17. prosinec 2005

Bloky a hlavy motorů ŠKODA

Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 51691×, Komentářů: 81, Líbí se Autor: Tátomechanük
Infotmace o rozlišení bloků motorů a hlav ŠKODA

Mnoho dotazů směřuje k otázce, jak poznat jaký máme před sebou motor /třeba v autě které se zrovna chystáme koupit.

Tak tedy : Základním předpokladem rozpoznání, na jaký motor zrovna koukám, je, že střeva motoru jsou původní tedy nezměněná i když třeba je motor po GO, v opačném případě nezbývá, než motor rozebrat a proměřit. /Stačí sundat hlavu, což bych stejně u motoru u kterého si nejsem jist co je v něm ukryto udělal a alespoň vymněnil těsnění pod hlavou/.

Značení hlav válců je první identifikační znak. Hlavy jsou značeny barvou ve znaku ŠKODA který je na odlitku hlavy vpravo mezi třetí a čtvrtou svíčkou.

Hlava válců Škoda 110 R s bílou barvou loga Škoda

/Předpokládám, že všichni vědí, že hovoříme-li u auta o vlevo-vpravo je to myšleno vždy po směru jízdy !/

  • Hlava pro motor 742.10 /105/ značena černě /tato hlava je plně záměná s hlavou Š 1OO/
  • Hlava pro motor 742.12 /120/ značena žlutě
  • Hlava pro motor 742.12X /120 LS/ značena zeleně
  • Hlava pro motor 742.13 /130/ značena hnědě
  • Hlava pro motor /110/ značena modře
  • Hlava pro motor /110 LS a R/ značena bíle

Hliníková osmikanálová hlava pro motor 742.136 značena bíle /tato hlava je určena pro provoz pouze na bezolovnatý benzín !

Hliníková osmikanálová hlava pro motory 742.135 a 742.136 /značena modře nebo zeleně /tyto hlavy jsou určeny pro oba druhy benzínu/

Barva modrá nebo zelená je rozlišení podle dodavatele sedel a vodítek.

Na bloku motoru je vyraženo číslo motoru.

Kromě výrobního šestimístného čísla je za lomítkem identifikační číslo typu motoru pro který je blok určen :

  • /1 = 105
  • /2 = 120
  • /3 = 120 - chladírenská jednotka / v podstatě se jedná o stacionární motor určený k pohonu chladících agregátů v např. kamionech/ V čem se tento blok liší od bloku zn.3/ se mi nepodařilo zjistit.
  • /4 = 110 R/LS
  • /5 = 11O L
  • /6 = 120 Garde,Rapid
  • /7 = 130
  • /8 = 100
  • /9 = 120 LS

V praxi se setkáme s různými upravenými kombinacemi, takže tyto znaky jsou pouze informativní. V zemi plné kutilů je stejně lépe se přesvědčit pohledem do motoru a proměřením.

Setkáme se třeba z motorem /4 hlava s bílým puntíkem a vevnitř písty - čtyři kroužky, rovné dno. Stejně jako naopak, blok 4/ hlava modře značená a vevnitř eRkové písty upravená pro písty s deflektorem.

Zdroje :

  • Cedrych : Aby jezdily ještě po roce 2000
  • Vlastní archiv


Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 51691×, Komentářů: 81, Líbí se Autor: Tátomechanük
Ahoj Miky.





Do 1974 boli ventily s hrubkou drieku 7,5 mm (abnormal 7,75) a tanieriky 32 mm (saci) a 28 mm (vyfukovy).





Od 1974-1976 boli ventily s rovnakym driekom ale zmensil sa o 1 mm tanierik vyfukoveho ventilu 32/27.





Od 1976 sa hlavy osadzovali ventilmi s driekom 7,94 mm (abnormal 8,2), tanieriky 32/27 a boli zavedene trojdrazkove klinky (ako mali neskor 105/120).





Rovnych 8 mm voditka/ventily nemali v serii erka snad nikdy.





BTW. Ventily s driekom 8 mm (7,98 aby sme boli presni) mali az favority, tanieriky 34/30 (saci/vyfuk).
Ahoj erkaři chtěl bych se zeptat jestli nevíte zda se erka osazovali hlavami s 8mm průměrem dříků ventilů,díky za odpověď.
A protože máme čísel jen devět, tak se v řadě 742 vratila🙂
Martine díky, číst umím, ale už jsem na to přišel.


