Bloky a hlavy motorů ŠKODA
Mnoho dotazů směřuje k otázce, jak poznat jaký máme před sebou motor /třeba v autě které se zrovna chystáme koupit.
Tak tedy : Základním předpokladem rozpoznání, na jaký motor zrovna koukám, je, že střeva motoru jsou původní tedy nezměněná i když třeba je motor po GO, v opačném případě nezbývá, než motor rozebrat a proměřit. /Stačí sundat hlavu, což bych stejně u motoru u kterého si nejsem jist co je v něm ukryto udělal a alespoň vymněnil těsnění pod hlavou/.
Značení hlav válců je první identifikační znak. Hlavy jsou značeny barvou ve znaku ŠKODA který je na odlitku hlavy vpravo mezi třetí a čtvrtou svíčkou.
Hlava válců Škoda 110 R s bílou barvou loga Škoda
/Předpokládám, že všichni vědí, že hovoříme-li u auta o vlevo-vpravo je to myšleno vždy po směru jízdy !/
- Hlava pro motor 742.10 /105/ značena černě /tato hlava je plně záměná s hlavou Š 1OO/
- Hlava pro motor 742.12 /120/ značena žlutě
- Hlava pro motor 742.12X /120 LS/ značena zeleně
- Hlava pro motor 742.13 /130/ značena hnědě
- Hlava pro motor /110/ značena modře
- Hlava pro motor /110 LS a R/ značena bíle
Hliníková osmikanálová hlava pro motor 742.136 značena bíle /tato hlava je určena pro provoz pouze na bezolovnatý benzín !
Hliníková osmikanálová hlava pro motory 742.135 a 742.136 /značena modře nebo zeleně /tyto hlavy jsou určeny pro oba druhy benzínu/
Barva modrá nebo zelená je rozlišení podle dodavatele sedel a vodítek.
Na bloku motoru je vyraženo číslo motoru.
Kromě výrobního šestimístného čísla je za lomítkem identifikační číslo typu motoru pro který je blok určen :
- /1 = 105
- /2 = 120
- /3 = 120 - chladírenská jednotka / v podstatě se jedná o stacionární motor určený k pohonu chladících agregátů v např. kamionech/ V čem se tento blok liší od bloku zn.3/ se mi nepodařilo zjistit.
- /4 = 110 R/LS
- /5 = 11O L
- /6 = 120 Garde,Rapid
- /7 = 130
- /8 = 100
- /9 = 120 LS
V praxi se setkáme s různými upravenými kombinacemi, takže tyto znaky jsou pouze informativní. V zemi plné kutilů je stejně lépe se přesvědčit pohledem do motoru a proměřením.
Setkáme se třeba z motorem /4 hlava s bílým puntíkem a vevnitř písty - čtyři kroužky, rovné dno. Stejně jako naopak, blok 4/ hlava modře značená a vevnitř eRkové písty upravená pro písty s deflektorem.
Zdroje :
- Cedrych : Aby jezdily ještě po roce 2000
- Vlastní archiv
12. leden 2011
19. červenec 2009
19. červenec 2009
19. červenec 2009
19. červenec 2009
19. červenec 2009
18. červenec 2009
5. prosinec 2008
5. prosinec 2008
5. prosinec 2008
5. prosinec 2008
5. prosinec 2008
5. prosinec 2008
5. prosinec 2008
4. prosinec 2008
17. listopad 2008
6. duben 2008
5. duben 2008
5. duben 2008
4. duben 2008
7. únor 2008
7. únor 2008
9. květen 2007
9. květen 2007
11. leden 2007
9. leden 2007
9. leden 2007
8. leden 2007
8. leden 2007
8. leden 2007
8. leden 2007
8. leden 2007
8. leden 2007
8. leden 2007
30. prosinec 2006
30. prosinec 2006
30. prosinec 2006
29. prosinec 2006
29. prosinec 2006
29. prosinec 2006
29. prosinec 2006
29. prosinec 2006
29. prosinec 2006
29. prosinec 2006
29. prosinec 2006
28. prosinec 2006
28. prosinec 2006
28. prosinec 2006
16. prosinec 2006
12. leden 2011