Elektronické zapalování
Potřebujeme:
Sadu pro elektronické zapalování z Favorita, tj. rozdělovač, cívku, krabičku ETZ (pokud možno i s gumou chránící kontakty) a kabely (od cívky k rozdělovači a ke svíčkám. Na vrakovišti jsem to sehnal komplet za 1100,- Kč (Čerpadlová ulice v Praze u Harfy).
Výhody a nevýhody el. zapalování:
Rozdělovač je bezkontaktní, tudíž nemá kladívka, nedochází k opalování kontaktů a odpadá seřizování odtrhu
Okamžik přeskočení jiskry a její délka je řízena elektronicky - nezávisí to na odtrhu, který se s provozem měnil.
Vcelku jednoduché zapojení
V případě poruchy ETZ není možné rychlé uvedení do původního stavu (výměna rozdělovače).
Nelze seřídit základní předstih na stojícím motoru bez speciálního přístroje
Krabička ETZ, schéma, grafy regulací
Postup zapojení:
U eRka je asi nejvhodnější umístit krabičku ETZ mezi cívku a relé. Relé stačí posunout tak, že pravý úchyt uchytíš na levý šroub a pro levé úchyty vyvrtáš do podběhu díru a přichytíš.
- Naměříš a vyrobíš úchyty pro krabičku ETZ. Je vhodné ji upevnit do pryžových držáků jako má relé
- Vyměníš cívku. Pokud máš zapojený předřadný odpor, zapojíš na svorku 15 cívky kabel který šel původně na odpor a původní ze svorky 15 pouze zaizoluješ, jinak zapojíš na svorku 15 původní kabel. Otáčkoměr se zapojí stejně na svorku 1 cívky. (Tato zapojení nejsou zde na schématu)
- Vyměníš rozdělovač. Vyndej původní rozdělovač (2 šrouby v bloku). Natoč řemenici tak, aby zářez byl na nule.
- Z nového rozdělovače sundej víčko a natoč si ho do polohy ve které ho nasadíš, tj. tak, aby byl podtlak zhruba v původní poloze. Natoč palec rozdělovače tam kde chceš mít zapojený první válec (nejkratší kabel od rozdělovače). Může to být u tečky na rozdělovači označující první válec, ale i jinde, podle toho jak stačí kabely ke svíčkám, relativně nejkratší je kabel k třetímu válci, takže je nejvýhodnější mít 1. válec na vývodu směrem ke karburátoru, čímž je 3. válec nejblíže k motoru.
- V tomto postavení zasuň a zašroubuj rozdělovač do bloku. Povol objímku rozdělovače a otoč s ním tak aby hvězdice byla v sepnuté poloze (proti výběžkům v tělese rozdělovače) - to je hrubé seřízení předstihu. Dotáhni objímku.
- Nasaď kabely ke svíčkám. První (nejblíže k rozdělovači) napojíš na vývod kam směřuje rozdělovač. Po směru hodinových ručiček je zapojení válců na rozdělovač: 1 - 3 - 4 - 2
- Zapoj elektriku na ETZ. Na kontakt 1 zapoj vývod 1 z cívky, na kontakt 15 vývod 15 z cívky. Na prostřední kontakty G a 31 zapoj dráty z rozdělovače (jsou nezaměnitelné - malý a velký. Malý je izolovaný, velký ne)
- Zkus nastartovat. Pokud to nejde je někde chyba. Sám jsem to zapojil asi napočtvrté. Pozor na správné zapojení rozdělovače! Pokud je zářez na řemenici nahoře (na nule na stupnici), musí palec rozdělovače ukazovat na vývod 1. nebo 4. válce! Přesně to lze zjistit podle ventilů. Výhodné je před vyjmutím starého rozdělovače nastavit palec na 1. válec (zářez nahoře, palec na kabel 1. válce) a s motorem nehýbat do nasazení nového rozdělovače.
Úprava rozdělovače: (to jsem nedělal, takže nevím úplně přesně jak)
protože rozdělovač z favorita má jiné hodnoty odstředivé regulace (jiné pružiny a závaží) a podtlakové regulace, měl by se rozdělovač upravit pro použití na vašem motoru. To znamená vyměnit pružiny za ty ze starého rozdělovače, včetně pružiny, která je v tělísku podtlaku (závaží asi jiná nebudou pasovat), stroboskopem změřit křivku odstředivé regulace a porovnat ji s grafem pro váš motor. Přihýbáním jazýčků kde drží pružiny můžete trochu průběh regulace ovlivnit. Proto zde alespoň přikládám obrázek, kde jsou porovnané hodnoty regulací pro různé motory Škoda.
Druhou možností je vzít rozdělovač do PALu Kbely, kde vám hodnoty regulací upraví přesně pro váš typ motoru.
Kabely, svíčky, odrušovací odpory:
Podle použitých kabelů je nutno použít i svíčky. První kabely na Favorita se dělaly s odrušovacími odpory v koncovce (jako u škodovek řady 100-130) a s nimi je možné použít svíčku původní - bez odporu. Novější kabely ale již odrušovací odpor nemají a ten by tedy měl být na svíčce (začalo se myslím používat s náběhem vstřikování - asi r.v 91 ? ). Tedy pokud máte motory řady 1000 MB - Š 130 musíte použít první variantu, protože pro tyto motory se svíčky s odrušovacím odporem nedělají.
Výsledné dojmy:
- Motor chytá daleko lépe než dřív
- Drží perfektně volnoběžné otáčky, má pravidelný chod i za studena
- Akcelerační zlepšení nepozoruji, bez úpravy regulace předstihu spíše naopak (na motoru 120)
Seřízení předstihu:
U takto upraveného motoru je nutné si předstih nechat seřídit stroboskopem. Základní předstih klasickým způsobem seřídit nelze, protože ETZ dává jiskru až od určitého počtu otáček.
Další možností je uvést teplý motor asi do 3000 otáček, neměnit polohu plynu (pomocník drží pedál) a jemným otáčením rozdělovače nastavit co nejvyšší otáčky.
5. únor 2007
4. únor 2007
4. únor 2007
4. září 2005
1. září 2005
1. září 2005
1. září 2005
23. srpen 2005
16. leden 2005
30. červen 2004
21. květen 2004
10. květen 2004
2. květen 2004
9. říjen 2003
20. srpen 2003
16. červenec 2003
4. duben 2003
13. listopad 2002
5. září 2002
6. duben 2007