Jednička byla pro první série typ 1000mb, potom ji nahradila sedmička, motor vylepšili. Dvojka byla 1100mb a trojka byla MBX/G...
No a ked som príspevok napísal, tak čítam tu v článku, že /3 su pre chladarenské účely. Ach jaj.
Raz to už tu bolo, pretože motory /3 boli určené tuším aj pre chladiarenské nádstavby.
Každopádně hlava bude z řady š1000 MB/MBG. Blok vypadá taky na starší provedení, podle výztuhy na nálitku pro vodní pumpu. Tak kdo ví jak to s těma číslama je 🙂
Na aukru je motor /3 a prodejce tvrdí že je z MBX. Zajímavé.
Hiii ani jeden jsme se netrefili, slepice r.76 mezi 2 a 3 válcem🙂





https://www.skoda110r.cz/article.php?aid=100&olimage=15635
Na autě mám hlavu z r.74 - slepice uprostřed, hlava původní r.76 - slepice mezi 1 a 2 válcem.
Nevím přesně dokdy, ale starší motory měly "slepici" uprostřed hlavy, až později byla mezi 3. a 4. válcem.
takze spalovak vyzera tak isto ako na 110r?
Byl jsem se mrknout na elesový motor,který mám v náhradě,a je na něm taková zajímavost-"slepice" je mezi druhým a třetím válcem,né mezi třetím a čtvrtým.Eleso bylo mělo r.v. 1972.
Na pohľad sú hlavy 110R a 120 LS zámenné. Takže to sedí. Zelený znak-hlava 120 LS.
kvoli tomu ze cislo motora sedi ale nezda sa mi ta hlava........
Nazdar chlapi nemoze mi nekto poslat foto hlavy š120LS zo strany spalovakov, mam pochybnosti o kupe motora, pretože značka "slepice" je zelena ale spalovaky su take ako na 110r presne ako na tejto fotke ktora je v tomto clanku.A pokial viem tak ma byt ini ci nie? dik za ochotu
Zdarec pánové stavím závodní verzi š 130 LR sháním osmikanálovou hlavu nebyla by nějaká je to nedostatkový zboží díky za odpovědi.
Jinak pokud je mě známo, tak na bezolovnatý benzín mohly jezdit všechny 135/136, i když se udává, že favoriti asi do 90 měly jezdit jen na olovnatý.
no ja nekecem mam jasne zluty znak...a tu hlawu som mnel sundanz...a pisty su rowne takze je to 136..tak fakt newim na jake je to palivo..a nahodou felicie nema zlutu 136 nebo favorit?
Hliníkový osmikanál se se žlutým značením, pokud vím, nedělal. Značení mohlo být bílou barvou a pak to byla hlava pro 742.136 s použitím pouze bezolova. A pak byly hlavy se značením modře a zeleně ( rozlišoval se tím jen výrobce ventilových sedel a vodítek ) a ty byly určeny jak na 742.135, tak 742.136 a mohl se používat benzín obojí.
Zdrawim jaka je to hlawa na 742.136..se zlutou slepici?na jake palivo je urcena?
Hliníkové hlavy na nepasují na bloky určené k montáži litinových hlav.


Mají jiné rozteče otvorů pro šrouby. Upravit to podle mne nejde.
Chlapi zkoušel někdo repas hlavy na škoda 130L (z fačka nebo al hlavu z řady škoda 136)co by to obnašelo?
jo jde tam hlava ze s 100 nebo 105 ale musis si nekde nechat predelat spalovaci prostor na 130kovej
Dobrý den, nevíte někdo jesli jde na blok motoru Š 130 posadit jiná hlava? Skoro všichni říkají ze tam jiná nepůjde. Ta původní mi praskla a nedaří se mi jí sehnat. Namáte jí měkdo náhodou?
č.d. tej hlavy je 10-248-1000
Ta moja hlava je nahodena este na motore a nemam moc chut to rozoberat ,je to pomerne zivy motor oproti druhej erke co mam(na tej je znak medzi 3-4 ) tak som meditoval nad tym ci to nie je tou hlavou ale mozno to bude tym ze mam na nej 5kvalt a na tej so znakom medzi 3-4 valcom je 4kvalt takze sa to tazko zrovnava.Erka so znakom medzi 2-3 je z roku 1980 a erka so znakom medzi 3-4 je z roku 76.
Mám doma písty na 1100, které mají čep 18mm, pokud vím, 20mm byly od 110.
Tak to som nevedel, že boli slabšie ako u stoviek. Myslel som, že hned ako prišli 1100 MB, tak viem, že mali čap už 20mm,ale myslel som si, že sú už rovnaké ako 100/110.
Martin z K : U ojnic jde ještě také o to, že v prvních 1000 - 1100 MB byly ojnice slabší než u stovek i když měly čep 20mm.
Michal: ved aj eRky mali ten biely znak uprostred zo začiatku.
??? ale já mám doma hlavu s bílou slepicí a ta je uprostřed, je sundaná z eRka r.v.74. Na motoru z r.v.77 je mezi druhým a třetím válcem.
Táto: lenže aj 1100 MB už mala ojnice z priemerom piestného čapu 20mm. a nie 18mm, ked myslíš toto.
Mám doma dost hlav z různých motorů a jen jedna má "slepci" uprostřed mezi druhou a třetí svíčkou. je modrá a je to hlava z motoru 1107,


ale nevím zda ton áhodou není z 1100MB, ten motor je hodně starý.


