sehnat nejaky solidni hadice??
Michal: Jo priste se stav nebo se domluvime, ten vejfuk ma bombovej zvuk, kazdej ho chvali co ho slysi, nebude litovat.
Michal: Cau, dodelal sem to vcera a chodi to. Byla to docela tri deni sichta, ale uz se prohanim v erku. Ted hori naporak a brzdy. Uvidim do ceho se pustim driv.
Ahoj Johny,v neděli jsem jel přes Mýto a viděl jsem že makáš na káře,bohužel jsem byl v časové tísni a tak jsem se nestavil,příště napravím!!!Jo a kámoš byl v těch Jincích a říkal,že ten příčák asi vezme.....
Cus, delam delam, yase to pribude. Dekan, zdary a o tech helach budu premislet..
Cus Jendo, koukam porad problemy 🙂 To vis... Porad mam ty Helly, dej tam dvouoko a ty Helly 🙂 Jinak drzim Ti palce, pac na tom je hodne prace.. Pic, Milan z Holoubkova...
Uz tam mam kopretiny. Budu rozsirovat asi pomoci naprav a 185ky, uvidim jestli to bude dostacujici. Na zimu budou stejne nejspis prolisy.
Dej tam aspon otviraky a bude to v pohode. docela rozsirujou.
Diky vsem za komentare,sem rad,ze se ero libi. Delam delam..
Uvazuju o tom,ze kdybych tam dal m-kovy napravy a 175 dumy a zedek jen trochu vytah,ze by se to tam veslo a rozsirovat bych nemusel. Mam ted kopretiny,ale na zimu bych je chtel sundat a dat tam prolisy,ale to neni tak dulezity moh bych tam dat normalni trinactkovy disky. Takze mozna,ze vysledek bude takovej,ze m-kovy napravy,175 gumy a nikde zadny rozsirovani a s kombinaci novej tvrdsich tlumicu by to mohlo dostatecne sedet. Momentalne me nejvic trapi naporak a motor. S topenim uz zimu doklepu,ale bez naporaku leto ne🙂
Rozšířit je rozhodně užitečný,ale při namontování M náprav se rozhodně nemusí rozšiřovat přední blatníky,jak jsem si přečetl.Na tvém místě bych uvažoval o zadních blatnících.Jinak éRo je pěkný.
Jeste uvidim, ale na vetsi rychlosti by to potrebovalo rozsirit, mozna, ze bych mohl dat v lete akorat sirsi gumy a rozsirovat bych to nemusel, jeste o tom budu premysletm,ale naporak urcite musi jit. Dik.
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Tož vypadá moc pěkně. Já osobně bych se vyprdnul na dělání nějakejch lemů a naopak bych se snažil držet originální verze. No, ale každej má rád něco jinýho, tak práci zdar a už se těším na další foto.