Dalo by se to možná poznat podle ojnic, ale nemám ten motor rozebraný, protože pořád ještě vrčí. Jenom jsem vyměnil hlavu která měla vydřená vodítka
Mam na motore 110R hlavu s bielym znakom ale znak nie je medzi 3 a 4 sviečkou ale medzi druhou a tretou t.j. v strede .Z coho je to hlava?


Pomoze mi vymenit motor 110R za 120GLS ? Ma väcsi vykon ? Da sa nan pripojit tlakomer oleja?
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
No, tak to jsem zvědavej...teď chci ještě změŕit vačku a pak sundám hlavu a uvidíme...
jerrome, taky se může stát že ta žlutá slepice je LS hlavě. Já mám doma 2 hlavy se žlutou slepicí a obě jsou z Erka(nebo LS). Takže tě tam může potkat v podstatě cokoliv🙂
Jerome: nejspíš teda někdo vyměnil kliku za 120, aby dosáhl objemu 1174. A hlava 120 jde na LS předělat, mám to už 2x za sebou...
Díky za vyčerpávající odpovédi. Jinak proč jsem se ptal. čeká mě GO motoru a mám eRkový blok a na něm hlavu ze 120ky (žlutá slepice) a v techničáku napsáno,že motor byl převložkován a změněn obsah na 1174. Takže mě zajímá co mě v tom motoru čeká až ho teď rozeberu...
Já taky celou dobu píšu o motoru 110LS/R odpovídám Jeromovi na dotaz,který se týkal tohoto motoru.Původní dotaz zněl na záměnu vložek 120 do eRkovýho bloku.
to TATOMECH:


pokud mi pamet neplete, tak vacka na 120L a 120LS (GLS) je shodna...





Vacky se lisily na 110L vs. 110LS...
Dík a ještě - nemá hlava LS větší sací a výfukový kanáli?


Psal to někdo na Techwebu.
1/Upravit hlavu samozřejmě jde


2/ Řekl bych, že hlava LS na motoru L bude spíš k horšímu, pokud nevyměníš i písty, čímž bys vlastně přestavěl motor na LS, (kromě vačky)


Hlava LS má vybrání pro polokulovitý (bombírovaný) dno pístu.


Dáš-li tuto hlavu na motor L ( s rovnými dny pístu) vlastně zmenšíš kompresi. Fungovat to bude, ale přínosem to nebude.
Jak je možný upravit hlavu z L na LS? Teda pokud vůbec.


A pokud dám hlavu z LS na na L motor zlepší se komprese nebo bude to mít alespoň nějakej přínos?
Jo pardon do toho seznamu samozřejmě patří i vložky ze 120 GLS, (i když je to motor 120LS), pro jistotu to podotýkám, abych předešel dalšímu tvému tápání
Nejenom teoreticky ale i prakticky ! Znova opakuji všechny vložky s vrtáním 72 jsou stejné, tedy záměnné do všech bloků které jsou pro toto vrtání určené. Tedy vložky do motorů 1100 - 110 - 110R - 110LS - 120L -


120LS - jsou úplně stejné (tedy jdou libovolně zaměňovat)
Díky, nebyl jsem si jistej s průměrem...takže by čistě teoreticky šly do eRkovýho bloku zadělat vložky z 120GLS?
Ne, vložky jsou úplně stejné, tedy záměnné.
Mám dotaz, jestli při zástavbě vložek ze 120ky do eRkovýho bloku se musí blok převrtávat. Díky
Ještě k těm hlavám 120 a 120LS.Hlava z Š 120 L jde nasadit na motor 120 LS. Motor jde i nastartovat ale klepe.Neklepe klika ale ťukaji písty o ventily nebo o hrany spalovacího prostoru. Znám to z vlastní zkušenosti, kdy jsme omylem namontovali na generálkovaný LS motor hlavu z L.Nevím jak ten motor jede,protože jsme tu hlavu hned vyměnili,ale určitě by za chvíli odešla přinejmenším hlava.